Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Kutsut ystäväsi syömään. Ystäväsi ilahtuu ja kiittää kutsusta, mutta

Vierailija
01.02.2011 |

kertoo samalla, että on valitettavasti sitten niin pahasti laktoosia sietämätön ihminen, ettei edes vähälaktoosinen käy.

Otatko tämän huomioon, kun teet ruokaa tälle ystävälle, jonka varta vasten olet kutsunut syömään?Vai teetkö mitä tahansa ruokaa ja oletat, että jos ystävällä on jotain ruokaongelmia, tuo omat eväät mukana.

En voi käsittää tätä tuosta laktoosiketjusta. Sen aloittaja kertoi, että syö aina ennen juhlia, ei oleta kenenkään tekevän mitään erityisvalmisteluja häntä varten. Mutta se, että kun joku kutsuu syömään ja hänelle sanotaan, ettei voi syödä laktoosia, niin kutsuja silti tekee laktoosia sisältävää ruokaa ja kutsuttu ei välttämättä voi syödä yhtään mitään.

Selvennän vielä miljoonannen kerran: KYSE ON AINOASTAAN NIISTÄ KERROISTA, KUN LAKTOOSIA SIETÄMÄTÖN IHMINEN KUTSUTAAN NIMENOMAAN SYÖMÄÄN.

En ymmärrä.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on suvussa joitakin laktoosi-intolerantteja ja maitoallergikkoja, aina tehtään ruoat ja leivonnaiset sen mukaan, että kaikki kutsutut voivat syödä huoletta kaikkea tarjolla olevaa.

En ole pitänyt sitä koskaan minään ongelmana, vasta täältä olen lukenut näitä itsekkäitä kirjoituksia, joissa valitetaan ettei joku tarjottu "kelpaa" vieraalle, jos siinä nyt on vähän kermaa tai maitoa ja mikseivät tuo omia eväitään. Käsittämättömiä ihmisiä, miksi yleensä kutsuvat ketään kotiinsa, jos eivät osaa kuin omaa napaansa ajatella?

Vierailija
22/36 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kyse ihmisestä, joka ei siedä laktoosia, niin mitään ongelmia ei ole. Kokonaan laktoosittomia maitotuotteita on nyt saatavilla runsaasti, joten asiasta ei tarvitse enää tehdä mitään numeroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on suvussa joitakin laktoosi-intolerantteja ja maitoallergikkoja, aina tehtään ruoat ja leivonnaiset sen mukaan, että kaikki kutsutut voivat syödä huoletta kaikkea tarjolla olevaa.

En ole pitänyt sitä koskaan minään ongelmana, vasta täältä olen lukenut näitä itsekkäitä kirjoituksia, joissa valitetaan ettei joku tarjottu "kelpaa" vieraalle, jos siinä nyt on vähän kermaa tai maitoa ja mikseivät tuo omia eväitään. Käsittämättömiä ihmisiä, miksi yleensä kutsuvat ketään kotiinsa, jos eivät osaa kuin omaa napaansa ajatella?

niin allergikot kuin keliaakikotkin. Ehkä kyllästyivät siihen, että tarjottu ruoka oli kuitenkin useimmiten jollakin tapaa vääränlaista vaikka emännät kuinka yrittivät parhaansa.

Minusta tosi kätevä ja järkevä tapa. Sitten heillä on aina jotakin syötävää ja yleensä emännät kuitenkin yrittävät jotakin heillekin sopiva apöytään järjestää. Välillä onnistuu, välillä ei.

Vierailija
24/36 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siskon häihin tehtiin kaikki täysin laktoosittomana jos mahdollista, vähintään vähälaktoosisena. Lisäksi tehtiin gluteenitonta ja maidotonta sekä kasvisvaihtoehtoja, ja taisi joku muukin ruokavalio tulla otetuksi huomioon...

Vierailija
25/36 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli juuri vaikka se pääruoka. Jos kaikki muukin on helposti tehtävissä laktoosittomana (eli kaupasta löytyy vastaava laktoositon valmiste), teen myös niistä laktoositonta. Mutta en kyllä ota elämäntehtäväksi etsiä reseptejä ja soveltaa ja muuttaa kaikki ruuat siten, että ovat laktoosittomia, jos se tuntuu hankalalta. Pääasia, että kaikki saavat mahansa täyteen.

Vierailija
26/36 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pyydän ihmisiä syömään, haluan että nauttivat ruuasta. Esim. paras ystäväni ei voi sietää tonnikalaa (ajatelkaa, ei edes mikään allergia vaan ihan vaan NIRSOUS!) joten en koskaan tarjoa hänelle mitään missä on tonnikalaa.

Vierailija
27/36 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietääkseni haukkunut ihmisiä, en kavereitani. Ehkä tarkoituksenani oli herättää keskustelua, siksi kirjoitin "kaikki". Oletin, että ihmiset ymmärtävät, että en ihan välttämättä tarkoita joka ikistä ihmistä sillä..

Sanoin siinä ketjussa ja sanon tässäkin ketjussa: minulla on aina omat eväät tai syön ennen jonnekin lähtöä. Tiedän, että useimmissa paikoissa on vain vähälaktoosista ruokaa, joka minulle ei käy. En tee siitä ongelmaa.

Ainoastaan silloin, kun minut varta vasten pyydetään syömään ja sanon laktoosi-intoleranssista (mainitsen kyllä, ettei vähälaktoosinen käy ja sanon, että voin saada sairaskohtauksen ja luulen aina tehneeni äärimmäisen selväksi tämän asian), jotenkin uskallan olettaa, että kutsuja tällöin ymmärtäisi laktoosittoman ja vähälaktoosisen eron.

Näin ei ole ja ihan käsittämättömän usein kaiken selostuksen jälkeen ruoka on vähälaktoosista. Hyla/Into mielletään täysin laktoosittomaksi.

Vierailija
28/36 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietääkseni haukkunut ihmisiä, en kavereitani. Ehkä tarkoituksenani oli herättää keskustelua, siksi kirjoitin "kaikki". Oletin, että ihmiset ymmärtävät, että en ihan välttämättä tarkoita joka ikistä ihmistä sillä..

Sanoin siinä ketjussa ja sanon tässäkin ketjussa: minulla on aina omat eväät tai syön ennen jonnekin lähtöä. Tiedän, että useimmissa paikoissa on vain vähälaktoosista ruokaa, joka minulle ei käy. En tee siitä ongelmaa.

Ainoastaan silloin, kun minut varta vasten pyydetään syömään ja sanon laktoosi-intoleranssista (mainitsen kyllä, ettei vähälaktoosinen käy ja sanon, että voin saada sairaskohtauksen ja luulen aina tehneeni äärimmäisen selväksi tämän asian), jotenkin uskallan olettaa, että kutsuja tällöin ymmärtäisi laktoosittoman ja vähälaktoosisen eron.

Näin ei ole ja ihan käsittämättömän usein kaiken selostuksen jälkeen ruoka on vähälaktoosista. Hyla/Into mielletään täysin laktoosittomaksi.

Vierailija
29/36 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupasta kun löytyy lähes kaikki maitovalmisteet/juustot/leivät myös laktoosittomina.

Keliakia on sitten hankalampi (saatikka maidoton). Anoppi on keliaakikko ja hänelle tarjotaan juhlissa hänelle sopivia karjalanpiirakoita sekä paria leivonnaista, jotka gluteenittomia. En todellakaan ala kaikkea väsäämään gluteenittomina (esim. voileipäkakkuja, suolaisia piirakoita), koska ne eivät koskaan ole niin hyviä kuin tavalliset. Mutta esim. juustokakun pystyy helpostikin toteuttamaan. Kalliimmaksihan se tulee, mutta eipä sitä usein juhlita. Ja ilmeisesti on ihan tyytyväinen ollut.

Vierailija
30/36 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni on maidoton ruokavalio sellaisen sairauden takia, ettei sitä viitsi enempää repostella ruokapöydässä kutsuilla. Aina kerrotaan etukäteen, että hän ei voi nauttia maitoa sisältäviä ruokia, hylä ei siis todellakaan käy.

Muutaman kerran on käynyt, että ainoa ruoka, jota mieheni on voinut koko pitkän illan aikana syödä, on kuiva leipä ja jotkut vihannekset, lisäksi ruokajuoma. Nälkähän siinä isolla iehellä illan mittaan tulee.

Joku mainitsi, että tekee vain ruokaa, jota viitsii, ehtii ja jaksaa. Jos ei kelpaa, ei tarvitse syödä. Olisi mielenkiintoista tietää, suhtautuuko hän samalla tavalla henkilöihin, jotka esim. syötyään vahingossa valkosipulia, selleriä tai pähkinää joutuvat hengenvaaraan? Tunnen henkilöitä, joille on useamman kerran jouduttu kutsumaan ambulanssi paikalle, ja jotka on intuboitu ruoan takia.

Vierailija
31/36 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kuinka haukkuisit kavereitasi niin kaikki eivät todellakaan ole perehtyneet erityisruokavalioihin jos heillä ei läheisillä ole sitä. Näin se vain menee, vaikka kuinka riehuisit.

Siksi ihmettelen, että miksi et kutsun saatuasi koskaan selitä tarkemmin eroa asiallisesti. Ei, vaan haluat syöksyä kyläkutsun jälkeen haukkumaan KAIKKIA nettiin.

Eli kertaan. Jos minulla olisi ruokarajoite, missä olisi yhtä vaaralliset oireet, kertoisin asiallisesti ja tarkkaan, mikä se rajoite on ja varmistaisin, että en voi syödä edes vähälaktoosista eli hylaa enkä intoa. En pitäisi oletusarvoisesti kavereitani typerinä ja inhottavina kiusaajina vaan kertoisin tarkkaan, mitä pystyn syömään.

Esim. tyttärelläni on koira-allergia. Hän ei reagoi siihen, että silittää koiraa. Mutta jos koira pääsee nuolemaan niin sylki aiheuttaa kasvojen turvotusta. Kysyn ennen kyläpaikkaan menoa aina, onko koiria. Ja selitän, että koiraa ei tarvitse viedä pois, eikä siivota taloa. Vaan varmistaa, ettei koira pääse nuolemaan.

En jätä kertomatta ja syöksy nettiin haukkumaan, että on se kumma kun KAIKKI vievät koiransa pois ja hulluna siivoavat, vaikka sitä ei tarvitse tehdä. Eikö ne ääliöt tajua, että koira-allergia voi olla oireilla vain koiran syljelle.

Vierailija
32/36 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

teen silloin laktoositonta.

Vierailija
33/36 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieraiden allergiat ja ruokarajoitteet. Hyvin helposti pystyy esim. juuri laktoosin välttämään kokonaan. Gluteeniton on jo hiukan haastavampi mutta onnistuu toki. Nettihän on täynnä hyviä ruokaohjeita.

Vierailija
34/36 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai tällä palstalla kirjoitetaan eri tavalla kuin esimerkiksi sähköpostiviestiä. Kukaan ei avaa viestiä, jonka otsikkona olisi esimerkiksi "Tiedustelu ruokavalion huomioimisesta".

En voi käsittää, miten minut ymmärretään koko ajan väärin. Sanon tämän nyt omien laskujeni mukaan 18. kerran: Kerron juurta jaksain ruokailukutsun saatuani vaivastani. Kerron, että laktoosi-intoleranssini on niin paha, etten voi syödä vähälaktoosista. Kerron, että esimerkiksi HYLA- ja INTO-merkkiset vähälaktoosiset tuotteet eivät sovi minulle. Ja kerron, että jos tuotteessa ei lue "laktoositon", se ei ole sitä. Ja kerron, että leivässäkin saattaa olla laktoosia. Ja kerron, että voin saada pahan sairaskohtauksen (jonka kerron senkin), jos syön laktoosia.

Ja kaikesta tästä huolimatta ihan käsittämättömän monet ihmiset eivät ymmärrä, mitä laktoosittomalla tarkoitetaan. Tätä ihmettelin. En haukkunut ystäviäni. En rynnännyt nettiin haukkumaan tuttaviani.

Vierailija
35/36 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyrin laittamaan sellaiset tarjoilut, joita kaikki voivat syödä. Erityisemmissä tapauksissa laitan allergiselle osittain omia tarjoiluita (sopiva versio muiden ruoasta) ja taviksille omat tarjoilut. Harvoin pitää tehdä kahdenlaisia tarjoiluita, riittää, että suunnittelee hyvin.

Vierailija
36/36 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se aika erikoista, jos kutsuisin kaverin syömään, tietäisin hänen allergiastaan, mutta tekisin silti ruokaa jota hän ei voi syödä. siinä sitten ruokapäydässä istuttaisiin, kaverilla edessä tyhjä lautanen. minä söisin ruokaa, jota olen tehnyt vieraalleni, mutta jota hän ei voi syödä. ruokaa menisi aika paljon hukkaankin, enhän minä sitä kaikkea yksin jaksa syödä.

miksen sitten olisi tehnyt ruokaa vain itselleni, ja antanut kaverille näkkileipää, ja selittänyt että en mä mitään ruokaa sulle tehnyt, kun sulla on se allergia. kutsuin sut nyt lähinnä katsomaan kun minä syön..

jeesjees

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän