Jos äiti sekä lapsi kipeänä
voiko isä jäädä saikullle hoitamaan lasta? Jos siis äiti kykenemätön. Vai odottaako kaikki, että sairas äiti voi hoitaa sairaan lapsensa?
Kommentit (89)
kolme lastani jopa oksennustaudissa. Eihän se kivaa eikä helppoa ole, mutta minkäs teet.
niin siis tätä mä pohdin. miten kaikki olettaa, että äiti on ylikykeneväinen kaikkeen mahdolliseen. Tässäkin kohtaa äitien pitäis vaatia itselleen vähän enemmän oikeuksia. Ihan hullua!
toisaalta, mistäpä niitä oikeukisa vaatii...kaikki odottaa, että äidit ovat ylisuoriutujia.
sairaslomaa, vaikka olisin kuinka kipeä. Meidän onni on lähellä asuva anoppi. Jos olen supersairas, pyydetään apuun. Mutta kyl mää kuumeessa, ripulissa ja vaikka missä olen lasten kanssa ollut. Sen kun vaan maataan kaikki dvd pyörien ja lapset mussuttaa vaikka muroja niin kauan että ukko tulee työstä ja laittaa ruokaa. Tai oikeastaan tulee kaupankautta valmiin ruoan kanssa.
eihän se nyt saikulle voi jäädä. Toki palkattomalle, jos työantaja hyväksyy... Voi jessus!
palkattomalle, jos työnantajaa antaa luvan. Pitäähän yksinhuoltajienkin pärjätä, mikä erioikeus tässä olisi perheissä, joissa 2 vanhempaa...
voi jäädä palkattomalle vapaalle perhesyistä muutamaksi päiväksi. mutta siinä ei mun tietääksini mitkään mutat auta että molemmat vanhemmat vois olla samaan aikaan kotona jos lapsi ( tai toinen aikuinen) on kipeä.
mutta todennäköisesti se vaatii sen, että äiti käy lääkärissä ja hankkii sairastodistuksen, jonka isä sitten kiikuttaa työpaikalleen. Ei se voi olla edes laillista, että äidin pitäisi pystyä hyvin sairaana hoitamaan lastaan yksin. Jos ei ole isää, joka hoitaa, niin sitten pitää pyytää muuta sukulaista tai palkattua hoitajaa. Käytännössä kuitenkin äidit ovat varmaan sairaalahoidossa ennen kuin saavat sairaslomaa. Tiedän itse omasta kokemuksesta, että sairaana lapsen hoitaminen on hyvin raskasta. Varsinkin, jos hoidettava on vielä vauva, joka ei vielä puhu, ei osaa itse hoitaa tarpeitaan ja pitää syöttää. Kyllä siinä toivoisi, että joku toinen olisi auttamassa. Mutta meillä isovanhemmat asuvat satojen kilometrien päässä, eivätkä voi tulla paikalle niin nopealla varoitusajalla.
täällä se dndn pyörittäminen ei onnistu, kun on kyse 2kk vauvasta...
Jos olet niin sairas, että et esim kykene hoitamaan vauvaasi, hyvä kun soittaa apua, niin pakkohan siinä on ulkopuolisen tulla apuun.
palkattomalle, jos työnantajaa antaa luvan. Pitäähän yksinhuoltajienkin pärjätä, mikä erioikeus tässä olisi perheissä, joissa 2 vanhempaa...
niin no lähinnä tässä olisi kysymys siitä, että sairaan äidin olisi saatava apua. oli sitten yh tai ei. plaa plaa...
jos sairaiden ihmsiten tulee huolehtia sairaista jälkeläisistä. eikös se ole vähän niinkuin heitteillejättöä, jos kyse vielä pienestä vauvasta...
kovin paha oksennustauti sinulla jos olet lapsetkin pystynyt itse hoitamaan :)
Meillä on mies jäänyt tarvittaessa hoitamaan sairasta (tai tervettäkin silloin kun olin vielä kotiäitinä) lasta jos olen ollut niin kipeä etten ole pystynyt lapsia hoitamaan.
mutta todennäköisesti se vaatii sen, että äiti käy lääkärissä ja hankkii sairastodistuksen, jonka isä sitten kiikuttaa työpaikalleen. Ei se voi olla edes laillista, että äidin pitäisi pystyä hyvin sairaana hoitamaan lastaan yksin. Jos ei ole isää, joka hoitaa, niin sitten pitää pyytää muuta sukulaista tai palkattua hoitajaa. Käytännössä kuitenkin äidit ovat varmaan sairaalahoidossa ennen kuin saavat sairaslomaa. Tiedän itse omasta kokemuksesta, että sairaana lapsen hoitaminen on hyvin raskasta. Varsinkin, jos hoidettava on vielä vauva, joka ei vielä puhu, ei osaa itse hoitaa tarpeitaan ja pitää syöttää. Kyllä siinä toivoisi, että joku toinen olisi auttamassa. Mutta meillä isovanhemmat asuvat satojen kilometrien päässä, eivätkä voi tulla paikalle niin nopealla varoitusajalla.
Saahan sen äitiyslomankin siirrettyä isälle, jos äiti sairastuu pitkäksi aikaa.
jäädä vai ei.
Ilmottaa vaan, työhön, et pitää kotitoimistopäivän jos ei tarvai asiakkaalle mennä tai ole jotain ihan todella tärkeää palaveria.
Eipä se paljoa töitä päivän aikana tee, kunhan päivystää puhelinta ja pitää silmällä tulevaa sähköpostia.
voi niin käydä, että vaimo tai mies on niin kipeä, että ei voi samaan aikaan sairaana olevaa lasta hoitaa. Ja syitä voi olla monia.
olisi säädetty äidin terveydentilan vaikutuksesta lastenhoitoon...:)? Eri asia lastensuojelulliset asiat.
Sairaslomalle ei isä voi jäädä, mutta periaatteessa meillä ainakin isä voisi jäädä hoitamaan sairasta lasta, jos ei äiti siihen sairautensa vuoksi kykene. Siis meillä mies soittaisi työnantajalle ja kertoisi tilanteen, uskon että saisi palkkansa ihan samaan tapaan, kuin jos äiti olisi töissä ja lapsi sairaana. Varmaan työnantajakohtaista
neljä kuukautta sairaslomaa, kaksi lasta.
Ihan oma ongelmamme oli. Eipä auttanut työntekijä, eikä kotikaupunki.
Palkattiin sitten itse kotiin apua.