Tilitystä anopista ja rahasta
Ärsyttää todella paljon miehen puolesta. Se lähti tänäkin aamuna töihin äitinsä omitusta rahankäyttöä harmitellen.
Mieheni ja hänen veljensä isä kuoli poikien ollessa alaikäisiä, mutta perintöä ei edelleenkään ole jaettu, vaan anopillani on käytössä kaikki omaisuus. Anopilla on siis n. 700 000€:n arvoinen omistusasunto, useampia henkivakuutuksia ja lisäksi hän nostaa vuokraa liikehuoneistosta, jonka omistajiksi mieheni ja hänen veljensä on isänsä toimesta ennen tämän kuolemaa merkitty. Mainittakoon, että anoppi on ansiotyössä, vaikka eläkeiän kynnyksellä, eikä halua jäädä eläkkeelle, koska hänen tulonsa tippuisivat. Hänellä on myös elossa varakas äiti, joka aikoinaan on maksanut valtaosan anopin nykyisestä talosta ja maksaa vieläkin anopin remontteja, autoja, jne.
Nyt minä ja mieheni olemme ostamassa asuntoa, ja mieheni on kauan sitten jo sanonut ja laskenut, että äitinsä oli isän kuoleman aikoihin luvannut maksaa molemmille pojille n. 20 000€. Nämä rahat on kuitenkin sijoitettu siis niihin anopin henkivakuutuksiin, joista kertyvät tulot nostaa anoppi. Mies on pari vuotta yrittänyt saada äitiään maksamaan tuota summaa - tuloksetta. Nyt olemme allekirjoittamaisillamme kauppakirjan, eikä anoppi edelleenkään ole pukahtanutkaan rahoista mitään. Mieheni on ihan stressaantunut ajatuksesta, että hänen pitää alkaa kerjätä rahaa äidiltään.
Minä olen anopille tosi vihainen. Hän on muuten ihana tyyppi eikä mitenkään kitsas, mutta tämä on hänen pimeä puolensa. Kun kokok juttu kaikessa räikeydessään on vuosien mittaan paljastunut minulle, olen aika järkyttynyt siitä, miten anoppi käyttää varallisesti hyväkseen paitsi äitiään myös lapsiaan. Tietysti voisimme kääntyä jonkun virallisen tahon puoleen, mutta siinä todennäköisesti menisi välit anoppiin, ja se olisi kamalaa. Mitä te tekisitte meidän sijassamme?
Kommentit (23)
siis liikehuoneisto oli pohilla jo ENNEN isän kuolemaa. Se kyllä muuttaa asian. Onko heillä alaikäisinä ollut joku edunvalvoja?
sillä se hallintaoikeus voi silti olla kirjattu jonnekin. Todennäköisesti onkin, koska se on vähentänyt kiinteistön verotusarvoa eli säästänyt poikia maksamasta lahjaveroa. Ja jos näin on, niin ne vuokratulot on haalintaoikeuden haltijan omaisuutta.
kuin ottaa yhteys lakimieheen.
Jos miehesi taas ei halua näin menetellä, niin silloinhan asialle ei voi mitään.
kuka maksaa verot tuosta liikehuoneistosta?
Siis verot esim. vuokratuloista. Eikö se ole miehesi ja hänen veljensä, jos kerta liikehuoneisto on heidän.
Samoin kait omaisuus vaikuttaa verotukseen.
Eikö miehesi voisi ottaa asiaa puheeksi ensin veljensä kanssa ja he sitten yhdessä ehdottavat äidilleen, että laittaisivat ne asiat kuntoon. Samoin voisi olla viisasta tutustua perintöasioihin muutenkin, ihan asiantuntijan kanssa.