Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olisi niin ihana matkustella, Karibialle, Malediiveille jne,

Vierailija
25.01.2011 |

mutta kun en uskalla mennä lentokoneeseen!! Mikä tähän auttaisi?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentopelko on yksi naurettavimmista peloista ikinä. Mietipä nyt vähän.

Vierailija
2/15 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja koneessa seuraava, aikaa kyllä riittää.

Suosittelen kyllä Karibiaa, olen ollut siellä 3 kertaa ja pian lähdetään taas..

Vierailija
4/15 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joutua lento-onnettomuuteen on niin häviävän pieni, että turha sitä on pelätä. Järkevämpää olisi pelätä esim. autolla ajamista tai kotona oleskelua.

Vierailija
5/15 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi en uskalla juoda mitään ennen lentoa enkä lennon aikana. Pitkät lennot eivät siis tule kysymykseenkään :-(

ap

Vierailija
6/15 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiselle voi pamahtaa kaikenlaisia pelkoja aivan yllättäen päälle, sellaisiakin joita ei ole ennen edes ajatellut.

Itse pelkään tikapuita tai portaita nousemista jos alla näkyy tyhjää - lentämistä en lainkaan :)

Vierailija
7/15 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi en uskalla juoda mitään ennen lentoa enkä lennon aikana. Pitkät lennot eivät siis tule kysymykseenkään :-(

ap

tuo on vielä lentopelkoakin naurettavampi pelko.

Vierailija
8/15 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet lentokoneen vessassa ja tulee järkyttävät ilmakuopat...Alkaa tärinä ja veivaus ja koneen pomppiminen. Ja olet just silloin vessassa, mikä paniikki!!

Vierailija
9/15 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joutua lento-onnettomuuteen on niin häviävän pieni, että turha sitä on pelätä. Järkevämpää olisi pelätä esim. autolla ajamista tai kotona oleskelua.

Meinaatko, että fobiat yleensä sitten ovat "järkeviä"? Tuskinpa helpottaa esim. hämähäkkipelkoista, jos hänelle kertoo, että ei se hämis oikeasti mitään voi tehdä...

Vierailija
10/15 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet lentokoneen vessassa ja tulee järkyttävät ilmakuopat...Alkaa tärinä ja veivaus ja koneen pomppiminen. Ja olet just silloin vessassa, mikä paniikki!!

olen ollut tuollaisessa tilanteessa, eikä mulle mitään paniikkia tullut.

Vierailija
11/15 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kauanko sinne kestää lentää?

Vierailija
12/15 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ollut tuollaisessa tilanteessa, eikä mulle mitään paniikkia tullut.

Millaiset lukot niissä ovissa on? Eikö siinä ole riski että tömähtää itse kattoon kun ei ole turvavöissä...

Vierailija
13/15 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalit lukot on. Kyllä aikamoinen kuoppa saa olla, että tömähtää kattoon.

Vierailija
14/15 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisyys joutua onnettomuuteen lasketaan matkakilometrien mukaan. Lentomatkathan on tunnetusti pitkiä, joten näin saadaan paljon pienempi todennäköisyys joutua lento-onnettomuuteen kuin auto-onnettomuuteen.

Jos onnettomuustodennäköisyydet laskettaisiin matkan määrien mukaan (esimerkiksi Helsinki-Bangkok-lento on 1 matka tai autolla kotoa kauppaan 1 matka) niin silloin lento-onnettomuuden todennäköisyydeksi saataisiin paljon suurempi luku.

Jotkut ovat jopa esittäneet omia laskelmiaan että näin laskettuna (onnettomuudet suhteutettuna matkojen määriin) olisivat lento-onnettomuudet paljon yleisempiä kuin auto-onnettomuudet.

Vierailija
15/15 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin lentopelko vaivaa. Olen yrittänyt lähestyä sitä asteittain. Nyt oltiin Espanjassa, välilaskuton lento (koneen vaihtamiseen en sentään vielä innostunut, siis seikkailemaan hopussa vieraalla kentällä). Sopiva matka, ei tarvinnut käydä vessassa. Jatkossa mennään kauemmaksi :)

Ekaksi voi aloittaa vaikka käymässä Tukholmassa tai Riikassa. Tai kotimaan lennolla. Asia kerrallaan, siitä se lähtee. Yhden konjakin otin ennen laskeutumisia ja lievä rauhoittava lääke oli varattuna laukkuun (en tarvinnut). Lääkkeistä pitää sitten muistaa ottaa ne reseptit mukaan. Ja se on sitten joko-tai, eli ei tippaakaan alkoa jos ottaa lääkkeen. Oma lääkärini kehoitti myös kokeilemaan lääkettä ennen lähtöä, että tiedän kuinka se minuun vaikuttaa.

Lue lentopelkoisille tarkoitettuja materiaaleja, muistaakseni Finnairin sivuilla on linkki. Tee mielikuvaharjoituksia, siis kuvittele itsesi koneeseen jne. Kun sitten menet lennolle, voit kertoa matkustamohenkilökunnalle pelostasi, että he osaavat tarpeen mukaan sen huomioida. Mun tukemisestani Espanjan lennoilla huolehti matkaseuralainen, mutta menomatkalla kuuntelin laskeutumisen aikana, kuinka stuertti taitavasti rauhoitteli ja keskusteli lentopelkoisen matkustajan kanssa.

Tässä nyt ekaksi mieleentulevaa. Lentopelkoisille järjestetään kaiketi myös jotain kursseja. Niistä en tiedä, koska välimatkan takia en voisi sellaiselle osallistua. Hae googlella, jos vaikka sellaiselle meno olisi sinulle mahdollista.

Hyviä matkoja, uskon että vielä pääset unelmamatkalle!