Kuinka paljon mielestäsi pitää isovanhemmalle maksaa hoidosta?
Eli olen töihin palaamassa ja tuli oman äidin kanssa kinaa siitä kuinka paljon hänelle pitäisi maksaa että hoitaa.
Hoito-aika on noin 2-3h 1-2 kertaa viikossa.
Mikä olisi sopiva "palkka" tästä mielestäsi?
Kommentit (81)
Eli olen töihin palaamassa ja tuli oman äidin kanssa kinaa siitä kuinka paljon hänelle pitäisi maksaa että hoitaa.
Hoito-aika on noin 2-3h 1-2 kertaa viikossa.
Mikä olisi sopiva "palkka" tästä mielestäsi?
että tuollaisesta hoitomäärästä omasta lapsenlapsesta haluaa rahaa. Jotenkin kuulostaa että ei halua hoitaa lastasi. '
Meidän suvussa ei tulisi kyllä kuuloonkaan tuollainen, meillä hoidetaan kaikki sulassa sovussa vauvasta vaariin. Ja hyvin hoidetaankin.
Mutta itse siis tienaan noin 500e/kk kun töihin menen ja lisäksi saan kotihoidontuen.
niin tuskin tässä yhtälössä voi puhua siitä, että koko kotihoidontuki kuuluisi mummille tuosta työmäärästä. Sopiva tuntipalkka (käteen) olisi varmaan 7€/t, joten viikkopalkka olisi siten n. 30-40€.
Mutta en voi kuin ihmetellä tätä rahakeskustelua. Varmaan lähtisin hakemaan hoitoapua ulkopuoliselta taholta eli kerhoista tai päiväkodista.
kuten ap.n tapauksessa 100 euron maksusta menisi suurin osa jo matkoihin.
Eli anoppini on eläkkeellä ja hänen eläkkeensä on 800 euroa-verot. Ei tulisi mieleenkään maksattaa hänelle matkoja ja pitää ilmaisena lapsenvahtina. Maksan aina matkat ja annan vielä muutaman kympin hänelle palkkaa siitä, että lapsi saa olla kotonaan turvallisessa hoidossa silloin kun on tarvis.
Parisataa olisi hänelle todella iso summa lisää eläkkeeseen ja helpottaisi elämää todella paljon. On siis sairaseläkkeellä.
Onko mummi tässä ap:n tapauksessa erittäin vähävarainen? Sitten asian ymmärtäisin, muutoin en.
En voi kuvitellakaan, että isovanhemmat pyytäisivät rahaa. Heille on suuri ilo olla lasten kanssa. Parilla sadalla eurolla/kk eivät sitä paitsi edes tekisi mitään, olisi naurettavaa edes tarjota. Jos hoitavat enemmän, niin ostan matkan tai joku muun yllätyksen kiitoksena. Sitäkään ei tosin odoteta. Kotihoidontukikin on ns. koko kuulle tarkoitettu tuki/korvaus ja ap:n tapauksessa mummi hoitaisi lasta 4-6t/vko?
...niin mun mielestä on törkeetä ottaaa rahaa noin pienestä hoitohetkestä viikossa. Luulisi olevan ilo mummillekin! Ruokaa vaan jääkaappiin ja avot. Ja mikäli mummille ei kelpaa, niin ihan varmasti löydät jonkun lähipiiristä pariks tuntii viikossa kaitsemaan lapsia ruokapalkalla! mä en kehtais ottaa keneltäkään rahaa noin pienestä hoidosta, jos tippaakaan niistä hoidettavista välittäsin ts. olisivat siskon/veljen/oman lapsen tms lapsii.
menee koko päivä hukkaan kyllä tällä mummilla, ja hoitotarve useampia kuukausia? Kai ihmisillä on omaakin elämää, vaikka tulisikin mummiksi?
Ja mikäli mummille ei kelpaa, niin ihan varmasti löydät jonkun lähipiiristä pariks tuntii viikossa kaitsemaan lapsia ruokapalkalla!
Siis oikesti lähelläsi asuu ihmisiä, paljon ihmisiä, jotka tulisivat joka viikko parina päivänä teille ihan lapsen kanssa olemisen ja auttamisen ilosta. Vauuu :)
Rahakeskusteluun en ota kantaa.
Mulle ei tulis mieleenkään tarjota rahaa äidilleni lasteni hoidosta. Eikä äitikään kyllä todellakaan odota, että rahaa hoitamisesta saisi.
Tulee heinäkuussa pariksi viikoksi meille, kun lapsen pk on kiinni eikä haluta laittaa varapäiväkotiin. Itselläni loma alkaa vasta heinäkuun viimeisellä viikolla ja jatkuu elokuulle. Mies on fiksannut niin, että pystyy hoitamaan lasta heinäkuun alkupuolella.
Ja tänne meille tullakseen mummon on matkustettava 6 tuntia junalla (siis per suunta). Ruoat me kyllä tarjoamme jne.
Meillä tosin ei aiemmin ole ollut tällaista hoidon tarvetta. Eri asia voisi olla, jos mummon hoitoapu olisi ihan säännöllistä.
ovat raha-asiat suhteellisia, mutta jos lastenhoitoreissuihin kuluu mummilta 100 euroa ja matkoihin koko päivä, niin kyllä tosiaan kannattaa etsiä hoitoratkaisua lähempää.
Jos satunnainen lastenlasten hoitaminen tuntuu isovanhemmille taakalta tai vastenmieliseltä, parempi että nähdään vain synttäreinä ja juhlapyhinä, eikö?
Ei tulisi mieleenkään maksattaa hänelle matkoja ja pitää ilmaisena lapsenvahtina. Maksan aina matkat ja annan vielä muutaman kympin hänelle palkkaa siitä, että lapsi saa olla kotonaan turvallisessa hoidossa silloin kun on tarvis.
Ja mikäli mummille ei kelpaa, niin ihan varmasti löydät jonkun lähipiiristä pariks tuntii viikossa kaitsemaan lapsia ruokapalkalla!
Siis oikesti lähelläsi asuu ihmisiä, paljon ihmisiä, jotka tulisivat joka viikko parina päivänä teille ihan lapsen kanssa olemisen ja auttamisen ilosta. Vauuu :)
Rahakeskusteluun en ota kantaa.
Kyllä esim mun pikkusisko tai sen kaverit tulee mielellään leikittämään! ne on aivan hulluna tohon meijän vauvaan... tai siis mummot... tai ukit tai ukkien uudet vaimot tai mun/miehen ystävät tai KUMMIT...... on vaikka ketä, jotka ovat superiloisia kun saavat olla lapsemme kanssa. ja totta kai aina ruokaa jne on, mutta meillä ei ole edes tapana rahaa tarjota sillä sitten kun pitää auttaa toiseen suuntaan niin me ollaan valmiita se tekemään.... :)
puolipäivähoitokin maksa jtn alle 150e/kk? eli sekin tulis halvemmaks ja sinne kuulus ruoat!
Tossa aiemmin ap kertoi, että 100e menee mummilla melkein kokonaan matkoihin eli voisin kuvitella ettei mummi asu ihan tässä lähellä. Matka-aika ja hoitoaika yhteensä voi siis olla todellakin vähintään työpäivän pituinen.
Jos mummille on alunperin sanottu maksettavan korvaus lastenhoidosta niin sitten täytyy olla sanojensa mittainen. Voi olla että on juuri siksi lupautunutkin hoitamaan parina päivänä viikossa kun kerran on vielä vähävarainen.
Isovanhemmille on lasten hoito usein ilo, mutta ihan tosissaan se on kyllä melko raskasta viikottain matkata hoitohommiin. Eläkeläinen saa 50% alennusta VR:ltä ja bussimatkoista ja jos silti kuluu vajaa satanen matkoihin niin silloin kyllä mummi asuu todellakin pitkän matkan päässä ja on mun mielestä asiallista korvata säännöllinen matkaaminen sekä hoitoaika jos hoidosta on sanottu maksettavan.
...niin mun mielestä on törkeetä ottaaa rahaa noin pienestä hoitohetkestä viikossa. Luulisi olevan ilo mummillekin! Ruokaa vaan jääkaappiin ja avot. Ja mikäli mummille ei kelpaa, niin ihan varmasti löydät jonkun lähipiiristä pariks tuntii viikossa kaitsemaan lapsia ruokapalkalla! mä en kehtais ottaa keneltäkään rahaa noin pienestä hoidosta, jos tippaakaan niistä hoidettavista välittäsin ts. olisivat siskon/veljen/oman lapsen tms lapsii.
Tossa aiemmin ap kertoi, että 100e menee mummilla melkein kokonaan matkoihin eli voisin kuvitella ettei mummi asu ihan tässä lähellä. Matka-aika ja hoitoaika yhteensä voi siis olla todellakin vähintään työpäivän pituinen.
Jos mummille on alunperin sanottu maksettavan korvaus lastenhoidosta niin sitten täytyy olla sanojensa mittainen. Voi olla että on juuri siksi lupautunutkin hoitamaan parina päivänä viikossa kun kerran on vielä vähävarainen.
Isovanhemmille on lasten hoito usein ilo, mutta ihan tosissaan se on kyllä melko raskasta viikottain matkata hoitohommiin. Eläkeläinen saa 50% alennusta VR:ltä ja bussimatkoista ja jos silti kuluu vajaa satanen matkoihin niin silloin kyllä mummi asuu todellakin pitkän matkan päässä ja on mun mielestä asiallista korvata säännöllinen matkaaminen sekä hoitoaika jos hoidosta on sanottu maksettavan.
Niin tosiaan, eläkeläiset saa 50% alea matkustamisesta ja jos tolla teidän mummolla menee melkeen satanen matkoihin niin kyllä se aika hiton pitkä matkan joutuu tekee parin tunnin hoidon takia. Eli on kyl oikein että maksatte, on oikeesti aika rankkaa matkata joka viikko satojen kilometrien päästä. Ja pakko olla välimatkaa satoja kilsoja jos matkakulut alen jälkeen on noin isot!!
puolipäivähoitokin maksa jtn alle 150e/kk? eli sekin tulis halvemmaks ja sinne kuulus ruoat!
kotihoidontukea jos lapset kunnallisessa hoidossa.
Mutta meillä ihmiset kulkevat töissä ja opiskelevat. Eivät jouda päivisin hoitamaan koska tahansa vauvaamme pari kertaa viikossa.
Ymmärrän sinua, sillä tuossa lähistön vuokrakasarmissa asuu monen sukupolven porukkaa, missä ei ole kukaan kai koskaan ollut töissä ja koulu on lopetettu peruskoulun jälkeen. Heillä on aikaa leikittää ja hoitaa päivisin, koska tahansa sukulaistensa lapsia.
Siis oikesti lähelläsi asuu ihmisiä, paljon ihmisiä, jotka tulisivat joka viikko parina päivänä teille ihan lapsen kanssa olemisen ja auttamisen ilosta. Vauuu :) Rahakeskusteluun en ota kantaa.
Kyllä esim mun pikkusisko tai sen kaverit tulee mielellään leikittämään! ne on aivan hulluna tohon meijän vauvaan... tai siis mummot... tai ukit tai ukkien uudet vaimot tai mun/miehen ystävät tai KUMMIT...... on vaikka ketä, jotka ovat superiloisia kun saavat olla lapsemme kanssa. ja totta kai aina ruokaa jne on, mutta meillä ei ole edes tapana rahaa tarjota sillä sitten kun pitää auttaa toiseen suuntaan niin me ollaan valmiita se tekemään.... :)
että siitä satasesta siis maksaisi bussikortin joka voimassa kuukauden ja maksaa noin 80e/kk.
Matka kestää 30min suuntaansa bussilla.
Kuinka ihmeessä voitte ajatella, että kun lapsi on säännöllisessä hoidossa isovanhemmilla siitä ei tarvitse maksaa???
Kyllä on taas kaikki itserakkaat ihmiset linjoilla.
Minä en kehtaisi hoidatuttaa lasta ilmaiseksi isovanhemmilla; jokin kunnioitus pitää olla.
Mulle on jäänyt epäselväksi, kuinka säännöllisestä ja pitkäaikaisesta hoitorupeamasta olisi kyse. Eli sitoutuisiko isoäiti hoitamaan lasta kuukauden, puolivuotta, vuoden?
Jos kyse on pidempiaikaisesta (minkä itse ajattelisin olevan yli 2 kk kestävä) sitoutumisesta, niin tottakai maksaisin hoidosta. Onhan se isovanhemmalle todella iso asia sitoutua hoitamaan lapsenlastaan säännöllisesti, vaikka kertahoitoaika olisikin lyhyt.
Lisäksi minusta asiaan vaikuttaa paljon sekin, onko isoäiti minkälaisessa kunnossa. Ilmeisesti lapsi on aika pieni, jos kerta hänestä vielä kotihoidontukea maksetaan. Pienen lapsen kanssa oleminen voi olla iäkkäämmälle aika rankkaa, vaikka omasta lapsenlapsestaan välittäisi kuinka paljon tahansa.
että siitä satasesta siis maksaisi bussikortin joka voimassa kuukauden ja maksaa noin 80e/kk.
Matka kestää 30min suuntaansa bussilla.
Että "palkkaa" lapsenne säännöllisestä hoidosta hänelle jäisi 20 euroa kuukaudessa?
Voi apua.
Kuulostaa hieman siltä, että ei välttämättä edes halua. Löytyisikö joku muu ihminen. Korvauksena tuo sata euroa kuussa on aika kohtuullinen, jos siis tunteja ei tule kovin paljoa.