Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imetys ja äidin vapaa ilta

Vierailija
29.01.2011 |

Vauva olis pikkusen vajaa 7kk kun olisi yhdet juhlat tiedossa. Olisin useamman tunnin pois ja liiltavasti myös tulisi alkoholia nautittua.

Vauva olisi mummin hyvässä hoidossa.

Tämä olisi ensimmäinen kerta kun olisin vauvasta erossa muutamaa tuntia pidempään. Enkä sitäkään ole ollut nyt muutamaan kuukauteen.

Onko vinkkejä miten kanaattaisi toimia?

Pumpata pakkaseen? Antaa korviketta?

Soseitahan menee jo tossa vaiheessa jonkun verran...

Miten omat tissit? Pumppu mukaan ja tyhjennystä välillä?

Entä sitten koska voin imettää jos otan alkoholia???

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva olis pikkusen vajaa 7kk kun olisi yhdet juhlat tiedossa. Olisin useamman tunnin pois ja liiltavasti myös tulisi alkoholia nautittua.

Vauva olisi mummin hyvässä hoidossa.

Tämä olisi ensimmäinen kerta kun olisin vauvasta erossa muutamaa tuntia pidempään. Enkä sitäkään ole ollut nyt muutamaan kuukauteen.

Onko vinkkejä miten kanaattaisi toimia?

Pumpata pakkaseen? Antaa korviketta?

Soseitahan menee jo tossa vaiheessa jonkun verran...

Miten omat tissit? Pumppu mukaan ja tyhjennystä välillä?

Entä sitten koska voin imettää jos otan alkoholia???

Mene ap. ihan hyvällä omalla tunnolla. 7kk on jo sen verran iso vauva, että aivan varmasti pärjää hyvän ja tutun hoitajan kanssa.

Imettää voit ihan milloin vain, vauva ei todellakaan saa äidinmaidosta alkoholia sen vertaa, että sillä olisi mitään väliä, samoja määriä saa erilaisissa lääkkeissä sun muissa.

Mammat täällä voisi ihan vähän harkita kohtuutta. Kyllä mä ymmärrän että on vähän huolestuttavaa, jos vavuan syntymästä lähtien pitää pari kertaa kuussa päästä kännäämään oikein kunnolla, mutta nyt on kysymys ensimmäisestä kerrasta sitten vauvan syntymän.

Vierailija
2/20 |
29.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
29.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain illan pois eli menet yöksi vauvan luo niin mitään pumppailuaj ei reissun aikana tietenkään tarvitse tehdä. Minä pumppaisin vauvalle varuiksi pakkaseen maidot, korviketta en antaisi. Kiinteät ja vaikka vesikin riittää kyllä noin lyhyen poissaolon ajaksi, jos vauva ei osaa/halua juoda pullosta.

Vierailija
4/20 |
29.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit ajatellut pidemäpään, oletko valmis äidiksi, sillä selvästi et ole.

Vierailija
5/20 |
29.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit ajatellut pidemäpään, oletko valmis äidiksi, sillä selvästi et ole.

oli vain provomielessä kirjoittettu...

Ja kolmonen jatkaa vielä että imettää voit heti kun kotiin/vauvan luo menet, jos olet sellaisessa kunnossa että voit turvallisesti vauvaa käsitellä.

Vierailija
6/20 |
29.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja juhlia myöhemmin, sori vaan. aika pienestä on kyse, itse en jättäis.

Vierailija
7/20 |
29.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imettää voit sitten ko veressä ei ole alkoholia, eli karkeasti laskien yksi annos palaa 3 tuntia sinä aikana kun juot ja kun olet juomisen lopettanut, sen jälkeen palaa yksi annos 2 tuntia. Äidinmaidossa on sama määrä alkoholia kun veressä.

Mulla ainakin on baari-illan aikana tissit ollut räjähtämispisteessä ja kipeät kun en tajunnut pumppua ottaa mukaan, eli jos mahtuu niin ota mukaan. alkoholi kiihdyttää maidon tuotantoa joten voi alkaa kivistämään :)

Voit pumpata jääkaappiin (säilyy muutaman päivän) tai pakkaseen maitoa, mutta kyllä yhden illan tosiaan menee kiinteillä ja vedelläkin. Nukkumaan mennessä tai yöllä tosin voi äidinmaito tehdä kauppaansa. Ainakin meillä. Riippuu tietysti vauvasta. Jos ei vaikka pulloa huoli lainkaan kuten meillä.

Huomioi myös paljonko aiot juoda, eli pitääkö aamuksi tai seuraavaksi päiväksi varata maitoa.

Itse en imettäisi jos veressä on vielä alkoholia.

Hauskoja juhlia! :)

Vierailija
8/20 |
29.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aihe joka herättää suurta intohimoa.. ;)

Miten kauan olet pois? Ja mitä sun juominen tulee olemaan?

Jos olet poissa vaan illan ja tulet kotiin esim. klo 01 ja juominen on ollut maltillista, siis puhun nyt siitä että syöt ja otat pari lasia viiniä ja tässä menee pari tuntia, sitten baariin vaikka ja juot vaikka 3 olutta niin se eka viini poistuu siinä kun lähdette ruokaravintolasta.

Jos ajatellaan että olette syömässä klo 17-19 ja raflassa sitten 19-23 (4 h) niin se yksi viini on pohjilla vielä kun alat juomaan olutta, se poistuu aika pian kun olet juonut sitä olutta.

Ton 4 h raflakeikan aikana jos juot 4 olutta niin sen aikana ekana juodun maksa ehtii polttamaan myös ja luultavasti myös toisen.

Maksalta vie 2 h polttaa alkoholi, etkä juo kaikkia siinä heti saavuttua baariin.

Kannattaa juoda välillä myös alkoholitonta juomaa, kroppa tarttee nestettä että maitoa kehittyy hyvin ja jos juo paljon niin se kuivattaa, pari olutta on taas positiivinen asia maidontuotannolle.

Voit pumpata maitoa pakkaseen, säilyy sielä 2 kk hyvänä. Tai jos et pumppaa niin anna korviketta.

Kannattaa vähän tutustuttaa lapsi tuttipulloon.

Lapsi saattaa tuurilla nukkua aamuun saakka. Omat lapset on pärjännyt mummolassa kivasti, lapsilleni on riittänyt ihan syli ja ruoka eikä ole haitannut jos sitä ei äiti tarjoa vaan mummo.

Itse kävin kakkosesta baarissa 2 kk synnytyksestä ja silloin maitoa tuli paljon mutta silloin lapsi lisäsi maidontuotantoa. Lypsin maidon rinnoista välillä veskissä käsin, konetta ei tartte jos tietää mitä tekee.

Alkoholia on promillimäärä maidossa, jos juot 2 promillen kännin, niin maidossa on 2 tuhannesosaa. Lapsi juo maitoa, ei saa siitä känniä vaikka itse olet. Mutta 2 promillen humalassa olet liian hyvissä että syöttäisit lastasi.

Kannattaa vähän seurailla juomisiaan. Ottaa huomioon että olet pitänyt pitkän tauon juomisessa, luultavasti raskauskiloja tippunut: tämä vaikuttaa siihen että saatat olla aika hyvissä ihan parin juoman jälkeen.

Vierailija
9/20 |
29.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

et juo alkoholia ja olet lapsen luota pois ainoastaan imetysvälin eli muutaman tunnin.

Lapsi on vain kerran pieni, juhlia ehtii myöhemminkin.

Näin mä oon tehnyt kahden lapsen kanssa. Siis poissa en oo ollut kuin muutaman tunnin kerrallaan ja alkoholia en nauttinut koko imetysaikana. Tai siis en ikinä, niin ei ollut mulle mikään ongelma.

Vierailija
10/20 |
29.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tekisin näin:

- Pumppaisin parin edellisen päivän aikana pakkaseen varamaitoa. Lisäksi vauva saisi kiinteitä ja vaikka korvikettakin jos maistuu. Imettäisin tietenkin just ennen kuin lähtisin.

- Jos en olisi ihan varma ottaisin pumpun kaiken varalta mukaan. Itselläni rinnat paisui nimittäin ihan kauheasti kun olin ekaa kertaa erossa vauvasta ja oli ihana kun sai sen pakotuksen pois.

- Nauttisin alkoholia varoen, koska pitkän tauon jälkeen se saattaa kopsahtaa päähän eri tavalla. Ja vaikka olisit kotona juonut jo joskus lasillisen niin juhlatilanteessa voi huomaamattaan nauttia enemmän kuin oli ajatellut, kun joku muu esim täydentää lasia. Etkä kuitenkaan halua olla seuraavana aamuna krapulassa :)

- Muuten nauttisin täysin siemauksin juhlahetkestä! Jokainen ihminen on ansainnut silloin tällöin juhlan, ja tiedät itse että vauvasi on hyvässä hoidossa. Ei siis kannata korvaansa lotkauttaa jollekin tuntemattomalle joka tällä palstalla moittii ettet saisi lähteä mihinkään seuraavaan 1-18 vuoteen. Itse tiedät paremmin.

- Palattuani imettäisin vauvaa yöllä/aamulla kun seuraavan kerran vauva sitä kaipaa. Rintamaidossa ei ole liikaa alkoholia mutta tärkeintä on ettet ole humalassa koska vauvan käsittely voi silloin olla vaarallista.

Vierailija
11/20 |
29.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähden autolla enkä ota mitään.

Kiva olisi päästä juhliin. Elämä on muuten kovin epäsosiaalista. Ei täällä liioin ole kavereita saatika juhlia tarjolla joissa olisi läsnä muitakin kun miehen kavereita.

Jos isovanhemmat tulisi meille lapsia hoitamaan ja me sitten aikanamme kotiuduttais.

En ollut ajatellut lasta jättää vielä näin pienenä mutta tämä kutsu on kyllä niin houkutteleva että siihen on lähes pakko vastata. :)

Ap

Niin ja kiitos teille asiallisista vastauksista. :)

noista muutamista en jaksa edes mieltäni pahottaa. Kukin tyylillään.

Vierailija
12/20 |
29.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sanonut, ettei voisi lähteä 1-18 vuoteen mihinkään, vaan ensimmäiseen vuoteen! Lapsi tarvitsee äitiä noin pienenä.

On se kumma, kun joillain on kova viinanhimo. Miks hankit lapsen, jos et jaksa sitä hoitaa ellet saa välillä "rentoutua" = vetää lärvit?

Vierailija
13/20 |
29.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä olen lapseni hoitanut, ilman lärvien vetoja. Tosin ne jotka sen välillä tarvitsevat, se heille suotakoon. Varmasti jaksavat sitten taas paremmin arjessa.

Tämä nyt vain on erittäin ainutkertainen tilaisuus mulle. Tutustua uusiin ihmisiin ja jopa kaverustua joidenkin kanssa jos hyvin käy.

Tehköön kukin tyylillään, kunhan lapset ovat hyvässä hoidossa.

Ap

ps. ennen omia lapsia ja vielä esikoisen aikaan olin itsekkin yhtä tiukkis.

Vierailija
14/20 |
29.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sanonut, ettei voisi lähteä 1-18 vuoteen mihinkään, vaan ensimmäiseen vuoteen! Lapsi tarvitsee äitiä noin pienenä.

On se kumma, kun joillain on kova viinanhimo. Miks hankit lapsen, jos et jaksa sitä hoitaa ellet saa välillä "rentoutua" = vetää lärvit?

Jaa.

Ja joo, me ollaan erilaisia. Ja kaikki ei vedä lärvejä. Ja lapsia voi silti olla vaikka joskus kävisikin jossain muualla, Ja läpätiläpätiläpäti.... Eiköhän nää väittelyt oo jo käyty aika tuhanteen kertaan. Ap kysyi käytännön neuvoja, ja niitä toivottavasti saa. En usko että hän tai kukaan muukaan alkaa elää elämäänsä jonkun tuntemattoman kirjottelijan haukkujen mukaan eri tavalla. Mut saathan sinä yrittää...

Vierailija
15/20 |
29.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo nyt on niin klassikkoprovoainesta, että oon varmaan tyhmä, kun edes kommentoin sitä... Ja eihän sitä ihminen voi rentotua tai hakea juhlista muuta kuin lärvien vetämistä, eihän?

Vierailija
16/20 |
29.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

omaa aikaa ja kyllä se lapsi pärjää. Meillä ainakin oli turvallisesti isän kanssa ja äiti kotiutui aina omaan kotiin yöllä riennoista. Enkä siis ollut joka viikonloppu menossa, vaan ehkä kerran 2-3 kuukaudessa.

Pulloa kannattaa todellakin testata jo aikaisemmin, koska kaikki vauvat eivät sitä sit yhtäkkisesti huolikaan, etenkään kun äiti ei ole antamassa. Pakastettua maitoa meillä ei suostunut juomaan ikinä. Jääkaapista joi lämmitettynä lypsettyä. Säilyy 1-3 vrk.tta riippuu ihan keneltä mielipidettä kysyy.

Itse tyhjentelin tissejä illanvietossa käsin tarvittaessa, ennen lähtöä ja kotiin tullessa pumppaus. Kotiin tullessa toki suoraan viemäriin, jos oli vielä promilleja. Alkoholin vaikutuksen alaisena en ole imettänyt koskaan. Illanvietossa voi vallan mainiosti siirtyä puolilta öin jo vesilinjalle.. ja aamulla vauva pääseekin jo äidin rinnalle.

Vierailija
17/20 |
29.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tekisin näin: - Pumppaisin parin edellisen päivän aikana pakkaseen varamaitoa. Lisäksi vauva saisi kiinteitä ja vaikka korvikettakin jos maistuu. Imettäisin tietenkin just ennen kuin lähtisin. - Jos en olisi ihan varma ottaisin pumpun kaiken varalta mukaan. Itselläni rinnat paisui nimittäin ihan kauheasti kun olin ekaa kertaa erossa vauvasta ja oli ihana kun sai sen pakotuksen pois. - Nauttisin alkoholia varoen, koska pitkän tauon jälkeen se saattaa kopsahtaa päähän eri tavalla. Ja vaikka olisit kotona juonut jo joskus lasillisen niin juhlatilanteessa voi huomaamattaan nauttia enemmän kuin oli ajatellut, kun joku muu esim täydentää lasia. Etkä kuitenkaan halua olla seuraavana aamuna krapulassa :) - Muuten nauttisin täysin siemauksin juhlahetkestä! Jokainen ihminen on ansainnut silloin tällöin juhlan, ja tiedät itse että vauvasi on hyvässä hoidossa. Ei siis kannata korvaansa lotkauttaa jollekin tuntemattomalle joka tällä palstalla moittii ettet saisi lähteä mihinkään seuraavaan 1-18 vuoteen. Itse tiedät paremmin. - Palattuani imettäisin vauvaa yöllä/aamulla kun seuraavan kerran vauva sitä kaipaa. Rintamaidossa ei ole liikaa alkoholia mutta tärkeintä on ettet ole humalassa koska vauvan käsittely voi silloin olla vaarallista.

Nämä on hyvät ohjeet.

Jos vauva ei aiemmin ole korviketta juonut, ei kannata sitä ekaa kertaa poissaollessasi tarjota. Samoin tietysti etukäteen varmista, että vauva pullosta suostuu juomaan. Varmuuden vuoksi pumppu mukaan, jos täydet rinnat alkavat ahdistaa. Imetystä kotiin tultuasi ei tarvitse pelätä, et käytännössä voi nauttia alkoholia niin paljon, että vauva äidinmaidosta sitä liikaa saisi (voit tarkistaa asian esim Alkon tai imetystuen sivuilta). Kännissä ei vauvaa tietystikään saa käsitellä. Mukavaa iltaa!

Vierailija
18/20 |
29.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pumppaa vauvalle maitoa parina edeltävänä päivänä. Laita osa pakkaseen ja samana päivänä voit jättää jääkaappiin. Jos kerta mummi tulee teille, voit ihan hyvillä mielin suoda itsellesi vapaa illan.

Älä juo itseäsi niin känniin että et jaksa pumpata rintoja , alkoholi kiihdyttää maidon eritystä entisestään. Ja krapula voi tosiaan olla paljon hurjempi kun et ole aikoihin mitään ottanut.

Ideaalista olisi jos mummi jäisi teille yöksi, jotta et joudu itse käsittelemään vauvaa laisinkaan humalassa.

Hauskaa iltaa!

Vierailija
19/20 |
29.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

säilyy 6 kk pakkasessa. Näin ainakin neuvolassa sanottiin.

Ja ap:lle, totta kai lapsen voi jättää välillä hoitoon. Ja jos maidontuotanto on runsasta, niin suosittelen ottamaan pumpun mukaan (tai käydä käsin vessassa lypsämässä), se helpottaa todella paljon oloa :)

Vierailija
20/20 |
29.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla oli pakkasessa vauva-aikoina aina pari litraa pumpattuna pienimpiin minigrip-pusseihin, niin pystyin käymään omissa menoissani.

Alkoholi ei haittaa imetystä, jos et juo humalaan asti, koska maidon alkoholipitoisuus on sama kuin veren, eli vauva ei voi saada maidosta haitallista määrää alkoholia. Alkoholin määrä pysyy siis aina promilleissa.

Ainoa riski on kuntosi, eli jos olet humalassa, et voi imettää yksin, etkä missään tapauksessa nukkua vauvan kanssa samassa sängyssä. Sylistä vauva voi pudota, tai sängyssä voit tukahduttaa maitoa imevän vauvan. Siksi kannattaa juoda vain maltillisesti, jos haluaa alkoholia juoda, tai sitten pyytää sitä mummoa vahtimaan yöimetysten aikana touhujanne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän