Kuiva, hilseilevä päänahka! Apua kaipaan, joilla samanlaisia oireita!
Olen kärsinyt monta vuotta hilseilevästä, kutiavasta päänahasta. Nyt on sitten mennyt pahempaan suuntaan ja hiusrajaan tullut ihottumaa otsan seudulle.
Aluksi käytin kaupan head&shoulders shampoota joka tehosikin hyvin kunnes pitkän käytön jälkeen oli hyödytöntä.
Tämän jälkeen ostin apteekista "ketoconazol" hilseshampoota joka tepsi myös, mutta parin purkin jälkeen ei tehonnut enää ollenkaan.
Apteekista ostin tämän jälkeen Louis Widmer Remederm shampoota kuivaan päänahkaan joka ei sitten auttanut tippaakaan.
Pesen hiukseni joka toinen päivä ja eniten sellaista laattamaista hilsettä on otsatukan kohdalla. Ensimmäisenä päivänä hiustenpesun jälkeen ei ole kutinaa, mutta yleensä toinen päivä on ihan sietämätöntä raapimista!
Te joilla samanlaista vaivaa kertoisitteko mistä tuotteesta olette saaneet avun asiaan vai tuleeko jo kääntyä ihotautilääkärin puoleen? :/
Kommentit (73)
Laimennettu nestemäinen mäntysuopa (1 suhde 3-4) kuuriluontoisena, poistanut kutinaa sekä hilseilyä. Ei sisällä lisäaineita ja voi estää mahdollsita sieniongelmaa.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 16:25"]Mulla auttoi dexem head.[/quote]
Sama täällä. Helpotti tosi nopeasti. Apteekista saa ainakin.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2011 klo 18:10"]
sulfaatit, mulla ne aiheuttaa hilseen välittömästi. Valitettavasti tuossa Urtekramin Rose-shampoossakin on sitä, siitä tuli parin pesun jälkeen helkkarillinen kutina. Santella on hyviä shampoita, mutta seuraavaksi taidan minäkin kokeilla tuota shampootonta pesua.
[/quote]
Olemassa on ainakin palashampoita, joissa ei ole ollenkaan sulfaatteja. Esim. Chagrin Valley -niminen palashampoita ja saippuoita tekevä kauppa myy sellaisia ja oma tavallisista shampoista helposti ärtyvä päänahkani on ollut rauhallinen koko niiden käytön ajan. Olen pessyt pelkästään CV:n palashampoolla jo useamman vuoden ajan. Kannattaa kokeilla, jos kaikki muu on jo testattu.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 13:09"]
Mulla auttaa Decubal (apteekista) ja Biozellin sinisessä pullossa oleva päänahkaliuos. Huomaan että jotkut hiulakat pahentavat tilannetta huomattavasti (Lorealin Elnett ja Klippoteketin kaikki) ja jos olen ilman hiustenlaittoaineita niin ei ole paha tilanne. Myös stressi pahentaa omaa päänahkaani.
[/quote]
Mikä Klippoteketin hiuslakoissa pahentaa tilannetta? Mitä kannattaisi käyttää niiden tilalla?
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 02:36"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 13:09"]
Mulla auttaa Decubal (apteekista) ja Biozellin sinisessä pullossa oleva päänahkaliuos. Huomaan että jotkut hiulakat pahentavat tilannetta huomattavasti (Lorealin Elnett ja Klippoteketin kaikki) ja jos olen ilman hiustenlaittoaineita niin ei ole paha tilanne. Myös stressi pahentaa omaa päänahkaani.
[/quote]
Mikä Klippoteketin hiuslakoissa pahentaa tilannetta? Mitä kannattaisi käyttää niiden tilalla?
[/quote]up
Älä pese hiuksia joka toinen päivä, mulla myös todella kuiva päänahka, tilannetta pahentaa vielä todella paksut hiukset eli päänahka ei saa ilmaa yhtään. Pesen max kaksi kertaa viikossa hiukset, parempi näin talvella olisi jos pesisin vain kerran viikossa. Head&Shoulders toimii mulla, sauna on huono juttu, uimahallit on huono juttu. Mulla on myös atooppinen iho, oiereilee varsinkin kasvoissa, eli olen huomannut että otsan ja ohimoiden rasvaaminen huolella auttaa mysö tuohon hiusrajaan. Leikkauta kampaus jota voit pitää kiinni, niin hiusten pieni likaisuus ei haittaa niin paljon. Kuivasamppoo ei toiminut mulla ollenkaan, mutta mun kampaaja sanoi, että se johtuu enemmän hiuslaadusta kuin päänahasta.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2011 klo 16:20"]
Useimmiten hilseilyn syyksi selviää päänahan normaalikasvustoon kuuluvien sienten liikakasvu. Päänahan sienikannan kasvaessa iho ärtyy ja solujen uudistuminen kiihtyy. Tämä aiheuttaa runsasta hilseilyä, kun uudet ihosolut työntävät edeltään vanhoja pois. Sienipohjaiseen hilseilyyn löytyy usein apu apteekin lääkesampoosta.
Hiivat ja sokerit kannattaisi jättää pois ruokavaliosta.
Hyvä naamio hilseeseen: luonnonjogurttiin sekoitetaan mustikoita ja hierotaan seos hiuspohjaan. Kymmenen minuutin päästä hiukset pestään.
Myös etikka auttaa hilseeseen. Huuhtele hiukset pesun jälkeen seoksella, jossa on reilu dl etikkaa ja puoli litraa lämmintä vettä.
:)
[/quote]
Tuo koskee hilsettä. Päänahan kuivuminen tuo sellaista pölisevää hilsettä ja se on aivan eri asia kuin "hilse"hilse. Ihotautilääkäri otta helposti näytteen ja siitä näkyy onko sieni. Mutta noihin tehoaa juuri noi hilseshampoot jotka usein vain pahentavat kuivaahilsettä.
Mulla alkoi vastaavat oireet (kutina, suuret hilselaatat hiusrajan tuntumassa) kun testailin eri shampoita ja hoitoaineita. Mitään hilseshampoota en kyllä vaivaan kokeillut ja oireet lähtivät ihan perus Fructiksella.
.
Jos oireet ovat kestäneet useamman vuoden, kävisin tarkistuttamassa ihotautilääkärillä.
Mä hankin sitä kampaajan suosituksella ja se on paras ikinä hiustenhoitotuote mitä on!! Pidän sitä nykyäään AINA kaapissa ja kun tuntuu että kutina alkaa niin laitan hoidon ja se auttaa. Suosittelen kokeilemaan, ei oo edes mikään kallis tuote ja sitä saa kampaamoista ja vissiin joistain tavarataloistakin.
Laitoin sitä hiuspohjaan aina ennen saunaa kerran viikossa ja se on vähän helpottanut. Tämän lisäksi ihotautilääkäri määrästi diprosalic-nestettä jota käytän hiuspohjan pahimpiin alueisiin kuuriluontoisesti.
Ei sulla tod.näk. prosria ole, vaan vain herkkä, kuiva, allergisoitunut ja taliköhnälle/hiivalle altis suomalainen hiuspohja.
Ai niin, väkisin olen pidentänyt pesukerrat kahteen viikossa. Sekin on auttanut.
Jos oikeasti päänahka on kuiva niin voi sinne laittaa vaikka ruokaöljyä, jonka annetaan vaikuttaa vaikka tunnin ajan ja sitten pestään hiukset normaalisti.
erilaisia lääkkeitä. Kampaajan suosittelema System4 lopulta auttoi. Kyse oli vain kuivasta ihosta, ei bakteereista, sienestä yms. Olen atoopikko muuteskin.
Värjääminen vaaleaksi,
Sitten Bio+ sarja on hyvä, ei hilse vaan sellainen kuivalle (balance kuivalle ja herkälle päänahalle) tarkoitettu.
Ja pahimpaan vetelin ihan natusan-voidetta hetkeksi, sitten annoin vaikuttaa ja pesin pois, se auttaa tehokkaimmin, ihan pari kertaa riitti minulle!
Tuo H&S shamppoo on kaikkien ihotautilääkäreiden kauhu. Hävitä se ja hanki kampaamosta tai apteekista jotain hellävaraista!!
ja System4 on auttanut, eli siitä se yks shampoo ja hiuspohjan naamio tms.
Nyt olen 3 vk syönyt joka pv 2 rkl rypsiöljyä, kourallisen pähkinöitä, omegaa ja välillä avokadoa, eli rasvoja! Päänahka ja hiusraja otsalla ja niskassa sekä korvien takaa (aina auki) paremmassa kunnossa kuin koskaan!
Kannattaa koittaa ihan ruokakaupasta saatavaa Elvitalin anti-dandfuff hilseshampoota. Minulla kutisi kanssa vuosia ja tuli kokeiltua kaikenmaailman aineet.. Nyt ei kutise enään kun pesee tuolla!
Hei! Minulla itsellä on kans kuiva päänahkha. Itse minä käytän nizoral shampoota, se auttaa ainakin. Sitä saa ihan apteekista :).
Voi hyvin olla hiivasientä. Jokaisella on hiivasientä ihollaan ja helposti esim. kesällä ja keväällä hiiva rupee ikäänkuin kukkimaan. Saan itsekin joka kesä uudestaan kauhean hilseen ja päänahkaa kutittaa kauheasti, hiukset ikäänkuin rasvoittuukin nopeammin ja pahimillaan päänahka ruennu märkimään. Onneksi satuin näyttämään lääkärille. Lääkäri määräsi reseptillä nestemäistä kortisonia ja apteekista saa ilman reseptiä ketokonazoli shampoita. suosittelen kokeilemaan tuota shampoota, jos hilse ei meinaa kadota.