Tili josta sossu ei tiedä???
Miten olisi helpointa järjestää "salainen" tili, johon voisi ohjata esim. huutistulot ja synttärirahat?
Saako sossu jostain selville jos minulla on tili jossain vaikka eri pankissa kuin normaali tilini?
Vai pitääkö esim. äitini avata "itselleen" joku varatili?
Ja ei kiitos moraalisaarnaa :)
Kommentit (195)
kusetti rahaa sossusta reilun tonnin verran. Ei siis kaikkia tilejä näyttänyt ja otti tilistään kopion juuri ennen palkkapäivää..
Kyllä nyt sosiaalivirkailijallakin pitäisi olla järkeä päässä sen verran, että katsoo aiempia palkkapäiviä ja tajuaa, että palkkapäivähän on juuri tulossa. Tai parhaassa tapauksessa jo ollut, jos sossu-aika on vasta palkkapäivän jälkeen.
sosiaalityöntekijä ja sanoi kerran että kaikilla toimeentulotukiasiakkailla on kaksi tiliä. Verottajaa tuskin kiinnostaa olemattoman pienet huutistulot tai synttärilahjarahat.
Ei sossu kenenkään tilejä tiedä. Eikä myös verottaja! Asiakkaan vastuulla ilmoittaa itse, kukin tekee niin kuin tekee...
T: Sossu
Ei sossu kenenkään tilejä tiedä. Eikä myös verottaja! Asiakkaan vastuulla ilmoittaa itse, kukin tekee niin kuin tekee...
T: Sossu
huono sossu olet, jos et tiedä että sosiaalitantat voivat asiaa epäillessään pyytää pankeilta selvityksen asiakkaan tileistä.
saa selville tollasen tilin ja itseasiassa yhden tuttuni sossu käräytti siitä ja sille tuli pikkaset rapsut maksettavaks ja muutenkin vähä vaikeuksia.... ihan oikein. ja lisäksi, jos mä vaan tietäisin, et jollain on tollasia tilejä, niin tekisin ilmoituksen samantien sossuun, jotta tuet laukkautetaan siitä päivästä. niitähän voi sinne nimettömänä tehdä......... en voi sietää sosiaalietuuksien väärinkäyttäjiä. en missään muodossa.
tekisin ilmoituksen samantien sossuun, jotta tuet laukkautetaan siitä päivästä. niitähän voi sinne nimettömänä tehdä......... en voi sietää sosiaalietuuksien väärinkäyttäjiä. en missään muodossa.
Oikea asenne, voisi toivoa että tuon huijareiden, oman edun tavoittelijoiden ja yhteiskunnalta varastavien käräyttäminen yleistyisi roimasti.
hyvin ap:n motiivit. Mutta eihän hyvässä elämäntilanteessa olevat voi ymmärtää kuinka mätä on koko toimeentulosysteemi. Ihan jokainen tilille tullut euro lasketaan tuloksi ja heti hirveät selvitykset mistä on tuo tullut. Ja sitten otetaan tuki pois vaikka oikeasti ei sitä rahaa ole yhtään sen enempää kuin ennen.
Esimerkiksi joskus on tilanne että itse maksaa jollekin jotakin käteisellä ja tämä toinen maksaa sinulle takaisin tilille; rahamäärä sulla on sama mutta tilille on tullut rahaa eli tuloa tuloa ja etuudet äkkiä pois! Lisäksi on monesti sellaisia pakollisia menoja, joita ei oteta millään tavalla huomioon missään.
Ja jos on ollut pakollisia laskuja jotka on saanu hoidettua ainoastaan lainaamalla sukulaisilta, miten ikinä voi velkaa lyhentää jos koskaan ei jää yhtään ylimääräistä ja sen harvan kerran jos vähän jää yli se heti katsotaan tuloksi ja tuet vähenee jolloin taas ollaan plus miinus nolla -tilanteessa. Perseestä sanon minä ja turha saarnata niiden jotka ei tuollaisessa tilanteessa ole olleet. Se on ikuinen velkakierre! Ja sitten sanotte että omaa tyhmyyttä on kun tilanteeseen ajautuu, mutta ei se vaan mene niin, myös järkevät ja fiksut ihmiset voivat joutua pattitilanteeseen.
jos myyt tavaraa ja sitten nostat rahat tyynyn alle.
hyvin ap:n motiivit. Mutta eihän hyvässä elämäntilanteessa olevat voi ymmärtää kuinka mätä on koko toimeentulosysteemi.
Toimeentulosysteemi on niin syvältä kuin olla ja voi.
5-henkinen perhe saa toimeentulotukea (eli vastikkeetonta rahaa) yhteensä yli 2000 euroa, verottomana. Sen saadakseen pitäisi ansaita bruttona reilusti yli 3000 e/kk.
Eli minkä helvetin takia kukaan siivooja on enää töissä (väheksymättä tärkeää siivoojan työtä)? Paremmin tulee rahaa kun jää kotiin makoilemaan.
Äitini ei vielä edes tiedä, että olen jäämässä yh:ksi.
Häntä ei siis voi syyttää yhdessäjuonimisesta.
Tuli vain ihan omaan mieleeni tuollainen "veijo".
Mun mielestä nyky-yhteiskunta ajaa siihen tilanteeseen, että tietoja on pakko pimittää :(
Tuet ei ole enää läheskään samaa luokkaa kuin ennen, eikä niillä helposti tule pärjäämään. Varsinkaan yksin kolmen lapsen kanssa. Moni perhe joutuu hakemaan sossusta apua. Se on viimesijaista avun hakemista. Eikä mun mielestä voi mitenkään eritellä, että, jos jonkun köyhän yh äidin lapsi saa syntymäpäivälahjaksi tädiltään rahaa uusien futisnappiksien hankintaan tms. niin se raha pitäisi ilmoittaa sossulle ja käyttää ruokaan. Kaikilla, kun ei läheiset asu samassa kylässä eikä voi näin ollen antaa pelkkiä lenkkareita lahjaksi (sitäpaitsi ne pitäisi joka tapauksessa sovittaa). Ja sossut ei aina ymmärrä. Eivätkä ole reiluja. Ne jotka muuta väittää eivät ole sitä hirveää kerjuukautta sossun asiakkaan joutuneet ikinä kokemaan (nimenomaan JOUTUNEET sillä ei sinne kukaan vapaaehtoisesti halua tietojaan mennä jakamaan käsi ojossa).
että moni menee ihan vapaaehtoisesti. Siivous ym. työtä olisi tarjolla mutta se ei kelpaa, kun saman rahan saa sossusta. Eli silloin kyllä valitsee ihan vapaaehtoisesti sen että siellä käy
Ymmärrän sen ahrmituksen että kaikki tulot vähennetään, mutta ymmärrätte kai että sekään raha ei tule taivaasta. Joku muu tekee sitä pienipalkkaistakin työtä, maksaa veroja jotta joku toinen voi huijata tukia.
Minä käyn joka helkatin arkipäivä töissä ja mielelläni ottaisin itselleni sen pari kymppiä jotka nyt maksan veroina jollekin huijarille.
Minulla siis on tällä hetkellä työpaikka, mutta en voi kohta enää mennä sinne.
Sain jo lääkäriltä erityisäitiysvapaalausunnon ja pian joudun jäämään töistä pois.
Itseasiassa minun olisi jo pitänyt jäädä, mutta yritän nyt vielä vähän aikaa käydä siellä.
Kyseessä ei siis ole mikään työnvieroksuntaluumuilu, vaan ihan oikea syy.
Kela ei kuitenkaan työnnä sitä rahaa riittävästi, että voisimme pärjätä.
Näin ollen kohta tulee pakkotilanne eteen kun on vain marssittava soppaluukulle.
En ainakaan itse näe vaihtoehtoja???
että moni menee ihan vapaaehtoisesti. Siivous ym. työtä olisi tarjolla mutta se ei kelpaa, kun saman rahan saa sossusta. Eli silloin kyllä valitsee ihan vapaaehtoisesti sen että siellä käy
lähden ainakin siitä, että työstä pitää saada kunnollista palkkaa. Voisin tehdä siivoustyötä, mikäli palkkaus olisi huomattavasti isompi. Nyt en näe mitään syytä, miksi hakisin - itse siivous ei voisi vähempää kiinnostaa ja huono palkka tuntuisi lähinnä nöyryytykseltä.
Joten jos olisin työtön keskittyisin todellakin hakemaan omaa koulutustani, osaamistani ja kiinnostustani vastaavaa työtä - ja olisin sitten mieluummin vaikka sossun asiakas ja keskittyisin omiin harrastuksiini.
No, tällä hetkellä en kuitenkaan ole työtön, eli minua on nyt turha alkaa moralisoimaan sieltä pummiksi. Mutta ymmärrän oikein hyvin, miksi aina mikä tahansa työ ei kiinnosta!
Heii osaako kukaan kommentoida tätä asiaa.. Jos olen nostanut toimeentulotukea elokuusta tähän päivään asti. Olen hakenut tammikuun alussa työmarkkinatukea jota saa takautuvasti 3 kk ajalta. Miten tämä tilanne toimii jos etuudet menevät tällain takautuvasti päällekäin? En ole vieläkään saanut päätöstä työttömyysturvasta, mutta kun saan niin lopetan toimeentulotuen hakemisen. Mutta miten tämä päällekäinen tukien saanti syksyltä? Saako sossu tietää niistä ja perii omansa takaisin vai mitenkä?
[quote author="Vierailija" time="05.02.2011 klo 09:36"]sossun päätöksissä?
[/quote]
Ikävä kyllä otetaan. T. Sossuntäto
[quote author="Vierailija" time="05.02.2011 klo 09:53"]Sain itse pari vuotta sitten sos.ohjaalta neuvon (olin sairauteni ja eron takia asiakkaana) että jos realisoin omaisuuttani, kannattaa vaan avata vaikka samaan pannkkiin uusi tili. Heitä "kiinnostaa" vaan se, jolle palkka yms. tulot maksetaan.
Riippuu kai paikasta, mutta ei meillä päin (Hki) tarkastettu jokaisen asiakkaan jokaista tietoa. Sossu olettaa tosin esim.liian pramean auton tai osakkaiden myyntiä toimeentulon nimiin, mutta ei juuri puutu tuollaiseen pikkusälän pyörittelyyn.
[/quote]
Tuollaisen rikollisuuteen kannustavan neuvojan pitäisi saada potkut. Toivottavasti näin on käynytkin. Neuvojalta on unohtunut mitä varten toimeentulotuki on
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 23:50"][quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 23:46"]
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 23:34"]
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 22:58"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 11:46"]
Minkä takia sossun ylipäätään pitää nähdä asiakkaiden menot? Ei pitäisi kuulua vittujakaan kenellekään, mihin ihmiset rahansa käyttää. Ainoastaan tulot pitää selvittää, jotta nähdään onko oikeutettu tukeen. Muuten tiliotteesta pitäisi kelvata versio, jossa menot on teipattu piiloon. Samoin hakemuslomakkeisiin tuli jokin aika sitten kohta, jossa kysytään että oletteko käyneet ulkomailla ja näyttäkää matkaliput. No vittu jos käyn jossain muutaman päivän reissussa, johon lippu maksaa vähemmän kuin viisi kertaa lyhyempi kotimaanmatka, niin arvaa vaan kerronko sossulle siitä mitään.
[/quote]
Kerro vaan kun ei siitä mitään seuraa, kun kyseessä on vaan piipahdukset ulkomailla. Matkakysymys on ihan hyvä muistutus joillekin siitä, ettei vuoden kolme kylmintä kuukautta Aasiassa tai koko kesä Virossa tarkoita, että rahoitus tulee suomalaisen kunnan ja valtion budjetista.
Menopuolella lienee kait tärkeitäkin tietoja, kuten se, onko vuokra maksettu ja lapset ruokittu?
[/quote]
Tuskin kukaan käy sossurahoilla kolmea kuukautta Aasiassa, kun hakemus pitää tehdä kuukauden välein. Tai jos saa pitemmän päätöksen, niin se pitäisi tietää lentolippuja varatessa. Vuokra menee monilla suoraan vuokranantajalle sossulta ja kelalta, joten ei sen takia pitäisi mitään menoja kysellä. Lasten ruokinta ei näy tiliotteista mitenkään, jos ostaa ruuat käteisellä.
[/quote]
Hakemuksen voi tehdä tänäpäivänä netissä tuhansien kilometrien päässä sossusta.
[/quote]
Linkki? Ja tiliotteet, vuokrakuitti jne. postitetaan leimalla Suvarnabhumi Post Office, Bangkok?
[/quote]
Ne laitetaan myös sähköisenä.. Pdf tiedosto tai hyvälaatuinen valokuva riittää. Esim vantaalla näin.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2011 klo 14:18"]
minä laskin huvikseni laskurilla meidän perheen tilanteen aj saataisiin sen mukaan tt-tukea ainakin 400 euroa?????
Meillä siis minä hoitovapaalla, miehen brutto yli 4000 ja lapsia 7. Asutaan isossa omakotitalossa pääkaupunkiseudulla.
Ei oel tullut edes mieleen hakea ko.tukea. Miten paljon yhteiskunnan pitää oikein tukea. Ja joku vielä valittaa olevansa köyhä saadessaan tuollaisia rahoja ilmaiseksi tekemättä mitään.
Syksyllä palaan töihin, mutta nyt jo mietityttää ettei se oikeasti edes kannata, hoitomaksujen ym. jälkeen rahaa ei jää juuri enempää käyttöön kuin jos hakisi tt-tukea.
Mihin tämä maa on oikein menossa?
[/quote]
No haloo hei... Kaikilla ei ole 7 lasta... Joten kaikki ei todellakaan saa tuommoisia rahoja sossusta. Meille jää miehen kanssa vuokran jälkeen 790e, josta maksetaan kotivakuutus, sähkölasku, puhelinlaskut, netti, bussikortit, kissan ruoka, hygieniatarpeet ja oma ruoka.
Ei oo kuulkaa kivaa, kun joskus katosta poksahtaa lamppu tai ei satu wc-paperin loppumisen aikaan olemaankaan tarjousta isommasta erästä...
Ja oikeastikko täällä on ihmisiä, joiden mielestä sossun pitää rankaista, jos joku tienaa n. 200e/vuodessa pikkurahaa huutiksessa? Tai, että lasten pitää hommata omat ruokansa synttärirahoista, joita vanhemmat ei ole edes antaneet? Juu sossuloiset tienaa ihan HIRVEÄSTI vuosittain kirpparimyynneillä -.-
kusetti rahaa sossusta reilun tonnin verran. Ei siis kaikkia tilejä näyttänyt ja otti tilistään kopion juuri ennen palkkapäivää..