Minulla on laiska mies, mitä teen hänen kanssaan?
Mitä avuksi, kun pienet muistutukset ei riitä. Mies ei ole kertaakaan imuroinut, eikä pyyhkinyt pölyjä. 90% muustakin siistimisestä ja kotitöistä jää vaimon vastuulle.
Joskus oikeasti vituttaa, kun saa töistä tullessa laittaa tyhjän leipäpussin roskiin (se roskis kun on siinä 2m päässä, miksi ei itse laittanut). Kantaa olohuoneen pöydältä astian pesukoneeseen... ja kerätä eteisen lattialta miehen likaiset sukat, alushousut ja t-paidan pyykkikoriin. Miksi tyhjä sipsipussi on olohuoneen pöydällä ja tyhjä limpparipullo olohuoneen lattialla? Miksi niitä vaatteita ei voi suoraan laittaa pyykkikoriin tai miksi sitä lautasta ei voi kantaa astianpesukoneeseen? Miehen kengissä tulee hiekkaa eteiseen, miksi se hiekka ei siitä lähde, kun vasta sitten kun vaimo imuroi?
Kun tiskialtaassa on astioita ja astianpesukone täysi, onko se paljon vaadittu, että mies laittaa sen koneen pyörimään ja siivoaa tiskialtaat. Joskus imuroidessa annan raivon tulla esiin, mies katsoo vain hiljaa telkkaria sohvalla maaten... tuntuu että mies liki aina on siinä sohvalla vaakatasossa telkkaria katsomassa. Miehen työ vastaan minun työ? Onko miehen työ raskaampaa ja se oikeuttaa laiskuuteen kotona? Itse esim. nyt 3vk aikana pidän töistä vain 2 vapaapäivää ja teen 170 työtuntia 3vk aikana. Miehellä työ kolmessa vuorossa, työpäivän pituus 7-16h (työmatkoihin menee n. 2h).
En tarkoita, että miehen pitäisi pitkän työpäivän jälkeen siivota. Mutta kun edes vapaapäivänä laittaisi sen likaisen astian suoraan pesukoneeseen, eikä jättäisi sitä tiskialtaaseen, odottamaan sitä, että minä sen siivoan siitä pois. Tai että se tyhjä leipäpussi tai piimä purkki menisi suoraan roskikseen, eikä jäisi siihen pöydälle odottamaan, että se toinen kyllä siivoaa. Kun edes kerran kuukaudessa imuroisi tai pyyhkisi pölyt.
Kyllähän sitä kotitöitäkin tekee, mutta kun näyttää ettei miehellä ole mitään siisteystajua, saa kerätä ja siivota sen sotkuja. Lapsia ei ole, joten lapset ei meillä sotke. Vapaapäivänä siivoaminen ei niinkään rassaa, mutta työpäivän päätteeksi se raivostuttaa välillä kympillä. Täytyykö räjähtää kunnolla, tyyliin "oksat pois"... karjua niin että naapuritkin kuulee?! Vai lähdenkö viikoksi pois ja jätän jälkeeni kirjeen "otin lomaa kotitöistä, mitäs et auttanut.. palaan jos palaan, viikon päästä"?! Kutsunko kotiin vihaisen siivoojan joka toinen viikko ja laitan laskun tulemaan miehelle?! Sanonko ei sänkypuuhille, vedoten väsymykseen?! Kannanko sen helvetin sohvan ja telkkarin pihalle?? Mitä teen =((
Kommentit (76)
Jos minua häiritsisi kumppanin sottaisuus noin paljon, vaihtaisin kumppania.
Toinen vaihtehto on hyväksyä sotkut ja olla itsekin siivoamatta. Ehkä jonkinlainen tasapain löytyy, kun myös sinä jätät siivoamisen vähemmälle?
Miksi siivootte jos teette noin paljon duunia?
Siivotkaa työttömänä sitten. silloin kerkeää siivota. En minä ainakaan töiden jälkeen tee paskaakaan.
Mitä vittua? Miksi et eroa? Äläkä vaan sano, koska et pysty! Se on ainoastaan tekosyy!
Laita siveysvyöhön, alkaa kotityöt maistumaan jos ei muuten lukko aukea
Chillaa sen kanssa, ei kai sen kanssa muutakaan voi tehdä kun on laiska.
Miksi olet tuollaisessa suhteessa?
Miksi et palkkaa siivoojaa?
Missä lapsen isä on?
Mä en niitä laitakkaan pois. Olkoot leipäpussit, olkoot kaikki. Huidon vaikka lattialle ja alan valittaa. Sit voi ihmetellä miksen lämpene vällyjen välissä. Kostoksi voi itte menkkojen ja kakkoshädän aikaan jättää aina vessan vetämättä. Hahaa.
Mitä jos lakkaisit passaamasta? Annat niitten roskien olla ja sanot miehellesi että tuo lautanen/sipsipussi/pullo ei osaa kävellä joten hopi hopi. Älä siivoa lumppuja lattioilta - anna olla. Meillä oli vähän sama meno alkamassa. Mä totesin kylmästi, että jos vaatteet eivät ole pyykkikorissa, niin ne eivät päädy pesukoneeseen. Niin että turha kysellä puhtaitten sukkien/kalsareitten perään, jos ne kaikki ovat likaisina jossain sängyn alla. Tiedän kyllä että nahjustaminen korpeaa, mutta se missä nyt pidät puolesi sujuu vastaisuudessa helpommin.
Haarat kiinni kunnes muuttaa tapojaan.
Mieheni ei tehnyt kotitöitä, eikä edes siihen päälle osallistunut laskujen maksuun. Niinpä erosin. Nyt pääsen paljo paljon helpommalla kahden lapsen kanssa kuin silloin, kun keräilin mieheni sukkia, keräilin astioita, pesin likapyykkiä, kannoin niska vääränä kaupasta ruokaa, puunasin, jynssäsin ja käytin kaiken vapaa-aikani siivoamiseen ja kotitöihin.
Nyt meillä eletään koko ajan siististi, viedään tavarat paikoilleen. Imurointi käy helposti ja on aina siistiä. On niitä varmasti siistejäkin miehiä. Sellaisen minä ottaisin... ja voisin hoitaa imuroinnit, tiskit ja silitykset. Mutta sottapytyn jälkiä en jaksa/halua siivota.
teette molemmat liikaa töitä, ei ihme että tulppa irtoamassa
Älä ainakaan tuon kanssa lapsia tee. Mä olisin jo eronnut moisesta. Eihän tuosta näytä olevan mitään iloa, jos vaan töissä käy ja sohvalla makaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet tuollaisessa suhteessa?
Miksi et palkkaa siivoojaa?
Missä lapsen isä on?
Ap:n mieslapsen isän olisi tosiaan korkea aika tulla opettamaan pojalleen kodinhoitotaitoja.
Kai se mies pesee omat pyykit ja vaihtaa sänkyyn myös lakanat. Jos ei, anna olla.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin tuttua on että vaatteet lojuu pitkin lattioita ja astiat jää olkkarin pöydälle vaikka niiden paikka onkin aivan jossain muualla. Hän ei imuroi eikä pyyhi pölyjä oma-aloitteisesti. Imuroi kyllä jos käsken. Olen yksinkertaisesti päätynyt ratkaisuun, että itse imuroin ja pyyhin pölyt koska tiedänpähän sitten että on siivottu kunnolla ja juuri niin kuin itse haluan. Mitä tulee niihin tiskeihin ja vaatteisiin niin välillä ärähdän kunnolla ja teen selväksi, että mikäli yhdessä asutaan niin molemmat tekee jotain yleisen siisteyden hyväksi ja minä en naisena mikään palvelija ole. Jos ei tunnu ymmärtävän niin lähde pois vaikka just viikoksi ja jätä se lappu että "otin vapaata kotitöistä".
Minä jätin kerran mieheni kaikki paitapuserot pesemättä ja silittämättä, kun ei viitsinyt itse tehdä mitään. Viikon kulki samassa paidassa, kunnes tajusi että yhdessähän se pitäisi huusholli kunnossa pitää. No, hän pesi omat paitansa ja jopa silitti ne. Oppi tämän jälkeen, ettei vaimon kuulu yksin tehdä kaikkea. Kirjaa lapulle kuinka paljon teet kotitöitä oman työn ohella. Vuoroviikoin sitten hoidatte, niin katsotaan miten äijällä naama venyy.
"tuntuu että mies liki aina on siinä sohvalla vaakatasossa telkkaria katsomassa."
Passiivinen narsisti. Makaa oman napansa vieressä ja muuta ei kaipaa. Jätä siihen ja lähde pois.
Mitä tällaiset ihmiset edes tekee parisuhteessa? Kun ei toinen ihminen kiinnosta, eikä yhteinen koti, eikä yhdessä tekeminen?
Mitä valitat? Mikä hinku siivota heti? Aina ei huvita eikä jaksa. Kyllä se astianpesukone menee päälle kun tarvitsee jotain tiettyä kokkaukseen, kestää tunnin verran ja sit koneellinen astioita valmiina. Miksei se tyhjä sipsipussi saa olla olkkarin pöydällä ja tölkki lattialle? Hikiset vaatteet helpoin heittää nopee lattialle ja rojahtaa sohvalle kalsareissaan. Kyllä ne viedään pyykkikoriin kun jaksaa/uutta energiaa. Ota rennosti.
Naiset ovat vi tun tyhmiä, kun ovat tuollaisessa suhteessa. No, ei se minulta ole pois, että jatkakaa vaan miesten passaamista. Omapahan on elämänne, jonka heitätte hukkaan :).
Hyvin tuttua on että vaatteet lojuu pitkin lattioita ja astiat jää olkkarin pöydälle vaikka niiden paikka onkin aivan jossain muualla. Hän ei imuroi eikä pyyhi pölyjä oma-aloitteisesti. Imuroi kyllä jos käsken. Olen yksinkertaisesti päätynyt ratkaisuun, että itse imuroin ja pyyhin pölyt koska tiedänpähän sitten että on siivottu kunnolla ja juuri niin kuin itse haluan. Mitä tulee niihin tiskeihin ja vaatteisiin niin välillä ärähdän kunnolla ja teen selväksi, että mikäli yhdessä asutaan niin molemmat tekee jotain yleisen siisteyden hyväksi ja minä en naisena mikään palvelija ole. Jos ei tunnu ymmärtävän niin lähde pois vaikka just viikoksi ja jätä se lappu että "otin vapaata kotitöistä".