Mun mielestä kasvissyönti lähenee neuroosia siinä vaiheessa
jos on kylässä ja siellä nyt ei satu olemaan mitään kasvissyöjälle sopivaa tarjolla ja kasvissyöjä ei voi syödä mitään ja nälkäisenä protestoi sitten sitä, ettei hänelle ole mitään tarjolla. En tajua, mikä siinä nyt on niin vaikeaa ottaa vaikkapa lihapasteijaa ja syödä vaikka sen pasteijan kuori ja jättää lihat syömättä. Tai onko se nyt niin kauhean vakavaa joskus kerran pari vuodessa syödä pari nakkia kylässä jos ei satu olemaan tarjolla kasvisruokaa. Elämästään voi tehdä kyllä monella tavalla tosi vaikeaa.
Kommentit (62)
lehmä aivoista... on se vähän ällöä.
Meillä käytetään liivatelehtiä
niin ajattelevat ihmiset voivat pysyä erossa heistä
Tuskinpa kukaan haluaa viettää aikaa ihmisen kanssa, joka ei välitä ystävistään sen vertaa, että yrittäisi löytää jotain heille sopivaa tarjottavaa. Ei, tärkeintä on se, ettei itse joudu näkemään vaivaa.
Meillä käytetään liivatelehtiä
Päivän parhaat naurut!
Eipä muuten tehdä Meillä käytetään liivatelehtiä
Ne liivatelehdet tehdään teurasjätteistä. On muitakin keinoja hyytelöidä, mutta liivate on kyllä aina liivatetta, eli teurasjätettä.
Lihansyönti ei vahingoita ketään.
jos on emäntänä eikä viitsi varata kasvissyöjälle sopivaa tarjottavaa ja kasvissyöjä ei voi syödä mitään ja nälkäisenä joutuu protestoimaan sitä, ettei hänelle ole mitään tarjolla. En tajua, mikä siinä nyt on niin vaikeaa tehdä vaikkapa sitä pasteijaa kasvis- tai munariisitäytteellä vaihteen vuoksi. Tai onko se nyt niin kauhean vakavaa joskus kerran pari vuodessa kokata jotain kasvisruokaa? Muiden elämästä voi tehdä kyllä monella tavalla tosi vaikeaa.
(Nimim. "Get the point?")
lakto-ovo-vegetaristi, ja on ihan selvää, että kunnioitan hänen vakaumustaan. Ei ole liian vaikeaa tempaista hänelle ruokaa erikseen, samalla kun teen muille toisenlaista ruokaa. Kyselemättä käytän mieluummin myös kasvisöljyjä ja toki aina kasvisliemikuutioita, vaikkei lapsi itse osaa sitä kysyäkään. Sekoittelen ruokia eri välineillä.
Tietysti tällaiset asiat pitää ottaa huomioon. Minusta olisi tosi noloa, jos vegetaristi- tai vegaanikaverille ei olisi varattu erikseen syötävää:-(. Ja tosi paskaa minusta oli pari vuotta sitten, että koulussa keittäjän mielestä kasvissyöjä voi ottaa kala- tai lihakeitosta potut ja kasvikset, ja sillä selvä:-(!
länsimaisten hyvinvointivaltioiden tuotosta. Jos olisi ruuasta pulaa tai muuten vain köyhyyttä, veikkaan että jokainen söisi hyvällä ruokahalulla sitä mitä saisi ja olisi kiitollinen. Nykyään vain halutaan olla niin individualisteja osoittaa syömisillä miten paljon parempi minä olen kuin nuo toiset ihmiset, kun minulla on eettisesti korkeammalla tasolla oleva ruokavalio tms.
ap
jos on kylässä ja siellä nyt ei satu olemaan mitään kasvissyöjälle sopivaa tarjolla ja kasvissyöjä ei voi syödä mitään ja nälkäisenä protestoi sitten sitä, ettei hänelle ole mitään tarjolla. En tajua, mikä siinä nyt on niin vaikeaa ottaa vaikkapa lihapasteijaa ja syödä vaikka sen pasteijan kuori ja jättää lihat syömättä. Tai onko se nyt niin kauhean vakavaa joskus kerran pari vuodessa syödä pari nakkia kylässä jos ei satu olemaan tarjolla kasvisruokaa. Elämästään voi tehdä kyllä monella tavalla tosi vaikeaa.
Ihan kuin kasvisruoka olisi jotenkin todella monimutkaista ja aikaavievää. Aina te narisette jotain kasvissyöjistä.
En myöskään koskaan tarjoa vieraille kasvisruokaa. En vaikka olisi kasvissyöjiä tulossa kylään. Minun puolestani saavat poimia sieltä jauhelihakeitosta ne perunat ja porkkanat ja syödä niitä. En minä erikseen rupea mitään muita pöperöitä tekemään. Jos joku tekee elämästään hankalan ihan vapaaehtoisesti, niin se on hänen ongelmansa. Kasvissyönti ei ole mikään pakko. Laktoosi-intoleranssit ja kala-allergiat tms ymmärrän kyllä.
Silloin kun ravinnosta oli pulaa, ruokavalio oli hyvin kasvispainotteinen, lähes kokonaan. Lihaa sai harvoin ja sitä syötiin paljon vähemmän kuin nykyisin. Vaikka et pystyisi olemaan kasvissyöjä, lihansyönnin vähentäminen kannattaa aina. Jo oman terveytesi takia, mutta myös ympäristön vuoksi. Karja- ja siipikarjateollisuuden tuotteiden runsast syönti on hyvin egosentristä ja lyhytnäköistä.
länsimaisten hyvinvointivaltioiden tuotosta. Jos olisi ruuasta pulaa tai muuten vain köyhyyttä, veikkaan että jokainen söisi hyvällä ruokahalulla sitä mitä saisi ja olisi kiitollinen. Nykyään vain halutaan olla niin individualisteja osoittaa syömisillä miten paljon parempi minä olen kuin nuo toiset ihmiset, kun minulla on eettisesti korkeammalla tasolla oleva ruokavalio tms.
ap
että en halua syödä mitään, joka on kasvatettu geenimanipuloidulla rehulla/hormoneilla/huonoissa elinolosuhteissa. 11
Kasvissyöjän proteiininlähteenä yleensä on soija. Soijan viljely on globaalisti ajateltuna varsinainen ongelma, sillä sen pääasiallisilla viljelyalueilla (Amerikan manner) gmo-soija on "karannut käsistä" eikä gmo-vapaita viljelmiä käytännössä enää ole. Myös "puhtaassa" soijassa saa olla gmo-materiaalia jopa 0,9 % eikä siitä tarvitse olla merkintää missään. Ainoastaan luomusoijassa gmo:a ei saa olla, mutta arvatkaapa onko massatuotantosoijaa mahdollista viljellä luomuna - varsinkaan toisella puolella maapalloa...? Lisäksi soijabisnes on erään jättiyrityksen pitkälti pyörittämää, sillä seurauksella, että tavalliset pienviljelijät ovat todella pahoissa vaikeuksissa. Huonoja elinolosuhteita on siis lähinnä niilä viljelijöillä, jotka eivät pysty hankkimaan soijan siemeniä, ja niin edelleen. Niin eettistä se soija on!
Luomulihassa on meidän etiikan perään kuuluttavien kuluttajien tulevaisuus, uskokaa tai älkää.
jos on emäntänä eikä viitsi varata kasvissyöjälle sopivaa tarjottavaa ja kasvissyöjä ei voi syödä mitään ja nälkäisenä joutuu protestoimaan sitä, ettei hänelle ole mitään tarjolla. En tajua, mikä siinä nyt on niin vaikeaa tehdä vaikkapa sitä pasteijaa kasvis- tai munariisitäytteellä vaihteen vuoksi. Tai onko se nyt niin kauhean vakavaa joskus kerran pari vuodessa kokata jotain kasvisruokaa? Muiden elämästä voi tehdä kyllä monella tavalla tosi vaikeaa.
(Nimim. "Get the point?")
Minä tein kasvispiirakkaa. Tein munariisipasteijoita (joista kyllä tykkään itsekin). Sitten kun tämä äiti tuli niin ei voinutkaan syödä mitään, koska olin käyttänyt munia ja maitoa. Hirveästi saarnasi siinä minulle, etten huomioi häntä. Varta vasten hänelle leivoin sen piirakan ja pasteijat. Olisin toki voinut tehdä jotain muutakin, jos olisin tiennyt, ettei hän käytä edes munia tai maitoa. Mutta kun kysyin niin sanoi vaan olevansa kasvissyöjä. Ei tuntunut kivalta kuunnella sitä huutoa, kun olin parhaani yrittänyt.
itsellänikin on ruokarajoituksia ja joistain tulee fyysisiä oireita, mutta aina on sellaista ruokaa tarjolla nälännäkemisen vaihtoehdoksi, ettenkö jotain kuitenkin voi syödä. Mutta kukin tietysti on vapaa tekemään minunkin puolestani ihan miten vain tahtoo syömistensäkin kanssa.
Varmastikin on niin, että hankalia ihmisiä löytyy sekä kasvissyöjistä että ei-kasvissyöjistä.
Olen itse lakto-ovo-vegetaristi ja syön jonkin verran myös kalaa. Jos minulle tulee kylään ei-kasvissyöjävieraita, en tee heille erikseen mitään liharuokia. En osaa käsitellä tai valmistaa lihaa, koska en ole sitä ikinä tehnyt. Allergikot ym. huomion tietenkin aina.
Ei-kasvissyöjät pystyvät kyllä syömään hyvin myös lihattomia ruokia. Olen usein tehnyt esim. sushia tai esim. tonnikala- tai soijalasagnea. Vai eivätkö ei-kasvissyöjät ikinä syö mitään muuta kuin lihaa?
Sen sijaan lihanpalojen noukkiminen pois liharuoasta ei oikein toimi. Minusta on kohteliasta tehdä kasvissyöjille jotain lihatonta tarjolle. Mutta se, että valittaa tarjoilusta, on kyllä töykeää, varsinkin jos toinen on yrittänyt. Jos tarjolla on vaikkapa pahaa ruokaa, niin harvemmin siitäkään valitetaan, vai? Että olet sitten tehnyt näin pahanmakuista tarjottavaa?
Toisista poikkeavan ruokavalion omaava voi myös ottaa itselleen ruokaa mukaan. Jos menemme vaikka kaveriporukassa mökkeilemään, otan aina omat grillattavat ym. mukaan.
Oman kokemukseni mukaan eniten ruokavaliosta vauhkoavat ei-kasvissyöjät.
Eläimethän syövät suurimman osan maailman soijasta. Se on fakta, josta ette pääse eroon kasvissyönti pilkkaamalla. Jos esimerkiksi Euroopassa tai Suomessa kasvatettaisiin kaikkien syötävien ja muiden tuotanoteläinten tarpeisiin ruoka ei täällä enää mitään muuta taidettaisi pystyä kasvattamaankaan. Sellaiseksi on suomalainen lihansyönti kehittynyt.
Ja hyvä kasvisruokavalio on täysin mahdollista koostaa myös ilman soijaa. Hankalaa ja haastavaa se tosin on vallankin ulkona syömisen ja valmisruokien osalta, näissä soijavaihtoehdot ovat yleisiä. Kuitenkin meillä on ihan hyviä kotimaisiakin proteeininilähteitä tarjolla kasvisruuaksi kuten hamppu (parempaa koostumukseltaan kuin soija), härkäpapu ja herne. Tulevaisuudessa voi olla niin, että ihmiset joutuvat tekemään tuttavuutta näiden raaka-aineiden kanssa kun ei nykyinen eläinkunnan tuotteiden käyttötahti ole enää mahdollinen.
Ihan kuin kasvisruoka olisi jotenkin todella monimutkaista ja aikaavievää. Aina te narisette jotain kasvissyöjistä.
En myöskään koskaan tarjoa vieraille kasvisruokaa. En vaikka olisi kasvissyöjiä tulossa kylään. Minun puolestani saavat poimia sieltä jauhelihakeitosta ne perunat ja porkkanat ja syödä niitä. En minä erikseen rupea mitään muita pöperöitä tekemään. Jos joku tekee elämästään hankalan ihan vapaaehtoisesti, niin se on hänen ongelmansa. Kasvissyönti ei ole mikään pakko. Laktoosi-intoleranssit ja kala-allergiat tms ymmärrän kyllä.
Hyvin usein kasvissyönti on eettinen valinta ts. yksilö kokee että toisen murhaaminen oman ravinnontarpeen vuoksi on väärin.
"Minä en pidä kasvisruuasta. Se on pahaa."
Mäkin voisin sanoa etten pidä lihasta (mm. possu, nauta, siipikarja, kala, riista) kun maistoin nakkia.
Itse olen siis sekasyöjä ja kasvisruoat on hyviä, ei kaikki mutta eipä ole kaikki liharuoatkaan.
Lihansyönti ei vahingoita ketään.
Itse olin taannoin sukujuhlissa, joissa ei ollut minulle muuta kuin leipää ilman päällysteitä. Toinen tätini pyyteli kovasti anteeksi, ja ymmärrän hyvin ettei hän asiaa muistanut, kun emme kuitenkaan tapaa kovin usein. Tädeistä nuorempi taas sattui kulkemaan tässä kohtaa ohi, kuullen keskustelun, ja tuhahti että "vieläkö jaksan tätä ruokahömpötystä". Hän siis oli muistanut asian ruokien suunnittelussa, mutta ei ollut edes maininnut muille! Hänen kailotuksensa kuuli viiden hengen naisseurue, joista neljä alkoi päivittelyn. Yli tunnin jouduin sitten kuuntelemaan miten ei olekaan ihme kun olen niin ruman ja surkean ja laihan ja aneemisen ja anorektisen ja väsyneen ja kalpean ja nälkiintyneen näköinen. Tuo kaikki oli totta, en kiistä, olen aina näyttänyt aika ruumiilta. AINA, jopa lapsena, ennen kuin aloitin ruokavalioni. Toki olin laihtunutkin, parin viimekuukauden aikana, mutta ruokavalioni on kestänyt jo monta vuotta. Yritin tilannetta lieventää valehtelemalla siitä miten olin ohjeet ruokavaliooni saanut lääkäriltä, mutta sitä ei otettu kuuleviin korviin. Seurueen viidennen jäsenen ansiosta päiväni kuitenkin pelastui: "No rouva xxx, anna hänen nyt olla, se on hänen oma valintansa. Enhän minäkään valita tupakoinnistasi, vaikka se vanhentaakin ulkonäköäsi 20:llä vuodella ja saa sinut noin järkyttävän kireäksi ja happamaksi, vanhaksi, valittavaksi tantaksi."
Itsekin, jos lihaa söisin, vaihtaisin mieluummin pihvin porkkanaksi kuin keuhkot tervahaudaksi :) Hengittäminenkin on ihan kivaa.
Vaikka tarina venyi, niin teen nyt vielä selväksi, että söisin eläintuotteita kohteliaisuudesta, jos vain pystyisin. Mutta ajan kanssa vahvoiksi vakautuneet periaatteeni (ja allergiat mm. kananmunalle) estävät minua tekemästä niin. Tiedän, haistan ja muistan että monet liharuoat olisivat ihanan makuisia, mutta kun ne tuodaan lusikassa nenän alle, en mahda mitään lentävälle laatalle.
Olen vegaani, eli en hyväksy sitä, että ihmiset käyttävät eläimiä hyväkseen (koska enää meidän ei olisi mikään pakko).
Tämä näkyy tietysti ruokavaliossa eniten.
Ymmärrän, että asiaa voi olla vaikea ymmärtää jos ei ole ajatellut näin, eivätkä varmaan kaikki olisi samaa mieltä vaikka kuinka pohtisivat.
Ymmärrän, että vegaanista tarjottavaa voi olla vaikea järjestää.
Jos menen johonkin kylään, sanon olevani vegaani, ja kerron, että jos ei keksi tarjottavaa minulle, ei haittaa kunhan kertoo etukäteen, tuon mielelläni omia eväitä.
Jos joku ei huomioisi ruokavaliotani VAIKKA olen siitä kertonut ja vaikka vähin mitä olisi voinut tehdä on kertoa minulle että kannattaa tuoda omat eväät, niin olisin kyllä hyvin kummissani ja pitäisin tätä silkkana ilkeytenä. Arvelisin vielä, että ilkekyden taustalla on ärtymys ja ymmärtämättömyys. Sitähän kasvissyöjä kohtaa paljon, olen ajatellut, että siinä joku huono omatunto vaikuttaa (lihansyöjähän tietää, että hänen ruokansa ei oikeasti tule mukavilta luomufarmeilta ja hienotunteisesti teurastetuilta eläimiltä, vaan keskitysleirimäisistä oloista, kauhun ja tuskan saattelemana).
Käyttäisin mieluusti itsestäni "kasvissyöjä" sanaa, koska maito ja munahan eivät ole kasviksia, mutta ikävä kyllä muu ihmiskunta ei ajattele näin joten joudun aina täsmentämään ;-)
kylään sellaisten ihmisten luo, jotka eivät periaatteesta suostu tekemään mulle kasvisruokaa. Sehän on aivan selvä indikaatio siitä, että nämä ihmiset eivät arvosta mua (tai meitä), eikä mun siis ole mitään syytä siellä vierailla.
Semmoinen ihminen, joka arvostaa mua ja välittää musta tekee mulle kasvisruokaa tai vähintään huomioi mut etukäteen sanomalla, että muistathan ottaa omat eväät mukaan, koska meillä on vain liharuokaa.
Niin yksinkertaista! Kenenkään luo en väkisin mene kylään.