Mitä mieltä olisit jos subjektiivinen päivähoito-oikeus poistettaisiin?
Kommentit (179)
Täysin käsittämätöntä, että naiset ovat etunenässä poistamassa systeemia, jota saamme suureksi osaksi kiittää siitä, että Suomi (vielä toistaiseksi) on yksi maailman tasa-arvoisimmista maista.
Kuten todettu, subjektiivisen hoito-oikeuden poistaminen aiheuttaisi paljon pahaa myös monille lapsille. Mutta ei, tärkeintä on, ettei yksikään nainen pääse helpommalla kuin on pakko...
8 lasta melkein putkeen. Olikohan joku muukin syy. Kyllä tuo odottaminen ja synnyttäminenkin työstä käy.
Tulostapa tämä ja näytä Nico-Pärttylillesi sitten kun hän on täysi-ikäinen ja alkaa ihmetellä, miksi hänen veroprosenttinsa on korkea ja eläkkeellejäämisestä saati eläkkeestä ei mitään toiveita. Voit kertoa, että niillä kaikilla velkarahoilla, joita Nico-Pärttyli joutuu maksamaan, on mm. kustannettu hänen virikehoitonsa. Jos lapsi on yhtään oppinut äitinsä äidinkielen, hän varmaan sanoo "Mix vitussa te ootte tollasta menny tekemään", edellyttäen, että hänellä on minkäänlaista taloudentajua (ehkä isän puolelta sitä on saattanut periytyä?)
No mussun mussun.
Ns. "turhia" veroja maksetaan tässä maassa pilvin pimein.
Niin varmaan maksetaan, mutta eihän sekään riitä. Miinuksella ollaan ja rutkasti. Velkaa on. Sinäkö ne maksat???
Itse olet susi omalle jälkikasvullesi kun vierität tällaiset valtavat talousongelmat heidän niskaansa. Etuuksia nyt on vaan poistettava jos rahat ei kerran riitä. Vai ajattelitko että lapsesi tekevät mieluusti 2-3 työtä vanhempiensa mässäilyn takia?
Ja just tämän päivähoito-oikeuden poistamisellako meinasit saada maan talouden kondikseen? Otappa kuule Kataiseen yhteyttä niin ratkeaa nekin ongelmat sitten ihan kerta heitolla. Voi hyvänen aika mitä törppöjä tälläkin palstalla pyörii.
Tulostapa tämä ja näytä Nico-Pärttylillesi sitten kun hän on täysi-ikäinen ja alkaa ihmetellä, miksi hänen veroprosenttinsa on korkea ja eläkkeellejäämisestä saati eläkkeestä ei mitään toiveita. Voit kertoa, että niillä kaikilla velkarahoilla, joita Nico-Pärttyli joutuu maksamaan, on mm. kustannettu hänen virikehoitonsa. Jos lapsi on yhtään oppinut äitinsä äidinkielen, hän varmaan sanoo "Mix vitussa te ootte tollasta menny tekemään", edellyttäen, että hänellä on minkäänlaista taloudentajua (ehkä isän puolelta sitä on saattanut periytyä?)
No mussun mussun.
Ns. "turhia" veroja maksetaan tässä maassa pilvin pimein.
Niin varmaan maksetaan, mutta eihän sekään riitä. Miinuksella ollaan ja rutkasti. Velkaa on. Sinäkö ne maksat???
Itse olet susi omalle jälkikasvullesi kun vierität tällaiset valtavat talousongelmat heidän niskaansa. Etuuksia nyt on vaan poistettava jos rahat ei kerran riitä. Vai ajattelitko että lapsesi tekevät mieluusti 2-3 työtä vanhempiensa mässäilyn takia?
Ja just tämän päivähoito-oikeuden poistamisellako meinasit saada maan talouden kondikseen? Otappa kuule Kataiseen yhteyttä niin ratkeaa nekin ongelmat sitten ihan kerta heitolla. Voi hyvänen aika mitä törppöjä tälläkin palstalla pyörii.
Juuri tätä virikehoitoahan tukemalla minun Nico-Pärttylini veroprosentti tuleeki olemaan HUIIIMA sitten 15 vuoden päästä :)
Kuulehan, kun et näköjään kovinkaan paljoa asioista mitään ymmärrä, niin annetaan olla tämän jankutuksen. Jos sinun mielestäsi nimenomaan ja pelkästään subjektiivista päivähoito-oikeutta tukemalla saadaan tämä maa konkurssiin, niin edelleenkin kehoitan ottamaan yhteyttä sinne Kataiseen. Sillä häneltä tämä merkittävä fakta on varmasti mennyt jotenkin ohi. On se hyvä, että joku tietää miten maa makaa :D
päivähoitoon pitäisi päästä, jos on vaikka supervaikea elämäntilanne, mutta sitten lääkärin, perheneuvolan tms. lähetteellä. Kaikkia asioita ei voi itse päättää, jokainenhan toki toivoo, ettei kriisejä ja sairauksia tulisi, mutta silti sellaistakin sattuu.
Mutta on asioita joita voi myös suunnitella. Lastenteossakin on ajauduttu tehokkuusajatteluun ja esim. meidän lastemme huima neljän vuoden ikäero on nykyisin aika iso. Olin kyllä väsynyt esim. kuopuksen vauva-aikana, mutta en varmasti niin väsynyt kuin olisin ollut, jos esikoinen olisi ollut vaikka puolitoistavuotias. Jaksamiseen voi vaikuttaa omilla valinnoillakin.
Kannatan siis subjektiivisen päivähoito-oikeuden poistamista, jos toinen vanhemmista on kotona töitä hakematta eikä erityistä kriisiä tms. ole. Sen sijaan kannatan lämpimästi kerhotoiminnan lisäämistä (missä sitä ei juuri ole, täällä ihan kiitettävästi). Tottakai isompi lapsi kaipaa sosiaalisia virikkeitä, mutta esim. srk:n kerho täällä on paljon rauhallisempi (ja virikkeellisempi!) kuin täyteen tupattu päiväkoti.
Toisaalta voi kyynisesti ajatella, että jos äiti ei viitsi hoitaa isompaa lasta vauvan saatuaan, ehkä tälle lapselle on päiväkoti parempi paikka :(
jostain on tingittävä, kuten varmasti ymmärrät (jos ymmärrät matematiikkaa ollenkaan).
Ehdota itse sitten.
t törppö
Ns. "turhia" veroja maksetaan tässä maassa pilvin pimein.
Niin varmaan maksetaan, mutta eihän sekään riitä. Miinuksella ollaan ja rutkasti. Velkaa on. Sinäkö ne maksat??? Itse olet susi omalle jälkikasvullesi kun vierität tällaiset valtavat talousongelmat heidän niskaansa. Etuuksia nyt on vaan poistettava jos rahat ei kerran riitä. Vai ajattelitko että lapsesi tekevät mieluusti 2-3 työtä vanhempiensa mässäilyn takia?
Ja just tämän päivähoito-oikeuden poistamisellako meinasit saada maan talouden kondikseen? Otappa kuule Kataiseen yhteyttä niin ratkeaa nekin ongelmat sitten ihan kerta heitolla. Voi hyvänen aika mitä törppöjä tälläkin palstalla pyörii.
Vaikkapa puheterapiaan/ perhekorhoihin/muihin lapsiperheiden palveluihin voisi käyttää sen rahan mielummin, mikä nyt menee virikehoitoon.
Vain tarpeesta hoitopaikka (työ, opiskelu, lääkärin määräys), kontrollin pystyy järjestämään ilman raskasta byrokratiaakin nykyään kun kaikki liikkuu sähköisesti. Vastaavasti kunta antaa sitten hoitotakuun, eli hoitoon pääsee taas sitten kun hoitotarve tulee.
Vain tarpeesta hoitopaikka (työ, opiskelu, lääkärin määräys), kontrollin pystyy järjestämään ilman raskasta byrokratiaakin nykyään kun kaikki liikkuu sähköisesti. Vastaavasti kunta antaa sitten hoitotakuun, eli hoitoon pääsee taas sitten kun hoitotarve tulee.
Aatelkaa kun pitäis pukea vauva ja ne isommat ja mennä ITSE puistoon tai viedä kerhoon. Paljon mukavampi on työntää isommat lapset isukin matkassa hoitoon ja lojua päivä täällä av.lla.
Miettikääs nyt itsekin mammat. Ei kai kukaan itse tahdo sitä työtä tehdä.
Voitaisiin pistää uusiksi koko laki niin että pätkätyö- äideillä oikeus viedä lasta vain osapäivähoitoon jos työpasuhde loppuu,sama koskisi kotona vauvaa hoitavia joilla isompi lapsi päiväkodissa.Äideillä ei olisi oikeutta viedä alle 3 vuotiasta hoitoon jos kotona muuten vaan.Osapäivä lapselle tarjottaisiin joko iltapäivä tai aamupäivä hoitoa.Näin kaksi puolikasta eivät olisi ryhmäkokoa lisäämässä ja kaiken lisäksi kaikki voisivat paremmin kun ei lapsia stressattaisi turhaan liian pitkillä hoitopäivillä, paikka säilyisi ja vauvaa hoitavat saisivat apua arkeen.
Itse esimerkiksi kirjoitan juttuja, jotka myyn sitten lehdille. Etukäteen ei ole varmuutta, saanko ne kaupaksi vai en. Teen myös käännöstöitä vaihtelevasti, tarvittaessa nopeastikin.
Entäs sitten työnhaku, työhaastattelut, soveltuvuuskokeet jne. Työnantajat tuskin tykkäävät, jos työhaastatteluun tuleva työnhakija ensi töikseen pyytää todistusta lasten hoitopaikkoja varten (niitä kun tarvitaan jo työnhakuvaiheessa).. Ja saako esim. pätkätyöläinen tosiaan lapsensa sitten "heittämällä" esim. seuraavasta päivästä tuttuun hoitopaikkaan? Jos näin on, niin kuulostaapa ihanteelliselta.
Vain tarpeesta hoitopaikka (työ, opiskelu, lääkärin määräys), kontrollin pystyy järjestämään ilman raskasta byrokratiaakin nykyään kun kaikki liikkuu sähköisesti. Vastaavasti kunta antaa sitten hoitotakuun, eli hoitoon pääsee taas sitten kun hoitotarve tulee.
Miten freelancer/ yrittäjä todistaa tekevänsä työtä? Itse esimerkiksi kirjoitan juttuja, jotka myyn sitten lehdille. Etukäteen ei ole varmuutta, saanko ne kaupaksi vai en. Teen myös käännöstöitä vaihtelevasti, tarvittaessa nopeastikin.
Entäs sitten työnhaku, työhaastattelut, soveltuvuuskokeet jne. Työnantajat tuskin tykkäävät, jos työhaastatteluun tuleva työnhakija ensi töikseen pyytää todistusta lasten hoitopaikkoja varten (niitä kun tarvitaan jo työnhakuvaiheessa).. Ja saako esim. pätkätyöläinen tosiaan lapsensa sitten "heittämällä" esim. seuraavasta päivästä tuttuun hoitopaikkaan? Jos näin on, niin kuulostaapa ihanteelliselta.
Vain tarpeesta hoitopaikka (työ, opiskelu, lääkärin määräys), kontrollin pystyy järjestämään ilman raskasta byrokratiaakin nykyään kun kaikki liikkuu sähköisesti. Vastaavasti kunta antaa sitten hoitotakuun, eli hoitoon pääsee taas sitten kun hoitotarve tulee.
Niin kuin tuohon toiseen ketjuun kirjoitin, on musta tosi naiivia ajatella, että virikehoidon lopetus helpottaisi päivähoidon tilanteeseen. Eihän ne virikelasten avoimiksi jättämät paikat jäisi tyhjiksi. Päivähoitoa kiristettäisiin vastaavasti. Päiväkoteja suljettaisiin, ryhmiä vähennettäisiin jne. Säästöä syntyisi, mutta ei se helpottaisi työssäkäyvien päivähoitotilannetta.
Mäkin olen periaatteessa subjektiivista päivähoito-oikeutta vastaan, mutta enpä keksi parempaakaan (ja yhteiskunnalle merkityksellisesti halvempaa) vaihtoehtoa. 70-80 luvun järjestelmä on jokaisen asiasta vähänkin jotain tietävän mielestä täysin mahdoton (sillä ei ole merkitystä, mitä joku av-mamma omasta lapsuudestaan muistelee). Lisäksi nykyjärjestelmä huolehtii hyvin syrjäytymisvaarassa olevista lapsista, saavatpahan ainakin arkipäivinä lämpimän aterian ja jonkinlaista hoitoa. Heidän vanhempansa tuskin mistään kerhopaikoista tms. huolehtisivat.
Ja vaikka subjektiivista päivähoito-oikeutta vastustankin, niin onpa oma lapseni paljon parjattu virikelapsi. Jäi osa-aikaisesti päiväkotiin, kun minä jäin vauvan kanssa kotiin. En nimittäin tosiaankaan luovu vaivalla saadusta pk-paikasta. Vaikka oltiin hakemus jätetty lähes vuosi ennen töihin menoa, ei silti saatu paikkaa lähipäiväkodista tai seudun muistakaan päiväkodeista. Kun lopulta jonotuksen jälkeen se paikka vihdoin saatiin, lastani en sieltä pois ota. Ja muutenkaan en seurakunnan kerhoon veisi. Olkoon ihanassa, pienessä lähipäiväkodissa tuttujen ammattitaitoisten hoitajien ja lasten (joista moni muukin virikehoidossa) kanssa. Kyllä nämä virikelapset pk-paikkaa jonottaessa pirusti ärsyttivät, mutta nyt on meidän vuoro laittaa vahinko kiertämään, kun kerran järjestelmä sen sallii.
tietyn varallisuustason omaavat perheet hankkisivat itse hoitajansa tai toinen vanhemmista jäisi kotiin lapsiaan hoitamaan. Alunperinhän päivähoito olikin ensisijassa kasvatuksellisista ja sosiaalisista syistä tarvitseville lapsille.
Mikähän mahtaisi olla aika, jonka ihminen saa olla kotona ennenkuin menettäisi oikeuden päivähoitoon? Viikko? Kaksi viikkoa? Kuukausi?
Pätkätyöläiselle olisi aika ikävää menettää hoitopaikka vaikkapa kuukauden työttömyyden jälkeen!! Hoitopaikan menetyksen jälkeen menettäisi myös mahdollisuuden ottaa vastaan nopeita lyhyt aikaisia työsuhteita. En juuri ymmärrä kenen etu tälläinen olisi?
tietyn varallisuustason omaavat perheet hankkisivat itse hoitajansa tai toinen vanhemmista jäisi kotiin lapsiaan hoitamaan. Alunperinhän päivähoito olikin ensisijassa kasvatuksellisista ja sosiaalisista syistä tarvitseville lapsille.
Alunperin mies elätti perheen ja naiset olivat nyrkin ja hellan välissä. Miten tämä liittyy subjektiiviseen päiähoitoon NYKYAIKANA
perheillä. Mutta jos nyt kerran rajaamaan aletaan, niin sieltä varakkaimmasta päästähän se luontevinta olisi.
perheillä. Mutta jos nyt kerran rajaamaan aletaan, niin sieltä varakkaimmasta päästähän se luontevinta olisi.
Voisitko selventää. Miten olisi luontevaa, että rikkaat eivät saisi hoito-oikeutta?
Mikä olisi mielestäsi sopiva ansiotaso? Entäpä uusioperheissä? Toisella perheen lapsella on oikeus toisella ei? Vai lasketaanko vanhempien tulot yhteen? Tällöin pitäisi verotuskin muuttaa perheverotukseksi!!
Ja just tämän päivähoito-oikeuden poistamisellako meinasit saada maan talouden kondikseen? Otappa kuule Kataiseen yhteyttä niin ratkeaa nekin ongelmat sitten ihan kerta heitolla. Voi hyvänen aika mitä törppöjä tälläkin palstalla pyörii.