Kuinka paljon mielestäsi pitää isovanhemmalle maksaa hoidosta?
Eli olen töihin palaamassa ja tuli oman äidin kanssa kinaa siitä kuinka paljon hänelle pitäisi maksaa että hoitaa.
Hoito-aika on noin 2-3h 1-2 kertaa viikossa.
Mikä olisi sopiva "palkka" tästä mielestäsi?
Kommentit (81)
että siitä satasesta siis maksaisi bussikortin joka voimassa kuukauden ja maksaa noin 80e/kk.
Matka kestää 30min suuntaansa bussilla.
mummilla on käytössä bussikortti muutakin matkustelua varten koko kuukaudeksi, ei yksistään lastenhoitokeikkoja varten. Sen lisäksi oletettavasti saa ruuat. Paljonko vielä pitäisi maksaa palkkaa?
että siitä satasesta siis maksaisi bussikortin joka voimassa kuukauden ja maksaa noin 80e/kk.
No, mut eniveis, sopiva varmaan ois joku 20e/päivä. Mitäs ne MLL:n hoitajat kustantaa, voisko niitä hyödyntää jos et äidillesi halua maksaa?
Mun mielestä säännöllisestä hoidosta kuuluu maksaa oli hoitaja sitten sukulainen tai ei. Hoitaja kuitenkin luopuu viikottain omasta ajastaan ja ainakin mun äidillä on eläkeläisenä aktiivisempi elämä kuin ennen eläkettä. Ei äiti varmaan suostuisi ottamaan multa rahaa, mutta säännöllisestä hoidosta kyllä pistäisin tilille menemään. Epäsäännöllisistä hoitokerroista kiitetään samoin kuin joku edellä kirjottaneista, yllätetään risteilyllä, kylpyläreissulla, juhlaillallisella tai millä nyt milloinkin tulee mieleen kiittää.
että kyseessä on 54v mummi eli ei mikään ihan ikäloppu.
Ei ole töissä ollut yli 10 vuoteen vaan on ollut pitkäaikaistyöttömänä.
Ja aluksi ehdotin tätä järjestelyä ihan siksi että saisi jotain sisältöä omien sanojensa mukaan tylsään elämään ja sitten kun kaikki oli sovittu että hän tulee jos maksan bussikortin niin sovin töihin että tulen 10h/vk niin nyt sitten ilmoitti äitini että ei tulekaan..
Kuinka ihmeessä voitte ajatella, että kun lapsi on säännöllisessä hoidossa isovanhemmilla siitä ei tarvitse maksaa???
ei apua tarvitsevalta vanhemmalta sukulaiseltakaan oteta rahakorvausta, kun käydään hoitamassa, viemässä, tuomassa, kannetaan vastuuta. Enkä ikimaailmassa huolisi vanhemmiltani rahaa siitä, että hoitaisin heitä tai heidän asioitaan. Heille ei juolahda mieleenkään pyytää tai ottaa korvausta lapsenlapsen kanssa viettämästään ajasta. Olisi sitten säännöllisen epäsäännöllistä tai ei. Niin itsekkäitä me olemme. :D
mummilla on käytössä bussikortti muutakin matkustelua varten koko kuukaudeksi, ei yksistään lastenhoitokeikkoja varten. Sen lisäksi oletettavasti saa ruuat. Paljonko vielä pitäisi maksaa palkkaa?
Hankkisiko mummi sen bussikortin, jos ei tulisi hoitamaan lasta? Jos se kerran lasketaan maksettavaksi siitä 100 eurosta, niin voisin olettaa että ei. Itse maksaisin ehdottomasti sen bussikortin ja sen lisäksi jonkin järkevän summan, vaikka sen 100 e.
Kuinka pitkäaikaisesta sitoutumisesta olisi kyse?
Todella tylsä, että äitisi perui lupauksensa, mutta ihan oikeasti - mieti asiaa vaikka niin, että haluaisitko itse sitoutua lenkittämään äitisi koiraa 1-2 kertaa viikossa jatkuvasti? Vaikka tekemisen puutetta olisikin, niin olisit sidottu olemaan käytettävissä _joka viikko_
Itse en suostuisi.
(ja joo, huono vertaus, myönnän)
että kyseessä on 54v mummi eli ei mikään ihan ikäloppu.
Ei ole töissä ollut yli 10 vuoteen vaan on ollut pitkäaikaistyöttömänä.
Ja aluksi ehdotin tätä järjestelyä ihan siksi että saisi jotain sisältöä omien sanojensa mukaan tylsään elämään ja sitten kun kaikki oli sovittu että hän tulee jos maksan bussikortin niin sovin töihin että tulen 10h/vk niin nyt sitten ilmoitti äitini että ei tulekaan..
kun käytän häntä asioilla. Aika tiukilla ollaan itsekin ja n. 250km mutkin kun käytän häntä tk.ssa ja apteekissa vie bensaa jonkin verran.
Mutta samalla tavalla olen maksanut äidilleni matkat kun hän on joutunut tulemaan joskus hätätilanteessa taksilla auttamaan meitä lastenhoidossa. Ei tulisi mieleenkään eläkeläiselle maksattaa isoa taksimaksua jos me tarvitsemme apua.
Ja silti olemme todella hyvissä väleissä ja läheisiä toisillemme.
Kuinka ihmeessä voitte ajatella, että kun lapsi on säännöllisessä hoidossa isovanhemmilla siitä ei tarvitse maksaa???
ei apua tarvitsevalta vanhemmalta sukulaiseltakaan oteta rahakorvausta, kun käydään hoitamassa, viemässä, tuomassa, kannetaan vastuuta. Enkä ikimaailmassa huolisi vanhemmiltani rahaa siitä, että hoitaisin heitä tai heidän asioitaan. Heille ei juolahda mieleenkään pyytää tai ottaa korvausta lapsenlapsen kanssa viettämästään ajasta. Olisi sitten säännöllisen epäsäännöllistä tai ei. Niin itsekkäitä me olemme. :D
puolesta vuodesta.
Ja ymmärrän kyllä että on pitkä aika ja vaatii sitoutumista mutta käy muutenkin täällä useasti niin siksi sovimme niin.
Ja jos ihan yksin olisin niin jos joku minulle antaisi bussikortin ilmaiseksi että käyn muutaman tunnin viikossa jossain ja saisin ruuat niin mikä jottei.
puolesta vuodesta.
Ja ymmärrän kyllä että on pitkä aika ja vaatii sitoutumista mutta käy muutenkin täällä useasti niin siksi sovimme niin.
Ja jos ihan yksin olisin niin jos joku minulle antaisi bussikortin ilmaiseksi että käyn muutaman tunnin viikossa jossain ja saisin ruuat niin mikä jottei.
Ajatteletko tosiaan, että isoäiti "käy vaan muutaman tunnin viikossa teillä ja saa ruuat" kun tulee hoitamaan pientä vauvaa?
anoppi, kaikki olisivat ap.n puolella ja haukkuisivat anopin.
Vastaisivat, että et anna enää ikinä itsekkään anopin nähdä lastasi ja pane välit poikki ja siellä anoppi määtkööt vanhainkodissa yksin kun ei rakasta lapsenlastaan.
Mutta kun on oma äiti, on eri ääni kellossa.
54-vuotias pitkäaikaistyötön, jolla on ap:n mukaan tylsä elämä ja kaipaa siihen sisältöä.
Nyt olisi mahdollisuus saada vaihtelua arkeen (puolen vuoden ajaksi), tuntea itsensä hyödylliseksi, auttaa omaa lastaan hoitamalla lapsenalasta. Saisi varmasti ruoat, jolloin säästää siinä ja hänelle maksettaisiin myös bussikortti, jonka avulla hän pääsee muina päivinä matkustamaan miten haluaa.
Mun mielestä aika kummallista käytöstä ap:n äidiltä ensin luvata tulla ja nyt ei sitten tule, koska ei saa tarpeeksi palkkaa. Toivottavasti ei tule itse ikinä tarvitsemaan apua vaikka sairauden tms. takia. Ap voi sitten siinä kohti hinnoitella avunantonsa...
Ja jos tilalla olisi vaikka kaverin äiti niin kaikki kehottaisivat maksamaan, koska "lastenhoito on vastuullista työtä". Miksi kaikkien mielestä automaattisesti kuuluu isovanhempien olla lastenhoitoapuna? Usein näin onkin, mutta kyllähän jokaisella on oikeus nauttia elämästään miten haluaa kun omat lapset on saatu kasvatettua.
Ja ihan samoin kun ap näkee sen muutaman tunnin mahdollisuutena tienata, koska on vähävarainen niin miksi sitten et soisi äidillesi samaa mahdollisuutta?
anoppi, kaikki olisivat ap.n puolella ja haukkuisivat anopin.
Vastaisivat, että et anna enää ikinä itsekkään anopin nähdä lastasi ja pane välit poikki ja siellä anoppi määtkööt vanhainkodissa yksin kun ei rakasta lapsenlastaan.
Mutta kun on oma äiti, on eri ääni kellossa.
No itseasiassahan hän on hoitanut AP:ta jo monia vuosia eli voisin sanoa AP:n olevan vanhuusajan hoidon äidilleen ihan ilmaiseksi velkaa - niin kuin mun mielestä jokainen meistä on.
Ja sorry vaan, mutta tässä tosiaan kuullaan vaan AP:n näkemys asiasta.
Toivottavasti ei tule itse ikinä tarvitsemaan apua vaikka sairauden tms. takia. Ap voi sitten siinä kohti hinnoitella avunantonsa...
Eli olen töihin palaamassa ja tuli oman äidin kanssa kinaa siitä kuinka paljon hänelle pitäisi maksaa että hoitaa. Hoito-aika on noin 2-3h 1-2 kertaa viikossa. Mikä olisi sopiva "palkka" tästä mielestäsi?
Lupaan laittaa ruokaa, joten rahaa ei tarvita, eihän.
Pitääkö muuten päiväkodissa hoitajille maksaa, siellähän ne saavat ruokaa joka päivä.
kysele tuttavia, puiston äitejä tms. Ihan naurettavaa maksaa isovanhemmalle saman verran kuin vieraalle. 120 euroa suunnilleen kustantaisi se MLL:n hoitaja, eikös ne ota 5 euroa tunti?
Tosin sanoit aluksi että hoito-aika on noin 2-3h 1-2 kertaa viikossa, mutta myöhemmin n.10 tuntia viikossa.
Tuon alukuperäisen maks 6 tuntia/viikko tekisi summa 120 euroa plus hoitajan matkakulut. Varmasti joku teini tai kotiäiti naapurustosta tulisi vitosen tuntipalkalla hoitamaan lasta.
muutaman vuoden. En tosiaan olisi lähtenyt hoitamaan naapurin lasta vitosen tuntipalkalla ja sitoutunut pari kertaa viikossa siihen niin, että en olisi voinut suunnitella omaa elämääni.
Olisin kyllä pyytänyt kunnon palkan siitä.
kysele tuttavia, puiston äitejä tms. Ihan naurettavaa maksaa isovanhemmalle saman verran kuin vieraalle. 120 euroa suunnilleen kustantaisi se MLL:n hoitaja, eikös ne ota 5 euroa tunti? Tosin sanoit aluksi että hoito-aika on noin 2-3h 1-2 kertaa viikossa, mutta myöhemmin n.10 tuntia viikossa. Tuon alukuperäisen maks 6 tuntia/viikko tekisi summa 120 euroa plus hoitajan matkakulut. Varmasti joku teini tai kotiäiti naapurustosta tulisi vitosen tuntipalkalla hoitamaan lasta.
että mikä olisi apn:n äidin mielestä kohtuulinen korvaus tästä työstä???
mummut haluaisi lapsiltaan rahaa? Jos mummu jaksaa hoitaa, niin tosi hienoa ja hatunnosto, mutta ei kaikki mummut ole pikkurahan puutteessa eli kysymys on jaksamisesta eikä rahasta.
Esimerkiksi oma äitini saa eläkettä 3700 Euroa ja isä suunnilleen samat. Eivät he ikipäivänä haluaisi meiltä pennosia lasten hoidosta. Se on puhtaasti jaksamiskysymys.
eivät suostu edes kotihoidontukea ja kuntalisää ottamaan itselleen. Taloudellisesti tää on meille niin edullista: tulee palkka, tuki kelalta ja kaupungilta ja ei tarvi hoitomaksuakaan maksaa.
Olisin vienyt kunnalliselle kuten esikoisenkin vein, mutta äiti ei antanut viedä vaan alkoi jankata, että 1-vuotiasta ei voi antaa vieraalle ja tönii vieraat lapset ja kukaan ei jaksa pitää sylissä 15 minuuttia herättyään päikkäreiltä, että saa rauhassa herätä hellyyteen jne. Hänelle tämä oli kauhea tunneasia. Tarviiko lisätä, että me on veljen kanssa menty hoitoon puolivuotiaina...?:=)