Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viininlipittäjät! Te jotka olette lopettaneet ylenmääräisen juomisen! Mitä teille

Vierailija
25.01.2011 |

on tapahtunut? Kokemuksia?

Kommentit (96)

Vierailija
21/96 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanapakista vain on niin helppo ottaa se lasillinen iltasella tai ruuan kanssa. Kolme lasillista niin huomaamattaan on juonutkin jo pullollisen.

Ei lopettamiseen ollut mitään muuta syytä kuin kilojen kertyminen, suklaata ja viiniä iltasella alkoi näkymään hyvin äkkiä lantiossa.

Vierailija
22/96 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloinhan ei enää vaan liho lisää! Mutta eihän se kaiken järjen mukaan voi laihduttaa itsessään. Jos ennen olet saanut alkoholista ylimääräisiä kaloreita niin olet lihonut. Mutta jos jätät nyt ne kalorit saamatta niin ethän silti laihdu vaan et enää vaan liho. Toki jos ennen et ole lihonut, vaan paino pysynyt samassa sillä kalorimäärällä, ja jos sitten jätät viinin pois niin kokonaiskalorimäärä laskee ja silloin todennäköisesti laihtuukin. Ja toki varmaan tuon lipittämisen poisjättämisen myötä alkaa kiinnittämään huomiota enemmän ruokavalioon, alkaa kuntoilemaan yms, mikä sitten saattaa laihduttaakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/96 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ennen olet saanut alkoholista ylimääräisiä kaloreita niin olet lihonut. Mutta jos jätät nyt ne kalorit saamatta niin ethän silti laihdu vaan et enää vaan liho. Toki jos ennen et ole lihonut, vaan paino pysynyt samassa sillä kalorimäärällä, ja jos sitten jätät viinin pois niin kokonaiskalorimäärä laskee ja silloin todennäköisesti laihtuukin.

Koitapas päättää jo pysyykö paino samana vai lähteekö laskemaan, kun energian saanti pienenee.

Vierailija
24/96 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole ollut viininlipittäjä. Mutta nuorena olin niitä, että käydään lasi, pari töiden jälkeen ja viikonloppuna salaatilla ja viinillä (vrt. vedettiin kännit, nimi vain hienompi) tyttökavereiden kanssa.

En kokenut juovani liikaa, enkä ollut suurkuluttaja sillä mielin, että olin ollut kännissä kuin perjantai-iltaisin kun "oltiin salaatilla ja viinillä"

Lapsia odottaessa asia jäi ja kas kummaa kun ei haluttanutkaan alkaa uudestaan. Olin vähän ihmeissäni kun lasin, parin ottaminen ei kiinnostanut.

Jossain vaiheessa sitten kokeilin uudestaan ja voi yök sitä pöhnää ja turvotusta ja väsymystä.

Se jäi siihen. Ei kiinnosta enää. Huomaamattani minusta tuli täys abso kun alkoholi menetti totaalisesti merkityksensä.

En ole nähnyt syytä aloittaa uudestaan. Olo on niin paljon parempi.

Vierailija
25/96 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ennen olet saanut alkoholista ylimääräisiä kaloreita niin olet lihonut. Mutta jos jätät nyt ne kalorit saamatta niin ethän silti laihdu vaan et enää vaan liho. Toki jos ennen et ole lihonut, vaan paino pysynyt samassa sillä kalorimäärällä, ja jos sitten jätät viinin pois niin kokonaiskalorimäärä laskee ja silloin todennäköisesti laihtuukin.

Koitapas päättää jo pysyykö paino samana vai lähteekö laskemaan, kun energian saanti pienenee.

Jos ennen alkoholin kanssa olet saanut vaikkapa päivässä 3000kcal (oletetaan että et liho 2500 kalorilla), niin saat joka päivä 500kcal liikaa eli lihot. Sitten jos jätät alkoholin pois, on kalorimäärä 2500kcal eli et enää liho, mutta et myöskään laihdu. Mutta jos kalorimäärä on alkoholin kanssa ollut sen 2500kcal päivässä ja jättää sen sitten pois niin kaloreita tuleekin 2000 eli laihtuu. Simple.

Vierailija
26/96 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ennen alkoholin kanssa olet saanut vaikkapa päivässä 3000kcal (oletetaan että et liho 2500 kalorilla), niin saat joka päivä 500kcal liikaa eli lihot. Sitten jos jätät alkoholin pois, on kalorimäärä 2500kcal eli et enää liho, mutta et myöskään laihdu. Mutta jos kalorimäärä on alkoholin kanssa ollut sen 2500kcal päivässä ja jättää sen sitten pois niin kaloreita tuleekin 2000 eli laihtuu. Simple.

Ja sitten tähän päätelmääsi:

Toki jos ennen et ole lihonut, vaan paino pysynyt samassa sillä kalorimäärällä, ja jos sitten jätät viinin pois niin kokonaiskalorimäärä laskee ja silloin todennäköisesti laihtuukin.

Miten nämä toimivat yhdessä?

Vierailija
27/96 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten tähän päätelmääsi:

Toki jos ennen et ole lihonut, vaan paino pysynyt samassa sillä kalorimäärällä, ja jos sitten jätät viinin pois niin kokonaiskalorimäärä laskee ja silloin todennäköisesti laihtuukin.

Miten nämä toimivat yhdessä?

kalorimäärä on alkoholin kanssa ollut ei lihottava niin silloin laihtuu kun jättää alkoholin pois. Selvää kuin pässinliha, eikä koske pelkästään alkoholia vaan myös muita "herkkuja". Täähän on puhdasta matematiikkaa. Laihdut jos kulutat enemmän kuin syöt/juot. Mutta pelkästään se alkoholin poisjättäminen ei laihduta, jos ennen olet sillä lihonut. Tästä nyt kukaan ei voi väitellä, käyttäkää päätänne.

Vierailija
28/96 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitä ehkä itse tohkeissasi huomaa, mutta logiikassasi on lentokoneen mentävä aukko. En ala asiasta kanssasi kinaamaan. Voit uskoa mitä haluat, mutta olen tyytyväinen ettet ole minun ravitsemusasiantuntijani. :D

Vierailija
29/96 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jättää alkoholin tai muut herkut pois, mutta muuten syö samalla tavalla kuin ennenkin, niin laihtuuko vai loppuuko lihominen ja paino pysyy ennallaan? Olen oikeasti aika tietämätön näistä asioista, en ole koskaan laihduttanut, enkä muutenkaan paljon miettinyt, mitä suuhuni laitan.

Vierailija
30/96 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan iltaisin vain pari lasillista ihan terveyden ja sydämen takia.

Ihmeellistä nipotusta ja syyllistämistä taas. En ymmärrä tällaista.

Sehän on hyvä, jos sinulle pari lasillista ei tuota ongelmia. Meille muille tässä ketjussa se vaan tuottaa.

Tosin, itsekin olen pitkälti (osin naureskellen, mutta kumminkin) puolustellut jokailtaista viiniäini seillä, että kuinka se on hyväksi sydämelle. Joskus tuntuu myös siltä, että jotkut ihmiset naamioivat salakavalan alkoholisoitumisensa "viiiniharrastukseksi" - ihan kuin hienoja ja kalliita juomia ei voisi nauttia liikaa.

Mutta todellakin, tarkoitus ei ole nipottaa tai syyllistää, vaan avautua omista kokemuksista.

Vierailija
31/96 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli laitetaanpa näin: Oletetaan että et laihdu etkä liho, kun syöt/juot 2500kcal päivässä. Tähän asti olet syönyt ja juonut alkoholia päivässä niin, että kalorimääräksi on tullut tuo 2500kcal -> et ole lihonut, etkä laihtunut. Kun jätät alkoholin pois, jää kalorimääräksi 2000kcal (oletetaan että kaloreita tulee alkoholista 500). Tällöin laihdut, koska päivän kalorit jää miinukselle, mikäli syöt samalla tavalla kuin ennenkin (eli et syömällä sitä alkoholia kompensoi).

Sitten taas oletetaan, että olet syönyt ja juonut niin, että kaloreita onkin tullut 3000 päivässä. Tällöin olet lihonut, koska olet saanut joka päivä 500kcal liikaa alkoholista. Kun jätät alkoholin pois, on päivän kalorimäärä 2500, jolla määrällä siis et laihdu etkä liho. Eli tässä tapauksessa et laihdu, mutta et enää lihokaan, jos jätät alkoholin pois. Tässä ei ole mitään aukkoa, tämä on puhdasta matematiikkaa. Päivän kokonaiskalorimäärä ratkaisee lihooko vai laihtuuko, vai tekeekö kumpaakaan.

Vierailija
32/96 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkään viineistä, varsinkin punaviinistä. Ja odotan kyllä kovasti perjantai-iltaa, jotta saan sen itselleni salliman punaviinin. Juon nykyisin pe ja la, usein vain niin vähän että yksi pullo riittää tähän.

Siiderin olen jättänyt pois, vain sen vuoksi että se lihottaa niin paljon. Kesän jälkeen jäi aika pahasti päälle ja join 1-2 siideriä joka arki-ilta ja sitten viiniä viikonloppuna.

Mutta en kyllä näe tuossa mitään huonoa, jos viiniä juo vaikka sen yhden lasin joka ilta..ei se ole paljoa. Toki pitää katsoa ettei määrä nouse, tai minään en myöskään pidä sitä että juon tuon n. 3 lasillista pe ja la...

Toki hieman hämmentää se, että kuinka paljon sitä aina tekee mieli......

Vierailija
33/96 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kohta ollut viikon ilman viiniä.

Normaalisti mulla on viinin nauttiminen jokapäiväistä. Aina kanisteri kotona. Siitä tulee otettua vaikka ei tekisi mielikään. Varmaan pullollinen-puolitoista menee päivässä.

Tuleeko joku muu mukaan nenänvalkaisuun?

Kokonaan en viinistä halua luopua mutta joku tolkku on tultava tähän lipittämiseen.

Yllättävän helppoa on ollut. Päätin vain, että nyt en osta ja sillä sipuli. Kanisterissa on lirut jäljellä mutta sekään ei ole houkutellut. Lisäksi joulusta on jäänyt olutta jääkaappiin (vieraita) mutta oluen mausta en pidä. Siis viinin orja.

Vierailija
34/96 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin samalla tavalla kuin ennenkin. Paino putosi tuossa ajassa 4,3 kg.

Sitä ennen meni päivittäin pullo viiniä/ päivä.

Vierailija
35/96 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"korvaavana" juomana vitalin karpalomehua. Tykkään punaviinin mausta vähän liikaakin mutta aika onnistuneesti pystyin karpalomehulla sen korvaamaan.

Vierailija
36/96 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaanko vaikka niin, etta suuremmat alkoholimaarat alkavat kylla jo sotkea perusaineenvaihduntaa - energiamaaravertailu ei kerro koko totuutta. Yleensa myos ruokahalu saattaa kasvaa tai kontrolli muutenkin pettaa sen suhteen, mita ja miten paljon syo. Mieliteotkin saattavat lisaantya.

Elamanlaatu on hyva pohdittava sekin - jos alkoholista on tullut jo mieliteko ja sita on vain aina saatava, psykologinen riippuvuuskin voi olla rasittavaa. Vapautta rakastavana itse pidan ajatusta epamiellyttavana.

Ja ne joille asia ei ole ongelma, tallainen keskustelu on varmaan yhdentekeva.

Itse jotenkin en edes osaa pitaa alkoholia (erikseen nautittuna) ihmiselle elintarkeana aineena edes nautinnoissa, jotka sinansa ovat elaman sulostuttajia ja ihan tarkeita. Noniin, ja haluan omalta osaltani myos tarjota perheelleni tunne-elamaltaan mahdollisimman tasapainoisen ympariston - kyllahan nykymaailmassa paineita riittaa jo muutenkin, ilman etta niita itse omalla toiminnallani kasvattaisin.

Merkillinen piirre alkoholissa on kai kuitenkin se, etta alkoholi itsessaan kulutuksen kasvaessa aiheuttaa masennusta, jota itsehoidetaan alkoholilla ja kierre on valmis. Suuremmat maarat yksinkertaisesti kuormittavat suuresti myos elimistoa ja stressaavat sita.

Psykologinen puoli on merkittava. Olen taipuvainen ajattelemaan, etta jos kulutus kasvaa, elamasta saattaa puuttua jotain - jos stressi on laukaissut alunperin juomisen, ei se lopulta silla parane (palataan kierteeseen, masennukseen). Painvastoin, juomisen myota myos stressinsietokyky alenee.

Tarvitaan aina jokin syvempi muutos elamantavoissa. Itsensa hoivaaminen jollain muulla tavoin saattaa tarjota tilaisuuden kysya itseltaan "mika minulla oikeasti on, mika minua painaa, mista muualta voisin etsia ja loytaa iloa elamaani".

Jollekin se uusi ilo on liikunta, jollekin uuden rohkeuden loytyminen toteuttaa jokin unelma; jollekin aitiys/isyys ja havahtuminen kasvatusvastuuseen, ihastuminen uuteen tulokkaaseen; uusi tyo tai harrastus; jollekin mahdollisesti henkinen heraaminen tai uskonnon uusi loytyminen. Inspiraatio, in spiritus. :) jostain muusta kuin siita alkoholista, siis.

Mutta olen taipuvainen ajattelemaan, etta kysymys aina jotenkin on eraanlaisesta kasvunpaikasta ja uskalluksesta uuteen. Siis silloin, kun oma juominen on oikeasti jo alkanut painaa ja tuntuu jo rasittavalta pakolta sekin.

Vierailija
37/96 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että määrä ei aina ole suurin ongelma, vähän kuten on tullut esille muissakin kirjoituksissa. Määrä on riippuvainen ihmisestä. Jos se yksikin lasi illassa aiheuttaa henkisen riippuvuuden, ja miettii ja odottaa sitä lasillisat, niin selvästi se häiritsee elämää ja on jollakin tasolla riippuvainen tästä määrästä. Toiset saattavat juoda 1-4 lasillista illalisella ilman että pysähtyvät miettimään viinia tai kaipaavat sitä jos ei syystä tai toisesta ole saatavilla.

Jos viinill ahoitaa surua tai masennusta, niin se johtaa helposti kierteeseen. Aamut ovat raskaampia. Ei niinkään krapulan takia, vaan henkisen morkkiksen vuoksi.

On todella hyvä, jos ihminen itse tiedostaa alkavan riippuvuuden jo ajoissa. Olisi kiva tietää minkä ikäiset ihmiset vastaavat.

Itse juon 1-2 lasillista aika lailla joka toinen ilta, viikonloppuisin enemmän. Olen 35.

Vierailija
38/96 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja samat mammat on huutaneet täällä naama vääränä, että on luonnolista ottaa viiniä lasten nähden ja he ei juo koskaan känniin ja alkoholi ei ole ongelma. Ja joulunakaan ei kukaan ota liikaa. Me vain maistellaan ja ollaan niin eurooppalaisia.

Buahahaaaa....

Vierailija
39/96 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja samat mammat on huutaneet täällä naama vääränä, että on luonnolista ottaa viiniä lasten nähden ja he ei juo koskaan känniin ja alkoholi ei ole ongelma. Ja joulunakaan ei kukaan ota liikaa. Me vain maistellaan ja ollaan niin eurooppalaisia.

Buahahaaaa....

Vierailija
40/96 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja samat mammat on huutaneet täällä naama vääränä, että on luonnolista ottaa viiniä lasten nähden ja he ei juo koskaan känniin ja alkoholi ei ole ongelma. Ja joulunakaan ei kukaan ota liikaa. Me vain maistellaan ja ollaan niin eurooppalaisia. Buahahaaaa....

En mä olen ainakaan koskaan "huutanut naama vääränä" täällä yhtään mitään. Miten perustelet, että ovat nimenomaan samat mammat? Itse nyt en ole mistään mainitsemistasi asioista jankuttanut, korkeintaan oman mielipiteeni kysyttäessä kertonut (samalla tiedostaen, että toisilla ihmisillä voi olla toisenlainen mielipide asiaan, ajatella...), mutta mitä tulee noihin kirjoittamiisi asioihin:

viinin ottaminen lasten nähden - otan (en kehu sen olevan mitenkään erityisen luonnollista tai luonnotonta)

känniin juominen - juon, mutta en lasten nähden

alkoholi ei ole ongelma - em. huolimatta, on, tiedostan ja olen puuttunut siihen

jouluna kukaan ei ota liikaa - takuulla ottaa, minä en (juo jouluna, mikä lie perinne)

Jne. Ymmärrätkö? En siis voi mitenkään olla sama mamma joka ketjussa, ainakaan minä. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi