Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viininlipittäjät! Te jotka olette lopettaneet ylenmääräisen juomisen! Mitä teille

Vierailija
25.01.2011 |

on tapahtunut? Kokemuksia?

Kommentit (96)

Vierailija
1/96 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni kanssa vähintään 20 annosta viikossa, yleensä varmaan 30 tai jopa 40 (4 puolen litran sidua joka ilta). Nyt olen raskaana, rv 24, ja täytyy sanoa, että kyllä tekee sillä tavalla tiukkaa, että alko on mielessä joka päivä ja haaveilen ajasta, kun vauva ei ole enää mahassa ja voin "juoda". Joskus kyllä mietin, että lopettaisin juomisen kokonaan. En ole vuosikausiin ollut kohtuukäyttäjä vaan suurkuluttaja, annoksilla mitattuna. Ja just kanssa lapsen nukkumaanmeno on se hetki, kun tekisi mieli napsauttaa pullo auki. Monesti lähden lenkille, kun lapsi menee nukkumaan ja mies kotona ja sitten lenkin jälkeen olisi mukava naukkailla muutama... viime vuonna olin 6 viikkoa kokonaan ilman ja laihduin kuutisen kiloa, vaikka söin ihan samaan malliin. Olen normaalisti tosi hoikka, mutta kova lipittäminen lietsoo mua myös herkuttelemaan, joten muutama kilo kertyy. Eivätkä ne varsinaisesti liikaa ole, koska BMI silloin 20, mutta mulle liikaa, ylimääräistä.

Vierailija
2/96 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauhee lipittelijä:(. Kaikki on aina muka jotenkin niin paskaa, että voi ottaa viiniä. Olen täysin riippuvainen punkusta, enkä tiedä minkä ottaisi tilalle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/96 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja viikonloppuina viiniä meni miehen kanssa 2 pulloa koko viikonlopun aikana ja ruoan kanssa. Nyt kuitenkin ollaan oltu 3 viikonloppua juomatta ja itse en huomaa mitään muutoksia enkä mitään vaikutuksia. Mistään muusta alkoholista en pidä kuin punaviinistä ja kuohuviinistä/samppanjasta.

Vierailija
4/96 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauhee lipittelijä:(. Kaikki on aina muka jotenkin niin paskaa, että voi ottaa viiniä. Olen täysin riippuvainen punkusta, enkä tiedä minkä ottaisi tilalle?

tee päätös, että et ota. älä osta viiniä kotiin. älä kiirehdi asioiden edelle, vaan ota päivä kerrallaan. aamulla on kuningasolo kun et edellis illana juonut.

Vierailija
5/96 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka ilta tuli otettua pari lasia viiniä tai pari lonkeroo/sidukkaa.. Kaipasi rentoutusta kun illalla lapset nukkui ja oma aika alkoi. Mutta voi miten turvonnut ja läski akka musta onkaan tullut! Ostin Nutriletin 5vrk:n starttipaketin ja noudatin sitä soveltaen (ihan kaikki shitti ei pudonnut), en orjallisesti.. Lasin punaviiniäkin soin itselleni seurassa. Tuli ihanan kevyt ja hyvä olo viidessä päivässä ja lipittely jäi pois! Viikonloppuna sallin muutaman lasin, mutta jo arkilipityksen lopettaminen kevensi. kahdessa viikossa -3 kiloa (pi 26)..

Älkää ostako kotiin viiniä/herkkuja -paljon helpompi olla ilman!

Vierailija
6/96 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja fiiliksiä täälläkin, ihan pikku lipittely alkoi mullakin tuntua jo rasitteelta. Vaikkei määrät niin kauheita ollutkaat, 1-3 siideriä, olutta tai viinilasillista lähes joka arki-ilta, viikonloppuisin joskus vähän enemmänkin (tai ainakin alkoi aiemmin, ja siihen vielä päälle nuo lipittelyt lasten nukahdettua).

Sitä alkoi tuntemaan itsensä ihan juopoksi, kun alkoi jo töistä lähdettyä miettimään, että onhan jääkaapissa edes jotakin tai että riittääköhän kulmakaapin viinipönikästä vielä lasillinen-pari. Yöunet oli aika huonoja, aamulla suussa maistui pahalle, ja iltaisin alkoi olla huonotuulinen ja tosiaan vaan odotti, että milloin pääsee ne lasillisensa ottamaan.

Nyt karppaamisen myötä olen jättänyt lipittelyn, ja hyvin sujuu. Toki se vieläkin mielessä käy, viime viikolla vielä oli jääkaapissakin juomia, mutta pysyin lujana. Olen nyt päättänyt, että arkitissuttelu saa jäädä kokonaan, viikonloppuisin voi vähän relata. Ja jos jotain illanistujaisia nyt arkeen sattuu (er. torstai-iltaan), niin menköön, mutta yksin sohvalla tissuttelu on kyllä aika tyhmä rentoutumiskeino.

Vierailija
7/96 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kahteen lasiin kylläkin jää tämä lipittely..

Tää on muuten jotain uutuutta, vain 9%. Kevyttä!

Vierailija
8/96 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin nopeasti tiputtaa painoa? Mä join ennen kaksi kertaa viikossa aivan tillintallin ja lopetin sen vuosi sitten. Sen jälkeen olen juonut viitisen kertaa eikä paino ole muuttunut yhtään.

Vierailija
9/96 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun se alkoi pikkuhiljaa riistäytyä käsistä herkuttelunkin kanssa. Yritin vaihtaa kuivaan valkkariin tai kuohariin, mutta jotenkin sidua oli helpompi juoda eikä tuntunut niin juomiselta kuin pullo viiniä... Enkä ehkä ihan niin usein jaksanut lenkille, kun oli kova väsy kierre. Mä nukun äärettömän huonosti, jos olen vähänkään juonut. Mulla se menikin siihen, että otin nukahtamislääkkeen alkon lisäksi ja sain yöt rauhoitettua... molemmat jäi, kun tulin raskaaksi. Mutta kuten kirjoitin, kaipaan niin sitä pöhnää, kun iltaisin lapsen mentyä nukkumaan lipittelen, mies tekee töitä ja minä oman koneeni ääressä töitä myös. Rakastan myöhäisiltaa ja omaa rauhaa!

- se, joka raskaana rv 24

Vierailija
10/96 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niinkään ole ollut toi viini ongelmana, vaan olut ja siideri. Sellainen onkin just salakavalaa kun iltaisin tulee otettua yks tai kaks 0,33:sta tai 0,5:sta. :/

Itsellä oma tiedostaminen alkaa siinä vaiheessa kun huomaan että herrajumala mä oon ottanu vaikka esim. neljänä perättäisenä iltana yhen tai kaks olutta/siideriä. Koen sen ongelmana, vaikken humallukaan, ja vaikkei tulekaan mitään oloja tms.

Siinä vaiheessa himmailen, ja joskus hävettää, kun haluttaa sitä yhtä olutta vaikka päätän etten juo. Siis en toki sitten ole koskaan juonut kun olen päättänyt etten ota, mutta jo se haluaminen hävettää. :( Ja tiedän kyllä että voisin helposti tuolla meiningillä kehittää itselleni pahemmankin riippuvuuden. Se jotenkin hirvittää huomata.

Yritän ajatella että onneksi olen tietoinen tästä asiasta ja tajuan ja pystyn himmailemaan alkoholinkäyttöäni silloin kun niin päätän. Mutta hävettää silti. :/ Outoa..?

Vierailija
11/96 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen tietää itse kun alkoholi (viini tms.) on ongelma. jotkut ajattelee että lasillinen melk joka päivä on okei, mutta jotkut eivät voi olla ilman sitä lasia tai kahta. aina pain persiissä, että joisko nyt vai pystyiskö olemaan ilman. Sitten tulee joku hyvä syy juoda. Mainostetaan viiniä, tai mies lähtee harrastukseen, ja jäät "yksin". Tulee joku hyvä leffa, jolloin juustot ja viinit maistuis hyvältä. Vaikka ei oiskaan tillintallin tai edes humalassa, niin ongelma se voi olla. ja silloin se on syytä lopettaa.

Itelläki oli hermostunut olo iltaisin ja ärsyynnyin helposti. Joskus en malttanu lapsille satua lukea, kun oli kiire jo saada maistiaisia. Heti jotenkin helpotti ja rentoutti, eikä se yhteen yleensä jäänyt, vaan 2-3 lasia meni usein. Lupasin itselleni että otan korkeintaan ke, ehkä to ja pe, joskus la. siihen se meni. Aikaisemmin join vain korkeintaan kahtena iltana. Ja joskus jos jäi joku ilta ed. viikon lopulla maistelematta, niin annoin sitten itselleni luvan juoda pari lasia joko su tai ma. Jos oli rankka päivä takana, niin otin lasin tai 2. yleensä 3-4 iltana vkossa. meni varmaankin korkeintaan 2 ploa viikossa, mutta mulle alko-ongelma.

Vierailija
12/96 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

[mita] on tapahtunut? Kokemuksia?

Unesta tuli syvempaa ja parempaa, huomasin eron aamuisin ja paivankin aikana. Paino putosi ja kroppa tuntui kiinteammalta, samalla myos iho jotenkin kirkastui - olisiko ollut vasymyksen merkkeja, mutta aiemmin kasvoilla oli enemman "varjoja".

Maksan puhdistumisen kaynnistyminen edellyttaneekin noin 6kk:n "tipatonta" jaksoa - minulla ei nyt ole tuohon esittaa kylla mitaan tutkimusraportteja.

Suomessa on tyoterveyslaakari, joka kirjoitti 2006 kirjan omasta kokeilustaan eli vuodesta ilman alkoholia - siina oli varsin kiihkottomalla tavalla kasitelty alkoholin vaikutusta terveyteen laaketieteelliselta kannalta ja toisaalta hanen kokemuksiaan. Mutta myos sita, etta aina tulisi olla kiinnostunein omasta juomisestaan ja jattaa se naapurin tarkkailu vahemmalle - todellisen ongelmajuomarin ja alkoholistin itselleen ja laheisilleen aiheuttamat tuhot ovat toki erikseen. Teoksen nimessa oli sanaleikki, mutta en nyt muista enaa sitakaan tarkemmin. Eikun muistan. "Selvasti juovuksissa". :) Laakarin etunimi oli Juhani. Varmaan loytyy googlettaen.

Laihtumisesta - kyllahan sita on karppaajiakin, jotka kayttavat alkoholia ja silti laihtuvat. itse en pitaisi sita kuitenkaan ihan kaikkein terveellisimpana vaihtoehtona, mutta siihenkaan minulla ei ole esittaa muuta kuin tama hyva oma kokemukseni.

Vierailija
13/96 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just toi, että vaikka määrät ei suuria olekaan, mutta ärsyttävää on se, että niitä pariakin lasillista tulee mietittyä ja odotettua. Jos kotona ei sitten mitään olekaan, tulee tosi pettynyt olo (ja joskus tulee tehtyä jotain kauppa-asiaa, että voisi sitten siinä ohella ostaa pari olutta/siideriä).

Ja lapsille tulee iltapuuhat hoidettua mahd. pikaisesti, että pääsee avaamaan korkin. Tai jos mies hoitaa iltapuuhat, miten tyytyväisenä sitä istuu sohvannurkkaan lasillisensa kanssa.

Melko pienet määrätkin tuovat mukanaan paljon kummaa säätämistä. Ja toisaalta, kyllä ne määrätkin ihan pikkuhiljaa ja salakavalasti ovat nousseet, ensin se oli vaan yksi lasi/pullo muutamana iltana, sitten kohta jo joka ilta, ja pari-kolme lasillista. Itse huolestuin, kun huomasin, että meni 4 puolen litran siideriä lähes joka ilta.

Vierailija
14/96 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vain päätöksen voimalla vai onko teillä ollut jotain muita apuja?

Vierailija
15/96 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitteko olla huolissanne mahdollisesta riippuvuuden syntymisestä? Inhottiko pöhnäiset aamut liikaa? Vai mikä syy teillä oli lopettaa?

Oliko lopettaminen vaivatonta?

Itselläni on tämä sama tilanne päällä, eikä täysin viinittömät illat ole ihan helppoja. Aamulla on tosi hyvä olo, kun vointi on mainio, mutta illalla taas kuitenkin tekisi mieli ottaa edes vähän... Ja siihenhän se ei yleensä jää...

En tieda miten yleista tama on, mutta itse absouduin niin huomaamatta, etta vasta asken aloin laskea kuinka kauan viimeisesta viinilasillisesta tosiasiallisesti siis onkaan. Kylla se jonnekin 1,5 vuoden taakse jaa. Mitaan mielitekoa vaan ei ole. Ja mina sentaan todella ihan oikeasti pidin viineista! Vahvempien kanssa oli kylla sitten vahan niin ja nain.

Elamassa on kai sitten tapahtunut myos niin paljon muita iloisia muutoksia, etta tama on kylla nyt vain ihan sivutuote. Mutta absoilu tuntuu hyvalta, voin lampimasti sitakin suositella. :)

Vierailija
16/96 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko te muut yleensä juotte?

Vierailija
17/96 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tosin olen laittanut korkin vähäksi aikaa kiinni. Toistaiseksi.

Pitkin päivää kun siemailee ja toleranssi nousee niin eipä nuo määrät juuri missään tunnu.

Siis varsinaisena känninä ei tunnu.

Muutoin kyllä olossa huomaa. Pönäkkä ja väsynyt aina.

Vierailija
18/96 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ärsyyntyminen herkästä iltasella on hyvä syy lipittää, ja se ärsyyntyminenhän johtuu siitä, että kun haluaa lipittää. Kuivat suu ja aamuinen pikku pöhnä... joskus tulee esim. facebookin kommentoitua jotain, mitä ei muuten niin herkästi tekisi, joten kontrolli laskee. joskus tulee mieleen, että jso yöllä tapahtuu jotain laisplle tai miehelle, niin en edes heräis pikkupöhnä unesta kovin herkästi ja olis se nolo lähteä mustahuulisena (mulla värjää punkku aika hyvin) vaikka lapsia viemään sairaalaan tms.

Vierailija
19/96 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tosiaan tulee tulipalo tai sairaskohtaus tai jokin luonnonmullistus tai itsesta johtumaton katastrofi ja juuri silloin on humalatilan vuoksi alentunut suorituskyky - se on oikeastaan pelottava ajatus.

Nyt vahan harmittaa se, etten tarkemmin kiinnittanyt huomiota siihen miten itseasiassa oma viiniharrastukseni lopahti taysin ja oliko siina erotettavissa jotain selkeita vaiheita, mita mahdollisesti tuli tilalle, oliko fyysisesti mitaan muuta havaittavaa uutta kuin virkistavat younet ja se miellyttava kiinteytyminen kehossa (olisiko liikunnasta tullut tehokkaampaa muun virkistyksen myota).

Kirjoittamalla ylos tuon kaiken olisin voinut tulla keksineeksi vapautuskeinon niille, jotka todella haluavat lopettaa ja alkaa absoiksi. :) Tosin luulen, etta ihminen on kokonaisuus ja nama ovat aina lopulta aika henkilokohtaisia tarinoita sittenkin.

Se mihin mielensa kohdistaa, sita elamassaan kasvattaa. Olisiko jotain tuollaista tapahtunut, mene tieda.

Vierailija
20/96 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta on tullut juotua todella liikaa.

Aina vapaapäivinä, jopa työpäivän iltanakin.Yöunet menivät.En jaksanut aloittaa kotitöitä ilman olutta.Ja sitähän sitten kuluikin jo pari kolme salkullista viikossa.Eli oli jo todella ongelma, tosin työni hoidin huolella ja pidin huolen, tarkaan laskin voinko vielä ottaa, että voinko aamulla ajaa autolla töihin.Masennuin ja sain siihen lääkityksen, nyt pitää sitten olla ilman olutta, joka on tosi vaikeaa välillä.

Kaupastapa sitten olenkin löytänyt alkoholittomat siiderit ja oluet.Sitä kuluukin nyt sitten saman verran kuin "oikeaa" oluttakin.

Tästä pitäisi ihan oikeasti päästä eroon.

Voisiko joku tee ihan oikeasti olla apu tähän?

Olen aloittanut erilaisia liikuntaharrastuksia...ei sekään vie oluen tuskaa pois.

Tämä on minulle jonkinmoinen tapa niikuin tupanpolttokin joillekkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän