KIlpirauhasen vajaatoiminta
Hei,
Tarvitsisin neuvoja ja kokemuksia tästä. Minulla oli viime toukokuussa TSH "rutiiniverikokeissa", joihin menin huimauksen takia, 3.09 ja nyt menossa uudelleen verikokeisiin väsymyksen, vilutuksen, turvotuksen takia. Muitakin oireita minulla on, erityisen huomattavaa on ollut tuo silmien turvonneisuus aamuisin, samoin hyvin kuiva iho ja hiusten oheneminen ja kuivuminen. Miehen kanssa tappelen joka päivä lämmityksestä, hänellä hiki ja minä palelen. Olen aktiivinen urheilija, juoksen n.10km lenkin kolmesti viikossa, mutta viimeisten kuukausien aikana paino on noussut melkein 5kg, enkä mielestäni ole ylensyönyt sitä oikeuttavaa määrää.
Mietin, että mahtaakohan tuo TSH arvo yleensä nousta, kun se oli viimeksi tuossa normaalin rajamailla? Miten teillä muilla on sen kanssa mennyt, vaihteleeeko se kuinka paljon? Onko 3,09 kuinka normaaliarvo loppujen lopuksi, oikeuttaisiko se kokeilemaan lääkitystä? Entä mitenköhän helppo tähän vaivaan yleensäkin on saada lääkitystä? Kuinka pian olo paranee sen aloittamisesta?
Kiitos oikein paljon jo etukäteen vastauksistanne!
Kommentit (35)
En sano, että nuo oireet eivät olisi totisinta totta ja etteikö jotain sairautta olisi, mutta eikö olisi järkevämpi olla avoin eri vaihtoehdoille, ja lähteä selvittämään että mikä vaivaa oikeasti. Eikä takertua tuohon kilpirauhaseen vain, jolloin lääkäri tutkii sen ja toteaa sit että kaikki on ok.
Lääkärille kannattaa mennä ilman mitään itsetehtyjä diagnooseja, lähteä selvittämään että MIKÄ on vialla. Lääkäri voi sit ottaa kaikki eri vaihtoehdot huomioon, ja se todellakin on lääkärin tehtävä tehdä se diagnoosi eikä potilaan.
Jotenkin tuntuu olevan muotia ajatus, että vika on aina kilpirauhasessa, ja lääkitys pitää saada vaikka sit väkisin. Kai moni luulee, että thyroxiini on joku ihmelääke jonka avulla kilot putoavat kuin huomaamatta ja olo on hetkessä taas ok. Vaikka ei se niin toimi, jos ei kerran arvoissa ole heittoa.
Mikäs lääkäri se semmonen on, joka kuuntelee vaan potilaan itse arvelemaa diagnoosia ja jos siitä ei löydy vikaa, lähettää potilaan pois. Kyllä oikean lääkärin tulee ottaa selville, että mitäs tässä sitten on vialla, jos ei tämä ensimmäinen matsaa.
Eikä kukaan voi syödä Thyroxinia turhaan, koska siitä tulee ainakin minulle vielä itse vajaatoimintaa inhottavammat sivuvaikutukset, jos annos on liian suuri. Älä siis ystävä hyvä puhu asiasta, josta et selvästi tiedä.
P.s. Ei se thyroxin mitään painoa pudota, vaan mahdollistaa olon parantuessa sen, että potilas jaksaa ja on kykenevä hoitamaan sen painon pudotuksen itse. Vasta ylitoiminta pudottaisi "itsestään" painoa, mutta sitäkään tilaa ei kukaan kauaa kestä.
mitään thyroxiinia ei ole olemassakaan. Englanniksi hormoni on thyroxin ja kauppanimikin voi olla tuo.
Kuulostatte niin naurettavilta kun ette edes tiedä ko. hormonin oikeaa nimeä.
Olen töissä ensiapupolilla ja viime viikolla yks nainen, varmaan av-mamma tuli sinne, koska oli saanut sydämen eteisvärin kun oli syönyt tyroksiinia vaikka kilpirauhasen arvot olivat normaalit! Ettekö te tajua fysiologiasta yhtään mitään???!!! Kilonkin lihominen av:lla johtuu kipirauhasen vajaatoiminnasta! Jos tyroksiiniä syö vaikka ei ole vajaatoimintaa se voi olla hengenvaarallista. Etenkin sydämelle. Tää tyhmyys av:lla yllättää aina...
mitään thyroxiinia ei ole olemassakaan. Englanniksi hormoni on thyroxin ja kauppanimikin voi olla tuo.
Kuulostatte niin naurettavilta kun ette edes tiedä ko. hormonin oikeaa nimeä.
Olen töissä ensiapupolilla ja viime viikolla yks nainen, varmaan av-mamma tuli sinne, koska oli saanut sydämen eteisvärin kun oli syönyt tyroksiinia vaikka kilpirauhasen arvot olivat normaalit! Ettekö te tajua fysiologiasta yhtään mitään???!!! Kilonkin lihominen av:lla johtuu kipirauhasen vajaatoiminnasta! Jos tyroksiiniä syö vaikka ei ole vajaatoimintaa se voi olla hengenvaarallista. Etenkin sydämelle. Tää tyhmyys av:lla yllättää aina...
mä olen kirjoittanut tänne monta kertaa vastauksia kilpparista ja koskaan en ole oireena valittanut lihomista, nestekertymää minulla oli jonkun verran ennen lääkityksen aloittamista.
Me jotka sairastamme kilpparia, tiedämme kyllä oireet ja lääkityksen säännöllisyyden tärkeyden.
Lääkkeiden väärinkäyttäjille ei voi sit mitään..
lasten kanssa kaupungilla vietetyn päivän jälkeen kotiin.
Olen erittäin kiitollinen kaikille vastaajille. Haluaisin vielä painottaa, että en ole mitenkään jumiutunut tähän kilpirauhas-diagnoosiini mutta oikeasti miettinyt sitä yhtenä mahdollisena vaihtoehtona näihin oireisiini. On niin hämmentävää miten kroppa ei jaksa vaikka itse haluaisi.
Kun saan verikokkeiden tulokset, tulen kertomaan teille kuinka kävi.
Kiitos vielä kerran!
Minulla kilpirauhanen poksahtanut kauan sitten. Lääkitys thyroxin 0,1 mg x 3 tbl vuorokaudessa / 15 vuotta, ja just pitää liikkeellä ja toimintakykyisenä. Kaverina jatkuva palelu, liikapaino, turvotukset kropassa sisällä ja ulkona, huono rasituksensieto, uupumus, kova unentarve etc. Että mitäköhän pitäisi alkaa vetelemään?? KERTOKAA!!! Henkistä kapasiteettia ja hulluutta mihin tahansa tilanteessa auttavaan olisi. Niin, ja ainakin julkisella puolella nuo lääkärit kyllä tuijottavat niitä viitearvoja kuin horjumaton hindu pyhää lehmää; ei sillä ole väliä, mitä potilas puhuu - toisinaan tuntuu, ettei silläkään ole väliä, puhuuko se ollenkaan? Tai että parempi heille olisi, jos ei puhuisi?
...mutta lääkitys ei tuntunut auttavan. Labra-arvot paranivat, mutta olo oli silti huono. Lopuksi saatiin selville, että mulla on myös keliakia. Nyt kun olen ollut gluteenittomalla ruokavaliolla 5 kk olo on mahtava. Joskus kilpirauhasongelman taustalla saattaa olla myös toinen sairaus.
Ei anneta tämän keskustelun kuitenkaan tippua! Olen itse 27-vuotias nainen ja raahauduin juuri lääkäriin järkyttävän väsymyksen takia. Tsh oli reilusti koholla, toisen arvon tulosta en ole vielä saanut.
Minulla on diagnosoitu viitisen vuotta sitten piilevä kilpirauhasen vajaatoiminta, toisin sanoen paikallinen endo oli sitä mieltä että rajalla olevat arvoni ja oireeni viittaisivat vajikseen ja sain armourreseptin. Negatiivisia oireita lääkityksestä johtuen oli kuitenkin niin valtavasti että lopetin armourin ja viitisen vuotta olen pärjäillyt miten kuten.
Jostain syystä talvisin oireeni pahenevat (tulee kuukautishäiriöitä, megaväsymys ja unta pitää saada 12-15 tuntia, ei libidoa, naama turpoaa jne). Tyroksiinia en ole koskaan kokeillut.
Minulle oli lohduttavaa kuulla että tyroksiini, se pelkkä bulkkityroksiini jota armourpiireissä parjataan on auttanut muita joiden arvot eivät osoita huomattavan voimakasta vajaatoimintaa. Lisää sellaisia kertomuksia kiitos.
Kun mitään muuta sairautta ei tiedetä kuin kilpirauhasen vajaatoiminta, niin siihen sitten takerrutaan, vaikka verikokeilla on ihan pitävästi todistettu ettei vajaatoimintaa ole. Nyt jos vielä raivopäisesti keskityt jahnaamaan turhan lääkityksen aloittamisesta, menee hukkaan paljon aikaa ja se TODELLINEN sairaus noiden oireidesi taustalla jää toteamatta ja hoitamatta. Itselleni tulee mieleen montakin sairautta, joihin liittyy kuvaamasi oireet. Kilpirauhasen vajaatoiminta on sen tyyppinen sairaus, että jos se aiheuttaisi noin rajut oireet, se ihan varmasti näkyisi verikokeissa kilpirauhashormonin vähyytenä. Tuo kilpirauhaslääkityksen aloittaminen terveille ihmisille on hyvin hyvin marginaalista puuhastelua, joka vain on saanut muutaman äänekkään äänitorven vuoksi suhteetonta kuuluvuutta. Sitä ei yksikään ammattitaitoinen endokrinologi käytännössä tee.
Itse sain lääkityksen, kun TSH oli 10 pinnassa. Ollut välillä jopa 44 ja tnv ja silti olen töissä käynyt. Myönnän että herkemmin pitäisi ottaa kilpirauhaskokeita, esim. raskauden aikana ja erityisesti sen jälkeen.
Monellapa ei tavan tyroksiini auta lainkaan.
Kolme kk sitten TSH oli 44 ja T4v 9. Annosta nostettiin. Nyt kävin testeissä. TSH 0.9 ja T4v 19. Suurta eroa en voinnissa huomannut. Aina hitusen väsynyt olen.