Jos vauva syntyy elävänä abortissa (rv 23-24) niin
annetaanko sen elää ja katsoa miten käy vai tapetaanko?
Kommentit (224)
Viikkojen 18-24 aikana abortoidut on yleensä niitä rakenneultrassa löytyneitä TODELLA vaikeavammaisia.
Downit löytyy yleensä niskaturvotuksen perusteella, jolloin viikko 18 alkaa olla myöhäisin ajankohta kun saadaan vastaukset lvp:sta ja tehdään päätökset keskeytyksestä.
Rakenneultrassa ei erota onko lapsi down vai ei.
Toisekseen mitään sikiömateriaalia ei heitetä roskiin vaan poltetaan ja tuhkataan muistolehtoon tätä nykyä. Eikä todellakaan mitään enää myöhäisillä viikoilla revitä mistään kohdusta pois.
Downeista muuten vaan puolet selviää ensimmäiseen ikävuoteen.
Voi näitä uskomuksia.
Itse olen kätilö ja työskennellyt Kättärillä jokunen vuosi sitten. Ollessani perhesuunnitteluklinikalla siellä oli ainakin 2 eri somaliäitiä joilla oli raskaus yli 20 viikkoa kun he huomasivat olevansa liian väsyneitä saamaan heti perään taa suuden lapsen. Niillä perusteilla molemmille myönnettiin lupa abortoida, ilman vamman epäilyä tai sairaudesta kertovia kromosemilöytöjä. Sosiaaliset syyt painavat Suomessa yhtä paljon kuin lääketieteelliset. Valitettavasti. Itse en hyväksy elävänä syntyneen vauvan tappamista. Minusta olisi joka tapauksessa hippokrateen valan mukaista tehdä kaikki mahdollinen lapsen selviytymisen eteen, mutta aborttititlanteissa lapsen päätöksistä ei vastaisi tämän abortoimista halunnut nainen vaan lääkäri. Nainen kirjoittaisi mennessään sairaalaan abortoimaan yli 22 viikkoista sellaisen paperin, jossa luopuu juridisesti kaikista oikeuksistaan lasta kohtaan. Äidillä ei olisi oikeutta tietää lapsen jatkohoidosta ja lapsi annettaisiin selviytyessään suoraan adoptioon. Nykytoimin murha pitäisi poistaa rikoslaista, koska siihen saa syyllistyä sillä perusteella että on äiti tai hoitoalan ammattilainen. Kukaan ei voi ennustaa syntyvän lapsen elämän onnellisuutta. Edes niissä perheissä joissa lapsi on suunniteltu ja hartaasti toivottu ei voida mennä vannomaan, että lapselle tulee onnellinen elämä. Se ei ovi olla ihmiselämän arvon mittario. Elämä on arvokas sellaisenaan.
en tarkoittanut että lasta kirjaimellisesti kohdusta revitään, käytin vaan karkeaa kielikuvaa.
Olen työskennellyt muutaman down.lapsen kanssa, joista yksi oli sairas, todella paha sydänvika, nyt kylläkin nuori aikuinen ja asuu tuetusti asuntolassa.Ja hyvin menee.Toinen on terve, eikä ainakaan vielä (on reilut 1v)sairasta mitään.Molempien syntymä oli yllätys,perusseulonnassa eivät jääneet kiinni.Kun näitä lapsia ajattelen, abortti tuntuu järkyttävältä ajatukselta.Mutta tosiaan en ole hoitoalalla tms, olen ihan perusmaallikko joka loppupeleissä tietää melko vähän downista tai muistakaan vammoista.
ensimmäiseen ikävuoteen.
Näin sanoi minulle perinnöllisyyslääkäri ja olen niin myös jostain lukenut, joten av-mamman "ei pidä paikkaansa" vakuuttelut ei vakuuta.
n. 10% downeista menehtyy ihan pienenä ja yhteensä n. 30% kouluikään mennessä. Sen sijaan tahallisissa keskeytyksissä menehtyy n 60%.
Vuosina 1993-2006* syntyneistä Down-lapsista 5,2 prosenttia syntyi kuolleena (3,6 %), 5,4 prosenttia menehtyi imeväisiässä (3,7 %), joten syntyneistä Down-lapsista oli 89,7 prosenttia (92,9 %) elossa ensimmäisen ikävuoden päättyessä.
Vuosina 1993-2006* syntyneistä Down-lapsista 5,2 prosenttia syntyi kuolleena (3,6 %), 5,4 prosenttia menehtyi imeväisiässä (3,7 %), joten syntyneistä Down-lapsista oli 89,7 prosenttia (92,9 %) elossa ensimmäisen ikävuoden päättyessä.
Todistat juuri että abortti on murha eikä mitään muuta.
Kuka maksaa sen vauvan tehohoidot?
Mitä äiti, joka ei lasta halunnut (päätti tappaa) ajattelee, kun tämä lapsi häneltä viedään ja väkisin hoidetaan elävien kirjoihin?
Annetaanko se adoptioon (vammainen keskonen vailla vanhempia)?
Saako äiti pitää yhteyttä lapseen?Kun yhteistuumin aborttia puuhataan, niin tuloksena tulisi olla kuollut vauva. Jos se vauva olisi haluttu elävänä, tai edes adoptioon, olisi sen voinut antaa kasvaa mahassa loppuun asti.
Downin vammaisuuden astetta ei tiedetä ennen syntymää, joten ei ole mahdollista, että juuri nämä vaikeimmat päätyisivät abortoitaviksi.
Ei tiedetäkään ennen syntymää, vaan asia voidaan havaita, kun vertaillaan yllätysdowneja niihin (syntyneisiin) downeihin, jotka on havaittu jo varhaisraskaudessa. Varhain havaittujen joukossa on enemmän vaikea-asteisia, ja vasta syntymän jälkeen havaituissa vähemmän.
arvella on mosaikismi. Jos sellainen on, down on yleensä lievemmin vammainen. Muista ei voida tutkia onko vammaisuus vaikea, keskivaikea vai lievä. Ei ole olemassa sellaista tutkimusmenetelmää. Joten mitenkään et voi erikseen päättää säästää "lievän" downin ja abortoida "vaikean" downin.
Siksi itse abortoisin down-sikiön, jos sellainen havaittaisiin alkuraskauden tutkimuksissa. Kun en voisi olla lainkaan varma siitä, että vamman aste on lievä.
T. Se, joka sanoi, ettei abortoisi lievää downia (tarkoitin, että jos se voitaisiin tietää)
[quote author="Vierailija" time="06.02.2011 klo 11:02"]
Jos joku on päättänyt, että hänen lapsensä ei ole riittävän täydellinen hänelle (iso osa down-ihmisistä on lievästi vammaisia, ja pystyvät nauttimaan elämästään, kouluttautumaan ja jopa käymään töissä) ja lapsi saa kitua kuoliaaksi kenenkään välittämättä, niin miksi ihmeessä ne äidin tunteet ovat niin paljon tärkeämmät. Aborttiin voisi sitten vaikka rutiininomaisesti yhdistää steriloinnin, niin ei ainakaan toista kertaa joudu tuollaiseen tilanteeseen.
Arvaahan kaks kertaa kuinka suuri osa noilla viikoilla tehdyistä keskeytyksistä tehdään Downin takia. Hyvin harva. Kyllä siellä on enemmän niitä sikiöitä, joilla ei valitettavasti ole edellytyksiä elää. Aivot puuttuu tms. Että mietihän vähän.
Anenkefalia (aivojen kehittymättömyys/puuttuminen) normaalisti todetaan jo ensimmäisessä ultrassa (nt-ultrassa). Ja onhan noita rakennevikoja kt.lyhyt raajaisuutta, joidenka vuoksi raskauksia keskeytetään noilla viikoilla.
Miksei aikuiset ihmiset ehkäise, jos eivät lasta halua? Minä olen sitä mieltä, että jokainen joka teettää abortin sosiaalisista syistä pitäisi samantien steriloida. Suurin osa Suomessa tehtävistä aborteista on juuri noita sosiaalisista syistä tehtäviä ja tehdään ihan aikuisille ihmisille, ei siis teineille.
Miksei aikuiset ihmiset ehkäise, jos eivät lasta halua? Minä olen sitä mieltä, että jokainen joka teettää abortin sosiaalisista syistä pitäisi samantien steriloida. Suurin osa Suomessa tehtävistä aborteista on juuri noita sosiaalisista syistä tehtäviä ja tehdään ihan aikuisille ihmisille, ei siis teineille.
Sama koskee myös downin syndrooman takia abortoivaa. Ei ole mikään oikea syy.
Tiesittekö, että joissain maissa vielä vastasyntyneenkin saa tappaa, jos lapsi on vammainen. Olen ehdottomasti abortin puolustaja ja minusta on parempi, että lapsi syntyy toivottuna kuin että väkisin synnytettäisiin lapsi jota ei haluta ja josta ei siksi todennäköisesti pidettäisi kunnolla huolta, mutta minusta tämä tieto oli todella järkyttävä...
äidillä tai sikiö todella elinkelvoton (ei aivoja tms) voi abortin ymmärtää. Ihan hyvin voisi nämä mukavuussyistä abortoivat ja lievän vamman (esim. down) takia abortoivat laittaa sterilisaatioon saman tien ja pakosti. Sori vaan, siinä se teidän mahdollisuutenne meni. Ei tule teille enää toista parempaa ja kauniimpaa vauvaa. Ihmiskuntahan säilyisi kuitenkin ja lapsia syntyisi niitä oikeasti haluaville.
Varsin hyvin tiedän itsekin hoitajana tämän jutun ja SILTI piti olla tyhmä ja tulla tänne hakemaan painajaisaihetta. Meillä 4 perättäistä keskenmenoa ja nyt 5. raskaus alussa ja mä tuun lukeen tällästä! Voi tyhmätyhmätyhmä!! Oksettaa...
Jos ei ole aivoja (eli keskushermoston yhtä suurta osaa) niin miten vauva liikkuu yms? Vai eikö ancephalinen vauva liiku kohdussa?