Mitä ihmettä teidän vanhemmat on
elämässään oikein tehneet jos ei euroakaan ole tulossa perinnöksi?
Mun vanhemmat on pelkkiä tavallisia duunareita (vr:n huoltomies + sh) ja nekin on onnistuneet hankkimaan ison ja modernin omakotitalon, kaks kerrostalokaksiota jotka on vuokralla, kesämökin Saimaan rannalta ja kaksi autoa, joita vaihtavat joka toinen vuosi. Eli ihan normielämälläkin kyllä saa kunnon perinnön lapsilleen kasaan.
Kommentit (92)
koska molemmilla oli säännöllinen hyväpalkkainen työ. Ei edes kaikilla saman ikäpolven ihmisillä asiat noin hyvin olleet.
Minusta tuntuu kummalta, et täällä kirjoittelee ja ihmettelee millon mitäkin asiaa nämä pumpulissa eläneet. Eikö ne edes myöhemmän elämänsä aikana ole nähneet muunlaisia ihmisiä ja tajunneet, ettei kaikilla mene ollenkaan niin hyvin kuin heillä. Taitaa olla todella suppeat piirit jos ei yhtään epäonnista elämäntarinaa ole koskaan heidän korviinsa kantautunut. Ja nyt en tarkoita alkoholismia enkä huumeita.
Helsingissä ne eivät ainakaan ole.
omistaa rivitaloasunnon Helsingistä ja auton. Ja mä en todellakaan mitään perintöä kyttää! En edes haluu ajatella asiaa. Ja joo.. loput ylimääräiset rahat menee siihen mihin ne haluu ne käyttää ts. en odotakaan (enkä halua), että säästävät perintöä.. eli matkustavat pari pitkää luxusmatkaa vuodessa ja ostelevat kaikkea mahdollista ja äiti panostaa ulkonäköönsä ts. ei ole mikään kulahtanut viiskymppinen mami (onneks). Eipä sitä sit normipalkkasilla siitä paljon yli jää eläkesäästöjen jälkeen... Perusduunareita siis.
Sun vanhempas ovat varmaan jossain muualla ku stadissa tai sitten ovat jo ysikytluvulla omaisuutensa tehneet.........
että vanhempani käyttää joka ikisen pennin omaan elämiseensä! Minulle vanhempieni hyvinvointi ja vaikka vähän tuhlauskin tuottaa iloa ja en ole koskaan ajatellutkaan, että jotain rahoja pitäis sieltä saada.
Toisekseen minä en ihan oikeesti usko, että noilla palkoilla on saanu kaikkea tuota hankittua, koska se ei oo yksinkertaisesti mahdollista. Joko he on itekin saaneet perintöä, tai muulla tavalla kartuttaneet omaisuuttaan, mutta pelkillä palkkatuloilla ei tuo ole mahdollista, se on ihan fakta.
ja äiti oli kotona. Jonkun aikaa toimi perhepäivähoitajana. Myöhemmin muutimme maalle ja äiti viljeli vihanneksia ja kasvatti lampaita.
Eipä suuria rahoja ollut säästöön ja sijoituksiin laittaa. Meitä lapsia oli kaksi.
Kyllä peritään joskus vanha omakotitalo ja irtainta mutta ei sen enempiä. Enkä suurta perintöä oletakaan saavani, pääasia oli että elättivät ja kasvattivat meidät aikuisiksi siskon kanssa.
konkurssi 90-luvun lamassa. Siitä sitten työttömyyttä ja masennusta - vähän meni jossain vaiheessa alkoholisminkin puolelle.
Asuvat vuokralla, mutta mökki löytyy Saimaalta samoin vene, auto ja asuntovaunu :). Isän vanhemmilla on myös jonkun verran omaisuutta (asuntoa, mökkiä, autoa, säästötilejä), joten sieltä kyllä on vanhemmilleni jossain vaiheessa jotain tulossa.
Perinnöllä tosin ei ole mitään merkitystä. Kunhan vanhempani nyt vaan jaksaisivat ja saisivat elää mahdollisimman terveinä ja onnellisina. Toivon, että käyttävät joka penni itseensä. Olen sitä mieltä, että jokainen tienatkoon ja käyttäköön itse omat rahansa, ei niitä kuoleman jälkeen mukaansa saa.
ovat perineet kyllä, mutta vasta aivan viime vuosina. Eli oman omaisuutensa, eli tuon kaiken luettelemani, ovat keränneet itse. Lotossa eivät ole voittaneet. Eivätkä he ole koskaan minun elinaikanani kiituuttaneet. Nuorena, uransa alussa kyllä tekivät kahta työtä ja säästivät ahkerasti käsirahaa ensiasuntoon ym. Ahkeruus on heidät palkinnut.
t.19
osasivat tarvittaessa elää vaatimattomasti, nykyaikuiset eivät sitä osaa vaan tuhlaavat rahaa, jota heillä ei ole ja ovat veloissa korviaan myöten.
Ei ne suuret tulot vaan pienet menot....
elämässään oikein tehneet jos ei euroakaan ole tulossa perinnöksi?
Mun vanhemmat on pelkkiä tavallisia duunareita (vr:n huoltomies + sh) ja nekin on onnistuneet hankkimaan ison ja modernin omakotitalon, kaks kerrostalokaksiota jotka on vuokralla, kesämökin Saimaan rannalta ja kaksi autoa, joita vaihtavat joka toinen vuosi. Eli ihan normielämälläkin kyllä saa kunnon perinnön lapsilleen kasaan.
ovat olleet vakavasti sairaita kumpikin. Jos joutuu nuorena työkyvyttömyyseläkkeelle niin eipä siinä paljoa perintöjä kerrytellä. Eivät lisäksi itse olleet perineet mitään, eivätkä ehtineet ennen sairastumisia hankkia omaisuutta.
Kiva että sulla ap on perintöjä tulossa. Mistäköhän saataisiin sulle vielä älliä päähän?
osasivat tarvittaessa elää vaatimattomasti, nykyaikuiset eivät sitä osaa vaan tuhlaavat rahaa, jota heillä ei ole ja ovat veloissa korviaan myöten.
Ei edes tullut kiusausta ostaa tietokoneita, kännyköitä, plasmatv:tä tms. nyky elektroniikkaa (jota ilman on ihan juntti jopa sossunkin mielestä )kun tuollaisia ei ollut myynnissä!
Että siinä mielessä paha verrata.
Minusta tuntuu kummalta, et täällä kirjoittelee ja ihmettelee millon mitäkin asiaa nämä pumpulissa eläneet. Eikö ne edes myöhemmän elämänsä aikana ole nähneet muunlaisia ihmisiä ja tajunneet, ettei kaikilla mene ollenkaan niin hyvin kuin heillä. Taitaa olla todella suppeat piirit jos ei yhtään epäonnista elämäntarinaa ole koskaan heidän korviinsa kantautunut.
Saahan ja voihan jokainen olla onnellinen, jos on elämässä kaikki hyvin, mutta ettei edes ymmärrä, että ihan KAIKILLA ei ole asiat samoin. Ja sitten täällä pyöritellään silmiä (provoillen tai ei): "Miten muka kaikki ei peri (miljoona)omaisuutta, kun minäkin, sisareni ja tuttavani???"
isänsä loukkaantui onnettomuudessa ja menetti työkykynsä. Molemmat sairastuivat vakavasti vanhemmalla iällä. Siihen ne pienet tulot hupenivat.
Veikkaan muuten myös että ap:n vanhemmat eivät asu pk-seudulla?
Ei edes tullut kiusausta ostaa tietokoneita, kännyköitä, plasmatv:tä tms. nyky elektroniikkaa (jota ilman on ihan juntti jopa sossunkin mielestä )kun tuollaisia ei ollut myynnissä!
Että siinä mielessä paha verrata.
pääsi 100-pros varmasti töihin julkiselle puolelle ja eli herroiksi. Amistutkinnolla pääsi satavarmasti duunarihommiin!
NYT EI OLE TÖITÄ EDES PÄTKINÄ KAIKILLE VALMISTUVILLE!
Ei siinä kuulkaa paljon perintöjä kerrytellä.
isänsä loukkaantui onnettomuudessa ja menetti työkykynsä. Molemmat sairastuivat vakavasti vanhemmalla iällä. Siihen ne pienet tulot hupenivat.
Jos tää nyt kerran niin kovasti jotakuta vaivaa.
kuin esim. Helsingissä. Että kyllähän se on yksi selittävä tekijä sille että voi hankkia monta asuntoa omistukseensa.
jos kerran siellä asujista tulee niin kateellisia kaikille muille?
kuin esim. Helsingissä. Että kyllähän se on yksi selittävä tekijä sille että voi hankkia monta asuntoa omistukseensa.
anhempani voittivat lotossa aika mukavan potin, olivat mainksissakin sitä kertomassa.
Rahaa ja kiinteää tulee ihan kivasti, kun eivät ole tuhlareita. Jaollahan ei montaa ole...
nyt omaisuutta mukavasti: omakotitalo ja pari sijoitusasuntoa. Eläkkeet pienet (esim äidilläni 1000e/kkk netto) mutta pystyvät matkustelemaan jne. Ihmettelen kun puhutaan että 1000e/kk on köyhä eläkeläinen. On toki on jos on ollut huithapeli ja humputellut palkkarahat.
Ottakaa huomioon että 1970-1980-luvuilla inflaatio söi asuntolainoista suuren osan ja silloin asunnot hankkineet vanhempanne pääsivät tosi helpolla teihin verrattuna. Myös akateemisen koulutuksen saaneille maksettiin silloin todella hyvin, eli köyhistäkin oloista oli mahdollista päästä kultaiselle oksalle! Moni köyhistä oloista tullut vaurastui niin, että eli säästeliäästi koska hänet oli sellaiseen opetettu.
Lisäksi lama-aikana aika monelle kävi huonommin, tehtiin konkursseja ja oli työttömyyttä, joskus pitkäänkin jatkuvaa. Elämäntarinoita ja -tilanteita on monenlaisia. Joku on taannut lainan sukulaiselle ja joutunut sen sitten maksamaan jne. Joku toinen on saanut olla palkkatöissä koko ikänsä ilman taloudellista huolta, ei sellaisessa tilanteessa ole mikään ihme että omaisuutta kertyy.
Ei kai elämän ja avioliiton tarkoitus ole, että kerätään lapsille iso perintö??
minäkin ihmettelen. Minusta on vain hyvä jos vanhempani käyttävät vähän rahansa omaan elämäänsä kuin alkavat säästellä ja kituutella vain sen takia, että me lapset saamme jotakin. Jos minua haluan vaikkapa sen omakotitalon, ostan ihan itse.
kyllä minun vanhemmat ainakin huolellisesti painottaa sitä, että nyt (olen 25-vuotias) pitää jo alkaa kartuttaa varallisuutta lapsia ajatellen, ei voi enää esimerkiksi opiskella huvikseen tai muuten huidella maailmalla. Tekisi mieli sanoa, että voinhan minä säästää sen isovanhempien perinnön (eli omien vanhempieni kartuttaman omaisuuden) lapsilleni, että mitä ne enää enempiä tarvitseekaan. Ymmärrän tämän näkemyksen tosiaan siltä kannalta, että oman äitini perhe on ollut köyhä, eikä ole paljonkaan pystynyt lapsiaan tukemaan eikä mitään suurta perintöä ole tulossa, isäni vanhemmilla on/oli paljonkin omaisuutta mutta heilläkin taas on ollut köyhemmistä oloista olevat vanhemmat tai ainakin isovanhemmat, toisaalta sieltä tuleva perintökin on aika pieni kun se jakautuu niin monelle. No, kuitenkin, minusta taas hyvään elämään riittää ihan hyvin se elintaso mikä minun ja puolisoni ammatilla saa, sekä siihen päälle vielä meidän vanhemmiltamme tuleva "tuki" ja "pääoma", siis en tarkoita käteistä, vaan henkistä pääomaa ja sitä, että kun vanhemmillamme menee ihan mukavasti taloudelliselta kannalta eivätkä he ole tähänkään asti pihistelleet mitä lapsenlapsiin tulee, he varmasti pystyvät lapsenlapsille tarjoamaan paljonkin sellaista mitä meille omille lapsille ehkä eivät ruuhkavuosina laman aikaan ehtineet/pystyneet, kuten lomamatkoja ja pitkiä lomia kesämökillä, joissa se aikuisen aika ei ole vähäpätöisin osuus. Mutta kun omat vanhempani ovat aiemmilta sukupolvilta nähneet sen mallin, että omaisuutta kartutetaan seuraavien sukupolvien hyväksi, eivät he tietenkään voi sitä saamaansa perintöä (henkistä tai materiaalista) hukata itseensä.
Olen myös vahvasti sitä mieltä, että ei ole lapsen edun mukaista, että vanhemmat ensin raataa kaksikymmentä vuotta epäkiitollisessa duunissa, jotta pystyvät antamaan lapselle opiskelujen aloittamislahjaksi ikioman asunnon ja uuden auton vielä päälle sekä kuukausittaisen pienen palkan suuruisen taskurahan. Näinkin eräs duunarisukulaisperhe suunnittelee tekevänsä, ja ovat nyt jo ihan hajalla töihinsä, vaikka lapset on vasta pieniä. Minusta on hienoa, että vanhemmat tukee opintoja, mutta siinä vaiheessa kun esikoiseni on opiskelemassa, näyttäisi siltä, että minun ja mieheni ura on hieman edennyt, asumiskulut tipahtaa (laina maksettu) ja lasten poismuuton myötä muutkin kulut oletettavasti alkaa laskea. Ei siinä vaiheessa luulisi olevan vaikeaa ihan kivalla kuukausipalkalla ostaa vaikka lainalla pientä sijoitusasuntoa, jota sitten vuokraa alennettuun hintaan omalle lapselleen. Ja lapsen muutettua siitä pois, myy eteenpäin ja tekee toivottavasti vähän voittoa. Näin lapsi ei saa ilmaiseksi ihan kaikkea, vaan joutuu myös huolehtimaan tulojen säilyttämisestä (opintojen edistyminen).
niin että teen itse rahani, enkä tosiaan kyttää heidän perintöänsä. Tunnen yhden ap.n kaltaisen mullqvistin, joka on jo 20 vuotta puhunut, kun perii ison omaisuuden jonain päivänä, katsotaas elääkö niin vanhaksi.