Ketään joka väsynyt vl uskoon ??
Vaikka miten päin yritän tätä uskon asiaa pähkäillä niin selvyyttä ei oikein tule.... En hyväksy tätä kaksinaismoralismia tässä uskonyhteisössä 8siis puhun vanhoillislestadiolaisuudesta). Voin suorastaan pahoin henkisesti, koska joudun "esittämään" ulospäin jotain sellaista mikä en oikeasti ole enkä välttämättä edes halua olla.
En usko siihen, että elämäntapanormit olisivat autuuden esteenä. En näe mitään estettä sille, etteikö ihminen voisi uskoa Jumalaan ja syntien anteeksiantamukseen vaikka värjäisi hiukan hiuksiaan. En usko siihen, että meillä on niin armoton Jumala, joka ei hyväksyisi perhesuunnittelua. En usko siihen, että autuaita ovat ne, jotka kieltävät television, mutta katsovat netistä kaikki tv-ohjelmat, tai ne, jotka arvostelevat ja puhuvat pahaa toisten selän takana, jos lapsia ei tule liukuhihnalla.
Minusta tämä usko on mennyt liian maallisen seurakunnan tekemien lakien noudattamiseksi, että pääsanoma on unohdettu. Vain armosta, Kristuksen syntien tähden...
Onko ketään toista elikkä kohtalotoveria tässä asiassa ??
Kommentit (81)
Ymmärrän sua täysin, ajatuksesi ovat oma-aloitteisia ja olet selvästi alkanut käyttämään omia aivojasi, ja sehän tuossa lisääntymisliikkeessä on kiellettyä. Vaikutat poikkeuksellisen fiksulta vl_ltä, ja selkeästi sinulla on raamatuntuntemusta joka varmaan on saanut sinut epäilemään itsekin noita ihmisten keksimiä juttuja lahkossanne.
Raamutun on kirjoittaneet ihmiset jumalan pyhänhengen henkeyttäminä, Lars leevi perusti raittiusliikkeen alunperin, ja siksi sääntöjen muuttuvuuskin on ihan ymmärretävää, ei ihminen ole täydellinen ja silloin kun joku seurakunta on tavallisten ihmisten ja niiden keksimien sääntöjensä varassa ei se ole pyhällähengellä siunattu, vaan raamatun varoittama väärien profeettojen yhteisö.
Suhteesi Jumalaan on henkilökohtainen, tiedät itsekin ettei sillä, että lakkaisit elämästä maallikkopuhujien ohjeiden vastaisesti ole mitään tekemistä uskossaolemisen kanssa...
Jos kaipaat silti hengellisiä tilaisuuksia ja yhteenkuuluvuudentunnetta, on tarjolla paljon muitakin seurakuntia einiin ahdistavalla ilmapiirillä varustettuna, siellä aistii että jumalan pyhä henki on seurassa, kun on rakkaudellinen, hyväksyvä eikä lainkaan tuomitseva ilmapiiri.
Kukaan ei heitä ensimmäistä kiveä.
Tosin eihän uskossaoleminen edellytä yhteenkään järjestöön kuulumista, uskonotjen ympärille on aina rakennettu yhteisöjä joita hallitaan rahan, tai muun hyväksikäytön tai ihmisryhmän alistamisen varjolla.
Voimia sulle päätit sitten mität ahansa ap, erityisesti jos joudut jäämään tuohon tilanteeseen, rukoilen sinulel voimia kestää tuota kaikkea, mutta jos alat elämään omantuntosi eikä jonkun puhujan ohjeiden mukaan niin jumala kyllä auttaa sinua siinäkin, rukoilet vaan häneltä voimaa kestää ihmisten tyhmyyden ja tietämättömyyden, voit myös rukoilla heille viisautta ja jopa myöskin sitä, että hoksaisivat ettei rakas taivaallinen isämme olisi luonut meille aivoja ellei niiden käyttö olisi sallittua yhteisöissäkin.
Lukekaa raamattua, sieltä löytyy elämänohjeet!
ja siten vl-uskontoon aika hyvin sisäänkasvaneena "ei-uskovana". Ihmettelen näitä Helsinkiin tulevia vl ihmisiä. Naisia, miehiä en ole työssäni tavannut. On Hiukset laitettu kivasti (ei värjätty), housut on tiukemmat kuin kukn meidän töissä uskaltais laittaa (lastensuojeluhommat), paita tiukkaa tiukempi, salkkarit on tärkeämpi kuin hampaidenpesun valvonta. Lapset tykkää kyllä kun "Reetta katsoo niin lumoutuneesti tv:ta.
Tervehdys avaajalle, olet oikealla asialla. Teet tärkeitä kysymyksiä. Jotkut on nähtävästi sitämieltä että ei se haittaa jos kukaan muu ei näe että "rikkoo sääntöjä" joita ei itse pidä raamatun mukaisina. Just tuo on kaksinaamaisuutta, johon sinäkin viittasit. Asiaa ei muuta se, että pitää mielipiteensä salassa ja tekee sitä kiellettyä asiaa salassa muilta uskovaisilta. Kyse on omastatunnosta. kuunteleko sitä TODELLA vai ryhtyykö ihmisten orjaksi. Tämä on niin tärkeä kysymys että soisi jokaisen miettivän. Itse jouduin selkä seinää vasten kun n. 12 v sitten ryhtyivät pitämään hoitokokousta kaverilleni ja tämän puolisolle. Hirveää painostamista ja kaikenlasta. Se mitä siitä seurasi oli sellaista jälkeä että ei mulla omatunto antanut lupaa olla enää mukana. En halunnut sitä tunnollemi. En ole hetkeäkään katunut että jätin ry:n. Toivon rehellisyyttä ja voimaa joka ikiselle joka näitä juttuja miettii!
Hyvä kirjoitus ihmisuhteista liikkeestä lähdön jälkeen Omat Polut blogissa:
"Minä irtosin, mutta se ei irtoa minusta"
http://freepathways.wordpress.com/2011/03/20/mina-irtosin/
käyn tällä hetkellä läpi suurta taistoa, jos sitä siksi voi kutsua. Mietin, että mikä on minun henkilökohtaista uskoa, mikä on sen yhteisön painostuksesta tulevaa "uskoa" ja tapoja. Onko suurin osa elämäntavoistani vain opittuja vai onko ne sellaisia joihin oikeasti uskon. Kysehän on nimenomaan henkilökohtaisesta uskosta, kun kukaan ei voi toisen puolesta uskoa. Ja mietinkin paljon, että millä tasolla minun henkilökohtainen usko on. On itsestä niin vaikea uskoa, että tämä lapsiasia vaan nyt on niin. Ja kun olen jo tämän vähäisen lapsimäärän kanssa välillä niin väsynyt. Sanotaan että voimia annetaan niin paljon kuin lapsia, mutta ei se aina tunnu siltä. Monessa muussakaan perheessä olevan. Välillä olen niin jo tehnyt päätökseni, mutta sitten en olekkaan. Ehkä nimenomaan se irrottautuminen on niin vaikeaa. Voimia sinulle! Ei oo mitään pikkuasioita!
Ei tosiaan ole pikkuasioita... hirveän hyvin sinä tuossa kuvailit tilanneetta jossa itse myös elän! En ole pitkään aikaan kokenut oikeen olevani kotonani seuroissa... mutta ei ole mitään muutakaan porukkaa/yhteisöä kyllämielessä. Itteni kanssa vaan näitä mietin ja vähän mieheni kanssa myös...
On väärin syyllistää tavallisia uskovia pedofiilien teoista.
Mutta siitä pitää kyllä julkisesti muistuttaa, että lestadiolaisuuden yhteisössä ja opissa, siis uskonkäsityksessä, on sellaisia piirteitä ja toimintatapoja, jotka auttavat pedofiileja toimimaan.
Niitä pitäisi muuttaa.
Johanna Hurtig on näistä paljon puhunut koska hän on tutkinut tapauksia, ja niissä nämä asiat ovat tulleet säännöllisesti esiin.
http://freepathways.wordpress.com/2011/03/18/pyhasta-paljastuu-pahuus/
käyn tällä hetkellä läpi suurta taistoa, jos sitä siksi voi kutsua. Mietin, että mikä on minun henkilökohtaista uskoa, mikä on sen yhteisön painostuksesta tulevaa "uskoa" ja tapoja. Onko suurin osa elämäntavoistani vain opittuja vai onko ne sellaisia joihin oikeasti uskon.
Kysehän on nimenomaan henkilökohtaisesta uskosta, kun kukaan ei voi toisen puolesta uskoa. Ja mietinkin paljon, että millä tasolla minun henkilökohtainen usko on. On itsestä niin vaikea uskoa, että tämä lapsiasia vaan nyt on niin. Ja kun olen jo tämän vähäisen lapsimäärän kanssa välillä niin väsynyt. Sanotaan että voimia annetaan niin paljon kuin lapsia, mutta ei se aina tunnu siltä. Monessa muussakaan perheessä olevan.
Välillä olen niin jo tehnyt päätökseni, mutta sitten en olekkaan. Ehkä nimenomaan se irrottautuminen on niin vaikeaa.
Voimia sinulle! Ei oo mitään pikkuasioita!
myöntää tosiasiat
Lehdistötiedote
http://freepathways.wordpress.com/2011/04/08/srkn-lehdistotiedote/
Saat aikaa miettiä ja välimatkaa asioihin.
Näät esimerkkejä elämästä että on muitakin tapoja elää elämäänsä. Kukaan ei tule urputtamaan lisääntymisetsä.
Jokainen yksityinen ihminen VOI vaikuttaa - sillä mitä itse kannattaa.
Ahdistus johtuu pitkälle kielloista ja normeista joita täytyy noudattaa mutta ei aina pysty. Siis vl liikkeen itse keksimästä syntilistasta.
Siitä ahdistuksesta sitten päästetään julistamlla "synnit anteeksi"!
Eli kyseessä on itse kehitetty ahdistus ja sen poistamis systeemi.
Kuten tässä on siitä :
http://freepathways.wordpress.com/2011/09/16/laskelmointi/
Ahdistus johtuu pitkälle kielloista ja normeista joita täytyy noudattaa mutta ei aina pysty. Siis vl liikkeen itse keksimästä syntilistasta. Siitä ahdistuksesta sitten päästetään julistamalla "synnit anteeksi"! Eli kyseessä on itse kehitetty ahdistus ja sen poistamis systeemi.
Sitä nimitetään uskonnoksi. :-D
Kiitos tosi hyvästä kirjoituksesta, Peilasin ajatuksiasi omaan elämäntilanteeseeni.
Minusta on rivennut tuntumaan, että yhteisö on miehille jotekin helpompi. Että siinä voi mies pysytellä helpommin vaikka olisikin vastakkaisia mielipiteitä omassa meilessä. Ne ei haittaa, tai ei näytä haittaavan miestä yhtä lailla kuin naista. Tämä on minun kokemukseni, ei ole välttämättä kaikilla sama :-)
Usko on pyhä ja henkilökohtainen, jokaisen yksityisasia.
Uskonto on sairasta toisten manipulointia, törkeää vallankäyttöä.
Näin se vaan menee.
Tervehdys avaajalle, olet oikealla asialla. Teet tärkeitä kysymyksiä. Jotkut on nähtävästi sitämieltä että ei se haittaa jos kukaan muu ei näe että "rikkoo sääntöjä" joita ei itse pidä raamatun mukaisina.
Just tuo on kaksinaamaisuutta, johon sinäkin viittasit.
Asiaa ei muuta se, että pitää mielipiteensä salassa ja tekee sitä kiellettyä asiaa salassa muilta uskovaisilta.
Kyse on omastatunnosta. kuunteleko sitä TODELLA vai ryhtyykö ihmisten orjaksi. Tämä on niin tärkeä kysymys että soisi jokaisen miettivän.
Itse jouduin selkä seinää vasten kun n. 12 v sitten ryhtyivät pitämään hoitokokousta kaverilleni ja tämän puolisolle. Hirveää painostamista ja kaikenlasta. Se mitä siitä seurasi oli sellaista jälkeä että ei mulla omatunto antanut lupaa olla enää mukana. En halunnut sitä tunnollemi.
En ole hetkeäkään katunut että jätin ry:n.
Toivon rehellisyyttä ja voimaa joka ikiselle joka näitä juttuja miettii!
lapsia paneskellut pedopomo pääsee taivaaseen, kun vähän pyysi anteeksi uhrilta. Mutta minä korviksiakäyttävä perheenäiti en pääse. Sairasta sakkia.
SRK:n johtokunta uudistaa itse itsensä niin eipä heistä päästä eroon. Erovuorossa olevat vanhat kääkät tulevat aina valituksi uudestaan, kun he eivät suostu jäämään pois. Vaikka sääntöjen mukaan pitäisi!
Olen tässä sivullisena lukenut ketjua...Alanpa minäkin seuraamaan blogiasi, se käy suoraan kohti tuttuja juttuja ja kiinnostaa. ite olen vielä vl mutta pitkälle ns. laiteilla.
nämä uskovaisten huolet. Mitä ihmettä te toisillenne teette? Ei ole väliä mihin kerhoon kuulutte. Tämä turha kärsimyksen kylväminen oppien hakeminen Raamatusta, joka on koottu pakanoiden tarustoista hämästyttää minua joka päivä.
Pöyristyttävin ihmisen teko oli kuolleen paavin julistaminen autuaaksi vain siksi kun jokin mummeli oli rukoillut häntä ja parantunut.
Tieteellinen pohja on tällekkin parantumiselle.
Ei tarvitse kaikkea uskoa mitä lukee. Varsinkaan jos siihen sisältyy uhkaus.
Ihminen on omituinen otus.
Ap:lle sanoisin että tarvitset ammattiauttajan tukea ymmärtääksesi ettei kysymys ole sinusta vaan ymäristöstäsi jossa olet kasvanut.
PETRI VÄLIMÄEN KIRJOJA!LÖYTYISKÖ HÄNEN PUHEITA ARMOSTA MYÖS NETISTÄ?AIVAN IHANA PASTORI!RUKOILEN SUNKIN PUOLESTA!T,HELLARIMAMMA