Mitä murresanoja et ole ymmärtänyt?
Eli oletteko törmänneet murresanoihin, joita ette ole ymmärtäneet tai ne on tuntuneet tosi hassuilta?
Tai vaihtoehtosesti oletko itse käyttänyt sanaa, jota muut eivät ole tunteneet tai jonka merkityksestä olette saaneet kiistan aikaiseksi?
Perinteisiä tälläisiä taitaa olla hippa vs. natta. Omaan korvaan x-hipan turkulainen versio haaranatta kuullostaa kyllä enemmän kääpäsieneltä :D
Toisaalta tutut ei ole ymmärtäneet kun olen varoittanut että heillä on viilot auki... siis housujen vetoketju.
Kommentit (248)
se oli vaasalaisen kaverin "suloinen".
Turkulaisena ottaa otsalohkoon kun ulkomaan eläjät yrittävät jäljitellä meidän murrea siinä onnistumatta.
Busseissa on tälläkin hetkellä opastuslappusia seinällä joissa kerrotaan miten bussikortti ladataan. Otsikkona on "Kui mää mun korttini lataisin?"
Ei siinä mitään, lause sekin on, se ei vain tarkoita sitä mitä on alunperin pitänyt. "Kui mää mun korttini lataisin?" ei tarkoita "KUINKA lataisin korttini" vaan "MIKSI lataisin korttini". Ja opastustaulu koskee siis nimen omaan sitä KUINKA kortti ladataan.
Eli
kui? = miksi?
mite? = kuinka?
Omppo eli omena eli omppu
Suappoa =saippuaa
Entäs saepotta?
Vasiten tarkoittaa että tekee jotain huvikseen.
"vasiten tässä aloin soittelemaan sulle" eli "kun ei ollut muutakaan tekemistä niin soitin sulle"
T. se sama kuusamolainen
et onko vippari ponnahduslauta uima-altaalla vai joku joka lainaa rahaa
sama kuin tahallaan,vähän niinku pirruuttaan.
Vasiten tarkoittaa että tekee jotain huvikseen.
"vasiten tässä aloin soittelemaan sulle" eli "kun ei ollut muutakaan tekemistä niin soitin sulle"
T. se sama kuusamolainen
Vasiten = asiasta tehen = varta varten
varsin = huvikseen, joutessaan, muuten vaan
olen ihan helsingissä ikäni asunut, mutta äiti on etelä-pohjanmaalta. aina sanon lapsille tyyliin "älä satu siihen" tms.
mulle "vasiten" on varta vasten. ei huvikseen. missä päin Suomea vasiten on huvikseen?
itseäni hämäsi myös pitkään tuo kehtaaminen, mies on savosta, ja eillä ei kehdata monia asioita ja alkuun ihmettelin että kuinka voi olla niin häveliäs..
elikkäs jotenkin että : siellä järäven pohjasa on raatoja (rautoja)
Ok hiukan olin että josko mitä helkutin raatoja, ikänsä täällä Stadissa asuneena voitte varmaan kuvitella...
noihin viesteihin missä päin sanotaan ja miten niin ei tartte alkaa tinkaa.
Mutta en kyllä ymmärrä siitä puoliakaan. Ja kun puolison isä vielä oikein vääntää sitä prassaillakseen mulle :p
Siitä vain käytetään eri nimeä, vrt. "rauman kieli".
Mulle toi visto oli uusi, kuulin sen kemiläiseltä kaverilta. Myös sana "vänkäri", jonka kuulin oululaiselta ystävältä, oli mulle uusi.
Turkulaisena ottaa otsalohkoon kun ulkomaan eläjät yrittävät jäljitellä meidän murrea siinä onnistumatta. Busseissa on tälläkin hetkellä opastuslappusia seinällä joissa kerrotaan miten bussikortti ladataan. Otsikkona on "Kui mää mun korttini lataisin?" Ei siinä mitään, lause sekin on, se ei vain tarkoita sitä mitä on alunperin pitänyt. "Kui mää mun korttini lataisin?" ei tarkoita "KUINKA lataisin korttini" vaan "MIKSI lataisin korttini". Ja opastustaulu koskee siis nimen omaan sitä KUINKA kortti ladataan. Eli kui? = miksi? mite? = kuinka?
Siskoni opiskeli aikoinaan Porissa ja oli sitten lähdössä sieltä kotona käymään, jonne oli 500km. Kaveri oli kysynyt "Kui sää sinne meet?" No sisko alkoi selostaa: ensin junalla Helsinkiin ja sitten lentokoneella Kajaaniin..." jolloin kaveri oli älynnyt puhua suomea:"Miksi sinä sinne menet"?
sama kuin tahallaan.
ja läppi tai kläppi on sama kuin lapsi...
Mutta en kyllä ymmärrä siitä puoliakaan. Ja kun puolison isä vielä oikein vääntää sitä prassaillakseen mulle :p
'Öö, joo pidetään vaan...?' Me sitten neuvoteltiin.
Paljon sillä on sanoja joita en ole aluksi ymmärtänyt, mutta olen ne oppinut jo aika hyvin.
Yks mua risoo, ihan kamala sana! Jos joskus puhutaan asioista, jotka ovat kalliita, kuten kylppäriremontista, mies saattaa sanoa että ei ole KYKYRIÄ. Siis mitä?! Kykyriä, voi luoja! Se tarkottaa että ei ole varaa. En kerta kaikkiaan käsitä mistä ihmeestä tuo sana tulee. Jos joku vois sen mulle selittää..