ei tuo lapsi opi kertotauluja vaikka miten niitä jankataan!
Voi että palaa käämit, kun illasta toiseen niitä kerrataan, eikä pääse tuntikuulusteluista läpi!
Ja sitä marinan määrää: en ikinä opi! En muista!!! äääääääää
Kommentit (41)
jossa toteaa että koko tuleva matematiikan opiskelu on nyt tästä kiinni ja vanhempien on itse hoidettava opetus. Eivät ottaneet vanhemmat tosissaan, enkä osaa kertotaulua vieläkään. Nyt on takana lukion pitkän matikan l:n lisäksi yliopistotutkinto pääaineena matematiikka. Ei ole ollut kertotaululle tarvetta. Jos lapsesi ei ole ulkoaopettelu-tyyppiä niin turha patistaa. Elämässä on paljon enemmän hyötyä päässälaskutaidosta ja sitä oppii hyvin esim. korttipeleistä.
onko oppimisvaikeutta. Jos se todetaan, niin lapsi voi saada luvan käyttää kertotauluruduukkoa (ns. satataulua) läksyjä tehdessään ja jopa kokeissa.
ostakaa harjoituskirjoja, tietokonepelejä ja harjoitelkaa nettipeleillä (esim. Perunakellari).
ulkoa oppinut, mutta uskallan silti sanoa olevani aika hyvä matematiikassa. En opi muutenkaan asioita ulkoa vaan ymmärtämällä ne. Kertolaskut lasken, en muista, päässäni.
Meillä poika on hirveän kiinnostunut urheilusta. Kun sitten todettiin, että 6x4 ja 8x3 = Michael Jordan + 1 (eli Jordanin pelinumero + 1), niin johan alkoi numero painua mieleen. Löytyisikö teiltä jotain kiinnostuksen kohdetta tms., jonka avulla näitä voisi muistaa?
Usein lapsille ovat nimenomaan jotkut laskut hankalia, joten niihin voisi koettaa jotain jippoa - helpommat varmaan muistaa muutenkin.
Voi taivahan talikynttilä. Sinä, matemaatikko, väität, että et osaa kertotaulua, vaikka osaat laskea päässä. Kertotaulu on nimitys kertolaskuille. Jos osaa laskea päässä 7x8, niin osaahan silloin kertolaulun.
jotka hokee että "kyllä se on osattava kuin vettä vaan vaikka keskellä yötä herätettäisiin ja kysyttäisiin"...
T: en osaa kertotauluja ulkoa, mutta niin vaan olen insinööriksi valmistunut
Eihän niitä ulkoa tartte osata, pitää vain osata antaa vastaus mitä on vaikkap 7x9. Ihan sama muistaako ulkoa vai laskeeko päässä.
sillä kokeessa pitää vastata niin nopeasti ettei ehdi laskemaan. Meidän poika myös inhoaa ulkoa opettelua, ymmärtää kyllä kertotaulun ja osaa laskea ne. Se ei näytä riittävän. Enkä minäkään kaikkia ulkoa osaa, vaikka 9 oli lukion laajassa matikassa.
8=2+2+2+2=4x2=2^3
9=3+3+3=3x3=3^2
9 kertotaulu on helppo muistaa, siinä ensimmäinen numero nousee ja jälkimmäinen numero laskee:
9, 18, 27, 36, 45, 54, 63, 72, 81, 90.
Vieläkö nykyään opetellaan ne rotlat ULKOA??!! Mikä järki?? Olen usein muistellut ala-asteaikojani ja sitä järjettömyyttä opetella ulkoa jotain ilman että on ymmärrystä siitä miksi 8x6 tekee 48. Olen luullut, että aikapäivää sitten on ulkoluvusta luovuttu ja kertolaskut opetetaan laskuina, ei ulkoaopittuina rotlina :O
Jos lukujen 1 ? 5 kertotaulu tunnetaan, niin lukujen 6 ? 10 kertolaskut voidaan
laskea sormilla seuraavalla tavalla.
- Liitä molempien käsien sormiin pikkusormesta peukaloon luvut 6?10 (Esimerkiksi
keskisormi vastaa lukua 8 ja nimet¨on lukua 7).
- Pid¨a molempia k¨asi¨a niin, ett¨a peukalot ovat ylimp¨an¨a. Valitse molemmista
k¨asist¨a sormet ja kosketa niill¨a toisiaan (esim. keskisormi ja nimet¨on, jotka
vastaavat lukuja 8 ja 7).
- Laske toisiaan koskettavien ja niiden alapuolella olevien sormien lukum¨a¨ar¨a
yhteen. N¨ain saat kymmeni¨a (esimerkkitapauksessa kymmeni¨a on 3+2 = 5
kappaletta).
- Kerro toisiaan koskettavien sormien yl¨apuolella olevien sormien lukum¨a¨ar¨a
kesken¨a¨an (esimerkkitapauksessa 2 · 3 = 6.
- Laske edellisiss¨a kohdissa saadut luvut yhteen. N¨ain saat sormien ilmoittaman
tulon (esimerkkitapauksessa 5 · 10 + 2 · 3 = 50 + 6 = 8 · 7).
jossa toteaa että koko tuleva matematiikan opiskelu on nyt tästä kiinni ja vanhempien on itse hoidettava opetus. Eivät ottaneet vanhemmat tosissaan, enkä osaa kertotaulua vieläkään. Nyt on takana lukion pitkän matikan l:n lisäksi yliopistotutkinto pääaineena matematiikka. Ei ole ollut kertotaululle tarvetta. Jos lapsesi ei ole ulkoaopettelu-tyyppiä niin turha patistaa. Elämässä on paljon enemmän hyötyä päässälaskutaidosta ja sitä oppii hyvin esim. korttipeleistä.
Minä taasen opin kertotaulun suht helposti kolmannella luokalla koulussa. Mutta siitä huolimatta olen ollut aina huono matematiikassa.
Lukiossa oli lyhyt matikka, enkä edes kirjoittanut sitä..
että ulkoa opeteltavat asiat muistaa paremmin, kun kirjoittaa ne paperille. Jokin sormien, hermoratojen ja aivojen yhteys.
Tee kortit. Toiselle puolelle lasku ja toiselle vastaus. Näitä kun selaa säännöllisesti ja lukee ääneen niin aika moni oppii.
Olen tehnyt paljon tukiopetuksia ja olen huomannut, että usein ongelma on siinä, ettei lapsi oikeasti ihan täysin ymmärrä kertolaskua. Näennäisesti saattaa osata mutta sitten ei kuitenkaan tajua, tämä ongelma kostautuu sitten myöhemmin kun aletaan laskea desimaaliluvuilla.
Ulkoa oppiminen ei ole niin tärkeää kuin se että ymmärtää kertotaulun oikein!!
Voisitteko autaa minulla on ongelmia oppia 5kertotaulu ulkoa mutta mä osaan sen mutta en oo varma nii miten mä saisin ne päähän ja me ei keretä laskee ja !!!!!!!!!! oon 2lk nii mulle tää on vähän vaikee oppia kun ei muista
havainnolllista esineillä! ei niitä ulkoa kaikki voi oppia..
ota mukaan omenoita, kiviä, mitä tahansa et voit laskun voi 'nähdä'