Mistä voi johtua ihan mieletön kiukku ja aggressio?!
Jossain kuulin puhuttavan, että vois johtua esim. kilpirauhasesta...?
olen reilun vuoden vanhan lapsen koti-äiti, mulla on ihana mies ja meillä muutenkin asiat tosi mukavasti. Silti mä olen jatkuvasti todella ärtynyt, suorastaan sekopäisen vihainen, lähes päivittäin.
En imetä enkä käytä mitään hormonaalista ehkäisyä eli niillä tätä ei voi selittää. Neuvolassa th totesi vaan, että se on ihan normaalia, että välillä harmittaa. Harmittaa on kyllä reilusti lievempi olotila, kuin tämä...
kenelläkään kokemuksia vastaavasta? Olenko mä vaan yksinkertaisesti hieman hullu...?
Kommentit (59)
Tuunnistan myös tuon itsestäni, että paikanvaihdos (kaupassa/kahvilla/vanhemmillani käynti ym.) auttaa hetkellisesti kiukkuuni ja pahaan olooni.
Kai mun vaan pitäis sitten ottaa yhteyttä vaikka tk:n omalle lääkärille, kun tuntuu, eteei tuolla meidän neuvolassa oteta tällaisia asioita todesta.
ap
mutta tuntuu kuitenkin siltä, että olen saavuttanut edes jotain, kun olen löytänyt ihanan miehen rinnalleni ja olemme saaneet lapsen. En tiedä onko tää synnytyksen jälkeistä masennusta vai mitä tää on mutta nythän siitä saadaan selvyys (toivottavasti)
Cipralexia mullekin määrättiin ja samalla annostuksella. Määräsivät mulle myös D-vitamiinia, että saadan mielialani kohenemaan nopeammin..:)
Mä todella toivon, että tuosta on apua mulle. Kuinka pitkään olet lääkettä syönyt? Hyvä tietää tuosta oireiden pahenemisesta, jos sellaista mulle tulee, niin tiedänpä nyt etukäteen, etten heti heitä pyyhettä kehään:)
ap
mutta tuntuu kuitenkin siltä, että olen saavuttanut edes jotain, kun olen löytänyt ihanan miehen rinnalleni ja olemme saaneet lapsen. En tiedä onko tää synnytyksen jälkeistä masennusta vai mitä tää on mutta nythän siitä saadaan selvyys (toivottavasti)
Cipralexia mullekin määrättiin ja samalla annostuksella. Määräsivät mulle myös D-vitamiinia, että saadan mielialani kohenemaan nopeammin..:)
Mä todella toivon, että tuosta on apua mulle. Kuinka pitkään olet lääkettä syönyt? Hyvä tietää tuosta oireiden pahenemisesta, jos sellaista mulle tulee, niin tiedänpä nyt etukäteen, etten heti heitä pyyhettä kehään:)
ap
On kyllä tosi hyvä lääke masennukseen/ahdistukseen. Mutta jos voimakkaat mielialan heittelyt ei tasoita niitä.
T: 2
(lääkityksenä lamictal ja deprakine)
raivarit johtuvat masennuksesta, niin auttaako silloin?
Eri lääkeet toimivat erilailla eri ihmisillä. Ei näitä asioita voi ennustaa. Toivotaan että auttaa, koska cipralex ei lihota. Pääsääntoisesti muut masislääkkeet lihottaa.
T.2
Syötkö tarpeeksi monipuolisesti? Saatko tarvitsemasi vitamiinit? Varsinkin B 12-vitamiinin on tärkeä hermovitamiini ja voit huoletta ottaa B-vitaamiinilisää vaikka söisitkin monipuolisesti.
Voi myös olla, että sinulla on imeytymishäiriö suolistossa, tarkista se ja keliakia. Silloin ei auta vaikka söisit kuinka monipuolisesti. Minä huomaan itsessäni heti jos en saa tarpeeksi B-vitamiinia. Epäilen ravintoaineiden imeytymishäiriötä.
Lähitisin liikkeelle ihan perusjutuista ravinnosta ja unesta, liikunnasta ennen kuin alkaisin miettiä masennusta ym. Pienen lapsen kanssa perhe-elämä on haastavaa ja uusi elämäntilanne, pelkästään se voi myllertää tunteita. Varsinkin jos ei ehdi hoitaaa itseään riittävästi.
verikokeissa.
Ottivat kilpirauhaskoetta ja ilmeisesti jotain suurempaa verenkuvaa varten muutaman pullollisen verta. Toivotaan, että jotain selviää :)
Mua kiinnostais kanssa tuo vitamiini-asia. Lääkäri suositteli mulle just D-vitamiinilisää purkista ainakin nyt talveks sen 20 (milligrammaa? mikrogrammaa..? kumpi se nyt on?? :D mikro!! )
ja ihan ympärivuotiseenkin käyttöön ainakin sitä kymmentä.
Aloin myös kirjoittaa päiväkirjaa, sitä en ole tehnytkään vuosiin.
ap
tämä nyt tavallista..Luulin, että olen ainoa "skitso" täälläkin palstalla..tavallaan ihan kiva huomata, ettei ole kiukkunsa kanssa yksin.
Mietinkin tuossa juuri, että miten näitä tunteita osaisi kuvata sanoin. Pettymys omaan elämään, raivo mitä sekopäisempiä asioita kohtaan (tiskirätti, tyhjä vessapaperirulla, kädestä tippunut esine, telkkari väärällä kanavalla...)
itseinho..
Mikä näihin nyt sitten olis lääkkeenä? Vois ehkä ensiks lopettaa tämän itsensä mollaamisen, olen ihan yhtä tärkeä ihminen kotiäitinä, ellen tärkeämpikin, kuin työelämässä. Rikastumaan ei suomessa reilulla työllä pääse, joten se siitä, ei musta pankkiryöstäjäksi tai poliitikoks oiskaan;) Mutta noi hallitsemattomat raivokohtaukset sitten...kun tekis mieli tempoa päätä seinään, repiä hiukset päästä, hajottaa jotain OIKEASTI..Niistä tuntemuksista mun olis päästävä eroon. Pitäsi ehkä aloittaa röökinpoltto niin pääsis aina välillä pihalle vähän jäähylle...;P
ap
Voi hyvin johtua myös kilpirauhasesta, mutta silloin pitäisi varmasti olla muitakin oireita.
Ja vahan samanlaisista syista kavinkin juuri laakarissa. Ainoa loydos oli kuitenkin helikobakteeri (joka ei varmasti liity tahan mitenkaan). Mulla oireiden syy on luultavimmin ihan vaan ylirasitus ja stressi, yhdistettyna pahaan PMS:aan...
kotiäitiys ei ole tarpeeksi haastavaa sinulle? Ei kaikkea tarvitse yrittää selittää positiiviseksi (Suomessa ei voi rikastua, olet tärkeä ihminen ilman työtäkin jne), ihmiset kuitenkin useimmiten haluavat tehdä muutakin kuin kaitsea lastaan ja kotiaan ja se on täysin hyväksyttävää ja oikein.
...täälläkin. Tuossa syksymmällä aloin jo töissäkin niin tiheään kilahdella, milloin mistäkin, että selkeästi tarvitsi jotain tehdä. Mietin ensin, että kävisin mittauttamassa hormonipitoisuudet, niistä johtuen on muutamalla tutulla ollut pinna kireellä, mutta kokeilin sitten b-vitamiinikuuria (masennuksen hoidossakin käytetään) ja sen aikana oli parempi fiilis eikä tarvinnut pikkuasioista raivota tunteja. Vuoden vaihteessa vitskut loppui ja hermoheikkous palasi. Viime viikolla hain taas uuden purkin ja odottelen josko tälläkin kertaa toimisi.
Että jos haluaa halpaa kotikonstia kokeilla niin apteekista nappia naamaan.
Masennus ja mania sekaisin ja silloin mania ilmenee raivona ja agressiivisyytenä. Eli mielessäni revin naamani, hakkaan päätäni lasiin jne. Saan raivarit vaikka siitä että nenä tukossa.
Toivottavasti sinun raivarisi ovat ohimeneviä. Veikkaisin syyksi masennusta
Saan kamalia raivareita mulla mania ja masis sekamuotoinen skitsoaffektiivinen peratsin ja risperdal lääkityksenä lamictal alotetaa myöh masiksee.
Mulla kilpirauhasongelmat vaikuttaa todella vahvasti mielialaan. Kauhea raivo, viha ja ahdistus. Sekä vajaa- että liikatoiminta voivat aiheuttaa vihaisuutta.
Ihan jo temperamenttierot vaikuttavat. Olen temperamentiltani tulinen ja haastava, ja niin on myös isäni. Lapsuudessani isäni raivosi päivittäin ihan mistä tahansa: imurista, muista ihmisistä, turhautumisesta, päihderiippuvuudestaan jota ei suostunut myöntämään ym. Eli mun kohdalla räjähdysherkkyys on karkeasti jaoteltuna yhdistelmä näitä kolmea:
1. Luontainen temperamentti
2. Lapsuudessa opitut mallit
3. Oma mielenterveys/jaksaminen
Eli kun on ollut vaikeaa, se purkautuu ulos helposti ”hyvinä aikoina”. Suosittelen varaamaan aikaa terapiaan, koska raivoamisesta voi oppia pois. Itse sitä harjoittelen, kokemuksesta tiedän että se on lapselle äärimmäisen haitallista. Tottakai sulla voi olla jotain kilpirauhasen kanssa tai muuta somaattista. Tsemppiä!
Ja joku vielä kirjoitti toiseen ketjuun miksi suomalaiset miehet pelkää naisia.
Nyt ymmärrän
Tiedän, ettei tässä kiukuttelussa ole mitään järkeä ja käyttäydyn, kuin pahainenkin teinityttö menkoissaan, mutta silti on pakko raivota..:(
ap