Nykyajan nuorten valitus opintorahan pienuudesta
En oikeasti voi ymmärtää tätä valitusta, kaikkien pitää asua yksiöissä, olla varaa vaatteisiin, elokuviin, huvituksiin ja ulkona syömiseen. Ja kaiken tämän pitäisi yhteiskunnan maksaa.
Ei ole koskaan ollut näin eikä kuulukaan olla. Itse sain pientä opintorahaa, asuin neljän hengen soluasunnossa, otin opintolainaa, ei ollut varaa käydä ulkona syömässä eikä elokuvissa.
Kommentit (58)
vaan maksaa n. 100e vuodessa ylioppilaskuntamaksuina.
Opiskelin Briteissä halvemmalla, eli ilmaiseksi. Harvapa tätäkään tietää. :)
Normaali ihminen pystyy käymään töissä ja opiskelemaan. Missään muualla maailmassa ei edes kuvitella, että ilman työntekoa (tai vanhempien avustusta) voisi edes olla varaa opiskeluun!
pitäis opiskella eikä tehdä töitä! Just tuossa yllä kirjoitin, miten mulla jäi opinnot, kun oli pakko ottaa kaksi työtä, että pärjää. ---- Enpä muista yhtäkkiä ketään opiskelukaveria, joka ei olisi käynyt töissä.
Että saataisiin työntekijöitä. Yllättävän moni opiskelija kuitenki joutuu tekemään töitä myös koulun ohella, josta seuraa oravan pyörä siihen että se valmistuminen venyy. Olet aamun 8 tuntia tai enemmän koulussa, menet sen jälkeen illaksi töihin. Jossain vaiheessa et enää saa opintotukea koska työtulosi ylittävät ansiorajan, kun tienatakaan ei sitten saisi mahottomia. Pian on tehtäviä ja tenttejä tekemättä ja se opiskeluaika venyy.
Minusta tämä kuulostaa yhtälönä ihan hullulta!!
vaan maksaa n. 100e vuodessa ylioppilaskuntamaksuina. Opiskelin Briteissä halvemmalla, eli ilmaiseksi. Harvapa tätäkään tietää. :)
Opiskelu on ilmaista, ylioppilaskuntamaksu on eri maksu. Sitä ei ole esimerkiksi ammattikorkeakouluissa ja sekin luetaan opiskeluksi, harvapa tietää! :)
Siivoamaan pääsee tänä päivänä kuka vaan, ihan vaikka ilman työkokemusta.
Enemmän nykynuoret on niin kermaperseitä, että kelpaa vain joku siisti hyvinpalkattu sisäduuni = utopiaa.
pitäis opiskella eikä tehdä töitä! Just tuossa yllä kirjoitin, miten mulla jäi opinnot, kun oli pakko ottaa kaksi työtä, että pärjää. Opintoajat pitenee ja kun pääsee leivänsyrjään ja työelämään kiinni, on tosi vaikeaa palata niihin opintoihin.Kyllä mä oon tehnyt kaikenlaista työtä, sekä lukio- että YO-aikana, siivouksesta oman alan töihin. Vituttaa tuommoiset kommentit. Enpä muista yhtäkkiä ketään opiskelukaveria, joka ei olisi käynyt töissä.
Tuo kommentti olikin sille, kuka valitti että mitään työtä ei saa. Kyllähän sitä saa, eikä sitä ole pakko tehdä liikaa. Itselläni ainakin auttoi jo opintotuen "tuplaantuminen", eli sillä 800e:lla jo elelee ihan mukavasti eikä vaatinut viikossa kuin n. 10h töitä, mikä ei kyllä rajoittanut opiskelua.
Tuntuu että opiskelu tyssää monilla ihan muuhun kuin töitten tekemiseen. Itsellä suurin tekijä oli motivaatiopula ja nimenomaan se että opiskelu ei kannata Suomessa. Ei opiskeluaikana eikä sen jälkeen. Suurin osa yliopistoaloista on turhia, ja valitettavasti sen tajuaa joka vuosi realistisemmin kun valmistuminen lähestyy.
Niin, ja kuinka moni muu sinun lisäksesi TÄSSI OPINNOT KESKEN?? Normaali ihminen pystyy käymään töissä ja opiskelemaan. Missään muualla maailmassa ei edes kuvitella, että ilman työntekoa (tai vanhempien avustusta) voisi edes olla varaa opiskeluun!
pitäis opiskella eikä tehdä töitä! Just tuossa yllä kirjoitin, miten mulla jäi opinnot, kun oli pakko ottaa kaksi työtä, että pärjää. ---- Enpä muista yhtäkkiä ketään opiskelukaveria, joka ei olisi käynyt töissä.
nyt saada minut tuntemaan alemmuutta? Sori, ei onnistu.
Käypä vaikka yliopistolla kyselemässä, mikä on todennäköisin syy sille, että opiskelijoiden opinnot pitkittyvät tai jäävät kesken. Voin kertoa, että vastaus on töissä käyminen. Suurin osa mun kavereista YO:lta on kadonnut työputkeen.
On vähän eri asia tehdä siivoushommia kuin saada oman alan töitä (kuten minä), joissa oikeasti pääsee tekemään sitä mitä haluaa.
Sitä paitsi kyllä mä aion valmistua, ei mulla ole niin paljon opintoja jäljellä. Teen ne pois kun ehdin. Nyt on tärkeämpää tehdä töitä.
Mutta ylioppilaskuntamaksu on ainakin meillä pakko makssa, koska se on käytännössä ilmoittautuminen yliopistoon kullekin lukuvuodelle. Ilman sitä ei voi saada opintosuorituksia.
Ihmettelen vaan omaa logiikkaasi, jonka mukaan kaikki kävivät töissä opiskeluaikana ja silti se on jotenkin omituista/hankalaa/vaativaa jne. Ei kai nyt sentään, kun se kuitenkin on ihan yleinen tapa?
Itse olen ekasta opiskeluvuodesta lähtien tehnyt oman alan töitä. Ensin osa-aikaisesti yksityisessä firmassa ja sitten lopulta tutkimusapulaisena, assistenttina ja tutkijana korkeakoululla. Tämä oman alan töiden tekeminen ei millään tavalla hankaloittanut opiskelujani tai pitkittänyt opiskeluaikaani vaan valmistuin ihan normaalisti 5 vuodessa ja hyvillä arvosanoilla.
nyt saada minut tuntemaan alemmuutta? Sori, ei onnistu. Käypä vaikka yliopistolla kyselemässä, mikä on todennäköisin syy sille, että opiskelijoiden opinnot pitkittyvät tai jäävät kesken. Voin kertoa, että vastaus on töissä käyminen. Suurin osa mun kavereista YO:lta on kadonnut työputkeen. On vähän eri asia tehdä siivoushommia kuin saada oman alan töitä (kuten minä), joissa oikeasti pääsee tekemään sitä mitä haluaa. Sitä paitsi kyllä mä aion valmistua, ei mulla ole niin paljon opintoja jäljellä. Teen ne pois kun ehdin. Nyt on tärkeämpää tehdä töitä.
Nykyajan nuorten valitus opintorahan pienuudesta
En oikeasti voi ymmärtää tätä valitusta, kaikkien pitää asua yksiöissä, olla varaa vaatteisiin, elokuviin, huvituksiin ja ulkona syömiseen. Ja kaiken tämän pitäisi yhteiskunnan maksaa.Ei ole koskaan ollut näin eikä kuulukaan olla. Itse sain pientä opintorahaa, asuin neljän hengen soluasunnossa, otin opintolainaa, ei ollut varaa käydä ulkona syömässä eikä elokuvissa.
Siitä kun alkaa puhua 'nykyajan nuorista/lapsista/muodista/ymv.' halveksivaan tai vähättelevään sävyyn ;)
Itse olen nelikymppinen ja muistan vielä oikein hyvin opiskeluajan köyhyyden. Piti ottaa opintolainaa eikä ollut vara käydä elokuvissa tai ulkona syömässä. Toki sen nyt näen hyvänä kokemuksena, vaikka sen silloin sitä kokemusta osannut arvostaa :)
En ymmärtänyt silloin enkä ymmärrä vieläkään näitä jotka narisevat 'silloin kun minä olin...' ja motkottavat 'nykyajan' ilmiöistä.
Olet aamun 8 tuntia tai enemmän koulussa, menet sen jälkeen illaksi töihin. Jossain vaiheessa et enää saa opintotukea koska työtulosi ylittävät ansiorajan, kun tienatakaan ei sitten saisi mahottomia. Pian on tehtäviä ja tenttejä tekemättä ja se opiskeluaika venyy.
Minusta tämä kuulostaa yhtälönä ihan hullulta!!
Opintotukea on helppo palauttaa niin ei kulu ne tukikuukaudet, jos muka on niin hyväpalkkaisessa työssä.
Opiskelija voi opintotuen (9kk) _päälle_ tienata melkein 12 000e vuodessa. Kyllä tuolla jo pitäisi tulla toimeen. Ja jos tienaa yli niin palauttaa tukia, helppoa. (Järkevämpää tietysti tehdä vähemmän töitä että saa täydet tuet.)
Mutta ylioppilaskuntamaksu on ainakin meillä pakko makssa, koska se on käytännössä ilmoittautuminen yliopistoon kullekin lukuvuodelle. Ilman sitä ei voi saada opintosuorituksia.
Vertaatko ihan tosissasi 100€ vuosittaista maksua ja oikeasti maksullsta opiskelua, jossa lukukausimaksut ovat tuhansioa euroja tai jopa kymmeniä tuhansia dollareita?? Joku tolkku vaatimuksille!
Olet aamun 8 tuntia tai enemmän koulussa, menet sen jälkeen illaksi töihin. Jossain vaiheessa et enää saa opintotukea koska työtulosi ylittävät ansiorajan, kun tienatakaan ei sitten saisi mahottomia. Pian on tehtäviä ja tenttejä tekemättä ja se opiskeluaika venyy. Minusta tämä kuulostaa yhtälönä ihan hullulta!!
Opintotukea on helppo palauttaa niin ei kulu ne tukikuukaudet, jos muka on niin hyväpalkkaisessa työssä. Opiskelija voi opintotuen (9kk) _päälle_ tienata melkein 12 000e vuodessa. Kyllä tuolla jo pitäisi tulla toimeen. Ja jos tienaa yli niin palauttaa tukia, helppoa. (Järkevämpää tietysti tehdä vähemmän töitä että saa täydet tuet.)
En ymmärrä näiden tulorajojen puolustamista. Matematiikkaa: jos on kesätöissä 3 kk 2000e/kk palkalla, niin se on 6000e yhteensä. Jäljelle jää 9 kk joilloin saa tienata yhteensä 6000e, eli n. 666e/kk bruttona. Vinkkaisepa sellainen työpaikka, jota voi tehdä vakituisesti ja jossa palkka jää alle tuon 666e/kk:n ?? Ja jos siis sattuisi ansaitsemaan vaikka 1100e/kk, joka sekään ei ole paljon, jos vähentää verot, niin RANGAITUS, eli tuet pois korkoineen! Sairasta.
Siivoamaan pääsee tänä päivänä kuka vaan, ihan vaikka ilman työkokemusta.
Enemmän nykynuoret on niin kermaperseitä, että kelpaa vain joku siisti hyvinpalkattu sisäduuni = utopiaa.
Pk-seudulla varmaan suurin osa. Ja nämä työt ovat ihan laidasta laitaan. Mutta tietty jostain sisätyöstä saa parempaa palkkaa kuin siivoomisesta, eli onhan se kannattavampaa. Omat opiskelukaverini tekevät töitä esim. toimittajana, opettajan sijaisena, lastenhoitajana, toimistossa, erilaisissa kaupoissa, liikuntaohjaajana, jne. Tietysti opiskelijan on kannattavampaa ottaa parempipalkkainen työ, josta saa pienemmällä tuntimäärällä jo riittävän summan rahaa, jolloin aikaa jää enemmän opiskeluun.
(jotta rahat riittivät vuokran sekä laskujen maksuun) kun kävin töissä niin typeryyksissäni menin tekemään liikaa töitä opintojen ohella, joten nyt olen kelalle velkaa kuuden kuukauden opintorahat sekä asumistuet. 2040euroa! Että näin meitä palkitaan kun yritetään selviytyä.
Minusta maailma ei ole muutunut 20 vuodessa niin paljoa, että en voisi verrata omaa opiskeluaikaani nykyiseen.
kaikki mulle heti on nykyajan käsite
se on selvä fakta, jota ei käy kiistäminen (ja koskettaa jokaikistä opiskelijaa, oli tyyppiä kaikki-heti-mulle-nyt tai ei..)
t. eräs sekä 1990-luvulla ja 2010-luvulla opiskellut/ opiskeleva
Minusta maailma ei ole muutunut 20 vuodessa niin paljoa, että en voisi verrata omaa opiskeluaikaani nykyiseen.
kaikki mulle heti on nykyajan käsite
Opintorahan asumislisä on korkeintaan tuon 201 euroa. Puolison tulojen vaikutus siihen poistettiin v.2009 tai 2008 en nyt varmaksi muista, mutta jos taloudessa on jo lapsi, kuuluu perhe yleisen asumistuen piiriin. Näin ollen jos pariskunnasta toinen opiskelee ja toinen on jo työelämässä ja vuokra on vaikka yhteensä 700 euroa eli opiskelijan osuus 350 euros, saa hän tuon 200, mutta jos heillä on lapsi ja toinen on jo työelämässä, opiskelija saa vain opintorahan ei asumislisää eikä yleistä asumistukea. Tietysti jos puoliso on todella pienipalkkainen niin silloin voi jotain saada.
Itse asuin solussa koko 4 vuotta kun kävin Turussa kouluni. Ajoin pyörällä joka paikkaan, talvellakin. Pakko oli ottaa opintolainaa, että pärjäsi. Välillä syötiin tonnikalaa ja makaroonia. Kesälomat paiskittiin töitä, ja rahat säästettiin seuraavaa talvea varten. Ja toimeen tuli.Just ja just. Mutta eipä sitä vaatteilla komisteltu. Muistaakseni oma silloinen ns.opintorahani ei silloinkaan riittänyt soluasunnon vuokraan kokonaan.Ja vuokrat nousi joka vuosi.
Helsingissä asuessa, saimme mieheni kanssa perheasunnon kun tulin raskaaksi. Silloin kävin minä töissä, ja mies opiskeli. Ja tulimme ihan ok toimeen, ja pystyimme käymään ulkona syömässäkin. Eikä mulla tosissaan ollu silloin mikään loistava palkka; kaupungin työntekijä.