Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mun mielestä kasvissyönti lähenee neuroosia siinä vaiheessa

Vierailija
29.01.2011 |

jos on kylässä ja siellä nyt ei satu olemaan mitään kasvissyöjälle sopivaa tarjolla ja kasvissyöjä ei voi syödä mitään ja nälkäisenä protestoi sitten sitä, ettei hänelle ole mitään tarjolla. En tajua, mikä siinä nyt on niin vaikeaa ottaa vaikkapa lihapasteijaa ja syödä vaikka sen pasteijan kuori ja jättää lihat syömättä. Tai onko se nyt niin kauhean vakavaa joskus kerran pari vuodessa syödä pari nakkia kylässä jos ei satu olemaan tarjolla kasvisruokaa. Elämästään voi tehdä kyllä monella tavalla tosi vaikeaa.

Kommentit (62)

Vierailija
61/62 |
03.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä tuota lihansyöjien riidanhaastamista. Itse en ole koskaan oma-aloitteisesti alkanut vouhkata kasvissyönnistäni, vaan aina on joku lihansyöjä alkanut haastaa riitaa.

Yliopiston ainejärjestön vuosijuhlissa vastapäätä istunut tyttö sai kilarit kun olin valinnut pääruoaksi kasvisvaihtoehdon. Koko pöydissä istuttu parituntinen meni siihen, että hän haukkui kasvissyöntiä ja kasvissyöjiä. Mielestäni on erittäin epäkohteliasta haukkua pöytäseurueen yhtä jäsentä idiootiksi jne. Mulle on ihan sama, syökö joku pöydässä lihaa. Ei tulisi mieleenkään alkaa haastaa siitä riitaa.

Mä en myöskään ymmärrä, mihin perustuu se, että kasvissyöjät olisivat jotenkin aneemisia tai vihaisia. Mun kokemukseni mukaan epäterveimpiä ovat tupakoivat lihansyöjät. Sen sijaan kasvissyöjäystäväni ovat todella raikkaan ja terveen näköisiä ja kaikki harrastavat aktiivisesti liikuntaa.

Minua itseäni sanotaan usein "maitotytöksi" koska olen ilmeisesti semmoinen punaposkisen, ikääni nuoremman ja terveen näköinen.

Vierailija
62/62 |
03.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanitko ne ovat, jotka syövät Suomeen tuotavat hedelmät, riisin ja soijan? Etkö ole nähnyt lihansyöjien syövän riisiä tai hedelmiä? Ja kyllä sitä lihaa oikeasti Suomessa kasvatatetaan paljon soijalla siitä faktasta nyt ei kertakaikkiaan päästä mihinkään. Ja vaikka lihaa alettaisiin kasvattaa suomalaisilla raaka-aineilla niin nekin ovat sellaisia (rehua lukuunottamatta), että sitä voisivat ihmiset ihan itsekin syödä. Ja hyötysuhde olisi paljon parempi kuten on jo muutama kirjoittaja sanonut.

En itse ole vegaani enkä kai enää kasvissyöjäkään koska olen alkanut syödä kalaa. Hyvin vähän olen syönyt riisiä ja tuontihedelmien sijaan meillä syödään paljon kotimaisia marjoja, juureksia ja omenoita, soijaa ei enää allergiasyistä ollenkaan vaikka tofusta kyllä pitäisin sen myönnän. Riisiäkin syön silloin tällöin ja jopa tuontihedelmiäkin. Etkö tunne sekasyöjiä, jotka syövät vitamiineja? Onko luonnon kannalta kamala uhraus ottaa yksi b-12 vitamiini tabletti päivässä? Ihmisten tietämättämättömyys todella ottaa päähän. Syyllisyytensä voisi käyttää hedelmällisemminkin kuin haukkumalla kasvissyöjiä.

En edes ymmärrä mihin viittaat sillä, että suomen karjalla on hvät olot verrattuna luonnonvaraisiin eläimiin. Luonnossa eläimet elävät luonnonlakien mukaista elämää, vankeudessa ihan toisenlaista. Jos ei ihminen sekaannu itse luonnonvaraisten lajien elämään sitä on mielestäni turha arvottaa huonoksi tai hyväksi. Vaikkapa lehmä tuskin kuuluu Suomen luontoon luonnonvaraisena eläimenä. En todella tajua mitä puhut.

Ja ihmisten lihansyönnistä on hyvin erilaisia näkömyksiä historian varrelta. Ensin on puhuttu metsästäjäyhteiskunnista myöhemmin metsästäjä-keräilijäyhteiskunnista ja sitten tajuttu, että pitääkin puhua keräilijäyhteiskunnista. Lihaa on varmasti arvostettu mutta sitä ei ole juurikaan saatu vaan lähinnä ruokatalous on perustunut keräilylle. On syöty siemeniä, kasveja, juuria ym. Ihmisten syömä liha on voinut olla pitkälti muiden eläinten jättämiä raatoja ja saadut määrät ovat olleet hyvin pieniä. Itse en kannata eläintuotannon täydellistä lopettamista mutta todella isoa supistamista ja eläinkunnan tuotteiden hinnan nousua niin, että niistä tulisi sellaista ruokaa, jota ihmiset voivat nauttia vain eritystilanteissa.

t:se, joka aiemmin suositteli hamppua, hernettä ja härkäpapua nimenomaan ihmisravinnoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla