G: Kehtaatko jäädä pois töistä flunssan takia jos sinulla EI ole kuumetta?
Aina sanotaan, että kuume ei ole työkyvyn mittari. Se on vain yksi elimistön puolustusreaktio toisten joukossa, jolle jostakin systä annetaan liikaa painoarvoa. Voit olla todella flunssainen, tartuttava ja sairastaa jopa jotain flunssan bakteerin aihuttamaa jälkitautia ilman kuumetta ja olosi voi olla kertakaikkisen työhön kykenemätön.
Mutta kuka kehtaa ilmoittaa muka töihin, että: "Mä olen flunssassa, en tule töihin kun nokka vuotaa ja kolottaa, kuumetta ei ole"?
Kommentit (55)
jos olen OIKEASTI ja todella sairas eli kuumetta yli +38C - mutta olenkin esimiesasemassa ja näyttämässä esimerkkiä muille. En siedä lusmuilijoita.
mielipidettä tähän. Tunnen paljon lääkäreitä, eikä yksikään heistä pidä työkyvyn mittarina kuumetta.
Sinunlaisesi pomon takia olen kuitenkin ollut töissä karmeassa kunnossa, työkaverit passittivat kotiin, mutta en kehdannut lähteä. Kun kuumetta ei ollut. Sainkin sitten ihanasti jälkitaudin, jonka takia sainkin olla parin päivän sijasta viikon sairaslomalla ihan kuumeen kera.
ap
jos olen OIKEASTI ja todella sairas eli kuumetta yli +38C - mutta olenkin esimiesasemassa ja näyttämässä esimerkkiä muille. En siedä lusmuilijoita.
Meillä töissä esimiehet ja johto on sentäs sen verran järkeviä että suorastaan toivotaan että sairaat sairastaisivat kotonaan eivätkä tulis työpaikalle tautia levittämään.
Itse hoidan flunssassa tärkeimmät hommat etänä kotoa käsin, jos siis en ole petikunnossa.'
Ja todellakin saatan sitä olla vaikkei kuumetta olikaan.
että te, joiden mielestä kuumeetta ei ole aihetta saikkuun, tykkäisitte, kun tulisin flunssaisena tarjoilemaan ruokaanne ravintolassa. Aivastelisin, pyyhkisin nenää, yskisin jne mitä nyt oireita sit oliskin. Mulle ei sitä kuumetta yleensä tule, mutta olo muuten on tosi tukala ja se myös näkyy. Olisko kiva, kun lähtisit romanttiselle illalliselle ravintolaan, ja siellä henkilökunta olisi selkesti kipeä?
Mulle ei tuu kuumetta vaikka olisin miten sairas joten miksi pitäisin kuumetta jonkinlaisena sairauden tai työkyvyttömyyden mittarina. Mulla voi olla todella karmea olo flunssassa vaikka kuumetta ei tule koskaan. Eikä mulla ole tapana selitellä työnantajalle mikä sairaus mulla olen kunhan ilmoitan että olen sairaana. Eihän se diagnoosi pomolle kuulu!
Todellakin jään kotiin sairastamaan jos olen sairas, oli kuumetta tai ei.
Silloin harvoin kun mulla on flunssa, se ei ole mikään pikkunuha vaan sitten aika raju, aivastuttaa ja räkä lentää ja silmät ärtyy niin että ne vuotaa.
Voi olla kipeä ilman kuumettakin. Mua tosissaan ihmetyttää miten tyhmä täytyy olla jos ei sitä tajua.
Jos kuntoni on ollut todella huono, veto pois niin en ole yksinkertaisesti ollut työkuntoinen.
Toisaalta olen ollut myös kuumeessa töissä, kun mulla oli piiiiitkään jatkuva kuume, mutta kunto muuten hyvä.
Tahdotteko, että pahasti flunssainen lastentarhanopettaja hoitaa lapsianne? Hänen työhönsä kuuluu pitää lapsia sylissä, jakaa ruokaa, pyyhkiä takapuoli... eli olla koko ajan lapsen lähellä. Haluatteko? Jos hän on nuhainen, tukkoinen ja yskii? Mutta ei ole kuumetta... tartuttaa taatusti puoli ryhmää. Eikö tuollaisissa töissä ainakin olisi tärkeää jäädä pois jos tajuaa tartuttavansa? Koska jos ryhmässä on vaikka 20 lasta, joista tartuttaa kymmenen (koska on niin hieno työntekijä, että on kipeänäkin töissä), niin kymmenen lapsen vanhempi joutuu olemaan pois töistä semmoiset kolme päivää. Ja sairastuu ehkä itsekin, ja joutuu taas olemaan itse pois töistä...
Mutta minulla on kyllä pomona juuri tuollainen "minä en ole koskaan sairas" tyyppi joka on kuumeessakin töissä kunnes pyörtyy.
Minä olin kyllä nuhan ja yskän takia pois töistä. Joudun puhumaan paljon puhelimessa ja eihän siitä yskän takia mitään tule. Asiakkaatkin tykkää kovasti kun joku kakoo puhelimeen!...
Ja siksi poskiontelotulehduksessa kannattaa mennä töihin? :D
Keittiötyössä kyllä jään kotiin jos flunssa, oli kuumetta tai ei.
Kyllä kehtaan. Ei se kuume ole mikään sairaus vaan se on OIRE siitä flunssasta. Ihan samalla tavalla kun nenän vuotaminen ja yskiminen on oireita.
Mä olin vuosi sitten 2kk kipeänä. Flunssa, epämääräinen heikotus, yleisvointi oli huono. Kuume ei noussut kertaakaan. Kahteen kertaan olin muutaman päivän saikulla, muuten töissä. Jälkitautina korvatulehdus ja poskiontelontulehdus. Oli muuten aika vittumaista olla 2kk kipeänä.
Totta kai kehtaan. Aikuisiällä olen ollut kuumeessa vain kerran, rintatulehduksessa. Sikainfluenssankin sairastin niin, että kuumetta nousi puoli astetta, hädin tuskin 37,5:een, mutta voin vakuuttaa, että olo oli karmea.
Joten on lapsellista väittää, että kuume on merkki sairauden vakavuudesta. Lapsilla kuume nousee usein hyvinkin herkästi, mutta monet aikuiset eivät saa kuumetta juuri ikinä. Osa jopa kärsii sairaana ollessaan ALILÄMMÖSTÄ...
ps. Se ikävä puoli kuumeettomuudesta on, että taudit kestävät parantua pidempään. Kuumehan olisi merkki siitä, että elimistö kamppailee pöpöä vastaab, ja kun kuumetta ei tule, olo voi olla kuin tiejyrän alle jääneellä, kolme viikkoakin. Joten kyllä, sairauden tunne ja yleisvointi ratkaisevat, ei kehon lämpötila.
Kehtaan sillä tälläkin hetkellä makaan kotona saikulla ilman kuumetta. Hirveä flunssa ja veto täysin pois. En usko että asiakkaani haluaisivat kuunella raakkuvaa ääntä, kurlaavaa räkää ja jatkuvaa aivasteluani.
jos kurkku on kipeä. Teen töitä äänelläni, ja on turha mennä töihin, jos en voi puhua. Ja muutenkin kuumetta mulla ei ole yleensä koskaan, vaikka olo olisi muuten tosi kipeä. Jään siis myös kuumeettomana kotiin, jos olen sairas. En myöskään halua tartuttaa 400 muuta ihmistä.
ilmoitan töihin asiasta, niin sanon että olen sairauslomalla. Sen tarkemmin en erittele. Meidän pitää hakea jokaisesta poissaolopäivästä todistus, ja monta kertaa olen sen hakenut, vaikka kuumetta ei ole ollut. Mulle kun ei se kuume läheskään aina nouse, tosin johtunee siitä, että otan särkylääkettä jo heti kun alkaa kolottaa. Mä kyllä tunnen koska olen niin kipeä, etten töitä voi tehdä, mä en siihen kuumemittaria tarvitse.
vaan se että pää on täynnä räkää eikä ajatus kulje,en myöskään halua tartuttaa heikkokuntoisia potilaitani aivastelemalla ja räkimällä.
Sinäkö ap erittelet kaikki oireesi ilmoittaessasi sairauslomasta?
Voi olla että "pahennan" oireitani ponolle soittaessani toteamalla että on myös kuumetta..
vaan se että pää on täynnä räkää eikä ajatus kulje,en myöskään halua tartuttaa heikkokuntoisia potilaitani aivastelemalla ja räkimällä.
Sinäkö ap erittelet kaikki oireesi ilmoittaessasi sairauslomasta?
ilmoittautua sairaaksi ilman kuumetta. Sitä paitsi työkaverit viimeistään kysyvät, että "oliko kuumetta" niin kuin se olisi se ainoa ja hyväksyttävä syy rairauslomaan...
Ja kehtaan kirjoittaa myös sairaslomaa muille flunssapotilaille, mikäli näiden vointi tai oireet ovat sellaiset, etteivät ole työkykyisiä.
Kuume ei tässä tapauksessa ole sairauden paras mittari.
t. lääkäri