Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikka, jossa työntekijä ei saa olla päivääkään sairauden takia pois ilman lääkärintodistusta,

Vierailija
26.01.2011 |

on riistofirma! Onkohan sellaisia paljonkin?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairauslomatodistuksen hakeminen usein pidentää poissaoloja. Omalla ilmoituksella oltaisiin 1-2 päivää pois esim flunssan takia mutta lääkäri kirjoittaa 3-4 päivää ja sitten ajatellaan, että pidetään ne kaikki päivät. Tätä oli joku oikein tutkinut. Yksittäisen kohdalla ei aina pidä paikkaansa mutta lintsarit on yllättävän harvassa.

Vierailija
22/54 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmistaa, että työntekijä on pois oikean sairauden takia eikä vain laiskottele kotona palkallisesti? Turhat työpoissaolot ovat uhka koko Suomen kilpailukyvylle.

työntekijöille annettiin mahdollisuus olla sairauden takia pois töistä kolme päivää ilman todistusta, että poissaolopäivät vähenivät entiseen verrattuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmistaa, että työntekijä on pois oikean sairauden takia eikä vain laiskottele kotona palkallisesti? Turhat työpoissaolot ovat uhka koko Suomen kilpailukyvylle.

jokainen työntekijä on pääosin itse vastuussa tekemisistään ja targetit katsotaan puolen vuoden välein. Eli on aivan sama vedänkö lonkkaa missä ja milloin kunhan hommat tulevat tehtyä.

Ja luottamushan pitää tietysti olla.

Vierailija
24/54 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilman todistusta useammin kuin kerran tai kaksi vuodessa on epäilyttävä. Itse käyn joka kerran sairastaessani tai lasten sairastaessa todistuksen lääkäriltä/terveydenhoitajalta vaikkei se meillä pakollista olekaan.

Voi sinua. Minä en ole hakenut sairauslomatodistusta 20 vuoteen ja olen edennyt urallani hienosti.

Vierailija
25/54 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta menen hu töihin, koska silmät jo paremmat ja tänäänkin olen enemmän kotona siksi, että lapsella oli su korkea kuume ja vielä eilen lämpöä. Noudatamme yksi kuumeeton päivä - ohjetta.

Vierailija
26/54 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kansainvälisessä yrityksessä ja meillä pitää selvittää kaikki poissaolot. En koe sitä ongelmaksi tai epäluottamukseksi. Työnantaja on järjestänyt työterveyshuollon hyvin ja lääkärintodistus on helppo hakea silloin kun siihen on tarvetta.

Vierailija
27/54 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän tässä tarkoitetaan. Jos on sairas, pitää siitä tuoda todistus. Tämä mitään riistoa ole. Meillä tämä käytäntö juuri sen takia, että työntekijät jäivät kiinni lusmuilustaan. Meillä pitää myös tuoda todistus toisen vanhemman työssäolosta, jos jää lapsen sairauden takia pois töistä (tähänkin siis tarvitaan lääkärintodistus). Tämäkin vain sen takia, että porukka jäi kiinni pitämistään mukavista "koko perheen vapaapäivistä" kun molemmat vanhemmat ilmoittivat jäävänsä kotiin hoitamaan sairasta lasta. Luottoa on juuri sen verran, kun sitä on ansaittu.

Vierailija
28/54 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kansainvälisessä yrityksessä ja meillä pitää selvittää kaikki poissaolot. En koe sitä ongelmaksi tai epäluottamukseksi. Työnantaja on järjestänyt työterveyshuollon hyvin ja lääkärintodistus on helppo hakea silloin kun siihen on tarvetta.

Olen kuullut että jotkut joutuvat hakemaan todistuksen ja meilläkin on terveysasema tässä kampuksella.

Vierailija
29/54 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullua joutua raahustamaan jossain vatsataudissa lääkärin, usein jopa mahdotonta. Ei viiden minuutin välein oksentavaa oteta edes taksiin!

Toiseksi vie aivan turhaan lääkärien aikaa todeta ihmisillä flunssia! On sitä varmaan parempaakin tekemistä. Esimerkiksi YTHS:llä annettiin joskus ohje, että älkää tulko tänne niitä todistuksia hakemaan, että oikeasti tarvitsevat saavat hoitoa.

Todistuksen vaatiminen yhdestä-kahdesta päivästä on typerää ylipäätään, mutta jos se on pakko saada niin hoitajan todistuksen pitäisi riittää. Usein ei riitä.

Vierailija
30/54 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mä oisin vaikka kuumeessa ja mun pitäisi lähteä työterveyslääkärille hakemaan sen takia sairaslomatodistus, joutuisin menemään Vantaalta Espooseen julkisilla eli keskustan kautta. Matkaan tuhrautuisi kävelyineen ja vaihtoineen 1,5h per suunta. Puoli päivää kuumeisena tien päällä ei kuulosta millään muotoa järkevältä eikä varmaan edistä mun paranemista, ennemminkin saattaisi pahentaa sitä. Siinä samalla voisin sit käydä tartuttamassa muut työkaverit kun käivisn ilmoittamassa pomolle asiasta (työterveysasema työpaikan alakerrassa).

Thank god meillä luotetaan myös työntekijöihin. Omaan nilkkaanhan se kolahtaa jos bonusten tullessa et ole saanut töitäsi tehtyä niin et saa myöskään bonaria siitä.

Vierailija
31/54 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä sellainen työnantaja on typerä. Ketä oikeesti palvelee se, että jokaisesta ripulista pitää mennä lääkäriin jonottamaan?

Jos koetaan, että sairaspoissaolot on ongelma, niihin pitäisi puuttuu muilla keinoilla.

Tokihan työantajalla on oikeus todistus vaatia koska kukaan ei mielellään maksa tyhjästä.

Mutta te keillä ei ole oikeutta olla pois ilman lappua yhtäkään päivää, oletteko tehneet asialle mitään? Tämähän on liukuvan työajan ohella varmasti yksi yleisimmistä paikallisista sopimuksista joita voidaan tehdä. Luottamusmies voi viedä asiaa eteenpäin.

Olen muuten sitä mieltä että se että saa olla 3 pv pois omalla ilmoituksella vähentää sairaspoissaoloja.

Jos menee lääkäriin ja saa saikkua tuon 3 pv, suuri osa on sitten pois sen 3 pv. Mutta jos paranee nopeasti, voi olla työkuntoinen jo 2 pv päästä ja palaa sitten töihin.

Vierailija
32/54 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Ruotsissa saa olla 7 päivää ihan omalla ilmoituksella. Tästä seuraa se, että vaikka menisikin lääkäriin olleessan oikeesti sairas ja pyytää sairaslomatodistusta, niin lääkäri ei kirjoita. Sanoo että mene kotiin ja ota omalla ilmoituksella viikko saikkea. Jos viikon jälkeen et ole työkunnossa tule uudestaan ja sitten voi kirjoittaa muutaman päivän sairaslomaa.

Työpaikallani on muutama patalaika tämän hyväksikäyttäjä, joilla on kerran kuukaudessa "maha kipeä" "selkä kipeä" tai "influenssa". Tällöin ollaan viikko pois töistä. Samaan aikaan facessa on samoilta ihmisiltä kuvia party-party ja shamppanjaa juomassa. Että vituttaako, arvatkaa vaan. Esimiehet ja työnantaja ei tee näille mitään.

Vierailija
33/54 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä näin. Ei meitä riistetä.

Vierailija
34/54 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en jäisi tällaiseen firmaan töihin. Meillä saa olla kolme päivää ilman todistusta. Kertaakaan en ole ollut sairaana, ja lapsellekin saanut aina isovanhemmat hoitamaan. Mielestäni firmassa on ongelmia ja palkattu lusmuja, jos tätäkin pitää näin valvoa. Itse ainakin arvostan sitä, että jos oikeasti sairastun niin ei tarvitsisi kuumeessa ja vatsataudissa lääkäriin raahautua jotain todistusta hakemaan.

Vierailija
35/54 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestelmä on sikäli huono, että jos vaaditaan jo ensimmäisestä päivästä lääkärintodistus - tämä puree pahiten niihin, jotka ovat oikeasti sairaina. Mutta kuten tiedetään, työpaikoilla ehdot on kiristetty nykyisin niin tiukalle, että työntekijät ovat paljon "poissa" - ilman pätevää syytä. En moralisoi "pinnareita" sillä joka ikinen oppii keinottelemaan jos se muutenkin on työpaikalla "pelin henki".

Ensimmäinen sairaslomapäivä palkattomaksi, niin ihmiset miettisivät kaksi kertaa kannattaako turhan syyn takia lintsata.

Vierailija
36/54 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi yleistä tehdastyössä, kaupoissa yms. Tosin usein siihen max. kolmen päivän saikkuun riittää hoitajan kirjoittama todistus. Miksi mennä lääkärille vain lomalapun takia, kun joku muukin voi sen kirjoittaa?

Vierailija
37/54 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vaaditaan todistus (ei lääkärin) jokaisesta poissaolosta. Tämähän ei kylläkään estä lintsaria olemasta pois töistä ja hakemasta sitä todistusta ja vieläpä pitkiäkin saikkulappuja. 

Vierailija
38/54 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ilman todistusta useammin kuin kerran tai kaksi vuodessa on epäilyttävä. Itse käyn joka kerran sairastaessani tai lasten sairastaessa todistuksen lääkäriltä/terveydenhoitajalta vaikkei se meillä pakollista olekaan.

Voi sinua. Minä en ole hakenut sairauslomatodistusta 20 vuoteen ja olen edennyt urallani hienosti.

Julkkarilla on päästy sukupuolikortilla pikkupomoksi vai? En sanoisi hienoksi.

Vierailija
39/54 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli aiemmin noin, sitten tulivat järkiinsä ja muutettiin niin että esimiehen "luvalla" (eli käytännössä esimiehelle soittamalla ja sanomalla olevansa flunssassa/vatsataudissa tms) saa olla sen 1-3 päivää poissa.

Poissaolot eivät lisääntyneet, mutta työterveyden kulut ovat pienentyneet kun ei tarvitse mennä turhaan flunssan tms asian vuoksi sinne, jolle ei kuitenkaan sen ihmeempiä voi tehdä kuin todeta sama asia jonka työntekijä on jo itsekin tiennyt/osannut kertoa. Tietysti toistuvissa lyhyissä poissaoloissa on omat toimintaohjeensa, mutta normaaliksi katsottava määrä sairaspoissaoloja (esim. 2-3 kertaa vuodessa) ei ole aihe millekään sellaiselle tai muutenkaan syy epäillä työntekijän sanaa.

Työterveyteen mennään sairauden pitkittyessä tai jos on heti selvää että on tarvetta (esim. jotain kokeita, reseptejä, tarkempia tutkimuksia varten tms), samoin työperäisissä vaivoissa ohjataan herkästi työterveyteen.

Vierailija
40/54 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pitää olla todistus poissaolosta ekasta päivästä lähtien, mutta ei sen tarvitse olla lääkärin kirjoittama. Hyvät, joustavat työolot muuten. Palkkakin paljon yli tes:n ja yleensäkin parempi kuin alalla keskimäärin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme