te joilla opintolainaa?
paljonko ja minkä verran lyhennätte, jos lyhennätte? itsellä vajaa kymppitonni ja nyt alkais olla mahdollisuus tota lyhentää...mietin vain minkä verran kannattaa nyt alkaa maksaa, jotta elämiseen jäisi kanssa
Kommentit (7)
Lyhennykset alkoivat pari-kolme vuotta sitten ja sen pankin ehdotuksen mukaan maksan. Alkuun oli jotain 150 euron takaisinmaksuja, nyt jo alle 100 euron.
Äitiyslomalla vähemmän ja hoitovapaalla vielä vähemmän. Eli summa on ollut 20-300euroa kk. Hyvin on pystynyt pankin kanssa sopimaan ihan sähköpostitse. Ei kannata liian tiukkaa ohjelmaa tehdä,helpottaa elämää suuresti :-)
reilut 9000 euroa, olen lyhentänyt 50e kuussa ja jäljellä on vajaat 4000e.
Eli tuossa vuoden 2006 alussa mulla oli samanverran, kun olin paattamassa opintojani. Korkoja tarkastellessani raha alkoi tuntua kalliilta ja paadyin maksamaan velan pois niin nopeasti kuin mahdollista.
Ensimmaisten palkkatulojeni ja saastojeni avulla maksoin kaiken vuoden sisalla. Tiukkaa aikaa, mutta kannatti. Vapauden tunne viimeista lainaeraa maksaessani oli huikea. Lainan olin ottanut, silla se helpotti elamaa opintojen alkuvaiheessa ja auttoi verotuksessa oman aikansa, seka oli viela siihen aikaan kohtuullisen hintainen yllapitaa.
Olin siis pitanyt erillista saastotilia toisessa pankissa (ja ilman liian helppoa nostomahdollisuutta ja ilman mitaan pakettipalvelumaksuja saastoja nakertamassa). Tili oli aluksi ihan leikkimielessa avattu "Dream Account". Taisin aluksi ajatella, etta saastan johonkin tiettyyn kohteeseen. Se unohtui myohemmin. Otin vain tavaksi mitaan sen kummemmin analysoimatta laittaa aina sinne syrjaan jotain (vanhemmilta ja kesatoista saatuja pienia summia) - ja niin minulle tuli pieni "vararahasto". Korkoa ei niille kylla paljoa kertynyt loppuvaiheessa (alussa jotain viela), mutta kyllahan saldo tilillepanoista aina kasvaa muuten.
Lyhensin sitten lainaa aina maksuaikoina niin paljon kuin vain voin. Aluksihan ne ovat maksupaivat ovat harvoin, mutta sitten alkaa lahestya se kuukausirumba. Syyna maksuintoon oli kylla myos se, etta tiedossa oli mahdollinen muutto ulkomaille. Halusin pitaa raha-asiani Suomessa mahdollisimman yksinkertaisina, ja jattaa suomalaiselle tilille vain pienen kayttovararahaston.
Ja kun muutto tuli, en kylla hetkeakaan katunut nopeaa lainan takaisinmaksuani.
Lainaa alkujaan noin 7700 €, aluksi lyhensin lainaa 300 e/kk noin puolitosta vuotta, kunnes lainamäärä aleni hieman alle 3000:n. Nyt lyhennän lainaa vain 100 €/kk, koska tarvitsen rahaa muuhun ja lainamäärä on jo sen verran pieni, etä lyhenee jo tollakin määrällä sopivasti.
Korko kuitenkin niin pieni, että näin parempi.