Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikka, jossa työntekijä ei saa olla päivääkään sairauden takia pois ilman lääkärintodistusta,

Vierailija
26.01.2011 |

on riistofirma! Onkohan sellaisia paljonkin?

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sama käytäntö töissä, tosin myös esimies voi myöntää saikkua. Käytännössä tämä meinaa, että jos töissä esim. oksentaa tai alkaa näyttää sairaalta, esimies voi lähettää kotiin kulkematta työterveyden kautta, mutta muuten käydään lääkärillä. Itselläni on lääkäriasema kilometrin päässä, joten en ole kokenut tätä raskaaksi. Samoin haluan varmistua, ettei kyseessä ole mikään vakavampi - kerran ajattelin olevani tavallisessa nuhakuumeessa, mutta mulla olikin antibioottitippaa vaativa infektio (joka olisi selvinnyt crp:stä, mikä otetaan rutiininomaisesti).

Lääkäriasemalla kerran sattui vastaan lääkäri, joka ihmetteli kovaan ääneen miten olen töissä firmassa, joka vaatii sairauslomatodistuksen ekasta päivästä ("Miksi sä tänne kuumeen takia tulit? Kuumeeseen auttaa kun lepäilee kotona." "Firma vaatii todistuksen." "Phyh, ihme firma.")

Vierailija
42/54 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin kerran norossa. Sisältöä syöksyi molemmista päistä -> ei mitään mahdollisuuksia lääkäriin menolle. Onneksi työnantaja oli lojaali. Pyysin käymään vaikka siltä istumalta, jos ei muuten usko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se on luoton mukaan. Tuottelias mutta Lusmu tuo jokaisesta lomasta todistuksen, täysin luotettavien kanssa pomo katsoo tilannekohtaisesti mitä haluaa nähdä.

-m36

Vierailija
44/54 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni vaihtoi työpaikkaa suureen kv-yritykseen (jenkkiyritys) ja siellä alettiin vaatia saikkutodistukset lääkäriltä. Omituista, koska kyse on alasta, jolla tiedän hyvin, ettei ihmiset juurikaan sluibi vaan tekee kotoa etänä töitä kipeänäkin. No, hänelle iski mahatauti ja niinpä piti Terveystalolle mennä sen takia. Todella hauskaa ajaa 30 km mahataudissa istumaan sinne aulaan. Sitten lääkäri lähetti labraan (miksi? normaali mahatauti...) ja taas istumaan käytävälle. Hänellä meni noin kolme tuntia siellä perillä ennen kuin irtosi saikku. Lopuksi sai vielä ajan kahden päivän päähän kontrolliin ja taas piti mennä sama setti läpi. Kysymyshän oli tietysti siitä, että firma oli typeryyttään jättänyt ohjeistamatta työterveyttä, ettei turhaan tarvi tutkia ja siellä päässä rahastettiin oikein urakalla firmaa, kun kerrankin pääsi rahastamaan. Tämä vaan oli sairaan kannalta täysin kohtuutonta.

Vierailija
45/54 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitähän tässä tarkoitetaan. Jos on sairas, pitää siitä tuoda todistus. Tämä mitään riistoa ole. Meillä tämä käytäntö juuri sen takia, että työntekijät jäivät kiinni lusmuilustaan. Meillä pitää myös tuoda todistus toisen vanhemman työssäolosta, jos jää lapsen sairauden takia pois töistä (tähänkin siis tarvitaan lääkärintodistus). Tämäkin vain sen takia, että porukka jäi kiinni pitämistään mukavista "koko perheen vapaapäivistä" kun molemmat vanhemmat ilmoittivat jäävänsä kotiin hoitamaan sairasta lasta. Luottoa on juuri sen verran, kun sitä on ansaittu.

Meillä sama juttu.

Aikanaan sai olla omalla ilmoituksella pois 3 päivää. Nyt tarvitaan lääkärintodistus myös lapsen sairaudesta sekä tuo puolison työnantajan todistus siitä, että lapsen toinen vanhempi oli töissä ko. päivät, koska muutama työntekijä ei ymmärtänyt, että kyse ei ollut mistään saavutetusta edusta. Kamelin selän katkaisi työkaveri, joka ilmoitti keskiviikkona olevansa flunssassa ja jonka pomon poika tapasi Leviltä laskettelemasta torstaina. Saa sairaana toki ulkoilla, mutta pitääkö lähteä perheen kanssa yli 400 km päähän kotoa sitä varten?

Palkattomasti meillä saa olla pois omalla sairaslomailmoituksella 3 päivää, sitten tarvitaan jo tarkempaa tietoa tai keskustelu pomon kanssa.

Vierailija
46/54 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettelen suuresti, koska muuten oli mukava työpaikka, eikä väkeäkään ollut kuin noin 30 henkilöä. Eli väärinkäytökset olisivat tulleet pian ilmi.

Kerran jouduin raahautumaan migreenissä töihin tekemään muutaman homman mitä kukaan muu kesällä ei osannut tehdä, ja palasin suoraan kotiin oksentamaan. Nekin poissaolotunnit aiottiin ensin vähentää palkasta, mutta sitten ottivat järjen käteen - itse en ollut koskaan muuten ollut pois.

Nykyisessä työssäni saan olla kolme päivää ilmoittamalla pois.

Olisit ihmeessä oksentanut firman lattioille, tuoleille ja pöydille. Niin olisin itse tehnyt.

Vierailija
47/54 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin kerran norossa. Sisältöä syöksyi molemmista päistä -> ei mitään mahdollisuuksia lääkäriin menolle. Onneksi työnantaja oli lojaali. Pyysin käymään vaikka siltä istumalta, jos ei muuten usko.

Kun tulee eka sairauspäivä maksuttomaksi, niin sitä oksennellaan ja ripuloidaan työpaikalla. Itse aion ainakin mennä töihin, vaikka influenssa olisi. Salaan sen ja sanon, että vähäsen paleltaa. Näin oma palkkani ei alene.

Vierailija
48/54 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomo sai raivarin kun olin sairaana ja todistus oli hoitajan kirjoittama. Uhkasi jättää maksamatta koska ei ollut lääkärintodistusta. Seuraavalla kerralla sairastaessani, olikohan ihan tavallista flunssaa, varasin komeasti lääkäriajan jolloin taas lääkäri oli nokka solmussa, olisi pitänyt mennä hoitajalle. Kerroin työpaikkani käytännöstä, johon lääkäri sanoi, että mikäpäs siinä sitten, hoitaja olisi kirjoittanut 2 päivää, mutta minä laitan koko viikon.

Vierailija
49/54 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi olla töissä paikassa, jossa työntekijöihin ei tuon vertaa luoteta.

Vierailija
50/54 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjetöntä minusta vaatia lääkärintodistusta kaikesta (toki pakkohan se moinen käytäntö olla, jos on paljon lusmuilijoita, mutta musta tuntuu että suomalaiset on aika tunnollista kansaa, ja nuo hupisaikuttajat on aika marginaalinen ryhmä).

Turhaan vie lääkärin aikaa todeta flunssa johon ei auta kuin lepo, turhaa rasittaa työntekijää rampata pahimmillaan pitkäkin matka työterveyteen, ja ainakin mitä meidän firmassa nähnyt niitä laskuja, niin ei se tynantajallekaan todellakaan halpaa hupia ole tuo työterveyden käyttö. Jos siihen lääkärikäyntiin otetaan varuiksi vielä vaikkapa keuhkoröntgen tai labra, niin jo nousee oikein mukavaksi työnantajalle tuo flunssan hintalappu.

Vierailija
51/54 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin eräässä firmassa töissä, josta piti pyytää esimieheltä lupa mennä työterveyteen ja esimies varasi ajan. Minulta esimies epäsi luvan, koska sanoi, ettei ole mitään akuuttia. Menin terveyskeskukseen, jossa lääkäri sanoi, että on kovasti akuuttia, kahden viikon saikku. Mielenkiintoinen firma, jossa toimistotyöntekijällä on pätevyys diagnosoida toisten sairauksia.

Vierailija
52/54 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin töissä ravintolassa, piti jokaisesta poissaolosta olla lääkärin/hoitajan todistus. Se oli ihan ymmärrettävää, koska poissaoloja oli todella paljon. Jos tarjoilijalla ei vaikka onnistunut vuoronvaihto, niin siitä vain lääkäriin valittamaan vaikka selkää, niin sai palkallisen vapaapäivän. Nyt piti nähdä edes se vaiva, että meni lääkäriin. Jos olisi saanut olla omalla ilmoituksella, niin määrätyt tyypit olisivat olleet enimmät ajat "sairaana".

Vierailija
53/54 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riistofirma on sellainen, joka ei maksa sinulle sairastelun ajalta mitään. Ei sellainen, joka vaatii saikusta todistuksen.

Vierailija
54/54 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin Hgin kaupungilla hetken töissä. Lapsi sairastui kuumeeseen ja jos palkan halusi siltä päivältä piti mennä hoitajalle näytille. Olen itse tietty myös terveydenhoitaja. Niin mä sitten raahasin 3v lapsen terveysasemalle, reissuun meni +2h, oli talvi ja minulla ei ole autoa. YHDEN päivän takia. En työskentele enää ko kaupungille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi