Lastensuojelugallup. Osallistukaa kaikka mammat! Eli:
Kuka uskoo ihan tosissaan, että lapsia huostaanotetaan ilman todellista syytä?
Kommentit (56)
Kun ei syystäkään usein oteta, niin tuskinpa vähäisiä resursseja haaskataan tarpeettomaan lasten elämällä leikkimiseen.
Niissäkin tapauksissa joissa varsinaista syytä ei sitten löydykään uskon alkuun panevana voimana olleen katkera vanhempi, valehteleva lapsi tai muutan turhaa panettelua, syystä tai toisesta.
Sen sijaan liian pitkään katsotaan sivusta alkoholi- ja huumeongelmaisten perheiden vanhempien sekoilua sivusta, lasten hyvinvoinnin kustannuksella, ja koetetaan uskoa paranemiseen ja parempaan huomiseen. Tällaisia tapauksia olen nähnyt ihan riittävästi tietääkseni tämän.
Kun väitetään huostaanoton tapahtuneen ilman pätevää syytä, usein uhriksi heittäytyvä vanhempi kertoo asiasta omilla väreillä väritetyn version, missä ei suostuta näkemään omia virheitä. Nämä tositarinat ovat eittämättä tosia, mutta yleensä jotain jätetään kertomatta ja loppuja väritellään omaksi parhaaksi.
Tässä mielestäni hyvä esimerkki, kaikkea ei varmasti kerrota ja tarina on kerrottu hyvin kapeasta näkökulmasta.
http://www.adressit.com/vauva_takaisin_aidille
työssäni näen pikemminkin huolen siitä, että lastensuojelutoimiin ei ryhdytä ennen kuin on liian myöhäistä. Jopa vaikka vanhempi itse pyytäisi, eli ei ole kyse siitä, että joku ulkopuolinen näkisi "peikkoja" turhaan.
Lasten suojelun kynnys pitäisi olla vielä matalampi. Lapsi häiriintyy esimerkiksi alkoholiperheissä, vaikka ihan selkeitä lastensuojelukriteereitä ei täytykään (eli lapsi kuitenkin saa ruokaa, vaatteita, mutta joutuu liian usein olemaan päihtyneiden vanhempien armoilla)
Lastensuojeluilmoituksia kylläkin.Kyllä jokaisessa äidissä ja isässä on senverran itsesuojelua jäljellä et kieltää totuuden vaik loppuun asti.Vika on aina muissa. Tarvittaessa siinä lapsessakin.
Holtitonta väkeä ja vastuuntunnotonta työntekoa
LAPSIA EI TODELLAKAAN TURHANPÄITEN HUOSTAANOTETA. KEILTÄ LAPSET VIEDÄÄN OVAT TÄYSIN KELVOTTOMIA VANHEMPIA TAI VANHEMPI, JOIDEN EI OLISI EDES IKINÄ PITÄNYT LASTA SAADA, KUN EIVÄT OSAA SITÄ HOITAAKAAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ONNEKSI JOTKUT LAPSET PÄÄSEVÄT PASKOILTA VANHEMMILTANSA POIS!!!! HARMI ETTEIVÄT KAIKKI HUONOSSA PERHEESSÄ OLEVAT PÄÄSE.
niin enpä enää sano mitään. Puheenvuoro puhuu puolestaan...
Kyllä kokeeneella sosiaalityöntekijällä on silmää erottaa avun tarpeessa olevat. Olen enemmänkin huolissani siitä, että huonosti voivia perheitä ei tueta.
Jos 48 edustaa sosiaalityöntekijöitä, niin enpä enää sano mitään. Puheenvuoro puhuu puolestaan...
Edustan ihan omaa mielipidettäni, jonka todellakin uskon olevan fakta... En ole ikinä sossutyyppejä edes nähnyt, niin en mä niitä pystyisi edustaan. Mutta huonon perheen lapsia ja aikuisia olen nähnyt!!! -48-
kokeneita sosiaalityöntekijöitä. Sosiaalivirastot on täynnä pätkäsuhteeseen palkattuja opiskelijoita tai nippa nappa valmistuneita.
Sellaisia täysin kokemattomia tyttösiä.
Ai että et ole ikinä nähnytkään, mutta silti tiedät? Justiinsa.
Tottakai luotan että he ovat ammattilaisia!!! Miksi ihmeessä mulla pitäisi olla omakohtaisia kokemuksia tai mitään, etten luottaisi tuollaiseen tahoon??! Todellakin luotan, ihan 100%! Ja tiedän!
ja tyhmillä ihmisillä on usein vankka usko ja luottamus erilaisiin auktoriteetteihin.
Asiat voidaan nähdä modella eri tavalla. Varmasti jokaisessa huostanotossa on jonkun mielestä todellinen syy ollut. Monesti siitä seuraa lapselle sekä hyvää, että huonoa. Jos siitä seuraa lapselle edes jotain hyvää, niin kai se syy on silloin ollut todellinen. Se on sitten eri asia onko lapsi onnellisempi huostaanotettuna kuin omassa kodissaan.
Ennen huostaanottopäätöstä pitää kokeilla kaikki avohuollon tukitoimet, siinä yleensä nähdään, onko perheellä mahdollisuuksia selviytyä.
Kaikki huostaanotot vahvistetaan oikeudessa, joten tarpeettomat tietenkin puretaan sieltä. Ennemminkin ole sitä mieltä,että liian kauan katsotaan lasten pahoinvointia kuin että liian varhain puututtaisi. Kuntien resurssit vaihtelevat, joissain saa monenlaista tukea avohuoltona, toisissa ei juurikaan.