Narkolepsia voi puhjeta vasta 10-15 vuoden päästä
Näin oli lehdissä tänään, että ensioireista voi kestää 10-15 vuotta narkolepsian diagnosointiin.
Haastateltiin neurologia jonka mukaan näitä tapauksia tulee heille koko ajan lisää.
Onko suurin sairastumispiikki vielä edessä? Entä jos suurin osa tai kaikki rokotetut nuoret sairastuvat tulevaisuudessa?
Kommentit (54)
Iltasanomat tai Iltalehti paperiversio, en muista kumpi.
5 vuotta sitten, ilman sikapiikkiä. Eli ko.sairauden kanssa vuosia, kunnes paha stressi pahensi sitä, niin että nukahti rattiin. Ei kuule tiedä, kuinka monella se narkolepsia on ilman piikkiäkin..
pistetään jatkossa ko. rokotteen piikkiin.
Et kai nyt tosissasi väitä, että 10 vuoden kuluttua puhjennut narkolepsia liittyisi asiaan enää mitenkään? :)
ensioireista voi kestää 10-15 vuotta narkolepsian diagnosointiin.
Ja tässä tapauksessa ensioireet ovat ilmaantuneet hyvin pian rokottamisen jälkeen.
Eli niiden, jotka eivät ole tähän mennessä huomanneet minkäänlaisia oireita, ei kannata panikoida.
Minulle onneksi ihan sama, kukaan meidän perheestä ei rokotusta ottanut.
Ensioireet voivat olla niin huomaamattomia varmaankin, että niiden perusteella ei lähdetä etsimään diagnoosia kuin vasta silloin, kun tauti on pahentunut merkittävästi?
Kuin muuten rokottamattomatkin. Mitäs siihen sanotte.
Tuskin sellaisen narkolepsia johtuu rokotteesta jolle oireita tulee esim. 15v rokottamisesta. Sehän voi puhjeta ilman rokotustakin.
Ja tuskin oireista diagnoosiin menee kuitenkaan 10-15v
Tuollaisen tyylin minäkin haluan! Menikö monta vuotta harjoitella vai saitko ihan syntymälahjaksi?
Tätä mä pelkään kolmesta lapsesta yksi rokotettu.
VAstustin tätä ja ilmaisin itseni selvästi, mutta vaimo rokotutti kuopuksen minun vastuktuksesta huolimatta.
Isommat taisivat sairastaa possut joten sain tahtoni läpi ja noita ei piikittänyt :)
m38
niin kuin ymmärtääkseni tosiaan onkin, mitenkäs nämä nyt diagnosoidut tapaukset on sitten liitetty sikapiikkiin? Eikö heidän ensioireet ole sitten tulleet jo kauan sitten? Miten näissä tapauksissa diagnoosiin on päästy niin paljon nopeammin kuin aiemmin?
Tätä mä pelkään kolmesta lapsesta yksi rokotettu.
VAstustin tätä ja ilmaisin itseni selvästi, mutta vaimo rokotutti kuopuksen minun vastuktuksesta huolimatta.
Isommat taisivat sairastaa possut joten sain tahtoni läpi ja noita ei piikittänyt :)
m38
Muutenkin tämän asian jauhaminen vois loppua! Ketä mahtaa palvella? No ainakin av.ee mammoja:)
niin kuin ymmärtääkseni tosiaan onkin, mitenkäs nämä nyt diagnosoidut tapaukset on sitten liitetty sikapiikkiin? Eikö heidän ensioireet ole sitten tulleet jo kauan sitten? Miten näissä tapauksissa diagnoosiin on päästy niin paljon nopeammin kuin aiemmin?
Kaikissa tapauksissa nuo ensioireet eivät varmaan ole kovin selviä ja ne joko jäävät kokonaan huomaamatta tai diagnosoidaan aluksi väärin?
On harvinaista, että lapsi alkaa oireilemaan narkolepsiaa noin voimakkaasti yhtäkkiä kuin mitä nyt rokotusten jälkeen on joillekin lapsille tapahtunut.
Yleensä taudin oireet on tuota luokkaa vasta parikymppisenä. Jos siis saanut taudin ihan perinnöllisenä. Tauti pahenee pikkuhiljaa. Ei se normaalisti ala yhtäkkiä. Eikä sitä diagnoosia saa helposti.
On harvinaista, että lapsi alkaa oireilemaan narkolepsiaa noin voimakkaasti yhtäkkiä kuin mitä nyt rokotusten jälkeen on joillekin lapsille tapahtunut. Yleensä taudin oireet on tuota luokkaa vasta parikymppisenä. Jos siis saanut taudin ihan perinnöllisenä. Tauti pahenee pikkuhiljaa. Ei se normaalisti ala yhtäkkiä. Eikä sitä diagnoosia saa helposti.
On harvinaista, että lapsi alkaa oireilemaan narkolepsiaa noin voimakkaasti yhtäkkiä kuin mitä nyt rokotusten jälkeen on joillekin lapsille tapahtunut.
Yleensä taudin oireet on tuota luokkaa vasta parikymppisenä. Jos siis saanut taudin ihan perinnöllisenä. Tauti pahenee pikkuhiljaa. Ei se normaalisti ala yhtäkkiä. Eikä sitä diagnoosia saa helposti.
Niin eikö tämä juuri tarkoita sitä, että rokotetut lapset ovat voineet tuohon nyt sairastua ja tauti alkaa ilmetä vasta 10-15 vuoden päästä?
Eli kukaan ei voi nyt olla varma siitä, että omat rokotetut lapset eivät sairastuneet.
Mitäs menitte rokottamaan!
Mä en tajua näitä ihmisiä, jotka täällä huutelee, että "minäpä tein oikein ja voi voi vaan sulle, oma on ongelmas, eikä kiinnosta mua!" Siis missä on ihmisten empatia kyky, ei helvetti!! Oon niin vihanen näistä kaikista kommenteista, toivottavasti sunkin lapsilles sattuu jotain todella ikävää niin ehkä sunkin silmäs aukee! Kamala ihminen olet!!
On harvinaista, että lapsi alkaa oireilemaan narkolepsiaa noin voimakkaasti yhtäkkiä kuin mitä nyt rokotusten jälkeen on joillekin lapsille tapahtunut. Yleensä taudin oireet on tuota luokkaa vasta parikymppisenä. Jos siis saanut taudin ihan perinnöllisenä. Tauti pahenee pikkuhiljaa. Ei se normaalisti ala yhtäkkiä. Eikä sitä diagnoosia saa helposti.
Niin eikö tämä juuri tarkoita sitä, että rokotetut lapset ovat voineet tuohon nyt sairastua ja tauti alkaa ilmetä vasta 10-15 vuoden päästä? Eli kukaan ei voi nyt olla varma siitä, että omat rokotetut lapset eivät sairastuneet.
rokottamattomat lapset eivät sairastu narkolepsiaan JOSTAKIN MUUSTA SYYSTÄ joskus hamassa tulevaisuudesa!!!!
Iltasanomat tai Iltalehti paperiversio, en muista kumpi.