Jos äiti sekä lapsi kipeänä
voiko isä jäädä saikullle hoitamaan lasta? Jos siis äiti kykenemätön. Vai odottaako kaikki, että sairas äiti voi hoitaa sairaan lapsensa?
Kommentit (89)
eli siitä ei tarvitse olla erikseen TES:issä mainintaa. Kaikilla työsuhteessa olevilla on oikeus olla palkattomalla pakottavan perhesyyn nojalla. Toki työnantaja voi vaatia esim. lääkärintodistuksen.
Pitäjä oli täynnä vanhempia naisia jotka tuli suunnilleen ruokapalkalla kaitsemaan.
Ja kunnasta sai aina kodinhoitajan, joka tuli mm. äiti kävi suonikohjuleikkauksessa tai oli muuten sairaana.
Tämä hoiti lapset, siivosi, laittoi ruoat, usein jopa varastoon jne.
kertaakaan ole koko perheellä mitään vatsaflunssia podettu.
Hui olkoon. Yksi lapsi vielä pitkäaikaissairas.
Kuinkahan moni mies alkais lastansa hoitamaan sairaana?????????KYSYNPÄ VAAN!!!!! ] Mm. oksennustaudit on ihan hänen hommansa, minä en niitä pese enkä lakanoita vaihda. Sopii mulle :)
enkä kestä kuulla oksennuksen ääntä, nousee heti vedet kurkkuun,kylmä hiki otsalle, herkkä oksennusrefleksi.Ripulit kyllä hoidan, mies ei taasen niitä siedä.
Oksennustaudissa maataan vauva kainalossa. Kun on pari tuntia maannut, jaksaa pienen hetken toimia. Toivotaan, että muutkin lapset ovat oksennustaudissa, eivätkä tarvitse ainakaan ruokaa. Senkus makaavat vieressä ja oksentelevat. Imettäminen voi olla "hiukan" rankkaa kun on itsekin lähes tajuton, mutta senkin kestää kyllä.
Ei se tauti vuorokautta enempää aikuisella kestä, sen jälkeen mennään eteenpäin lepäämällä, antamalla taaperoiden sotkea, ja tekemällä vain ihan välttämättömimmät, eli ruokkimalla lapset. Muu voi odottaa.
Kuumeessa otetaan kuumelääkettä, sen avulla jaksaa kyllä varttitunnin tehdä hommia silloin tällöin, kyllä, influenssassakin.(Eivät toki kaikkein huonokuntoisimmat, mutta kyllä ihminen venyy kun on PAKKO!) Sitten pötkötellään. Parhaimmillaan lapset jaksavat viihtyä dvd:n äärellä. Vauva on kyllä tyytyväinen kun saa olla koko ajan vieressä.
Ja kyllä, kokemusta on. Influenssan aikaan kyllä sain sen verran apua, että anoppi toi yhden kassillisen ruokaa oven ulkopuolelle.
Ei yhteiskunta ole vastuussa meistä tai lapsistamme, vaan ihan me itse. Vaikka se ei reilulta tai kivalta tunnukaan.
mutta se on kiinni työnantajasta ja alasta, jolla työskentelee. Työnantaja ei välttämättä suhtaudu suopeasti edes sairaan lapsen hoitamiseen, saati, jos äiti on kotona. Kovin usein ei monella alalla voi pois olla tai työpaikka voi olla uhattuna.
olet oikeassa. Noin sitä on selvitty, me naiset siis. Kuinkahan moni mies yltäisi samaan.
Olen oppinut kokemuksen kautta myös pitämään pakasteessa valmiita ruoka-annoksia siltä varalta, että olen itse sairas ja en jaksa kokata lapsille. Mikrossa sitten lämmitän ruuat. Pyykit ym. jaksaa odottaa seuraavaan päivään, kunnes vointi edes hiukan helpottaa.
Harvoin noin onneksi käy, ei edes joka vuosi. Ja lapset ei siitä mitään traumoja saa, jos äiti on joskus vähemmän vetokunnossa.
Kuinkahan moni mies alkais lastansa hoitamaan sairaana?????????KYSYNPÄ VAAN!!!!! ] Mm. oksennustaudit on ihan hänen hommansa, minä en niitä pese enkä lakanoita vaihda. Sopii mulle :)
enkä kestä kuulla oksennuksen ääntä, nousee heti vedet kurkkuun,kylmä hiki otsalle, herkkä oksennusrefleksi.Ripulit kyllä hoidan, mies ei taasen niitä siedä.
lapsen oksentelua, siis se, kun lapsi kärsii ja itkee. Pakkohan ne ykät ja ripulit on pois siivota
Jos isa on sairaana aiti hoitaa lapset ja isa itsensa.
Aidit saa kylla sairastaa kunhan se ei vaikuta siihen miten hoitavat hommansa (=lapset & kodin).
Oikein odotan etta tyohon palattuani voin joskus sairastaa Yksin Kotona. Luksusta!!!
Periaatteessa kai isalla on oikeus jaada kotiin hoitamaan sairasta lasta (jos aiti ja lapsi on kipeena), mutta aika harva kai jaa jos toinen vanhemmista on kotona.
kuullut valittavan siitä, että ovat sairaana hoitaneet sairaita lapsia. Kai silloin tehdään vaan välttämätön. Sairaudet ovat osa elämää ja tilapäisesti näköjään selviää vaikka mistä.
Tuskin kukaan isovanhempi haluaa tulla hoitamaan vatsatautista perhettä, sairastuu vielä itsekin.
Oikein odotan etta tyohon palattuani voin joskus sairastaa Yksin Kotona. Luksusta!!! .
Av:n sääntöjen mukaan lapsen pitäminen päiväkodissa minuuttiakaan sen ajan ulkopuolella joka äidillä kuluu työmatkaan ja töissä on lapsen rääkkäämistä. Esim. jos sattumalta pääsee töistä vähän aikaisemmin, vaikka kahdelta ja ajattelee käyvänsä ruokakaupassa täytyy hakea lapsi heti pois hoidosta, sillä lapsella on sata kertaa kivempaa siellä hikisessä marketissa kuin tarhan pihalla (tai sisällä) kavereiden kanssa.
Näinollen myöskin jos äiti on sairaslomalla, tulee hänen pitää lapset kotona.
Em. kohdat eivät koske isiä, vain äitejä.
mihin en voi sanoa mitään muuta kuin että olisi joskus hyvä kokeilla millaista on oikeasti olla yksin vastuussa kaikesta, ja sen jälkeen voisi sitten miettiä uudestaan, että kannattaako haistattaa muille paskat sen takia ettei itse itse pärjää kahdeksaa tuntia sairaana ilman miestä.
Meillä on pärjätty vastaudit, norot, flunssat, influenssat jne. ihan ilman miestä. Eikä ole tarvittu mummoja ja pappoja apuun, ellei sitten sairaalahoitoa joku tarvitse.
Ihmeen uusavutonta porukkaa.
kirjoitit juuri kuin ajattelin minäkin.
Toisaalta, voiko ihmetellä mitään, kun tuntuu joittenkin kohdalla olevan niin, ettei yhden lapsen kanssa selvitä normaaleista kotiaskareista. Miten voisi sitten sairaana selvitä senkään vertaa.
Ei minullakaan ole kukaan tullut avuksi, vaikka sairaana olen hoitanut kolmea alle 5v lasta.Enkä kyllä haluaisikaan ketään tartuttaa tai olla vielä kipeänä seurustelemassa jonkun isovanhemman kanssa.
Mielestäni omien lasten kanssa pärjää kipeänäkin sen lyhyen ajan, minkä sairaus yleensä kestää. Silloinhan on lupa ottaa rennosti, äidilläkin..
On joskus nukuttu parisängyssä koko katraan kanssa ja annettu taudin häipyä lepäämällä. Ja lapsetkin kyllä näkee, että äiti on kipeä ja silloin tyytyvät vähempään, ainakin meillä on näin ollut, ihme kyllä. Muuten vilkkautta riittää..
aika monesti ollut suunnilleen pää kainalossa. Olen ollut todella kipeä, kova särky ym. ja kotona on täytynyt pärjätä aamusta iltamyöhään (miehellä sesonki töissä) kolmen alle kouluikäisen kanssa. Niin ja pienin oli ekalla kerralla 1-2kk. Eikä kyseessä ollut mikään parin päivän tauti vaan vitun kipeä iskias
mihin en voi sanoa mitään muuta kuin että olisi joskus hyvä kokeilla millaista on oikeasti olla yksin vastuussa kaikesta, ja sen jälkeen voisi sitten miettiä uudestaan, että kannattaako haistattaa muille paskat sen takia ettei itse itse pärjää kahdeksaa tuntia sairaana ilman miestä.
Meillä on pärjätty vastaudit, norot, flunssat, influenssat jne. ihan ilman miestä. Eikä ole tarvittu mummoja ja pappoja apuun, ellei sitten sairaalahoitoa joku tarvitse.
Ihmeen uusavutonta porukkaa.
mietin uudestaan. haista paksa!
Ja juurikin kyseessä palkaton vapaa, jonka sai minun lääkärintodistuksella. Tosin miehen työpaikalla ovat niin reiluja, että sai palkattomistaan palkan.
Ja syynä se, että oli molemmat olkapäät pariin otteeseen samaan aikaan pahasti tulehtuneet. Melko hankala kanniskella vauvaa tai tehdä muutakaan, kun kädet kantositeissä... Mies joutui myös pesemään minut kun kävin suihkussa, auttaa vaatteet päälle ja hoitaa tietysti kotihommat.
Mutta vatsataudit ym. on pärjätty ilman.
Olisihan se ollut kiva jos mies olisi saanut saikkua kun olin lasten kanssa kipeänä, mutta ei saanut.
Oli vain pakko pärjätä. Tämä on minusta epäkohta, mutta joskus on vain pakko venyä kun ei voi muuta.
Siihen aikaan ei ollut näitä virikehoitojakaan, minne olisi voinut tupata kuumeisen lapsen buranan voimalla, kuten nykyään tehdään.
On meitä suurperheen äitejä, jotka sinnitellään sairaanakin. Yleensä lastentaudit ei edes tartu helposti, onneksi. Ei joka mies pysty palkattomia päiviä ottamaan töistä. On se kumma, jos ei yhden lapsen kanssa selviä, liian helpolle on opittu.
Todellisuudessa siellä on mummot ja mammat apuna, kaunistellaan vaan vähän totuutta meillä marisijoille...
kun meni sappikivi- tai suonikohjuleikkaukseen tai muuten kun tarvitsi.
Ja minusta ei ole mikään meriitti vääntää suurperhettä ja kerätä glooriaa sitten siitä, että hoitaa sen ihan yksin. Jippii! Ja vau.
Moni pienemmän perheen äiti sitten taas tuottaa myös verotuloja, eikä vain makaa elättinä loputtomiin.