Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon mielestäsi pitää isovanhemmalle maksaa hoidosta?

Vierailija
20.02.2011 |

Eli olen töihin palaamassa ja tuli oman äidin kanssa kinaa siitä kuinka paljon hänelle pitäisi maksaa että hoitaa.

Hoito-aika on noin 2-3h 1-2 kertaa viikossa.

Mikä olisi sopiva "palkka" tästä mielestäsi?

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
20.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhe on työnantajan asemassa. Tarvii siis huolehtia esim. TyEl-maksuista ja tapaturmavakuutuksesta.

http://www.mll.fi/perheille/lastenhoito/tyonantaja/

kysele tuttavia, puiston äitejä tms. Ihan naurettavaa maksaa isovanhemmalle saman verran kuin vieraalle. 120 euroa suunnilleen kustantaisi se MLL:n hoitaja, eikös ne ota 5 euroa tunti? Tosin sanoit aluksi että hoito-aika on noin 2-3h 1-2 kertaa viikossa, mutta myöhemmin n.10 tuntia viikossa. Tuon alukuperäisen maks 6 tuntia/viikko tekisi summa 120 euroa plus hoitajan matkakulut. Varmasti joku teini tai kotiäiti naapurustosta tulisi vitosen tuntipalkalla hoitamaan lasta.

Vierailija
62/81 |
20.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ai tuon 8,20e päälle vielä tellit ja vellit??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
20.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai..kyllä mun äitini maksaa mulle bensarahat kun käytän häntä asioilla. Aika tiukilla ollaan itsekin ja n. 250km mutkin kun käytän häntä tk.ssa ja apteekissa vie bensaa jonkin verran.

Mutta samalla tavalla olen maksanut äidilleni matkat kun hän on joutunut tulemaan joskus hätätilanteessa taksilla auttamaan meitä lastenhoidossa. Ei tulisi mieleenkään eläkeläiselle maksattaa isoa taksimaksua jos me tarvitsemme apua.

Ja silti olemme todella hyvissä väleissä ja läheisiä toisillemme.

pidetään tilikirjaa siitä kuka tekee mitäkin ja paljonko maksaa. Meillä ei, koska loppujen lopuksi läheisen avulle ei ole hintaa eikä sitä kukaan halua hinnoitella ainakaan meillä. Tekisin vanhempieni tai sisarusteni eteen ihan mitä tahansa, samoin he minun tai lapsieni. Ei siinä lasketa tunteja, euroja eikä senttejä kumpaankaan suuntaan.

Jokainen taplaa tyylillään ja nämä erot ajattelutavoissa kai ovat sitten riippuvaisia myös tuloista ja varallisuudesta. Siltä ainakin tuntuu tämän ketjun perusteella. Köyhä antaa vähästään, mutta rikas ei paljostakaan, ei taida pitää paikkaansa. Vähemmän varakkaan ajalle on selkeästi olemassa hinta, vaikka aikaa olisi muille jakaa.

Vierailija
64/81 |
20.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ai tuon 8,20e päälle vielä tellit ja vellit??

http://www.vero.fi/?article=9792&domain=VERO_MAIN&path=5,40,90&language…

Vierailija
65/81 |
20.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ainakaan kehtaa panna äitiäni maksamaan n. 100 euron taksimaksua jos tulee hätä ja tarvitsemme häntä avuksi. Minusta se kuuluu ihan asiaan, että maksan näin ison summan itse. Se olisi iso lovi hänen eläkkeeseensä.

Samoin äitini pitää tiukasti siitä kiinni, että saa maksaa bensoja jos joku häntä kuskaa. Tiedän, että jos en anna maksaa, hän käyttää sitten ulkopuolista kuskia ja joutuu maksamaan enemmän.

Mutta ehkä rikkaan on hankala ymmärtää, että joku 100 euron taksimaksu voi pienituloiselle eläkeläiselle olla iso lovi. Joten kuppaa ihan rauhassa vanhempiasi, koska heidän tuloissaan se ei näy. Minä en maksata vanhalle äidille taksimaksuja jos apua tarvitsen.

Ai..kyllä mun äitini maksaa mulle bensarahat kun käytän häntä asioilla. Aika tiukilla ollaan itsekin ja n. 250km mutkin kun käytän häntä tk.ssa ja apteekissa vie bensaa jonkin verran. Mutta samalla tavalla olen maksanut äidilleni matkat kun hän on joutunut tulemaan joskus hätätilanteessa taksilla auttamaan meitä lastenhoidossa. Ei tulisi mieleenkään eläkeläiselle maksattaa isoa taksimaksua jos me tarvitsemme apua. Ja silti olemme todella hyvissä väleissä ja läheisiä toisillemme.

pidetään tilikirjaa siitä kuka tekee mitäkin ja paljonko maksaa. Meillä ei, koska loppujen lopuksi läheisen avulle ei ole hintaa eikä sitä kukaan halua hinnoitella ainakaan meillä. Tekisin vanhempieni tai sisarusteni eteen ihan mitä tahansa, samoin he minun tai lapsieni. Ei siinä lasketa tunteja, euroja eikä senttejä kumpaankaan suuntaan. Jokainen taplaa tyylillään ja nämä erot ajattelutavoissa kai ovat sitten riippuvaisia myös tuloista ja varallisuudesta. Siltä ainakin tuntuu tämän ketjun perusteella. Köyhä antaa vähästään, mutta rikas ei paljostakaan, ei taida pitää paikkaansa. Vähemmän varakkaan ajalle on selkeästi olemassa hinta, vaikka aikaa olisi muille jakaa.

Vierailija
66/81 |
20.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ehkä rikkaan on hankala ymmärtää, että joku 100 euron taksimaksu voi pienituloiselle eläkeläiselle olla iso lovi. Joten kuppaa ihan rauhassa vanhempiasi, koska heidän tuloissaan se ei näy. Minä en maksata vanhalle äidille taksimaksuja jos apua tarvitsen.

Voi olla välillä vaikea ymmärtää, että kaikki pitää aina laskea tasan ja perheen sisällä maksellaan "velkoja". Pitkällä aikavälillä itse kullekin tulee tarvetta apuun. Mutta jos toisten on helpompi pyytää ja saada apua, kun siitä maksetaan korvausta, niin ei se minulta ole pois.

Ja korjatakseni käsitystäsi, ei tarvitse kupata vanhempiani tai käydä heidän kukkarollaan. Olemme onnekkaasti ihan varoissa kumpikin osapuoli. Ainakin sen verran, ettei talous kaadu kilometrikorvauksiin.

Ap:n äitiä tai olisi sitten kyseessä vaikka anoppi, on vaikea ymmärtää.

Vierailija
67/81 |
21.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaadin häntä maksamaan sinun logiikan mukaan n. 100 euron taksimaksun ja olemaan loppukuun tiukilla ruoan ja lääkkeiden suhteen.

Emme todellakaan taida olla samalla aaltopituudella. Joten kuppaa sinä vanhempiasi ihan rauhassa. Et tiedä köyhyydestä yhtään mitään.

Voi olla välillä vaikea ymmärtää, että kaikki pitää aina laskea tasan ja perheen sisällä maksellaan "velkoja". Pitkällä aikavälillä itse kullekin tulee tarvetta apuun. Mutta jos toisten on helpompi pyytää ja saada apua, kun siitä maksetaan korvausta, niin ei se minulta ole pois. Ja korjatakseni käsitystäsi, ei tarvitse kupata vanhempiani tai käydä heidän kukkarollaan. Olemme onnekkaasti ihan varoissa kumpikin osapuoli. Ainakin sen verran, ettei talous kaadu kilometrikorvauksiin. Ap:n äitiä tai olisi sitten kyseessä vaikka anoppi, on vaikea ymmärtää.

Vierailija
68/81 |
21.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

isovanhemmat ovat eläkeikäisiä?. Kenelläkään ei voi olla 40+ menestyviä isovanhempia. Syyllistyn itsekin ajatukseen, mutta oikeasti, ihmiset ja tilanteeet vaihtelee.

p.s. Taidan olla naiivi, mutta toivoisin silti, että joskus edes joku muu, miettisi toisesta näkökulmasta asioita.

Tossa aiemmin ap kertoi, että 100e menee mummilla melkein kokonaan matkoihin eli voisin kuvitella ettei mummi asu ihan tässä lähellä. Matka-aika ja hoitoaika yhteensä voi siis olla todellakin vähintään työpäivän pituinen. Jos mummille on alunperin sanottu maksettavan korvaus lastenhoidosta niin sitten täytyy olla sanojensa mittainen. Voi olla että on juuri siksi lupautunutkin hoitamaan parina päivänä viikossa kun kerran on vielä vähävarainen. Isovanhemmille on lasten hoito usein ilo, mutta ihan tosissaan se on kyllä melko raskasta viikottain matkata hoitohommiin. Eläkeläinen saa 50% alennusta VR:ltä ja bussimatkoista ja jos silti kuluu vajaa satanen matkoihin niin silloin kyllä mummi asuu todellakin pitkän matkan päässä ja on mun mielestä asiallista korvata säännöllinen matkaaminen sekä hoitoaika jos hoidosta on sanottu maksettavan.

...niin mun mielestä on törkeetä ottaaa rahaa noin pienestä hoitohetkestä viikossa. Luulisi olevan ilo mummillekin! Ruokaa vaan jääkaappiin ja avot. Ja mikäli mummille ei kelpaa, niin ihan varmasti löydät jonkun lähipiiristä pariks tuntii viikossa kaitsemaan lapsia ruokapalkalla! mä en kehtais ottaa keneltäkään rahaa noin pienestä hoidosta, jos tippaakaan niistä hoidettavista välittäsin ts. olisivat siskon/veljen/oman lapsen tms lapsii.

Vierailija
69/81 |
21.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

isovanhemmat ovat eläkeikäisiä?. Kenelläkään ei voi olla 40+ menestyviä isovanhempia. Syyllistyn itsekin ajatukseen, mutta oikeasti, ihmiset ja tilanteeet vaihtelee.

p.s. Taidan olla naiivi, mutta toivoisin silti, että joskus edes joku muu, miettisi toisesta näkökulmasta asioita.

Tossa aiemmin ap kertoi, että 100e menee mummilla melkein kokonaan matkoihin eli voisin kuvitella ettei mummi asu ihan tässä lähellä. Matka-aika ja hoitoaika yhteensä voi siis olla todellakin vähintään työpäivän pituinen. Jos mummille on alunperin sanottu maksettavan korvaus lastenhoidosta niin sitten täytyy olla sanojensa mittainen. Voi olla että on juuri siksi lupautunutkin hoitamaan parina päivänä viikossa kun kerran on vielä vähävarainen. Isovanhemmille on lasten hoito usein ilo, mutta ihan tosissaan se on kyllä melko raskasta viikottain matkata hoitohommiin. Eläkeläinen saa 50% alennusta VR:ltä ja bussimatkoista ja jos silti kuluu vajaa satanen matkoihin niin silloin kyllä mummi asuu todellakin pitkän matkan päässä ja on mun mielestä asiallista korvata säännöllinen matkaaminen sekä hoitoaika jos hoidosta on sanottu maksettavan.

...niin mun mielestä on törkeetä ottaaa rahaa noin pienestä hoitohetkestä viikossa. Luulisi olevan ilo mummillekin! Ruokaa vaan jääkaappiin ja avot. Ja mikäli mummille ei kelpaa, niin ihan varmasti löydät jonkun lähipiiristä pariks tuntii viikossa kaitsemaan lapsia ruokapalkalla! mä en kehtais ottaa keneltäkään rahaa noin pienestä hoidosta, jos tippaakaan niistä hoidettavista välittäsin ts. olisivat siskon/veljen/oman lapsen tms lapsii.

Vierailija
70/81 |
21.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

isovanhemmat ovat eläkeikäisiä?. Kenelläkään ei voi olla 40+ menestyviä isovanhempia. Syyllistyn itsekin ajatukseen, mutta oikeasti, ihmiset ja tilanteeet vaihtelee. p.s. Taidan olla naiivi, mutta toivoisin silti, että joskus edes joku muu, miettisi toisesta näkökulmasta asioita.

Kommentoin tuota edelleenkin. Eli omista lähtökohdista tuomitaan toisia.

Vierailija
71/81 |
21.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljonko haluaa palkkaa lasten hoitamisesta.

Hän ei rahaa ota siitä, että saa olla lapsenlastensa kanssa.

Jäi vuorotteluvapaalle vuodeksi ja otti virkavapaata 2 vuotta hoitaakseen meidän lapsia.

Vierailija
72/81 |
21.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

littyy mitenkään tähän ap:n juttuun? Jos kutsut äitisi hätätilanteessa taksilla apuun ja korvaat taksimaksun, koska ei ole aikaa odotella. Ap:n äidille korvataan bussimatkat hänen tullesssaan pari kertaa vkossa katsomaan lastenlastaan 2-3t kerralla. Ap:n äidin matkat eivät edes ole kohtuuttoman pitkiä ajatellen, että pk-seudulla lyhytkin siirtyminen voi viedä puoli tuntia.

Vaadin häntä maksamaan sinun logiikan mukaan n. 100 euron taksimaksun ja olemaan loppukuun tiukilla ruoan ja lääkkeiden suhteen.

Emme todellakaan taida olla samalla aaltopituudella. Joten kuppaa sinä vanhempiasi ihan rauhassa. Et tiedä köyhyydestä yhtään mitään.

Totta, en tiedä köyhyydestä, mutta en laske myöskään ystävilleni tai tutuille laskemieni palvelusten hintaa, saati perheelleni antaman avun euromääriä. Emme todellakaan ole samalla aaltopituudella. Jos äidilläni tekisi tiukkaa rahasta, avustaisin häntä jo muutenkin kuin pelkän taksimaksun verran, ja täysin pyyteettä ilman vastikepakkoa.

Vierailija
73/81 |
21.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten olettaisin, että on vähävarainen ja säästötkin on käytetty.

Pitkäaikaistyötön useasti masentuu ja käpertyy kotiinsa. Kun ei ole päässyt töihin, voi tuntea itsensä arvottomaksi ja araksi lähtemään ulos asunnostaan.

Tässä tapauksessa voi olla vaikka kyse siitä, että ap.n äiti on ensinnäkin rahaton ja hänellä on masennusta, mikä esiintyy väsymyksenä ja haluttomuutena sitoutua pitempiaikaiseen lapsenhoitoon.

Moni kultalusikka perseessä syntynyt ajattelee tälläkin palstalla vain oman elämäntilanteensa näkökulmasta. Kun omilla isovanhemmilla on hyväpalkkainen duuni ja omaisuutta vaikka toisille jakaa ja työaika liukuva, että on aikaa juosta pikku kihauksesta kullannuppuja hoitamaan, oletetaan, että samaa voi tehdä kansaneläkkeellä oleva paljon sairasteleva mummo. Haukutaan itsekkääksi jos mummolla ei ole varaa maksaa matkoja ja väsynytkin on sairauksiensa takia.

Vierailija
74/81 |
21.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni kultalusikka perseessä syntynyt ajattelee tälläkin palstalla vain oman elämäntilanteensa näkökulmasta. Kun omilla isovanhemmilla on hyväpalkkainen duuni ja omaisuutta vaikka toisille jakaa ja työaika liukuva, että on aikaa juosta pikku kihauksesta kullannuppuja hoitamaan, oletetaan, että samaa voi tehdä kansaneläkkeellä oleva paljon sairasteleva mummo. Haukutaan itsekkääksi jos mummolla ei ole varaa maksaa matkoja ja väsynytkin on sairauksiensa takia.

kolme sivua ennen kuin vedetään kultalusikkateoria esiin. ;) Joidenkin mielestä ehkä vain kuuluu normaaliin elämään, että autetaan puolin ja toisin normaaleissa arkisissa asioissa, kun ja jos siihen on mahdollisuus. En ainakaan voisi kuvitella ottavani maksua, jos vien vanhaa sukulaista lääkäriin, käyn kaupassa tai hakemassa lääkkeitä. Eikä minullakaan aikaa ole mielin määrin ja se on jostain muusta pois. On vain kovin suomalaista, että pärjätään yksin ja "peruspalveluille" lasketaan hinta, konkreettinen tai muunlainen.

Ap:n äiti oli ensin lupautunut ja sitten kun asiat on jo sovittu työpaikankin suuntaan, mummi perääntyy koska ei saa tarpeeksi palkkaa. Voi olla että kyseessä on kommunikaatiokatkos, väärinymmärrys tai vaikkapa sitten masennus. Ap:sta en tiedä, mutta en lähtisi edes pyytämään vaikeasti masentunutta tai uupunutta henkilöä hoitaamaan lastani. Normaalin isovanhemman luulisi olevan iloinen, jos on mahdollisuus luoda suhde lapsenlapseen ja samalla avittaa omaa lasta. Muutama tunti viikossa muutaman kuukauden ajan ei ole mikään suuri uhraus, jos siihen kerran on mahdollisuus.

Olen kai kultalusikka suussa syntynyt siinä mielessä, että vanhempani ovat hyvin pyyteettömiä ja epäitsekkäitä ihmisiä ja ovat sen lisäksi opettaneet samaa lapsilleen. Ei sekään aina katso lompakon paksuuteen.

Vierailija
75/81 |
21.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on hoitanut lapsiamme ajoittain joka päivä 8h. Välissä on tietysti jopa kuukausi, ettei ole hoitanut yhtään. Ikinä ei ole pyytänyt rahaa. Ollaan kyllä autettu aina kotieläinten, auton ja kauppareissujen kanssa tarvittaessa. Tuo on niin lyhyt aika, ettei siitä meidän mummo suostuisi ottamaan rahaa.

Jossain vaiheessa olin valmis maksamaan mummolle saman kuin olisin maksanut päivähoidosta, jos mummo olisi hoitanut lapsemme vakituisesti.

Vierailija
76/81 |
21.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei ole varaa ostella bussikortteja itse tai ajella taksilla tai ostella ylimääräisiä bensoja.

Jos ei tätä ymmärrä niin silloin on todella syntynyt kultalusikka perseessä.

Mutta toki tunnen kyllä tällaisia wt-morsiamiakin esimerkiksi, jotka maksattavat suuret häät vanhemmilleen ja pienituloiset vanhemmat joutuvat ottamaan lainaa, että oma kultamussukka saa kaiken haluamansa.

En vain ymmärrä tätä järjetöntä isovanhempien kuppausta.

kolme sivua ennen kuin vedetään kultalusikkateoria esiin. ;) Joidenkin mielestä ehkä vain kuuluu normaaliin elämään, että autetaan puolin ja toisin normaaleissa arkisissa asioissa, kun ja jos siihen on mahdollisuus. En ainakaan voisi kuvitella ottavani maksua, jos vien vanhaa sukulaista lääkäriin, käyn kaupassa tai hakemassa lääkkeitä. Eikä minullakaan aikaa ole mielin määrin ja se on jostain muusta pois. On vain kovin suomalaista, että pärjätään yksin ja "peruspalveluille" lasketaan hinta, konkreettinen tai muunlainen.

Ap:n äiti oli ensin lupautunut ja sitten kun asiat on jo sovittu työpaikankin suuntaan, mummi perääntyy koska ei saa tarpeeksi palkkaa. Voi olla että kyseessä on kommunikaatiokatkos, väärinymmärrys tai vaikkapa sitten masennus. Ap:sta en tiedä, mutta en lähtisi edes pyytämään vaikeasti masentunutta tai uupunutta henkilöä hoitaamaan lastani. Normaalin isovanhemman luulisi olevan iloinen, jos on mahdollisuus luoda suhde lapsenlapseen ja samalla avittaa omaa lasta. Muutama tunti viikossa muutaman kuukauden ajan ei ole mikään suuri uhraus, jos siihen kerran on mahdollisuus.

Olen kai kultalusikka suussa syntynyt siinä mielessä, että vanhempani ovat hyvin pyyteettömiä ja epäitsekkäitä ihmisiä ja ovat sen lisäksi opettaneet samaa lapsilleen. Ei sekään aina katso lompakon paksuuteen.

Vierailija
77/81 |
21.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos heillä on taloudellisesti tiukkaa enemmän tai jos on kuten meillä isovanhemmat maksaa meille, että saavat hoitaa toisinaan lapsenlapsiaan. Tästä joskus laskemme leikkiä.

6h viikossa ei kuulosta kovin paljolta, 60€? Palkana voisit maksaa äitisi kampaajan, siivouspalvelua heille tms. Hintaa voisi laskea myös se, että järjestäisit lapsillesi syötävät mummola päiviin.

Vierailija
78/81 |
21.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas kerran...

Jossain vaiheessa olin valmis maksamaan mummolle saman kuin olisin maksanut päivähoidosta, jos mummo olisi hoitanut lapsemme vakituisesti.

Hieman eri asia lienee, jos isovanhempi todella on vakituinen "perhepäivähoitaja" kuin että lastenhoitoapua annetaan muutama tunti tai vielä epäsäännöllisemmin eikä kyse ole siitä, että isovanhemmalta kupataan kaikki oma vapaa-aika ja elämä.

Vierailija
79/81 |
21.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oman tilanteesi?

että ei ole varaa ostella bussikortteja itse tai ajella taksilla tai ostella ylimääräisiä bensoja.

Ap oli jo lupautunut korvaamaan matkakulut äidilleen.

Vierailija
80/81 |
21.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka omassa suvussa toimittaisiinkin niin, että kaikkia autetaan pyyteettömästi missä tilanteessa tahansa (näin on omassakin lähisuvussa) niin ei minusta silti voi olettaa, että _kaikissa_muissakin_perheissä/suvuissa pitäisi toimia tai toimitaan niin!

Toki on todella kurjaa, että ap:n äiti on ensin luvannut tulla hoitamaan (mutta muistakaa, että tässäkään tapauksessa emme tiedä miten asiasta oltiin etukäteen puhuttu) ja nyt peruukin koko jutun. Mutta mun mielestä on ihan turha alkaa syyttää mummia rahanahneeksi, kun ei nyt haluakaan sitoutua pelkän bussikortin hinnalla hoitamaan lasta puolta vuotta säännöllisesti!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi