Kun annat lapsesi maistella alkoholia kotona niin
totutat hänen aivonsa alkoholiin!
Joku nuori koittaa vaikka 5 kertaa tupakkaa, eikä ala polttamaan.
Toinen maistaa kerran ja se on menoa.
Joku nuori koittaa huumeita ja se jää siihen,
toisesta taas tulee riippuvainen ja narkkari.
Kaverin vanhemmat antoi meille aina maistiaisia kun olin heillä. Kotona en saanut.
Tässä minä kirjoitan mutta kaveri on jo kuollut.
Ei lasta tarvitse opettaa kotona kohtuukäyttäjäksi.
Jokaisen aivot reagoivat erilailla päihteisiin.
Etukäteen ei voi riittää kuka jää koukkuun.
Jos annat lapsellesi joskus vaikka viiniä niin antaisitko myös tupakan tai jointin (meniköhän oikein)?
Kommentit (25)
prosenttia vanhemmista hyväksyi sen, että nuori joi kotona.
Valvotussa tilassa mutta kuinkahan usein ne vanhemmat on täysin selvinpäin noissa tilanteissa?!
Niin siitä tulee tuhlari?
En ymmärrä alkoholin salailua. En kyllä ole sitä ensimmäisenä tajoamassa, mutta en sitä piilottelekaan.
En ymmärrä tyyliä, että lapset pois kotoa, jotta vanhemmat pääsee ryyppäämään.
Mun mies on saanut maistaa kotonaa alkoholia ja sitä myös teininä sille tarjottiin. Kävi isänsä kanssa pubissa jo nuorena, mutta Irlannissa silloin se oli ihan normaalia. Toki nyt ei sen ikäiselle enää tarjottaisi. Isänsä oli kohruuden mies, joi korkeintaan 2 annosta. Mies oppi siltä saman kohtuuden.
Mun kotona ei alkoholia sallittu. Join ekat kännini kotoa muutettua.
Jos meillä jommallakummalla on terveempi suhde alkoholiin, niin se on kyllä mun miehellä.
Mielestäni vanhempien esimerkki ja kaveripiiri siihen eniten vaikuttaa.
kuka tietää kuka jää koukkuun ja kuka ei?
tai mitä tahansa alkoholia lapselle. Eikä tossa ollu puhe salailusta vaan lapselle tarjoomisesta!
Valvotussa tilassa mutta kuinkahan usein ne vanhemmat on täysin selvinpäin noissa tilanteissa?!
Itse olen saanut pienenä juoda lasillisen tai pullollisen ruoan kanssa sunnuntaisin. Vanhempani eivät juoneet yhtään enempää. Käytännössä uskon, että vanhempien malli ratkaisee, eli jos vanhemmat juo samalla monta pullollista, silloin siinä ei välttämättä ole päätä eikä häntää, vaan lapsi osallistuu sosiaalisesti ja aktiivisesti ryyppäämiseen.
Sen vaikutukset omaan tai sisarusten juomakäyttäytymiseen on joko myönteiset tai olemattomat. Sisarukseni eivät kotosalla juuri juo, minulla vain, jos vieraita tulee, joille tarjotaan. Siideri saattaa vaimon kanssa tulla juotua joskus illalla. Opiskeluaikana olin kavereideni kanssa juhlimassa, mutta join ehkä rauhallisemmin kuin aika moni muu ja yön saldo yleensä oli kohtuullinen.
Eli en usko, että lasi tai pullo sinänsä vaikuttaisi siihen ryyppäämiseen. Itse en kuvittelisikaan vieväni lapsiani tilanteeseen, jossa itse juon pullon toisensa perään ja tarjoisin edes lasia heille. Sosiaalisesti saatan tuttavilla saunoessa juoda pari pulloa, mutta aina jos lapset näkevät, useamman juominen saa jäädä heiltä näkemättä.
on varmaan tosi suosittu yökyläpaikka. Toki tarjotaan kavereille kanssa.
on varmaan tosi suosittu yökyläpaikka. Toki tarjotaan kavereille kanssa.
Meillä tyttö sai 17-vuotiaana lasillisen skumppaa veljensä häissä. Muuta ei olla tarjottu, mutta ilmeisesti tuo kerta tuhosi kaiken.
Niin siitä tulee tuhlari?
En ymmärrä alkoholin salailua. En kyllä ole sitä ensimmäisenä tajoamassa, mutta en sitä piilottelekaan.
En ymmärrä tyyliä, että lapset pois kotoa, jotta vanhemmat pääsee ryyppäämään.
Mun mies on saanut maistaa kotonaa alkoholia ja sitä myös teininä sille tarjottiin. Kävi isänsä kanssa pubissa jo nuorena, mutta Irlannissa silloin se oli ihan normaalia. Toki nyt ei sen ikäiselle enää tarjottaisi. Isänsä oli kohruuden mies, joi korkeintaan 2 annosta. Mies oppi siltä saman kohtuuden.
Mun kotona ei alkoholia sallittu. Join ekat kännini kotoa muutettua.
Jos meillä jommallakummalla on terveempi suhde alkoholiin, niin se on kyllä mun miehellä.
Mielestäni vanhempien esimerkki ja kaveripiiri siihen eniten vaikuttaa.
Meinaat etta rahaan ja alkoholiin syntyy samanlainen kemiallinen riippuvuus ja maksan kuormitus?
olen 22v kokeillut itse tupakkaa alkoholia ja lieviä huumeita. Minulla itsellä kaksi lasta enkä todellankaan aijo antaa kokeilla mitään kotona alle 18. hyvät AIKUISET IHMISET kuinka voitte antaa lastenne alaikäisenä kokeilla kotona alkoholia tai muita päihteitä!!?johan jo lakikin sanoo että se on kiellettyä alle 18 ja mitä tämä lapsi ajattelee jos isä ja äitikin rikkovat lakia?..tiedän pieni rikkomus mutta silti, eivät teidän nuoret lapset tyhmiä ole.
kaikki muut on syntyneet 80-luvulla, ja kertoilivat vasta juomiskokemuksiaan. Kyllä oli vähän jokainen juonut teininä, osa jo 13 v vanhemmiltaan salaa. Lähes kaikkien vanhemmat on enemmän tai vähemmän akateemisia, ns hyviä perheitä, joissa lapsiin on panostettu. Osalla oli vapaamieliset vanhemmat, kotona sai alkoholia, osalle se oli taas täysin kiellettyä. Kyllä kovimmat dokaajat on niitä, joilta se oli kokonaan kielletty, ja se jonka isä oli alkoholisti ja tarjosi lapselleenkin. ( alkkis voi olla myös koulutettu, työssä käyvä, tai ainakin ennen työssä käynyt).
ääripäät oli pahasta, kaikessa.
Kaverini eli siis koko nuoruutensa siinä ympäristössä jossa oli sallittua juoda.
Minä vedit pari kertaa (no muutama) salaa kännit ja
se jäi siihen.
Joka viikonloppu kaveri tiesi, että kannattaa pysyä kotona. Aina oli pullo tai kaksi kaljaa tarjolla.
Sillä sai hyvinkin päänsä sekaisin.
Surullista mihin suuntaan kaikki on menossa, seuraava sukupolvi ei voi ainakaan paremmin kuin
nykyinen.
Sen huomaa näistä kommenteista.
ei kaikki teinit elä ympäristössä, jossa kotona juodaan jatkuvasti ja jatkuvasti on alkoholia tarjolla.
Kotona on joskus saanut maistaa alkoholia,
ei siis ole saanut ryypätä kotona jatkuvasti, siinä on ero.
mutta minusta lasta ei tarcitse opettaa kotona juomaan kokeilevat kuitenkin. ja sitten kun kokeilee niin kertoa sen olevvan väärin alle 18 vuotiaalta mutta ei tietenkään mitään överi hepuleita vetää. ei kotona ´juomista mutta ei myöskään niin tiukkaaa linjaa että jos maistelee niin ei kotiin uskalla tulla.
Pääsevät humalanmakuun ja ei enää riitäkkään ne koti tarjotut. Sitten ne lokittaa tuolla kaupalla!
Kuinkas moni uskaltaa siihen merkata, että kyllä, nuosi käyttää alkoholia kotona? Vanhempien valvonnassa.
jos antaa alaikäiselle alkoholia?
ne siskokset ikinä tainneet edes vetää oikein kunnon kännejä. Toista oli meillä muilla, joiden vanhemmat kielsivät juomisen ja paheksuivat sitä todella syvästi. Mun veli sai remmistä paljaalle pyllylle, joka kerta, kun jäi kiinni alkoholista. Nyt hän on alkoholisti eikä se multakaan kaukana ollut, mutta onneksi elämä puuttui peliin.
myös kilistellä viinilasillisella kun oli aihetta. Veljeni on alkoholisti mutta enpä tiedä johtuiko tosta. Minä otan joskus kohtuudella ja joskus vedän kännit.