Ärsyttääkö ketään muuta päiväkodin uskonnollisuus?
Ei mee jakeluun, miksi päiväkodissa on pyhäkouluja, rukouksia, Jeesustietoutta ja virsiä. Onko nää vaan kestettävä vai voiko tehdä jotain?
Kommentit (123)
Ei mee jakeluun, miksi päiväkodissa on pyhäkouluja, rukouksia, Jeesustietoutta ja virsiä. Onko nää vaan kestettävä vai voiko tehdä jotain?
Lapsesi oppii kulttuuria, rutiineja, hyviä tapoja, kirkkohistoriaa, Raamattua (joka on etiikkamme pohjana) jne. En ollut itse kristitystä kodista, mutta päiväkoti oli erään kristillisen tahon ylläpitämä. Ei jäänyt traumoja siltä ajalta. Voit siis olla huoleti. Päiväkodissa opitaan paljon muutakin.
yksityiseen päiväkotiin tai palkkaa yksityinen hoitaja.
Suomalaiseen KULTTUURIIN kuuluu ruokarukoukset, virret,joulut, pääsiäinen ja yleensäkin uskonto.
Jos sinua häiritsee suomalainen kulttuuri niin muuta muualle! Miksi et antaisi lapsesi tutustua asuinmaansa kulttuuriin? Vähän avoimmuutta ja suvaitsevuutta peliin! Ethän kasvata lapsestasi suvaitsematonta?
Aika hyvä provo. En ole ap,mutta ateistina meidän suomalaiseen kulttuuriin ei kyllä kuulu mikään näistä. Eikä kuulu uskonto päiväkotiinkaan.
Jos meidän päiväkodissa esiintyisi sellaista,tekisin kyllä jonnekin sivistyshallintoon valituksen.
oli sitten lapsia tai ei.
Verovaroja ei tarttis uskonnonopetukseen kayttaa. Maksakoot ne jotka kuuluu kirkkoon ja hoitakoot lasten opetuksen kunnallisten koulujen ja paivakotien ulkopuolella.
Verovaroja ei tarttis uskonnonopetukseen kayttaa. Maksakoot ne jotka kuuluu kirkkoon ja hoitakoot lasten opetuksen kunnallisten koulujen ja paivakotien ulkopuolella.
Juuri näin!
Verovaroja ei tarttis uskonnonopetukseen kayttaa. Maksakoot ne jotka kuuluu kirkkoon ja hoitakoot lasten opetuksen kunnallisten koulujen ja paivakotien ulkopuolella.Juuri näin!
Joku roti!
No, itse en ole ateisti, mutta en myöskään kuulu ev.lut seurakuntaan. Olen, paremman sanan puutteessa, "wicca". En harrasta loitsimista tms. juttuja, enkä ole new age "hörhö", en hypi sametti kaavuissa ympäriinsä ja näytä hipiltä. Ajatusmaailmaltani olen kuitenkin luonnonuskossa, sekoitettuna hitusella satanismia.
No mutta asiaan.
Jos jotain uskonnonopetusta pk:ssa pitäisi olla, niin mielestäni silloin tulisi opettaa myös muita uskontoja. Ihan vain tasa-arvon takia.
Jos siis maanantaina kerrottaisiin raamatun tarinoita (kirjoitan tarkoituksella pienellä), niin tiistaina kerrottaisiin buddhalaisten tarinoita, keskiviikkona hindujen, torstaina muslimien ja perjantaina kerrottaisiin vaikka katolilaisista pyhimyksistä.
Se että erilaisista uskonnoista puhuttaisiin heti alusta asti, antaa lapsille paljon paremmat lähtökohdat hyväksyä toisenlaiset ihmiset.
Itse olen tutkinut erilaisia uskontoja aikalailla pienestä pitäen, ja esim. hinduilla ja buddhalaisilla on todella hienoja kertomuksia tasa-arvosta, rakkaudesta, oikeasta ja väärästä, jne. Ei tekisi kenellekään pahaa lukea niitä ja ymmärtää muita ihmisiä vähän paremmin.
Toki ymmärrän monen kristityn katsantokannan tuosta "Suomen kulttuurista", mutta Suomenkin historia puhuu jotain muuta kuin kristinuskoa. Ei siitä sen enempää.
Suomikin kansainvälistyy, halusitte sitä tai ette, ja uskontojen kirjo alkaa olla koko ajan suurempi ja suurempi. Päiväkotien, ja koulujen uskonnollinen tunnuksettomuus on pian ajankohtainen muutos. Edelleen, halusitte sitä tai ette.
Omasta mielestäni kuitenkin tuo malli, jonka esitin yläpuolella olisi taas toimiva. Eli ei opeteta sitä yhtä uskontoa vaan kerrottaisiin kaikista uskonnoista.
No, itse en ole ateisti, mutta en myöskään kuulu ev.lut seurakuntaan. Olen, paremman sanan puutteessa, "wicca". En harrasta loitsimista tms. juttuja, enkä ole new age "hörhö", en hypi sametti kaavuissa ympäriinsä ja näytä hipiltä. Ajatusmaailmaltani olen kuitenkin luonnonuskossa, sekoitettuna hitusella satanismia.
No mutta asiaan.
Jos jotain uskonnonopetusta pk:ssa pitäisi olla, niin mielestäni silloin tulisi opettaa myös muita uskontoja. Ihan vain tasa-arvon takia.
Jos siis maanantaina kerrottaisiin raamatun tarinoita (kirjoitan tarkoituksella pienellä), niin tiistaina kerrottaisiin buddhalaisten tarinoita, keskiviikkona hindujen, torstaina muslimien ja perjantaina kerrottaisiin vaikka katolilaisista pyhimyksistä.
Se että erilaisista uskonnoista puhuttaisiin heti alusta asti, antaa lapsille paljon paremmat lähtökohdat hyväksyä toisenlaiset ihmiset.Itse olen tutkinut erilaisia uskontoja aikalailla pienestä pitäen, ja esim. hinduilla ja buddhalaisilla on todella hienoja kertomuksia tasa-arvosta, rakkaudesta, oikeasta ja väärästä, jne. Ei tekisi kenellekään pahaa lukea niitä ja ymmärtää muita ihmisiä vähän paremmin.
Toki ymmärrän monen kristityn katsantokannan tuosta "Suomen kulttuurista", mutta Suomenkin historia puhuu jotain muuta kuin kristinuskoa. Ei siitä sen enempää.
Suomikin kansainvälistyy, halusitte sitä tai ette, ja uskontojen kirjo alkaa olla koko ajan suurempi ja suurempi. Päiväkotien, ja koulujen uskonnollinen tunnuksettomuus on pian ajankohtainen muutos. Edelleen, halusitte sitä tai ette.Omasta mielestäni kuitenkin tuo malli, jonka esitin yläpuolella olisi taas toimiva. Eli ei opeteta sitä yhtä uskontoa vaan kerrottaisiin kaikista uskonnoista.
Mutta mun mielestä tällekään oikea paikka ei ole päiväkoti,vaan sitten koulu vähän vanhempana. Historiantunneilla. Tunnustuksellisen uskonnon opettaminen pitäisi kieltää,sen paikka ei ole julkisin varoin ylläpidetyissä laitoksissa.
No, itse en ole ateisti, mutta en myöskään kuulu ev.lut seurakuntaan. Olen, paremman sanan puutteessa, "wicca".
Eksyttävät opetukset
1 Pyhä Henki sanoo selvästi, että viimeisinä aikoina jotkut luopuvat uskosta ja alkavat seurata eksyttäviä henkiä ja pahojen henkien opetuksia. 2 He luottavat tekopyhiin valehtelijoihin, joiden omassatunnossa on polttomerkki. 3 Nämä kieltävät menemästä naimisiin ja syömästä ruokia, jotka Jumala on luonut sitä varten, että ne, jotka tuntevat ja uskovat totuuden, nauttisivat niitä ja kiittäisivät Jumalaa. 4 Kaikki, minkä Jumala on luonut, on hyvää, eikä siitä tarvitse hylätä mitään, kun se otetaan kiittäen vastaan. 5 Jumalan sana ja rukous pyhittävät sen.
No, itse en ole ateisti, mutta en myöskään kuulu ev.lut seurakuntaan. Olen, paremman sanan puutteessa, "wicca".
Eksyttävät opetukset1 Pyhä Henki sanoo selvästi, että viimeisinä aikoina jotkut luopuvat uskosta ja alkavat seurata eksyttäviä henkiä ja pahojen henkien opetuksia. 2 He luottavat tekopyhiin valehtelijoihin, joiden omassatunnossa on polttomerkki. 3 Nämä kieltävät menemästä naimisiin ja syömästä ruokia, jotka Jumala on luonut sitä varten, että ne, jotka tuntevat ja uskovat totuuden, nauttisivat niitä ja kiittäisivät Jumalaa. 4 Kaikki, minkä Jumala on luonut, on hyvää, eikä siitä tarvitse hylätä mitään, kun se otetaan kiittäen vastaan. 5 Jumalan sana ja rukous pyhittävät sen.
että ajattelen kehoni muuttuvan vain ja ainostaan maaksi sen jälkeen kun kuolen. Uskon luontoon. Minulla ei ole mitään jumalolentoja, raamattuja, pyhiä kirjoituksia tai palvontamenoja. Elän kunnioittaen luontoa sekä sitä maailmanjärjestystä, aurinkokuntaa, jonka ansiosta elämämme on mahdollista. En tarvitse jumalia kertomaan mikä on oikein ja väärin.
Elämäni ei kuitenkaan perustu "älä tee näin" käskytykselle.
Vaikka mielipiteeni on mitä on, hyväksyn silti sinut kristittynä. Jospa noudattaisit erästä kolmiyhteisen jumalanne neuvoa "rakasta lähimäistäsi" ja sinä hyväksyisit minut tälläisena kuin olen.
Jälkeeni kirjoittaneelle: Tarkoitin tuota tehtäväksi ikätasoisesti. http://www.thaiclub.fi/phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=385
Esimerkiksi jataka tarinat sopivat pk-ikäsille. Itse olen lukenut niitä lapsilleni iltasatuina, ja parhaimmillaan olemme miettineet että mitä ne tarkoittavat.
Voiko tuollaista ollakaan. En ole edes kuvitellut, että kunnallisessa päiväkodissa voisi olla uskontokasvatusta. Edes minun lapsuudessani ei tuollaista ollut, ja siitä on jo kuitenkin 25 vuotta aikaa. Oma lapseni ei ole vielä päiväkodissa, mutta taatusti ei saa lupaa osallistua pyhäkouluun.
Pitäisiköhän nyt jo alkaa opettaa lapselle, että aina kun mainitaan jeesus, jumala tai amen, pitää huutaa isoon ääneen "saatana kostaa" tai jotain muuta fiksua.
Mä en ymmärrä, mitä pahaa noissa on.
Edellinen lisää: eiköhän homman voi vain yksinkertaisesti kieltää uskonnonvapauden perusteella. Jos eivät päiväkodissa usko niin sitten yhteys johtajatasolle. Ihan sama vaikka pyhäkoulusta jäisi pois vain yksi lapsi, hänelle on silti järjestettävä jotain korvaavaa toimintaa.
Itse hyväksyn joulujuhlat evankeliumeineen, ja kerran vuodessa saisi käydä joulukirkossakin jotta valtauskontomme tulee tutuksi, mutta muuhun en suostu.
pakkotuputus on oikeasti lainvastaista -vai eikö ole?
on se paha juttu, että satuja kerrotaan tosina.
Siinä iässä kun tajutaan ettei joulupukkia ole pitäisi myös tajuta ettei mitään jumalaakaan ole olemassa.
Otat lapsesi pois päiväkodista ja hoidat itse. Tai etsit pph:n tai yksityisen päiväkodin, jotka eivät anna uskonnollista kasvatusta.
Ongelma ratkaistu.
Jeesus on jo synnytetty 2000 kertaa? Pelkääkö vaimosi koskaan antavansa väärän kuvan Vapahtajasta? Se mikä näyttää kivalta sattaa olla valhetta!
Eipä toki mitään jos on kristitty, mutta kun kaikki meistä eivät ole. Ei varmasti ole mitään pahaa siinäkään, että sinun kristitylle lapsellesi kerrotaan islaminuskon periaatteita totuutena ja rukoiltaisiin allahia mekkaan kääntyneenä. Tai ehkäpä sinuakin harmittaisi silloin.
lapsille väärän kuvan oikeista Raamatun tapahtumista, jten ei kaikkien tarvitse niitä hyväksyä!
lapsille väärän kuvan oikeista Raamatun tapahtumista, jten ei kaikkien tarvitse niitä hyväksyä!
Miksi meidän jotka emme usko jumalaan tai jumaliin, emmekä vaikkapa raamatun ihmetekoihin, pitäisi sitten hyväksyä se, että kouluissa, päiväkodeissa ja muualla opetetaan vain ja ainoastaan kristinuskoa? Miksi Teidän, arvon kristityt, on hyväksyttävämpää tuomita, haukkua ja väheksyä, mutta me emme saisi pitää omista mielipiteistämme kiinni?
Miksi sinun jumalasi on parempi jumala? Miksi rauhasta, rakkaudesta ja tasa-arvosta kertovat tarinat ovat sinulle niin suuri synti?
”Pidän Kristuksestanne, en pidä kristityistä, te kristityt ette ole yhtään kristuksenne kaltaisia.” Mahatma Gandhi
Mark 10:12-16; Ja he toivat hänen tykönsä lapsia, että hän koskisi heihin; mutta opetuslapset nuhtelivat tuojia. Mutta kun Jeesus sen näki, närkästyi hän ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta. Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle." Ja hän otti heitä syliinsä, pani kätensä heidän päällensä ja siunasi heitä.