Te, jotka olette samaa mieltä HS:n kolumnistin kanssa: Pitääkö 9 kk vanha siis laittaa päiväkotiin?
Oletteko myös sitä mieltä, että 9 kk ikäisen paikka on täysipäiväisesti päiväkodissa? Siinä iässähän äidin vanhempainvapaa loppuu ja pitää palata töihin tai jäädä hoitovapaalle.
Haluaisin teidän rehellisen mielipiteen.
Kommentit (103)
Mä täysimetin molemmat lapseni 6 kuukauden ikään ja palasin töihin kummanki kohdalla lapsen ollessa 7-8 kk. Imetystä jatkoin 1v5kk-1v8kk ikään asti. Vain ihan pari kertaa tuli tarvetta mieheni tuoda vauvaa imetettäväksi jos työpäivä venyi liian pitkälle.
Täysimetys olisi työssäkäyvälle lähes mahdotonta, osittaisimetys helppoa kuin heinänteko.
Eli kuusi kuukautta äidille, kuusi kuukautta isälle, kuusi kuukautta jommalle kummalle. Sitten lapsi onkin joi 1,5 vuotias ja valmis hoitoon kodin ulkopuolelle. Näin.
Ei puolivuotias pärjää ilman rintaa.
Jos tilanne on sellainen, että mies ei voi jäädä, niin minusta voi hyvin olla kotona pidempään, oman perheen tilannteen mukaan. Minusta sopiva ikä tavallisessa tilanteessa päiväkotiin olisi n. 1,5 vuoden ikä. Jos saisin päättää, laatisin niin, että tuohon asti saisi ansiosidonnaista ja sitten töihin.
Ja pienille lyhyet hoitopäivät ja pienet ryhmät.
ainakin Vasemmistoliiton ja kai myös Vihreiden perhepoliittinen linjaus.
Eli kuusi kuukautta äidille, kuusi kuukautta isälle, kuusi kuukautta jommalle kummalle. Sitten lapsi onkin joi 1,5 vuotias ja valmis hoitoon kodin ulkopuolelle. Näin.
Juuri näin! Kuka poliitikko tätä ajaisi? Kertokaa, niin äänestän heti.
Enemmän muurahaispesä on se, miten moni kotiäitikin paheksuu taaperoimetystä... Sen takia pidin imetystäni puolisalaisuutena, eikä vain töissä.
sohaisen vähän muurahaispesää ;) Kuinka innokkaita imettäjiä olette olleet te töihin aikaisin palaajat?
sohaisen vähän muurahaispesää ;)
Kuinka innokkaita imettäjiä olette olleet te töihin aikaisin palaajat?
imettänyt kaksi lasta 1,5 vuoden ikään.
9 kk ikä on paha eroahdistusvaihe lapsella ja siksi on täysin pälliä, että silloin juuri pitäisi mennä töihin. Omatni ovat aloittaneet hoioddsa hieman rielu vuoden iässä ja hyvin on mennyt.
ja lastaan hoitaen.
Ei se laitoshoito mikään pakko ole. Voit jäädä kotiin ja elää miehen tuloilla.
Mutta veronmaksajan tuloilla et. Nyt on vain aika tehdä omat valinnat. Kotona ollen et rahaa tienaa.
Ihan hyvä että on näin. Ei yhteiskunta voi jatkuvasti sua elättää vain sen takia et onnistuit vauvan saamaan
vaikka haluaisi ja näin ollen meidän pieni lähtee päiväkotiin hoitoon. minusta ehdottomasti päiväkoti eikä perhepäivähoitaja.Päiväkodissa monta hoitajaa ja pientä hoidetaan hänen rytminsä mukaan. Minä todella tyytyväinen vaikka pahalta tuntuukin. Kela voisi uudistaa käytäntöään tulorajoissa. Meillä muut koulussa ja meidät katsotaan kelassa 3 henkiseksi perheeksi ja tulorajat ovat sen mukaan. Mielestäni epäreilu käytäntö, koululaiset ne vasta kuluttavat, vaatteita ei löydy kirppikseltä ja harrastukset maksavat.
tuntuu, että tässä väitellään nyt vähän useasta asiasta. Toisten mukaan "aikaisin tarhaan laittaminen" on 9 kk iässä, toisten 1,5-v iässä. Noissahan on huisi ero!
Itse en ikimaailmassa laittaisi vauvaani hoitoon alle vuoden ikäisenä, mutta pari vuotiaana kylläkin. Olenko nyt fanaattinen kotiäiti, joka vie teidän verorahat vai en?
me otettiin lykkäystä lainaan ja olen ollut nyt kotona 5 v putkeen ja vikaa vielä mennään. Vanhin meni 4 vuotiaana 3 pv viikossa kerhoon 4 h kerralla ja nuoremman kanssa olen kotona.
Kun menen ensi vuonna töihin aletaan kummatkin tekemään mieheni kanssa 4 päiväistä työviikkoa, lapset ovat hoidossa ti - to.
Jokainen voi sanoa omista lapsistaan että ovat täysjärkisiä kun ovat hoitoon mennyt 7 kk ikäisenä ja se on heidän asiansa.
Mä olen vienyt lapseni kerhoon, kun olen nähnyt että hän menee sinne mielellään.
Raha on niin vanha keksintö. Ja se ei ole vielä tästä maailmasta loppunut. Mutta se että saa aamulla antaa lapsen herää kun hän herää ja näkee iloisen, nauravan naaman on rahaa tärkeämpi. Eikä tarvi kiukkuista lasta viedä hoitopaikkaan 7 aikaan aamulla.
6+6+6 mallissa mietityttää että miten me keillä isä (tai äiti) on viikot tai viikkoja muualla töissä. Suhde ei ikävä kyllä ole niin läheinen että tekisi mieli 1v jättää tälle pitkiksi päiviksi. Itse olen sitä mieltä että valinnanvapaus tulisi säilyä perheillä. Tilanteita on niin monia. En kyllä 9kk hoitoon laittaisi..
Ehkä tässä ollaan pääsemässä asiaan eikä haukkumassa ääripäiden edustajia.
Sun lapses isä on perheessänne niin etäinen, ettet halua jättää lastanne hänelle hoitoon? No jopas...
6+6+6 mallissa mietityttää että miten me keillä isä (tai äiti) on viikot tai viikkoja muualla töissä. Suhde ei ikävä kyllä ole niin läheinen että tekisi mieli 1v jättää tälle pitkiksi päiviksi. Itse olen sitä mieltä että valinnanvapaus tulisi säilyä perheillä. Tilanteita on niin monia. En kyllä 9kk hoitoon laittaisi..
tuntuu, että tässä väitellään nyt vähän useasta asiasta. Toisten mukaan "aikaisin tarhaan laittaminen" on 9 kk iässä, toisten 1,5-v iässä. Noissahan on huisi ero! Itse en ikimaailmassa laittaisi vauvaani hoitoon alle vuoden ikäisenä, mutta pari vuotiaana kylläkin. Olenko nyt fanaattinen kotiäiti, joka vie teidän verorahat vai en?
asuin ulkomailla kun sain lapseni ja laitoin ekan lapseni 5kk iässä ja toisen 3kk ikäisenä hoitoon.
Joten täällä ilmoittautuu se joka teki sen mitä sinä itse et ikimaailmassa olisi tehnyt.
Sääliäsi en kuitenkaan kaipaa. Tiesin tilanteen ennenkuin tulin raskaaksi ja ehdin sen hyväksyä. Kaikki on lopulta omista valinnoista kiinni. Kyllä suomessakin voi säästää ja suunnitella raha asiat niin että voi välttyä toihin menosta jos se on sinulle se maailman tärkein asia. Minä taas mielelläni palasin toihin
yksityiselle perhepäivähoitajalle, aivan ihanalle sellaiselle.
lukiessa tulee aika surullinen olo. Me kotiäiditkö lapsinemme nyt ollaan se turhin rahareikä. Kovat on arvot.
ja lastaan hoitaen. Ei se laitoshoito mikään pakko ole. Voit jäädä kotiin ja elää miehen tuloilla. Mutta veronmaksajan tuloilla et. Nyt on vain aika tehdä omat valinnat. Kotona ollen et rahaa tienaa. Ihan hyvä että on näin. Ei yhteiskunta voi jatkuvasti sua elättää vain sen takia et onnistuit vauvan saamaan
mies työskentelee ulkomailla niin kyllä se ikäväkyllä etäiseksi jää. Minä en pyydä tilannetamme ymmärtämään, mutta sanon vain että perheitä on monenlaisia.
Sun lapses isä on perheessänne niin etäinen, ettet halua jättää lastanne hänelle hoitoon? No jopas...
naurettava riidellä tästä aiheesta, koska
a: tilanteita ja perheitä on monia ja eri tilanteissa. Mikä sopii toisille, ei sovi toisille. Siksi "meillä ainakin on täyspäisiä lapsia" tai "meillä ainakin rahat riitti" -argumentit on ihan hyödyttömiä.
ja b: tämä ei ole joko-tai-asia, vaan vanhemmat tekevät usein lyhennettyä viikkoa, pitävät vain vähän aikaa hoitovapaata, turvautuvat mummon hoitoon jne.
Virpi Salmen kolumnin tarkoitus oli provosoida. Ja siinä hän onnistui. Muuta hyötyä ei kolumnista suuntaan tai toiseen sitten olekaan. Viihdettä vain.
lukiessa tulee aika surullinen olo. Me kotiäiditkö lapsinemme nyt ollaan se turhin rahareikä. Kovat on arvot.
ja lastaan hoitaen. Ei se laitoshoito mikään pakko ole. Voit jäädä kotiin ja elää miehen tuloilla. Mutta veronmaksajan tuloilla et. Nyt on vain aika tehdä omat valinnat. Kotona ollen et rahaa tienaa. Ihan hyvä että on näin. Ei yhteiskunta voi jatkuvasti sua elättää vain sen takia et onnistuit vauvan saamaan
Jokainen on oikeutettu siihen tuloon jonka ovat itse tienanneet. Et voi vaatia naapurin Lissua etkä kaupan kassaa kustantamaan elämänvalitojasi.
Ei kukaan pakottanut sinua mammaksi. Tiesithän et se vauva tulee suun kanssa. JOs sen elättäminen ei huvita, niin anna pois
yhteiskunnan hoitoon noin 9kk iässä. Näin vanhemmat saattoivat antaa täyden työpanoksensa yhteiskunnalle. Valitettavasti ko. lapset eivät aikuistuttuaan osoittautuneetkaan järjestelmän toivomiksi täysipainoisiksi työntekijöiksi vaan heillä oli erilaisia mielenterveysongelmia.
mun lähipiirissä. Yksi vuoden ikäisenä neuvostoliitossa päiväkotiin päässyt :) Sen sijaan tunnen muutaman masennuksesta kärsivän suomalaisen kotihoidetun...
Ja tästä voimmekin vetää johtopäätöksen, että ihmislapsi voi paremmin ilman vanhempiaan, vaihtuvien hoitajien hoidossa.
ps. joidenkin vaurioituneisuus näkyy suoraan tällekin palstalle kirjoittamissaan kirjoituksissa.
on ideana, että äiti voisi pitää esim. ne 12 ekaa ja isä 6 viimeistä, mutta vaihtoehtojakin olisi. Kuten jo aiemmin todettiin. Imettääkin voi siis vuoteen asti ;)