Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä murresanoja et ole ymmärtänyt?

Vierailija
27.01.2011 |

Eli oletteko törmänneet murresanoihin, joita ette ole ymmärtäneet tai ne on tuntuneet tosi hassuilta?

Tai vaihtoehtosesti oletko itse käyttänyt sanaa, jota muut eivät ole tunteneet tai jonka merkityksestä olette saaneet kiistan aikaiseksi?

Perinteisiä tälläisiä taitaa olla hippa vs. natta. Omaan korvaan x-hipan turkulainen versio haaranatta kuullostaa kyllä enemmän kääpäsieneltä :D

Toisaalta tutut ei ole ymmärtäneet kun olen varoittanut että heillä on viilot auki... siis housujen vetoketju.

Kommentit (248)

Vierailija
21/248 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon sillä on sanoja joita en ole aluksi ymmärtänyt, mutta olen ne oppinut jo aika hyvin.

Yks mua risoo, ihan kamala sana! Jos joskus puhutaan asioista, jotka ovat kalliita, kuten kylppäriremontista, mies saattaa sanoa että ei ole KYKYRIÄ. Siis mitä?! Kykyriä, voi luoja! Se tarkottaa että ei ole varaa. En kerta kaikkiaan käsitä mistä ihmeestä tuo sana tulee. Jos joku vois sen mulle selittää..

Vierailija
22/248 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen vasiten?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/248 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen vasiten?

Vierailija
24/248 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on varta vasten.

Vierailija
25/248 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se oli vaasalaisen kaverin "suloinen".

Vierailija
26/248 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turkulaisena ottaa otsalohkoon kun ulkomaan eläjät yrittävät jäljitellä meidän murrea siinä onnistumatta.

Busseissa on tälläkin hetkellä opastuslappusia seinällä joissa kerrotaan miten bussikortti ladataan. Otsikkona on "Kui mää mun korttini lataisin?"

Ei siinä mitään, lause sekin on, se ei vain tarkoita sitä mitä on alunperin pitänyt. "Kui mää mun korttini lataisin?" ei tarkoita "KUINKA lataisin korttini" vaan "MIKSI lataisin korttini". Ja opastustaulu koskee siis nimen omaan sitä KUINKA kortti ladataan.

Eli

kui? = miksi?

mite? = kuinka?

Vierailija
27/248 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omppo eli omena eli omppu

Suappoa =saippuaa

Entäs saepotta?

Vierailija
28/248 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasiten tarkoittaa että tekee jotain huvikseen.

"vasiten tässä aloin soittelemaan sulle" eli "kun ei ollut muutakaan tekemistä niin soitin sulle"

T. se sama kuusamolainen

Vierailija
29/248 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
30/248 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

et onko vippari ponnahduslauta uima-altaalla vai joku joka lainaa rahaa

Vierailija
31/248 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama kuin tahallaan,vähän niinku pirruuttaan.

Vierailija
32/248 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasiten tarkoittaa että tekee jotain huvikseen.

"vasiten tässä aloin soittelemaan sulle" eli "kun ei ollut muutakaan tekemistä niin soitin sulle"

T. se sama kuusamolainen

Vasiten = asiasta tehen = varta varten

varsin = huvikseen, joutessaan, muuten vaan

Vierailija
33/248 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ihan helsingissä ikäni asunut, mutta äiti on etelä-pohjanmaalta. aina sanon lapsille tyyliin "älä satu siihen" tms.

mulle "vasiten" on varta vasten. ei huvikseen. missä päin Suomea vasiten on huvikseen?

itseäni hämäsi myös pitkään tuo kehtaaminen, mies on savosta, ja eillä ei kehdata monia asioita ja alkuun ihmettelin että kuinka voi olla niin häveliäs..

Vierailija
34/248 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

elikkäs jotenkin että : siellä järäven pohjasa on raatoja (rautoja)

Ok hiukan olin että josko mitä helkutin raatoja, ikänsä täällä Stadissa asuneena voitte varmaan kuvitella...

Vierailija
35/248 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

noihin viesteihin missä päin sanotaan ja miten niin ei tartte alkaa tinkaa.

Vierailija
36/248 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en kyllä ymmärrä siitä puoliakaan. Ja kun puolison isä vielä oikein vääntää sitä prassaillakseen mulle :p

Siitä vain käytetään eri nimeä, vrt. "rauman kieli".

Mulle toi visto oli uusi, kuulin sen kemiläiseltä kaverilta. Myös sana "vänkäri", jonka kuulin oululaiselta ystävältä, oli mulle uusi.

Vierailija
37/248 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turkulaisena ottaa otsalohkoon kun ulkomaan eläjät yrittävät jäljitellä meidän murrea siinä onnistumatta. Busseissa on tälläkin hetkellä opastuslappusia seinällä joissa kerrotaan miten bussikortti ladataan. Otsikkona on "Kui mää mun korttini lataisin?" Ei siinä mitään, lause sekin on, se ei vain tarkoita sitä mitä on alunperin pitänyt. "Kui mää mun korttini lataisin?" ei tarkoita "KUINKA lataisin korttini" vaan "MIKSI lataisin korttini". Ja opastustaulu koskee siis nimen omaan sitä KUINKA kortti ladataan. Eli kui? = miksi? mite? = kuinka?

Siskoni opiskeli aikoinaan Porissa ja oli sitten lähdössä sieltä kotona käymään, jonne oli 500km. Kaveri oli kysynyt "Kui sää sinne meet?" No sisko alkoi selostaa: ensin junalla Helsinkiin ja sitten lentokoneella Kajaaniin..." jolloin kaveri oli älynnyt puhua suomea:"Miksi sinä sinne menet"?

Vierailija
38/248 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama kuin tahallaan.

ja läppi tai kläppi on sama kuin lapsi...

Vierailija
39/248 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en kyllä ymmärrä siitä puoliakaan. Ja kun puolison isä vielä oikein vääntää sitä prassaillakseen mulle :p

Vierailija
40/248 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Öö, joo pidetään vaan...?' Me sitten neuvoteltiin.