Onko tämä henkilö mielestäsi hyvin pärjäävä äiti?
Syvällä sydämessäsi, mitä ajattelet, ihan puhtaasti ensivaikutelmasi:
- korkeastikoulutettu kolmikymppinen
- kaksi lasta, pienempi 2,5 vuotias, isompi 6
- isompi käy virikehoidossa, pienempi kotona äidin kanssa
- äiti kotona, isä työssä jossa joustavat työajat arkisin
- ei lemmikkejä, paritalo asumismuotona
- kaikki neljä isovanhempaa samassa kaupungissa alle 10km säteellä, kaikista apua joka viikko, ei muita lastenlapsia, kaikki isovanhemmat virkeitä ja eläkkeellä
- perheessä käy siivooja joka 2. viikko
- isällä ei harrastuksia eikä mitään kodin ulkopuolista elämää ja auttaa kaikessa äitiä.
- äiti käy erilaisissa hoidoissa säännöllisesti, vähintään kerran viikossa.
Kommentit (49)
Itse en laittaisi pientä lasta virikehoitoon, mutta 6-vuotiaan saattaisin laittaakin. Siivoojankin voisin ottaa, jos siihen olisi vara. Tosin se olisi niin noloa, etten kertoisi kenellekään. Voi olla, että mies on tossun alla, mutta itsepä on paikkansa valinnut.
Aloituksen perusteella suorastaan kadehdin.
Ulkopuolisen silmin kaikki näyttäisi olevan juuri sen verran kunnossa että sillä saa muutaman kanssa äidin mustasukkaiseksi ja epäilemään omaa pärjäävyyttään, MUTTA muistakaamme hyvät sisaret;
Emme mitenkään voi sanoa arvioita äidistä ja esittää mielipidettä kuinka he pärjäävät jos emme tunne ja näe kuinka heidän arkensa sujuu -juuri silloin kun kukaan ei näe. meillä ei ole tarpeeksi faktoja
Aloittajalle: Älä arvioi elämääsi saavutusten perusteella, olivatpa ne elämäsi varrella mitättömän pieniä tai valtavan suuria. Herää sen sijaan, ja arvosta kaikkea mitä polullasi kohtaat. Onneen ei ole tietä, onni on tie." sanoi kerran Wayne W. Dyer
Tärkeintä onko tämä perhe itsensä mielestä ONNELLINEN
Mietin mikä se on. Paperilla kaikki näyttää ihan ookoolta. Rahaa on niin että pärjää. Aika tylsältä ja sisällöttömältä elämältä silti vaikuttaa. Et mainitse mitään sellaista elämässäsi mikä antaisi älyllistä virikettä sinulle. Harrastusta, yhdistystoimintaa, tai mitään. Kai saat sitten tarvitsemasi pähkinät siitä kun valitset minkä hoidon tällä viikolla ottaisit?
Miehesi tilanne huolestuttaa: ei mitään elämää kodin ulkopuolella, eikä harrasta mitään. Sanoisin että aikaa myöten alkaa vanne kiristää..
Kaikki muu vaikuttaa hyvältä ja erittäin mukavalta.
"hyvin pärjäävällä", mutta en ajattele ko. henkilöstä mitään suuntaan tai toiseen (paitsi jos nuo "hoidot" on jotain sähköhoitoja psykoottiseen masennukseen, oletan, etä tarkoittivat jotain manikyyria ym.). En kadehdi, vaikka elämänsä vaikuttaa todella mukavalta noiden tietojen perusteella.
Tunnen lähes vastaavan perheen, paitsi että isä käy kyllä harrastuksissa ja äiti hoitaa suurimman osan kotitöistä, eikä tietääkseni käy "hoidoissa" ainakaan usein. Muuten oikeastaan kaikki täsmää. Ko. perheen äiti on eräs ihanimmista tuntemistani ihmisistä, ja hän on mielestäni poikkeuksellisen hyvä, hellä ja omistautuva äiti. Hän on myös älykäs, lahjakas ja hyvin koulutettu, ja palannee töihin kun nuorempi lapsi 3 v.
Mikä pointti tässäkin on? Mitä väliä sillä on, miten joku muu elää, tai miksi haluat muilta kommentteja omaan (ihan perus!)elämääsi? Vai oletko kirjailija, ja tarvitset materiaalia?
varmasti äitikin.
Onni että on niin monenlaisia tapoja elää ja "pärjätä". Eikä elämässä tai äitiydessä pärjääminen ole vain sitä, että yksinään puurtaa ja puree hammasta ja hoitaa lapset ja miehen ja kukaan ei auta ja kylläminävaanpärjään-asennetta.
Toivon tällaisia ilon aiheita (osallistuva mies ja isovanhemmat, ihania hoitoja, siivousapua jne) mahdollisimman monelle äidille - varmasti pärjäämme kaikki arjessa silloin paremmalla mielelellä!
ollut mielestäni mitään sellaista, joka kertoisi että kyseessä on "hyvä äiti". Koulutus ei tee hyvää äitiä, omaisuus ei tee hyvää äitiä, suku ei tee hyvää äitiä jne. Missä on tiedot siitä, mitä tekee lasten kanssa, millä tavalla toimii lasten kanssa jne. Ainoa äitiyteen liittyvä asia on tuo hoitoon vanhemman vieminen. Ja se on tuon ikäisen kohdalla perusteltua, tosin osapäiväisenä kun äiti on kotona.
..jos et, niin mistä tiedät niin tarkkaan ettei isällä ole mitään harrastuksia tai kodin ulkopuolista elämää??
Olet joko kyttääjä tai kateellinen! Huoooh..
Kuulostaa turvalliselta mutta tappavan tylsältä arjelta.
Kulissit kunnossa ja jos henkinen pärjääminen on yhtä hyvät kuin kulissitkin, niin varmasti ovat onnellisia.
Itse olisin onneton noin tylsässä elämässä, mut jos ko äiti on itse tyytyväinen niin eiköhän se ole tärkeintä?
Kulissit kunnossa ja jos henkinen pärjääminen on yhtä hyvät kuin kulissitkin, niin varmasti ovat onnellisia.
Itse olisin onneton noin tylsässä elämässä, mut jos ko äiti on itse tyytyväinen niin eiköhän se ole tärkeintä?
naisen elämä kuulostaa sinusta tappavan tylsältä. Eihän tuossa kerrota vielä mitään siitä mitä hän tekee arkisin - esimerkiksi päivisin, kun on nuoremman kanssa hoitovapaalla. Maalaa akvarelleja? Käy vapaaehtoistyössä? Seikkailee luonnossa? Lukee romaaneja? Tapaa ystäviään? Tekee kaupunkimatkoja Euroopassa? Opettelee kiinaa? Joogaa? Käy sirkuskoulussa?
Ei kai hyvät puitteet elämässä tee siitä vielä tylsää, vaan se miten elämänsä päivät täyttää.
paitsi ei siivoojaa, omia hemmotteluja kuten kynsihuoltoa, kampaaja tms n.kerran kuussa ja miehelläni on omia harrastuksia kesäisin. Mikä tämän aloituksen pointti oikein oli?
minkä pohjalta hän pyysi heittämään mielipiteitä.
Turha vetää kiinankursseja esiin ja muita arvailuja kun niitä ei mainittu.
Jos hoidot mainitaan ennen kiinankursseja niin aika yksitoikkoiselta elämältä kuulostaa..
Itse olisin onneton noin tylsässä elämässä, mut jos ko äiti on itse tyytyväinen niin eiköhän se ole tärkeintä?naisen elämä kuulostaa sinusta tappavan tylsältä. Eihän tuossa kerrota vielä mitään siitä mitä hän tekee arkisin - esimerkiksi päivisin, kun on nuoremman kanssa hoitovapaalla. Maalaa akvarelleja? Käy vapaaehtoistyössä? Seikkailee luonnossa? Lukee romaaneja? Tapaa ystäviään? Tekee kaupunkimatkoja Euroopassa? Opettelee kiinaa? Joogaa? Käy sirkuskoulussa?
Ei kai hyvät puitteet elämässä tee siitä vielä tylsää, vaan se miten elämänsä päivät täyttää.
Niin eiköhän se olisi tossa mainittu :-)
Meillä jokaisella on katsos niin eri käsitykset siitä mikä on tappavan tylsää ja mikä ei.
Terv. elämyshakuinen edellinen
on vaikea sanoa äidistä mitään, koska siinä puhutaan vain ulkoisista olosuhteista ja materiaalisista asioista. Äitiys on mun mielestä ensisijaisesti kiinni henkisistä ja emotionaalisista asioista.
Pärjää miten? Lasten kanssa, miehen kanssa pariskuntana ja vanhempina, sosiaalisissa suhteissa perheen ulkopuolella? Taloudellisesti?
Toivottavasti pärjää!
Ei eskari ole virikehoitoa. Minuakin huolestuttaa ap miehesi. Sinä tunnut kyllä pärjäävän ainakin itsesi kanssa.
ensivaikutelma... En ajattele yhtään mitään. Tuo on vaan kirjoitettua tekstiä, eikä sano YHTÄÄN MITÄÄN, ei ihmisenä eikä äitinä.
meijän elämä on varmaan aika outoa. meillä mies on vuorotöissä, itse opiskelen amiskassa,lapsi on 2v ja perhepäivähoidossa. meillä ei käy siivoojaa joka kyllä näkyy ei täällä kukaan koskaan siivoa, harrastuksia ei ole, mies käys joskus jääkiekko-otteluissa mutta mulla ei ole mitään, lapsi yökylässä ehkä 4 kertaa vuodessa mummollaan. jonkun verran käydään kylässä sukulaisten luona mut siinä kaikki, alkoholia ei juurikaan käytetä joskus saattaa mies pari olutta ottaa mut baareissa ei käydä autokin 21 vuotta vanha romu mut kyllä sillä viel eteenpäin pääsee, vuokralla asutaan
Koulutus n ihan kiva juttu, muttei kerro äitinä pärjäämisestä. Virikehoito.. no kyllä se kuusivuotiaalle on ihan hyväksi, sehän on jo eskarilainen? Kotona oleminen 2,5v lapsen kanssa on ihanaa varmasti. Mukavaa kun on joustavat työajat, paritalokin on kiva, isovanhemmatkin. Siivooja.. no en itse tahtoisi vieraita meille siivoamaan, mutta jos joku muu haluaa ja siitä nauttii niin kiva.
Isän harrastukset ei kai liity äitiyteen mitenkään. Isä auttaa äitiä.. vai siis hoitaa lapsia? Eikö isän kuulukin? Äiti käy hoidoissa, kai siis kauneushoidoissa? Niissä käyminen tai käymättä jättäminen ei vaikuta mielestäni hyvään äitiyteen.
Mutta jos nyt tuon perusteella pitäisi päättää pärjääkö kyseinen henkilö äitinä hyvin, niin enpä lainkaan osaa sanoa. Kyllä, koska on hyvä turvaverkko ja puitteet muutenkin kohdallaan. Ei, koska tarvitsee ehkä sitä apua niin paljon, ja jos esikoinen paljon hoidossa. mutta mene ja tiedä sitten.