Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä syötävää et anna lapsellesi?

Vierailija
25.01.2011 |

Ihan mielenkiinnosta kyselen. Mainitse samalla lapsesi ikä. En tarkoita nyt ruoka-aineallergisia lapsia tms. Vaan ihan "normaaleja" lapsia. Olisi myös kiva tietää perustelut. Pitää päästä taas itseään ruoskimaan terveellisempää ruokavaliota kohti:)

Olin itse aika yllättynyt kun ystäväni ei anna lapsilleen ollenkaan maustettuja jugurtteja kun niissä on niin paljon sokeria. Tämä on tietysti kiistatta totta, mutta itse pidän jugurttia normiruokana.

Itse en anna keinotekoisia makeutusaineita sisältäviä (aspartaami asesulfaami K). En edes oikein tiedä mihin ennakkoluuloni perustuu, olen kai joskus lukenut jonkun jutun aspartaamin haitoista tai jotain.

RAnsakaisia, nuggetteja ja nakkeja yritän välttää hiukan vajaa 3-vuotiaalleni. Makkaraa/nakkia on maistanut mummilla kolmesti, ranskalaisia myös ja nuggetia ei ole maistanut ikinä. Noissa hircvittää ehkä eniten lisäaineet , transrasvat ja suola.

Yksi ystäväni syöttää pelkästään hippin luomupurkkiruokaa, mutta en tiedä onko sekään hyvä? Säilykkeet kun on aina säilykkeitä.

Keskustelua kiitos

AP

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli sellainen 'ikäraja', että ennen 3-vuotispäivää ei annettu karkkia lapselle ollenkaan. Eikä lapsi nykyäänkään siitä kovin kauheasti välitä.

Noudatamme muutenkin ennemmin sellaista '1-2 karkkia päivässä ruuan päälle ja pastillit perään'-periaatetta kuin 'karkkipäivä lauantaina'-tyyliä. Ei tietenkään joka päivä ole karkkia tarjolla, mutta jos on, ei tarvitse selitellä mitään karkkipäiväsoopaa. Tämä siitä syystä, että koin omassa lapsuudessa karkkipäivän huonona, opin himoitsemaan koko ajan karkkia kun sitä ei saanut kuin yhtenä päivänä viikossa, ja aikuiseksi tultuani se himo repesi käsistä. Onneksi olen vanhennuttuani vähän tasoittunut tuon makeanhimon suhteen.

No se oli vähän ohi aiheen.

En anna ollenkaan mitään makeutusaineella makeutettuja juttuja. Jugurtteja (maustettuja) todella harvoin, eikä vanukkaitakaan kuin 1-2krt kuukaudessa. Lapsi siis nyt melkein 4v.

Sipsejä en mielelläni anna, enkä muutenkaan kamalan suolaisia ruokia.

Limsa on ehdoton ei. Se ei sitä mihinkään tarvitse ja sitä ei silloin anneta. Mehua saa pari kertaa kuussa jos sattuu olemaan.

En anna pakastevadelmia listeriavaaran vuoksi.

Niin ja lakritsia myös vältetään. Sitä ei suositella lapsille.

Vierailija
2/50 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohtuuden niin ei tarvi kieltää mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mäkkiin. Mutta saattaa kyllä itse käydä siellä, kun on kavereiden kanssa kaupungilla. 12-vuotias.

En myöskään osta muuta jugurttia kuin maustamatonta.

Itse on tarkka siitä, että ei jääkiekkopelejä edeltävänä päivänä syö sipsejä, karkkeja yms. roskaa.

Vierailija
4/50 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä syödään pääsääntöisesti siis kasviksia ja lihaa, leipää ei juuri ollenkaan eikä pastaa laisinkaan

Vierailija
5/50 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset 9 ja 3.

Kielletyllä listalla on light, eli aspartaami ym keinotekoiset aineet.

Kaikki ruuat ja elintarvikket jossa on E621.

Muutenkin vältetään paljon E-aineita.

Nakkeja en suosittele kenellekkään eikä varsinkaan lapsille alle 15v.

Sianlihaa ei syödä.

Luomumaitoo, -lihaa, -kananmunaa ym.. Niin paljon luomua kuin löydän.

Voita, ei mitää pahanmakuista sössöä.

Vierailija
6/50 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kultainen keskitie sopii meille

Vierailija
7/50 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan tappaa ku oon oikea super idiootti... meijän lapsi syö nimittäin ihan kaikkea karkista ja limusta lähtien on tuo jopa 2 kertaa käynyt hesessäkin syömässä ja ikää 2v... pointti on tietysti siinä ettei niitä joka päivä mätetä mut tahtoopahan tuo kerran viikossa jotain namia saada.. ja eineksiä meijän taloudessa myös syödään jonkun verran, minä olen varmasti vaan niin helvetin tyhmä kun uskon ettei meille kaupassa voida myrkkyjä myydä ruokana!

Vierailija
8/50 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En anna mitään lihaa tai lihaa sisältävää.

Meillä sama juttu. Myöskään limsaa ei saa.

Vierailija
9/50 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai muuten laadukkaita esim. Via sarjaa, tiskistä ostettua tuoretavaraa, linkosuon ruistuotteita. Olemme lähiruokapiirissä, joten kasvikset, maito, jyvätuotteet, jauhot yms. tulevat sitä kautta luomuna. En syöttäisi lapselle mitään umpiopakattua, suojakaasuihin pakattua, leivitettyä, friteerattua yms. missä käytetään hyvin vanhoja elintarvikeaineita (teollisen friteerauksen öljyt voivat olla todella vanhoja, jopa yli puolivuotta vanhoja)

Vierailija
10/50 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään terveellistä kotiruokaa,vihanneksia ja hedelmiä.Mutta meillä ei pingoteta,eli karkkia saa maistaa,muttei ahmia ja herkkuja välillä eikä syödä niin että napa raikaa.Karkista ei tehdä numeroa eli ei ole karkkipäivää,jolloin niitä syödään hirveästi,vaan jos lapsi sattuu näkemään kaapissa karkkia,niin annan kerran päivässä maistaa samalla kun itsekin otan.(siis meillä ei syödä joka päivä karkkia tai herkkuja)

Meillä herkkuja on myös avocado,marjat,mandariini ja parsakaali ja kukkakaali.Erityisesti parsaa ja lohta sekä kanaa ja riisiä lapsi rakastaa.En halua silti vetää tiukkaa linjaa herkkujen kanssa,ettei lapsi ala pitää niitä jonain ihmeellisenä juttuna.Esim.tänään ei syönyt omenapiirakkaansa loppuun kun oli liian makeaa ja osaa säännöstellä syömisiään hyvin 2.5-vuotiaana

Vierailija
11/50 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onhan näitä kaikenmaailman skandaaleja ollut missä kiinalaisissa karkeisa yms. on ollut ties mitä jne.

varmaan tappaa ku oon oikea super idiootti... meijän lapsi syö nimittäin ihan kaikkea karkista ja limusta lähtien on tuo jopa 2 kertaa käynyt hesessäkin syömässä ja ikää 2v... pointti on tietysti siinä ettei niitä joka päivä mätetä mut tahtoopahan tuo kerran viikossa jotain namia saada.. ja eineksiä meijän taloudessa myös syödään jonkun verran, minä olen varmasti vaan niin helvetin tyhmä kun uskon ettei meille kaupassa voida myrkkyjä myydä ruokana!

Vierailija
12/50 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vältän lisäaineita, väriaineita, sokeria yms. mutta en hysteerisesti. Ollaan pyritty miehen kanssa muutenkin pitämään ruoka mahdollisimman terveellisenä, vaikka tunnustan, että lähes joka perjantai meillä syödään ranskalaisia ja nakkeja/kalapuikkoja. Se on sellainen roskaruokapäivä:)

Herkkupuolta lapset saisivat vieläkin vähemmän, jos mieheni ei ostaisi niitä. Itse kun en juurikaan vieraile kauppojen karkkihyllyllä. Leivon kylläkin mielelläni, joten sellaista herkkua on viikottain tarjolla, ja ne ei kylläkään aina ole mitään epäterveellistä sokeriherkkua.

Vierailija
13/50 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi 3-vuotias. Ns. roskaruokaa syödään todella harvoin (tarkoitan lähinnä hampurilaisravintolan anteja).

Vierailija
14/50 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai muuten laadukkaita esim. Via sarjaa, tiskistä ostettua tuoretavaraa, linkosuon ruistuotteita. Olemme lähiruokapiirissä, joten kasvikset, maito, jyvätuotteet, jauhot yms. tulevat sitä kautta luomuna. En syöttäisi lapselle mitään umpiopakattua, suojakaasuihin pakattua, leivitettyä, friteerattua yms. missä käytetään hyvin vanhoja elintarvikeaineita (teollisen friteerauksen öljyt voivat olla todella vanhoja, jopa yli puolivuotta vanhoja)

Suojakaasuhan on nimen omaan erinomainen asia, se vähentää säilöntäaineiden tarvetta merkittävästi. Ja tuo teollisen friteerauksen öljyn ikä on kyllä ihan sontaa. Se vaihdetaan kolmen viikon välein ja joka ikinen päivä suodatetaan.

Meillä ei kotona lapselle anneta aspartaamia eikä natriumglutamaattia. Koulussa saa niitä varmasti ihan "riittävän" määrän.

Vierailija
15/50 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suojakaasujen idea on mahdollistaa elintarvikkeiden myyminen hyvin iäkkäinä, kuten esimerkiksi kala, josta on tehty tutkimus viime vuonna, että lähes kaikki kauppojen kalatuotteet ovat laadultaan hyvin heikkoja. Sekä tuore että pakattu kala. Osa pakatusta kalasta oli mikrobiologisesti syömäkelvotonta, vaikka sen myyntipäivä oli voimassa. Suojakaasut mahdollistavat siis vanhojen elintarvikkeiden myynnin.

Tuo mitä kirjoitat friteerauksesta ei pidä paikkaansa, se voi pitää kutinsa jossain Mc Donalsissa, mutta tehdassammioita ei täytetä kuin kaksi kertaa vuodessa, max. kolme, jos on erityisiä syitä.

Suojakaasuhan on nimen omaan erinomainen asia, se vähentää säilöntäaineiden tarvetta merkittävästi. Ja tuo teollisen friteerauksen öljyn ikä on kyllä ihan sontaa. Se vaihdetaan kolmen viikon välein ja joka ikinen päivä suodatetaan.

Meillä ei kotona lapselle anneta aspartaamia eikä natriumglutamaattia. Koulussa saa niitä varmasti ihan "riittävän" määrän.

Vierailija
16/50 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suojakaasujen idea on mahdollistaa elintarvikkeiden myyminen hyvin iäkkäinä, kuten esimerkiksi kala, josta on tehty tutkimus viime vuonna, että lähes kaikki kauppojen kalatuotteet ovat laadultaan hyvin heikkoja. Sekä tuore että pakattu kala. Osa pakatusta kalasta oli mikrobiologisesti syömäkelvotonta, vaikka sen myyntipäivä oli voimassa. Suojakaasut mahdollistavat siis vanhojen elintarvikkeiden myynnin.

Tuo mitä kirjoitat friteerauksesta ei pidä paikkaansa, se voi pitää kutinsa jossain Mc Donalsissa, mutta tehdassammioita ei täytetä kuin kaksi kertaa vuodessa, max. kolme, jos on erityisiä syitä.

Mun tietoni on peräisin maan suurimmasta ruokatalosta.

Kuka nyt ylipäätään ostaa pakattua kalaa? Ei kukaan järjellä ajatteleva. Mutta lihan pakkaamisessa se on erittäin hyvä keksintö, sillä saadaan esim. jauhelihan säilyvyys ja turvallisuus aivan eri tasolle kuin ilman suojakaasua. Tiedätkö edes mitä kaasuja suojakaasut ovat ja missä suhteessä niitä sekoitetaan?

Vierailija
17/50 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa mahtavaa huomata, kuinka täydellisiä äitejä tähänkin ketjuun on vastannut, hah. Tämä vain vahvistaa sitä päätöstä, että en enää ikinä tälle palstalle tuu kurkkimaan/kirjoittelemaan... Kaikki esittävät olevansa parempia kuin oikeasti ovatkaan.

Muistakaapa sitten, te kaikki luomutuotteita suosivat, että Saksassa teollisuusalueen kyljessä kasvaneet luomutuotteet ovat PAAAALJON parempia kuin Suomessa kasvatetut "tavalliset" tuotteet. Voi vattu, kuinka porukka on tyhmää!

Vierailija
18/50 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea muuta kohtuudella.

Vierailija
19/50 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sellasta taida olla, kaikkea nuo on maistaneet. Kun pitää maltin ja

kohtuuden niin ei tarvi kieltää mitään.

Kaikkea mitä me muut syödään, saa myös lapsi maistaa. Meillä ei tehdä herkuista mitään kiellettyä hedelmää, joka muodostuisi lapsille suureksi houkutukseksi. Karkkia, keksejä, mehuja, vanukasta ym. saa, jos niitä kaapista löytyy ja itsekin esim. jälkkäriksi niitä otetaan. Kun ei olla tehty herkuista suurta numeroa, eivätpä ne lapsia suuremmin jaksa kiinnostaa. Nytkin näyttää tuossa hyllyllä kaksikin avaamatonta karkkipussia olevan, eivätkä lapset ole niiden perään kyselleet. Limsasta eivät (vielä ainakaan) tykkää.

Yleensä syödään kotona tavallista kotiruokaa. Harvoin käytän puolivalmisteita tms., kun ruokaa teen. Kiinnitän huomiota siihen, että ruoka on ravintoarvoltaan hyvää ja monipuolista, kasviksia ja kalaa runsaasti. Joka päivä paljon hedelmiä. TOinen lapsista ei juo maitoa (allergia), joten kalsiumin saantiin joutuu kiinnittämään huomiota, osittain siksi menee turhan paljon maustettua jogurttia.

Käydään suhteellisen usein ravintolassa koko perhe syömässä. Sitä voi nimittää joko laiskuudeksi tai haluksi opettaa lapsille ruokakulttuuria ja ravintolakäyttäytymistä. Mäkissäkin käydään silloin tällöin. Samoin eineksiä ostan, jos ei itse ehdi/jaksa ruokaa laittaa. En todellakaan tunne huonoa omaatuntoa siitä.

Tällä tavoin meillä on kasvanut kaikkiruokaisia ja ennakkoluulottomia ruokailijoita. Ehkäpä siksi, että eivät ole oppineet ehdottomuuksia ruuasta. Kukaan ei ole ollut opettamassa, että on hyviä ja pahoja ruokia, tai sitä, että jotain pitää tai ei saa syödä.

Nämä ovat jokaisen omia valintoja, eikä näihin löydy yhtä oikeaa tai väärää vastausta. Sen vuoksi en ikimaailmassa lähtisi ketään idiootiksi omien (kyseenalaisten arvojeni) perusteella nimittelemään.

Vierailija
20/50 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vältän vain kofeiinia, ja Saariosten pitsoja (koska ovat itsestäni niin pahoja, eli ei tule ostettua). Mutta välillä syödään einestä, välillä saa herkkuja, välillä roskaruokaa, usein kuitenkin perus kotiruokaa.

Ja lapsi 2v. (ja ensimmäiset mäkkiranskalaisetkin sai käteensä jo reippaasti alta 1 vuoden, kun itse olin syömässä. Hui!)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi