Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakkasrajakeskustelusta tuli mieleen, että poikani oli eilenkin

Vierailija
17.02.2011 |

ulkona hiihtämässä ja muuten ulkoilemassa pari tuntia. Pakkasta n. -20. On ollut tälläkin viikolla joka päivä ulkona, yleensä 1-2 tuntia. Ja ihan vapaaehtoisesti, en ole ulos käskenyt enkä kehottanut, olen vain sanonut, että tottakai saat mennä kunhan pukeudut kunnolla. Poika on 9v. ja kaverin kanssa siis ulkoilevat.

Jotenkin naurattaa koko tuo pakkasrajakeskustelu. Ihan kuin ei normaalit terveet lapset vois välituntisin olla kymmentä minuuttia ulkona jos pakkasta on enemmän kuin -15. Astmaatikot toki erikseen.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terkkuja pohjoseen! :)

kouluun lähti 7- ja 9-vuotiaat, isänsä moottorikelkan kyydissä. Pakkasta 36,8-

Mamma Inarin Ukonjärveltä *raportoi etelän ihmeille maalaiselämästä*

PS: susi ei ollut käynyt tokassa eilen, saa nähdä mikä tilanne tänään...

Vierailija
22/47 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt molemmat jo melko isoja, eikä edes flunssaa ole sairastanut elämänsä aikana kuin pari krt. Kolmattakin nukutetaan, toki vaunujen suulla pyyhe ettei joudu hengittämään kylmää ilmaa.

Ei kai se astma kylmästä ala?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla kaavalla voisi väittää, että ruisleipä on myrkyllistä, koska kaikki ruisleipää syöneet kuolevat, ennemmin tai myöhemmin.

Vierailija
24/47 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

T. Edellinen, joka ei naurultaan enää osaa edes kirjoittaa...

Vierailija
25/47 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä, asumme täällä ihan vapaaehtoisesti. Olen itsekin kotoisin alempaa, mutta ylös tuleminen oli heti oikea ratkaisu kun tuohon poroisäntään tykästyin.

Astmaa tai muutakhan rienaa ei ole näkyny?

Vierailija
26/47 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

astetta ja hengittää raakaa ilmaa, ei astmaa. Mutta kun vauvaa nukutetaan hyvin suojatuissa ja topatuissa vaunuissa -25 asteessa niin että vaunujen suuaukon edessä harso tai jopa peitto ja vaunuissa korkeintaan pari astetta pakkasta niin hänelle tulee sitten aikuisena astma???

Joku viisaasti sanoikin että suurin osa nykyisestä aikuisväestöstä (ja vanhuksista) on lapsuudessaan ulkoillut ja töitä tehnyt säässä kuin säässä. ja aatelkaas kun mäkitkin saattoivat olla niin kylmiä että ikkunat jäässä ja siellä vaan pienet lapset eleli. Eikä siis tällä ikäryhmällä astma ole lähellekään niin yleinen kuin nykyisin, että eiköhän syy ole jossain ihan muualla kuin kylmässä ilmassa.

Vierailija
27/47 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pienempi lapsi ja mitä kovempi pakkanen, sen haitallisempaa.

Pari talvea sitten vauva kuoli Lapissa ahkioon, kun perhe lähti ulkoilemaan kovassa pakkasessa. Pakkanen ei ollut ainoa syy, mutta kukapa sen etukäteen tietää kenen elimistö ei kestä tuollaista rasitusta.

Ei vauvojen pakksrajaksi suositeltu -15 ihan tuulesta temmattu ole (vastasyntyneet tietenkin vielä asia erikseen).

Vierailija
28/47 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset ulkoilee kyllä. 3,6 ja 8 vuotiaat haluaa olla ulkona, ja annan olla. Siellähän ne lumessa möyryävät ja vaatetta on tarpeeksi, niin mitä haittaa?

Vierailija
29/47 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkasrasitus on yksi selittäjä.

Vierailija
30/47 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh. Meillä pohjoisen asukkailla olisi kaikilla astma, jos se siitä kiinni olisi. Joka talvi kovia pakkasia ollut iät ajat.

Vierailija
31/47 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pienempi lapsi ja mitä kovempi pakkanen, sen haitallisempaa.

Pari talvea sitten vauva kuoli Lapissa ahkioon, kun perhe lähti ulkoilemaan kovassa pakkasessa. Pakkanen ei ollut ainoa syy, mutta kukapa sen etukäteen tietää kenen elimistö ei kestä tuollaista rasitusta.

Ei vauvojen pakksrajaksi suositeltu -15 ihan tuulesta temmattu ole (vastasyntyneet tietenkin vielä asia erikseen).

on jo 9v. ja pakkasrajakeskustelussakin puhuttiin lähinnä koululaisten välituntien pakkasrajoista.

Ja mitä tuohon ahkioon kuolleeseen vauvaan tulee, niin eipä sitä oikein voi verrata hyvin suojattuihin vaunuihin.

Vierailija
32/47 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se vahvistaa. Myös pakkanen keuhkoja.

Vierailija
33/47 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kavereidensa kanssa, vaikka pakkasta -20 astetta. Pojat 11-vuotiaita, eikä kyllä tulis mieleenkään että pitäisi jotain astmaa varoa. Todella huvittavaa. Vauvat ja pikkulapset ymmärrän, mutta kyllä isot lapset voi ulkona liikkua ihan vapaasti kovalla pakkasellakin. Meillä luistellaan ja lasketellaan kovillakin pakkasilla ja näin on poika tehnyt jo monta vuotta. En mä ymmärrä mistä lähtien terve lapsi on sairastunut astmaan pakkasella ulkoillessaan? En ole ikinä kuullutkaan. Luistelukentät ja laskettelurinteet on täynnä lapsia pakkasilla meillä päin. Mutta kukin tyylillään. Ja Helsingissä asutaan, ettei ole kyse edes pohjosen lapsista. Kerrankin saa nauttia lumesta ja pakkasesta, ni heti pitäis pelätä otain astmaan. Just just... Siiähän kökitte sisällä lastenne kanssa. Hyvä ap!! Samoilla linjoilla olen!

Vierailija
34/47 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mua ois koskaan pienenä komennettu olemaan sisällä kovan pakkasen takia... Kertaallees olen ollut laskettelemassakin kun asteita oli se -40 (ikää mulla tuolloin 9 vuotta)

Astmaa ei oo mulle tullu (eikä kyllä isoveljellekkään), ikääkin kyllä vasta 25.

Ensimmäinen lapseni täyttää kohta vuoden ja voin kertoa että aion olla se "huono äiti" joka antaa lapsensa mennä myös pakkasellakin pihalle.

Te jotka ette lapsianne päästä pihalle ulkoilemaan pakkasilla... Onko muksut oikeesti viikko tolkulla sisällä?!? Ei järin terveellistä sekään...

Vierailija
35/47 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei ketään nyt hermostu niin ei hätää, vauvalla olen kyllä pitänyt nyt pakkasrajana -15.

Ja sulle ap: Hyvä hyvä! Hienoa että lapsesi saavat ja OSAAVAT NAUTTIA talvesta!

(Kesällä varmaan av:lla käydään keskustelua ettei lapsia voi päästää pihalle kun on niin kuuma... Mikään ihme jos kansa muuttuu ylipainoiseksi sohvan nurkassa plösöttäväksi läjäksi!)

Vierailija
36/47 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutulle tuli astma aikuisiässä. Oli ulkoilutettu liikaa kylmässä pakkasilmassa joka ikinen talvi.

nykyaikuisista Suomessa on ulkoillut pakkasessa joka ikinen talvi ja suurimmalla osalla ei ole astmaa.

Vierailija
37/47 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tietenkään henkeä uhkaava niin kuin astma pahimmillaan.

Mun lapsuudenkaveri oli juuri tällainen jota patistettiin ulos säässä kuin säässä, useamman kerran oli paleltumat poskissa. Teini-iässä alkoi vaikeat couperosa-oireet.

Vierailija
38/47 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sitten kumma miten vaikeaa ihmisten päähän on takoa järkeä. Eivät millään usko neuvoja eikä uusia suosituksia vaan elävät yhä kivikautisten tottumusten mukaan.

Jos tutkimuksissa todetaan selkeästi, että kova pakkanen on hengityselimille pahaksi, niin eikun lapset entistä enemmän ulos vaan kovalla pakkasella ja hoetaan, et se mikä ei tapa se vahvistaa. Joo ei, se hokema ei pidä ollenkaan paikkaansa.

Mut ihan vapaasti vaan, ainakin on taas kerran varoitettu.

Vierailija
39/47 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja AINA -25 asteen pakkasissa, mutta toki puettiin paljon vaatetta, kaulahuivi usein melkein nenään asti, ja sisällekin tultiin ehkä jo tunnin jälkeen, kun varpaita alkoi paleltaa.

Kaikista noista kavereistani vain yhdellä on astma. Hän oli jo lapsena hyvin allerginen, ja kahdella hänen lapsistaankin on todettu astma jo heti 1-vuotiaasta lähtien. Ehkä jotenkin perinnöllistä eikä siitä, että leikki ulkona pakkasilla...

Sen sijaan minulla ON couperosa-iho, tällä astma-kaverillani ei ole... Ja kyllä, tuon ihon olen voinut saada pakkasista, vaikka enemmän kyllä veikkaan, että sekin on perinnöllistä.

En ole näin aikuisena mikään pakkasen ystävä. Meillä ei ulkoilla kovilla pakkasilla (lapset 4- ja 1-vuotiaat), mutta jos kouluikäisinä haluavat ulos -20 asteen pakkasissa, niin saavat mennä hetkeksi. Isompaa nukutin vaunuissa parhaimmillaan jopa -20 asteen pakkasissa, koska meillä oli lasitettu parveke, ja siellä pakkasta oli aina max -15. Nuorempi ei ole nukkunut vaunuissa pakkasilla lainkaan (ehkä kävelylenkillä kerran tai kaksi), kun on ollut niin sairastavaa tyyppiä ja ollut sairaana joulu-helmikuun lähes koko ajan. Nykyään nukutaan päiväunet sängyssä! Veikkaan silti, että tällä nuoremmalla voisi olla astma, kun on koko ajan näitä hengityselinsairauksia. Ei siis ainakaan pakkasista ole tullut!

Vierailija
40/47 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sitten kumma miten vaikeaa ihmisten päähän on takoa järkeä. Eivät millään usko neuvoja eikä uusia suosituksia vaan elävät yhä kivikautisten tottumusten mukaan.

Jos tutkimuksissa todetaan selkeästi, että kova pakkanen on hengityselimille pahaksi, niin eikun lapset entistä enemmän ulos vaan kovalla pakkasella ja hoetaan, et se mikä ei tapa se vahvistaa. Joo ei, se hokema ei pidä ollenkaan paikkaansa.

Mut ihan vapaasti vaan, ainakin on taas kerran varoitettu.

että rannikkoalueilla pakkasraja on -10 astetta ja sisämaassa -15.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme