Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ylivelkaantunut yh-äiti

Vierailija
23.06.2022 |

Olen 3 lapsen yh, tapaavat isäänsä n.joka toinen viikonloppu. Erosimme 4 v sitten lasten isän lähdettyä uuden naisen matkaan. Shokissa ja harkitsematta otin isohkon lainan, jolla varmistin että pärjään lasten kanssa, jäin puille paljaille exän lähdettyä. Pitkän taistelun jälkeen hän maksaa elarit mutta menot ovat suuremmat kuin tulot, joten olen joutunut pahaan velkakierteeseen. Halusin tehdä kaikkeni, että lasten elintaso säilyisi ennallaan ja luotolla olen ostellut heille tarvitsemiaan vaatteita ym. On reissattukin jonkin verran. Nyt olen siinä tilanteessa etten saa enää uutta lainaa(onneksi). Kurkkua kuristaa kun mietin tilannettani, luottotiedot eivät ole menneet mutta lainaa ln tuloihin nähden liikaa. Tapailen uutta miestä, jolle en ole voinut kertoa tilanteestani, poden siitä myös huonoa omaatuntoa. Hän tuskin olisi kanssani jos tietäisi tilanteeni.
Onko kellään muulla vastaavaa tilannetta? Ja miten olette selvinneet? Mietin jos löytäisin ilta/viikonlopputyön, mutta se taitaa olla plusmiinus nolla verojen puolesta. Kamala tilanne, joka vie jo yöunet😔

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä tänään on oikeusaputoimiston puhelinpäivystys auki, soita sinne. Jos omalta alueelta ei löydy apua, voit asioida missä päin maata tahansa. Sieltä saat apua ja neuvoja. Voi olla, että saat ohjeen "anna velkojen mennä ulosottoon", mutta se ei ole huonoin vaihtoehto. Ulosoton suojaosuus olisi suurempi kuin se, mitä nyt maksat velkojasi.

Sähköiseen asiointiin voit kirjautua milloin tahansa täällä: https://oikeus.fi/talousjavelkaneuvonta/fi/index.html

Vierailija
2/71 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että olet havahtunut tilanteeseesi! Nyt velkaneuvontaan yhteys ja lopetat _kaiken_ ylimääräisen ostelun ettet tee enempää velkaa. Kuinka paljon velkaa sulla nyt on? Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko saada sosiaalista luottoa, millä maksaa pois kalliskorkoiset velat? Velkaneuvontaan kannattaa varmaan tilata aika.

Vierailija
4/71 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy velkaneuvonnassa. Lopeta kaikki tuhlailu. Lapset elää ilman hienouksia ja turhuuksia. Se on joku keskiluokkainen harha, että pitää olla sitä sun tätä.

Ala listata, mitkä asiat on oikeasti pakollisia, kuten ruoka, sähkö, vesi ym. Ja tutkaile, miten niistäkin voisi karsia. Eli välttämättömät paperille ja arvio, paljonko maksaa kk.

Tsemppiä, selviät, kun olet pitkäpinnainen. Se kannattaa. Älä vertaa itseäsi enää muihin!

Vierailija
5/71 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu tilanne vuosien takaa, johon hain apua yksityiseltä talousneuvojalta. Se maksoi tonnin, mutta se myös maksoi itsensä takaisin saadessani talouteni hallintaan. 

Kuten vastauksessa nro 3 neuvottiin ota ihmeessä yhteyttä hänen linkittämäänsä ilmaiseen talousvelkaneuvontaan. Älä yritä yksin. Tärkeintä on nyt, että tunnistat ja myönnät tilanteesi. Siitä se muutos saa alkunsa.

Voimia eteenpäin!

P.S. Muista, että lapset ovat lapsia murrosiässäkin. He eivät  ymmärrä muuta kuin sen, että joko täytät heidän toiveensa tai et täytä. Muutos on heillekin uusi asia, mutta he myös sopeutuvat kun olet itse varma mitä teet

Vierailija
6/71 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli olit lokki ja nyt puilla paljailla. Oisko kannattanu miettiä silloin aiemmin eikä olla miehen elätettävänä?

Joo, lokki, joka halusi kolmelle lapselleen ruokaa lasten isältä. Kyllä, olethan varmasti sinkku! Pysy sinkkuna.

Vierailija
7/71 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia kannattaa ottaa rohkeasti esille uuden miehen kanssa. Se on hyvä stressitesti sille, onko miehestä "mieheksi". En toki tarkoita, että miehen tulisi lupautua maksamaan velkasi, vaan sitä, että lupaako tukea sinua/haluaako jatkaa tapailua.

Raha kuviot tuleeävat kuitenkin yhteen muuttaessa ilmi, joten helpompi niistä on puhua tässä vaiheessa.

Aina voi myös harkita asunnon/auton vaihtamista halvempaan ja tietysti lomamatkailut nyt jäihin. Lapsillekaan ei tarvitse aina hankkia kaikkea sitä mitä "kaikilla muilla on" ja osan voi löytää kirppiksiltä/netin ryhmistä käytettynä huomattavasti halvemmalla.

Lisätyö ei välttämättä kannata, mikäli alasi ei ole kovin hyvin palkattu. Lisäksi otat riskin omasta loppuunpalamisesta, etkä ole juuri koskaan kotona läsnä lastesi kanssa.

Kyllä se siitä. Asioilla on tapana järjestyä ajan kanssa ja rahahuolet ovat kuitenkin elämässä aina täysin toissijaisia.

Olet selvästi hieno äiti ja sinulla on tärkeimmät asiat elämässä kunnossa. On rakkautta, terveyttä ja työ, niiden voimalla elämä kyllä maistuu, vaikka rahasta olisikin välillä tiukkaa.

Vierailija
8/71 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa jo sanoit itse, missä meni pieleen.

Halusin, että lasten elintaso säilyy ennallaan. 

Eron jälkeen, kun maksajia on vain yksi, ei elintaso voi pysyä ennallaan, ellei nykyinen maksaja ole ollut parisuhteessa se enemmän tienaava osapuoli.

Nyt elintaso pitää suhteuttaa tuloihin. Se olisi pitänyt tehdä jo neljä vuotta sitten.

Vierailija
9/71 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistäSoitan velkaneuvontaan. Selvitin joskus mahdollisuutta saada takuusäätiön lainaa, mutta velka ylittää heidän maksimilainansa.

Olen velkaantunut jo avioliiton aikana, olin lasten kanssa kotona useamman vuoden, mutta en työttömänä. Rahatilanteeni oli tietääkseni yksi syy eroon..

Asumme vuokralla, enkä uskalla päästää lainoja ulosottoon, jos joutuisimme muuttamaan(yksityinen vuokrantaja) en saisi uutta vuokra-asuntoa.

Mitä mieltä olette, pitääkö mun kertoa näistä asioista uudelle miesystävälle? Olen kauhulla miettinyt sitä tilannetta jos joskus muuttaisimme yhteen ja hän saisi selville tilanteeni.

ap

Vierailija
10/71 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro vaan. Jos ei pysy rinnalla, niin sulle parempi, että lähtee nyt. Ja radikaali säästölinja heti käyttöön. Eiku aamuisin puurokattila soimaan!

Vierailija
11/71 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asia kannattaa ottaa rohkeasti esille uuden miehen kanssa. Se on hyvä stressitesti sille, onko miehestä "mieheksi". En toki tarkoita, että miehen tulisi lupautua maksamaan velkasi, vaan sitä, että lupaako tukea sinua/haluaako jatkaa tapailua.

Raha kuviot tuleeävat kuitenkin yhteen muuttaessa ilmi, joten helpompi niistä on puhua tässä vaiheessa.

Aina voi myös harkita asunnon/auton vaihtamista halvempaan ja tietysti lomamatkailut nyt jäihin. Lapsillekaan ei tarvitse aina hankkia kaikkea sitä mitä "kaikilla muilla on" ja osan voi löytää kirppiksiltä/netin ryhmistä käytettynä huomattavasti halvemmalla.

Lisätyö ei välttämättä kannata, mikäli alasi ei ole kovin hyvin palkattu. Lisäksi otat riskin omasta loppuunpalamisesta, etkä ole juuri koskaan kotona läsnä lastesi kanssa.

Kyllä se siitä. Asioilla on tapana järjestyä ajan kanssa ja rahahuolet ovat kuitenkin elämässä aina täysin toissijaisia.

Olet selvästi hieno äiti ja sinulla on tärkeimmät asiat elämässä kunnossa. On rakkautta, terveyttä ja työ, niiden voimalla elämä kyllä maistuu, vaikka rahasta olisikin välillä tiukkaa.

Kolmen lapsen yhäri ja velkaa perse täynnä. Olisikohan syytä unohtaa ne miesjutut vähäksi aikaa.

Höpö höpö. Eivät kaikki miehet ole niin pinnallisia materialisteja tai yksinhuoltajuus suuri ongelma.

T. Vakavarainen mies, jolta löytyy myös sydän

Vierailija
12/71 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisäys: vaikka asuisitkin miehen kanssa, niin vaikuttaa sille, että tosiaan sun on opittava rahankäyttö ja säästäväisyys. Säästäväisyys on kivaa, kun vauhtiin pääsee.

Vierailija
13/71 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmen lapsen yhäri ja velkaa perse täynnä. Olisikohan syytä unohtaa ne miesjutut vähäksi aikaa.

Höpö höpö. Eivät kaikki miehet ole niin pinnallisia materialisteja tai yksinhuoltajuus suuri ongelma.

T. Vakavarainen mies, jolta löytyy myös sydän

Ajattelin juuri samaa, ei kaikilta puutu sydän.

Vierailija
14/71 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse uo:ssa, eletään lapsen kanssa ihan normaalia elämää ja lyhennän velkoja suunnitelman mukaisesti. Vuokrasopparia ei voi irtisanoa tuosta syystä, uuden hankkiminen voi toki olla vaikeampaa mutta onnistuu kyllä sekin. Vakuutukset olen itse saanut normaalisti siirrettyä uuteen muuttaessa. Tsemppiä, kannattaa olla tosiaan yhteydessä velkaneuvontaan, eikä jäädä asian kansa yksin ihmettelemään.

Vierailija
15/71 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro sitten, kun olet saanut asiasi kuntoon.

Vierailija
16/71 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta miesystävälle ei kuulu mun raha-asiat ja toisinpäin. Eli en puhuisi asiasta

Vierailija
17/71 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

NYT heti laitat "kunnan" tai "kaupungin" asunnon hakuun, kerrot että tarvitset halvemman asunnon.

SItten kipikapi pankkiin sopimaan lainanhoidosta.

Sitten se kulutus. Lapsille pitää kertoa totuus. Nyt on raha-hanat kiinni, joudumme elämään vähillä rahoilla. Limua kerran kk, sipsejä kerran kk, juustoa kerran kk, kaikki konstit käyttöön säästörintamalla!

Paljon kasvisruokia jatkeeksi, maitoa proteiinilisäksi jne, ei kalliita jugurtteja!  Joku jo sanoikin puurot peliin! Opettelet lasten kanssa yhdessä ruuanlaittoa. Sämpylöitä itse, leipää jnejne...Tarkkana kaupassa!

Sille miehelle kanssa...kerro. Jos menee niin menee, mitä sitten, ei ollut sulle tarkoitettu.

Vierailija
18/71 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

NYT heti laitat "kunnan" tai "kaupungin" asunnon hakuun, kerrot että tarvitset halvemman asunnon.

SItten kipikapi pankkiin sopimaan lainanhoidosta.

Sitten se kulutus. Lapsille pitää kertoa totuus. Nyt on raha-hanat kiinni, joudumme elämään vähillä rahoilla. Limua kerran kk, sipsejä kerran kk, juustoa kerran kk, kaikki konstit käyttöön säästörintamalla!

Paljon kasvisruokia jatkeeksi, maitoa proteiinilisäksi jne, ei kalliita jugurtteja!  Joku jo sanoikin puurot peliin! Opettelet lasten kanssa yhdessä ruuanlaittoa. Sämpylöitä itse, leipää jnejne...Tarkkana kaupassa!

Sille miehelle kanssa...kerro. Jos menee niin menee, mitä sitten, ei ollut sulle tarkoitettu.

Tässä monta hyvää vinkkiä mahan täytteeksi.... tämä on niin totta, ruoka on iso säästökohde. Sitäpaitsi vointi on hyvä yksinkertaisella ruualla. Juurekset on halpoja. Valmisruuat pois.

Vierailija
19/71 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa jo sanoit itse, missä meni pieleen.

Halusin, että lasten elintaso säilyy ennallaan. 

Eron jälkeen, kun maksajia on vain yksi, ei elintaso voi pysyä ennallaan, ellei nykyinen maksaja ole ollut parisuhteessa se enemmän tienaava osapuoli.

Nyt elintaso pitää suhteuttaa tuloihin. Se olisi pitänyt tehdä jo neljä vuotta sitten.

Tein tavallaan saman virheen.

Asunto on minun, mutta laina mitotettu kahdelle.

Tein kaikkeni, jotta lasten ei tarvinnut muuttaa. En tehnyt mitään laitonta, mutta välillä elämä oli ankeaa.

Nyt lainat on loppu, asunnon arvo noussut kivasti ja lapset muuttaneet pois kotoa.

Lapset ei valittaneet

Vierailija
20/71 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erotilanteessa melko harvan lapsen elintaso pysyy ennallaan. Vaikea myös ymmärtää velkarahalla reissaamista, itse olen joutunut käyttämään luottoa elämiseen mutta vain aivan pakollisiin kuten ruokaan tai esim. esikoisen koulukirjoihin.

Laske yhteen kaikki velkasi ja kysy pankista yhdistelylainaa ja ota siihen mahdollisimman pieni kuukausierä.

Ja karsi sitä ennen kaikki turhat menot ja ostokset. Enkä tarkoita et lasten pitäisi kulkea risoissa kengissä tai että pitäisi syödä pelkkää kaurapuuroa mutta turhat jutut, ulkona syömiset ja kampaamokäynnit pois.

Terveisin itsekin kolmen lapsen yh