Nykyajan nuorten valitus opintorahan pienuudesta
En oikeasti voi ymmärtää tätä valitusta, kaikkien pitää asua yksiöissä, olla varaa vaatteisiin, elokuviin, huvituksiin ja ulkona syömiseen. Ja kaiken tämän pitäisi yhteiskunnan maksaa.
Ei ole koskaan ollut näin eikä kuulukaan olla. Itse sain pientä opintorahaa, asuin neljän hengen soluasunnossa, otin opintolainaa, ei ollut varaa käydä ulkona syömässä eikä elokuvissa.
Kommentit (58)
että sillä opintotuella oikeasti pärjäisi tai edes pitäisi pärjätä. Kävin koko opiskeluajan (5v.) töissä koko- tai osa-aikaisesti ja tienasin sillä elantoni.
Itse ainakin nautin, kun oli ekan kerran oikeasti RAHAA (asuminen & ruokailu halpaa) tehdä kaikkia kivoja asioita, mm. käydä leffassa ja ulkona syömässä. Kotona asuessani köyhän yksinhuoltajaäidin kanssa, moisiin juttuihin ei tosiaankaan ollut varaa.
Työssäkäynti opiskelujen aikaan ei voi ikinä olla huono juttu!
Toisin on nyt eli sossu maksaa.
Ei varmaan saataiskaan. Ja meille miehelle korvaa vuokrasta asumistuki pikkusen alle puolet.
4.
puhutko yleisestä asumituesta vai opintorahan asumilisästä? niillähän on vissi ero
eikö muka asumistuki enää korvaa / kustanna n 70% asunnon vuokrasta?
ei voi yleistä asumistukea saada.
puhutko yleisestä asumituesta vai opintorahan asumilisästä? niillähän on vissi ero
eikö muka asumistuki enää korvaa / kustanna n 70% asunnon vuokrasta?
Eikö? Edes perheellinen?
kun en ole perheellisenä opiskellut. Multa putosi tuo asumislisäkin pois, kun muutin avoliittoon.
Itse en ainakaan halunnut ottaa opintolainaa, koska minusta on vastuutonta ottaa lainaa ellei ole varma että sen saa maksettua. Ja hyvä etten ottanut, kun olen ollut vaan pienipalkkaisissa pätkätöissä valmistumisen jälkeen. No olishan valtio sen lainan maksanut mutta onko sekään sitten järkevää?
Työtön on yleensä tienannut oman työttömyysrahansa jo työelämässä, opiskelijoista suurin osa ei ole. Opintolainasysteemi on ihan hyvä.
ja kai se asumistuki edelleen korvaa n. 70% vuokrasta
ja kun vielä alle 20 vuotiailla vaikuttaa vanhempien tulot siihen mikä on aika tyhmää sillä ei kaikilla vanhemmilla ole välttämättä ylimääräistä rahaa antaa nuorille tai sitten ne ei vaan halua antaa koska haluaa että jos lapsi on muuttanut pois kotoaan nii saa elää omilla rahoillaan. Ite en saanut opintotukea kuin 20 e kuukaudessa kun olin alle 20, sain asumistukea kyllä mutta ei sekään kovin suuri ollut. töissä piti käydä opiskelun ohella että pystyi elämään.
eivät enää vaikuta opintotukeen.
Asumislisä nykyisin max. 201,60e/kk. Ulkomailla opiskeleville muutaman euron korkeampi.
mulla ainakin meni siihen työssäkäyntiin enemmän aikaa kuin opiskeluihin, jossain vaiheessa opiskelut jäi kokonaan...
Puolison tulot eivät enää vaikuta opintotukeen.
Asumislisä nykyisin max. 201,60e/kk. Ulkomailla opiskeleville muutaman euron korkeampi.
vaikuttaneetkaan, vaan asumislisään. Eri asioita.
tulot vaikuta jos opiskelee ammattikorkeassa tai yliopistossa. Amiksessa nyt on muutenkin alhaisemmat tuet, opiskelee siellä minkäikäisenä vaan.
että sillä opintotuella oikeasti pärjäisi tai edes pitäisi pärjätä. Kävin koko opiskeluajan (5v.) töissä koko- tai osa-aikaisesti ja tienasin sillä elantoni.
Itse ainakin nautin, kun oli ekan kerran oikeasti RAHAA (asuminen & ruokailu halpaa) tehdä kaikkia kivoja asioita, mm. käydä leffassa ja ulkona syömässä. Kotona asuessani köyhän yksinhuoltajaäidin kanssa, moisiin juttuihin ei tosiaankaan ollut varaa.
Eikä kaikille se kotona asuminen ole vaihtoehto.
Puolison tulot eivät enää vaikuta opintotukeen.
Eivät ne opintotukeen vaikuttaneetkaan, vaan asumislisään. Eri asioita.
Asumislisä on osa opintotukea, joka koostuu siis opintorahasta ja asumislisästä. Eli eivät vaikuta opintotukeen, koska eivät vaikuta asumislisäänkään. ;) Onko tarpeeksi rautalangasta väännetty?
Siivoamaan pääsee tänä päivänä kuka vaan, ihan vaikka ilman työkokemusta.
Enemmän nykynuoret on niin kermaperseitä, että kelpaa vain joku siisti hyvinpalkattu sisäduuni = utopiaa.
Miksi täysipäiväisen opiskelijan pitää elää lainarahalla, mutta työttömän ei?
saman rahan ja vielä pykälän verran paremman statuksen itselleen? Opiskelu on vapaaehtoista toimintaa, jolla pyritään kehittämään itseään ja taitojaan, ostetaan oppimista. Opiskelu ei estä osa-aikatyössä käymistä.
asiat taas liian hyvin. Täällä kuitenkin opiskelu on ilmaista ja kaikilla samat mahdollisuudet jos älyä riittää. Kenenkään opiskelu ei jää rahasta kiinni.
Opintolaina, jos sellaista nostaa, on helposti maksettavissa, kun pääsee töihin. Olen sitä mieltä että pääkaupunkiseudulla asumislisä pitäsi olla suurempi kuin muualla. Mutta noissakin asioissa pärjää jos käyttää järkeään ja etsii kimppa-asuntoja ja muuta.
Monewt eivät myöskään tunnusta että vanhemmat auttavat. Harva elää ilman minkäänlaista tukea vanhemmilta (en siis sanonut että KAIKKI saaavat rahaa vanhemmilta, älkää tarttuko siihen, mutta useimmat saavat jonkun verran).
Itsekin elin lainarahalla ja solukämpässä ja iltatöiden varassa. Vanhemmilta sain usein ns. ruokarahaa ja taloustarvikkeita kun kävin kotona.
Kyllä opiskelija jaksaa nuorena. Älkää valittako ihan kaikeasta.
Se on todellista vääryyttä, että opintotuki vähenee, jos käy töissä. Jos joku ehtii opsikella ja käydä vielä töissä saadakseen yliomääräsitä rahaa, niin en tajua miksi siitä rangainstaan.
Siivoamaan pääsee tänä päivänä kuka vaan, ihan vaikka ilman työkokemusta.
Enemmän nykynuoret on niin kermaperseitä, että kelpaa vain joku siisti hyvinpalkattu sisäduuni = utopiaa.
pitäis opiskella eikä tehdä töitä! Just tuossa yllä kirjoitin, miten mulla jäi opinnot, kun oli pakko ottaa kaksi työtä, että pärjää. Opintoajat pitenee ja kun pääsee leivänsyrjään ja työelämään kiinni, on tosi vaikeaa palata niihin opintoihin.
Kyllä mä oon tehnyt kaikenlaista työtä, sekä lukio- että YO-aikana, siivouksesta oman alan töihin. Vituttaa tuommoiset kommentit. Enpä muista yhtäkkiä ketään opiskelukaveria, joka ei olisi käynyt töissä.
Miksi kukaan olisi työtön, jos opiskelijana saisi saman rahan ja vielä pykälän verran paremman statuksen itselleen? Opiskelu on vapaaehtoista toimintaa, jolla pyritään kehittämään itseään ja taitojaan, ostetaan oppimista. Opiskelu ei estä osa-aikatyössä käymistä.
Ei opiskelu ole mitään harrastelua, siinä koulutetaan ammattiin, työhön.
Opiskelu ei estä osa-aikatöissä käymistä, mutta ne työt estävät herkästi opiskelun.