Ärsyttääkö ketään muuta päiväkodin uskonnollisuus?
Ei mee jakeluun, miksi päiväkodissa on pyhäkouluja, rukouksia, Jeesustietoutta ja virsiä. Onko nää vaan kestettävä vai voiko tehdä jotain?
Kommentit (123)
Hyvin on toiminut. Ne rukoilee ja veisaa keskenään, meidän lasten ja muiden uskonnottomien tehdessä jotain kivempaa =)
ja kerrot, ettette halua lapsenne osallistuvan kristillisiin tunnustuksellisiin tapahtumiin. Suomessa on uskonvapaus, joten päiväkoti ei voi tuputtaa kristinuskoa, ellei sitten ole yksityinen kristillinen päiväkoti. Jos pelkkä päiväkotiin ilmoittaminen ei riitä, ilmoitat kunnan päivähoidon vastaavalle ja kerrot, että päivähoitopaikka rikkoo lakia. Eiköhän se siitä.
rukoilemaan jotain vierasta jumalaa, jos muutkin lapset niin tekevät? MItään satuhahmoja tarvitse ennen syömistä rukoilla tai laulaa rumalta kuullostavia lauluja, jotka myös osoitettu jollekin joulupukin julmalle isoveikalle.
"Kiva sit lapsen olla ryhmän ainoa, joka ei osallistu?"
kun tämä kertoi isojen ryhmän ruokailussa heidän joutuvan helvettiin :D
pöyristyttävää lpasemme ollessa (kunnallisessa) päivähoidossa (Vantaalla), että monta kuukautta hoidon aloittamisen jälkeen kasvatuskeskustelussa tuli sivulauseessa esiin, haluammeko osallistuvan pyhäkouluun. No, onneksi meidän tapauksessamme pyhäkoulut (kerran kuussa) osuivat lapsen viikoittaiseen vapaapäivään, joten käytännössä ongelmaa ei ollut. Kuitenkin minusta pyhäkoulu kuuluu kirkolle. Ne jotka haluavat lapsiaan sellaiseen laittaa, laittakoot. Olen itsekin käynyt seurakunnan pyhäkoulussa, se oli vanhempieni valinta ja sellaisena ok. Kunnallisessa päiväkodissa jonkinlaisen uskonnonopetuksen (vieläpä tällaisen tunnustuksellisen, seurakunnan pitämän) järjestäminen on mielestäni asiatonta. Tämä epäkohta lienee aika yleinen...
Eikä seurakunnan kerhossakaan ollut.
No niin varmaan snun mielestäsi.
Uskonto nyt vaan ei kuulu enää nykypäivään -me olemme ottaneet lapset pois päiväkodista kirkkopäivinä tms.
Uskontopaskaa ei pienille lapsillemme tuputeta ja sillä hyvä!
yksityiseen päiväkotiin tai palkkaa yksityinen hoitaja.
Suomalaiseen KULTTUURIIN kuuluu ruokarukoukset, virret,joulut, pääsiäinen ja yleensäkin uskonto.
Jos sinua häiritsee suomalainen kulttuuri niin muuta muualle! Miksi et antaisi lapsesi tutustua asuinmaansa kulttuuriin? Vähän avoimmuutta ja suvaitsevuutta peliin! Ethän kasvata lapsestasi suvaitsematonta?
Sinäkö se päätät, mitä kuuluu Suomalaiseen kulttuuriin :) Ja kuinka kauan sen pitää kuulua siihen kulttuuriin...
Ei hemmetti teidän uskovaisten kanssa. Aina ei tiedä pitäisikö itkeä vaiko nauraa.
yksityiseen päiväkotiin tai palkkaa yksityinen hoitaja.
Suomalaiseen KULTTUURIIN kuuluu ruokarukoukset, virret,joulut, pääsiäinen ja yleensäkin uskonto.
Jos sinua häiritsee suomalainen kulttuuri niin muuta muualle! Miksi et antaisi lapsesi tutustua asuinmaansa kulttuuriin? Vähän avoimmuutta ja suvaitsevuutta peliin! Ethän kasvata lapsestasi suvaitsematonta?Sinäkö se päätät, mitä kuuluu Suomalaiseen kulttuuriin :) Ja kuinka kauan sen pitää kuulua siihen kulttuuriin...
Ei hemmetti teidän uskovaisten kanssa. Aina ei tiedä pitäisikö itkeä vaiko nauraa.
Ota nyt huomioon, että Suomessa on paikkoja jossa rukoilutukset ja muut jeesusleikit kuuluu olennaisesti kulttuuriin. Ei esim. Etelä-Pohjanmaata suotta kutsuta raamattuvyöhykkeeksi. Seinäjoella lapsia pakkorukoilutetaan kouluissa ja päiväkodeissa ja Ilmajoella jopa kiusattiin yhtä poikaa vuosia, kun ei kuulunut kirkkoon.
Ota nyt huomioon, että Suomessa on paikkoja jossa rukoilutukset ja muut jeesusleikit kuuluu olennaisesti kulttuuriin. Ei esim. Etelä-Pohjanmaata suotta kutsuta raamattuvyöhykkeeksi. Seinäjoella lapsia pakkorukoilutetaan kouluissa ja päiväkodeissa ja Ilmajoella jopa kiusattiin yhtä poikaa vuosia, kun ei kuulunut kirkkoon.
Ei mee jakeluun, miksi päiväkodissa on pyhäkouluja, rukouksia, Jeesustietoutta ja virsiä. Onko nää vaan kestettävä vai voiko tehdä jotain?
Minua ärsyttää muslimit, islam ja turvapaikkaturistien lapset päiväkodeissa! Onko näille asioille jotain tehtävissä?
mutta en ole keksinyt, mitä asialle voisi tehdä. Tuntuu siltä, että loukkaa päiväkodin tätejä, jos uskaltaa yhtään kysellä tai ihmetellä päiväkodin touhuja. Usko on niin henkilökohtainen asia.
Minua ärsyttää muslimit, islam ja turvapaikkaturistien lapset päiväkodeissa! Onko näille asioille jotain tehtävissä?
Hoida lapsesi kotona.
Onko päiväkodissa käännytystä islaminuskoon, turvapaikkaturismiin tai punatukkaisuuteen?
Hoida lapsesi kotona.
Niin hoidankin mutta silti minua ärsyttää turvapaikkaturistien lapset ja Mekkaan pyllistelijät niin päiväkodeissa kuin muuallakin yhteiskunnassa.
Katoaako musulmaanit Suomesta sillä että minä hoidan (kuten hoidankin) lapseni kotona?
Onko päiväkodissa käännytystä islaminuskoon, turvapaikkaturismiin tai punatukkaisuuteen?
Kyllähän se käännytystä tavallaan on ja ainakin rasismia ja sovinismia, kun esimerkiksi poikalasten ei haluta antaa nukkua samassa huoneessa päikkäreitä kuin tyttölapsien. Näin kertoi äiti jolla lpset ovat multikultipäiväkodissa.
Lisäksi muslimipoikien asenne tyttöihin ja jopa naisopettajiin on hyvin aggressiivinen ja syrjivä/alentuva. Tämähän juuri on heidän uskontoaan, islamia, että nainen on aasiin verrattavissa arvoltaan.
Eiköhän Pohjois-Suomessa ole kaikkein uskonnollisinta?
Lapua-Seinäjoki-Ilmajoki akselilla et vissiin ole koskaan käynyt, tai ainakaan asunut :)
Hiukan osviittaa saat alueen kehityksestä ja moderneista ajatuksista kun katsot vaikkapa tilastoja ET oppilaista Suomessa... Eli suhteellista määrää oppilaista jotka ei käy uskonnon tunneilla, vaan ET tunneilla (ateistien muksut siit)
Se on vaan hyväksyttävä, että suomalainen yhteiskunta pohjautuu kristillisiin arvoihin. Oletko ajatelluta että sieltä ovat peräisin arvomme ja käsityksemme hyvästä ja pahasta. Hyvä niin. Jos se ärsyttää, niin ohjeista päiväkodin henkilökuntaa ettei lapsesi saa osallistua uskontokasvatukseen tai halutessasi vaihda hoitopaikka.
saako lapsi osallistua uskonnollisiin tilaisuuksiin. Luulin sen olevan yleinen käytäntö.Harvoin niitä tilaisuuksis kuintenkaan on. Taitaa olla joku kirkkojuttu max. kerran kuussa.
Itse annan lasteni osallistua vaikka en uskonnollinen olekaan. Haluan että lapset saavat jonkinlaista uskontokasvatusta ja voivat itse sitten päättää minkä arvojen mukaan haluavat elää.
Ja eihän sitä tiedä vaikka he saisivat jeesus-jutuista jotain hyvää irti vaikka vanhempansa eivät saakaan.
ja kerrot, ettette halua lapsenne osallistuvan kristillisiin tunnustuksellisiin tapahtumiin. Suomessa on uskonvapaus, joten päiväkoti ei voi tuputtaa kristinuskoa, ellei sitten ole yksityinen kristillinen päiväkoti. Jos pelkkä päiväkotiin ilmoittaminen ei riitä, ilmoitat kunnan päivähoidon vastaavalle ja kerrot, että päivähoitopaikka rikkoo lakia. Eiköhän se siitä.