Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

4. luokkalainen kadotti remppunsa! Sanoi kahdelle kaverille, että saatte 50e

Vierailija
25.01.2011 |

jos löydätte repun.

Kaverit sitten löysivät repun ja saivat palkaksi 50e.

Kuinka reagoit jos lapsesi on se rahan antaja tai vastaavasti sen rahan saaja?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuolla tavalla saadun 50 euroa? IHAN OIKEASTI???

Mä en ainakaan antaisi, vaan lapseni kyllä palauttaisi rahan. Jos olisi antanut noin ison rahan, pyytäisin sitä kyllä takaisin, ja jos eivät antaisi, tekisin asiasta poliisiasian. Ainakin saisivat opetuksen, jos ei rahaa takaisin tulisikaan, kyllä se on lapselle kova paikka jos virkavalta puhuttelee.

tästä tulisi, kun ei ole mitään rikostakaan (ainakaan näillä annetuilla tiedoilla). Tuskin poliisit joutavat lasten nahisteluihin puuttumaan ja niitä "kovistelemaan".

Vierailija
22/31 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsen kiristäminen on noin helppoa, niin reppu tulee katoamaan jatkossa säännöllisesti.

Eihän ap:n viestissä kukaan kiristänyt poikaa vaan poika itse lupasi löytäjille 50 €

Otapa hetkeksi pois ne naivit-lasit. Mitäpä jos reppu meni piiloon ja tuli pois piilosta kun luvattiin riittävän suuret lunnaat? Lapsen olisi helppo selittää vanhemmilleen että hän "lupasi" parille kaverille "löytöpalkkion" ja reppu sitten löytyikin. Ja siksi 4-luokkalaisella ei enää ole säästöpossussa rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

* Jos tuo reppu oli ihan oikeasti hukkunut, sen etsimiseen saattoi mennä aikaa, ja ehkä molemmat/toinen noista kavereista "myöhätyi" kotiinmenosta tmv. Eli jos reppua etsittiin 1 min. jonka jälkeen se löytyi viereisen puun takaa, se ihan eri asia jos reppu jäänyt bussiin ja kaverukset metsästivät sitä pari tuntia ajelemalla busseilla sen perässä --> saattoi olla kulujakin kavereille.

* Minusta repun arvo ei ole välttämättä "vain koulukirjat", monella lapsella on nykyään kallis kännykkä, mb3 soitin, ehkä repussa oli kallis t-paita/hupparikin liikuntatuntien jäljiltä, mahdollisesti lapsen bussikortti ja lompakko, eli yhden repun "arvo" voi kirjaimellisesti olla jopa 500€ JOS kalliit kännykät ja muut.

* Oliko repulla/sen sisällöllä "tunnearvoa" lapselle? Jos oli on ihan luontevaa säikähtää ja luvata löytöpalkkio vert. rakas lemmikki katoaa. Itse unohdin kerran käsilaukkuni bussiin (sain onneksi takaisin) ja olin aivan hukassa! Ei kännykkää, ei lompakkoa ja kaikki kortit siellä, suurin osa meikeistä jne. Se oli aivan kamala tilanne.

* Jos kaverit ovat oikeita kavereita, eivät he todellakaan ala reppua tienesti mielessä piilottelemaan, ihan käsittämätön ajatus. Jos kyseessä tutut (eivät siis ystävät) voivat noin toimiakin.

* Jos lapsella on se 50€ niin antaisin olla, tuon ikäinen saa jo itse päättää mitä rahoillaan tekee. (Ja monelle tuo 50€ on "vuoden taskurahat" mutta joillekin pelkkä viikkoraha, eli sekin vaikuttaa paljon kuinka "iso/pieni" summa on)

Vierailija
24/31 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos 50 euroa on 4-luokkalaisen viikkoraha, niin ei varmaankaan ole vanhemmilla mitään ongelmaa sen kanssa että lapsi on antanut tuon verran löytöpalkkiota, kun siellä repussakin oli iPhone, miniläppäri ja isoisän sydänlääkkeet. Voihan näistä skenaarioista rakennella ihan niin naurettavia kuin haluaa, tai sitten voidaan pysytellä reaalimaailmassa, jossa 4-luokkalaiset eivät kanniskele 50 euroa taskussaan ja jossa kännykät on halvimpia mahdollisia. Jossittelu vain on niin helppoa...

Vierailija
25/31 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

isoisän sydänlääkkeet

Vierailija
26/31 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksi 4.-luokkalaisella on 50 euroa rahaa mukana koulussa? Minun mielestä se on paljon, mutta lapsen mielestä varmaan vähän. Jos on tuommoisiin rahoihin tottunut muutenkin.

10-vuotiaille alkaa pikkuhiljaa muodostua käsitys rahasta. Meidän 10-v on välillä "saanut" kavereilta keräilykortteja tai hahmoja ilmaiseksi ja välillä itse myy kortteja kovaan hintaan (5 euroa) kavereille. Mielestäni touhu on vähän arveluttavaa ja olenkin siitä puhunut. Lapset oppivat itse vähitellen miten rahaa käsitellään. On olemassa aikuisia, jotka ei osaa käsitellä rahaa, samoin lapsia.

Vierailija
27/31 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kirjotti, että ap kasvatus menny pieleen!

Vierailija
28/31 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

unohdin koulun jälkeen leikkipuistoon missä leikimme. Joku oli sen sieltä vienyt mukanaan, kun kotona vasta huomasin sen puuttuvan. Oli rahallisesti aika kallis menetys, sillä pusissa oli myös Nintendopeli joka oli ollut kaverilla lainassa. Uskon että tämän päivän lapsilla on paljon enemmän "omaisuutta" laukuissaan.

Vierailija
29/31 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee vaikka sitten kotiin ilman koulureppua.

Jos lapsen kiristäminen on noin helppoa, niin reppu tulee katoamaan jatkossa säännöllisesti.

Eihän ap:n viestissä kukaan kiristänyt poikaa vaan poika itse lupasi löytäjille 50 €

Otapa hetkeksi pois ne naivit-lasit. Mitäpä jos reppu meni piiloon ja tuli pois piilosta kun luvattiin riittävän suuret lunnaat? Lapsen olisi helppo selittää vanhemmilleen että hän "lupasi" parille kaverille "löytöpalkkion" ja reppu sitten löytyikin. Ja siksi 4-luokkalaisella ei enää ole säästöpossussa rahaa.

Vierailija
30/31 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aivot toimivat.

Ei tiedetä missä tuo tapahtui, oliko koulussa.

Ei tiedetä onko ap:n lapsi joku noista kolmesta.

Silti moni on mielessään luonut käsityksen ja sen perusteella kirjoittaa kommentin!

Vierailija
31/31 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa näkyy tosi hyvin kuinka erilailla kenenkin aivot toimivat.

Missä sanottiin, että lapsi on POIKA?