Mitä liikkuu (muuta kuin tyhjää+kusta) tällaisen vanhemman päässä?? *pk-tädin tilitystä*!!!
Sattuipa tässä kuluneella viikolla päivä jolloin 3-5v lasten ryhmässä jossa työskentelen, alkoi 3v lapsi itkemään ja valittamaan korvakipua.
Kipu ei ottanut laantuakseen joten hetken sitä seurailtuani päätin soittaa kys lapsen vanhemmalle, sille jonka ovat itse papereihin merkanneet ns "ensisijaiseksi hlöksi jolle soitettava jos tarvis".
Tämä kys hlö, lapsen isä, totesi että enpä pääse nyt lasta hakemaan, töissä sellainen tilanne. Ja ei, ei ole sellaisessa työssä mitä ei voisi kesken jättää jos tilanne vaatii.
Myöskään lapsen äiti ei suostunut jättämään työtään tullakseen hakemaan sairaan ja kivuliaan lapsensa pois pksta.
No sitten varahakijalle eli isovanhemmalle soittamaan, sieltä sama vastaus että enpä nyt voi tulla kun on mentävä "tyyliin shoppailemaan".
Eli loppujen lopuksi tämä sairas lapsi vietti normaalipituisen päivän pkssa, 23 lapsen ryhmässä korvaansa itkien ja 38 (nousujohdanteessa olevan) kuumeessa.
Olen 8v alalla ollut ja momenmoiseen vanhempaan törmännyt ja eräitäkin kertoja kerännyt ammatillisuuteni etten sano suoria sanoja, mutta nyt, nyt oikeasti ja kirjaimellisesti purin kieltäni veren maku suussa että en solvaissut päin näköä kun lasta tultiin lopulta 5h soiton jälk hakemaan.
Ja ei, ei ollut äiti tai isä silloinkaan vaan se isovanhempi.
**--£%/(%"¤%%#¤%% -½&%#¤¤ !!!!!!!!!!!!!!!
Kommentit (177)
Olen todennut, että työni on ihan yhtä arvokasta kuin päiväkodin hoitajien työ, joten jos heillä on pulaa sijaisista, ei minulla ole velvollisuutta sitä paikata ottamalla lapsi kotiin muka sairaana. Kertaakaan lapsi ei ole ollut oikeasti kipeä, kun ovat soittaneet eli ehkä lastenhoitajien koulutukseen ei kuulu esim. kuumemittarin lukemien tulkintaa.[/i Onkohan sulla kaikki ihan kunnossa tän viestin perusteella?? Tuskinpa turhaan Pk:sta soitetaan. Aina on varmasti taustalla ajatus lapsen hyvinvoinnista. Kyllä lapselle hoitopäivä on verrattavissa aikuisen työpäivään. Haluaisitko itse olla töissä todella sairaana? Millaiset arvot sulla oikein on? Haloo?
Sanotaan, että lapsella yskää, nuhaa, oksentelua. Kun menen paikalle, ei lapsessa ole mitään vikaa. Kun vien lapsen lääkäriin (jotta saan palkallisen vapaapäivän), ei lääkäri löydä lapsesta mitään vikaa. Nähtävästi LTO on taitavampi tekemään diagnooseja kuin lastenlääkäri?
kun ihmiset miettii vaan jotain hemmetin vaitiolovelvollisuutta. Huoh. Ei se mitään että lapsella oli korva kipeä 5 tuntia. Haistakaa nyt home kaikki lässyttäjät, ihanaa että joku kehtaa joskus valittaa meistä vanhemmistakin. Aina vaan kitistään niistä pk:n tyypeistä.
Mä ehkä vetäisin mun miestä turpaan jos se ei hakis meidän poikaa tarhasta tossa tilanteessa (onneks ei oo pelkoa sellaisesta). Ei tartteis soittaa kun toiselle meistä ja me itse sovittais kumpi hakee. Vaikka olis määräaikainen sopimus, vaikka menis iso diili ohi, vaikka taivas repeäis. Meidän lapsi ei jumankauta joutuisi olemaan kipeän korvan kanssa viittä tuntia!
Näin aion tehdä tästä lähtien. Ja samaa ehdotan ystävillenikin.
Kiitos ap:lle ketjun avaamisesta. Olen miettinyt niinä parina kertana, kun olen hakenut lapseni, oliko haku oikeasti tarpeen, kun lapsi on ollut ihan pirteä ja terveenoloinen. Nyt sitten ainakin minä osaan epäillä todenperäisyyttä jo paikan päällä, ja jäädä yhdessä päiväkotihoitajien edessä tutkimaan lapsen oloa vähän paremmin.
Luin ketjun läpi. Ja kertomukset hoitajien soitoista vanhemmille sairaasta lapsesta, joka ei ole sairas, saivat minut surulliseksi. Jos hoitajat tällä tavalla systemaattisesti pyrkivät vähentämään työtaakkaansa, on jotain tehtävä. Ei ole savua ilman tulta. Ehkä on todellakin niin, että ap:lla on ollut tapana soittaa pienestäkin aivastuksesta heti vanhemmille, jotka tarpeeksi usein ovat nyt sitten juosseet hakemassa lapsensa ja todenneet kerta kerran jälkeen tämän olevan terve. Ja nyt sitten on käynyt niin, että vanhemmat uskoivat hoitajan jälleen kerran bluffaavan. Miten voisimme estää näin käyvän? Joku kertoi ottavansa aina mukaan korvakuumemittarin ja mittaavansa lapsensa kuumeen paikan päällä. Hyvä idea. Jos hoitajat tietävät, että heidän ilmoituksensa tarkistetaan saman tien ja aina, nostaa tämä heidän kynnystään keksiä valesairauksia. Tyyliin: trust but verify. Ikävää, jos tähän on mentävä, mutta jos tällä tavalla saadaan kitkettyä niiden joidenkin hoitajien epäammattimainen käytös pois, on ko tapa mielestäni oikeutettu ja yksinkertainen. Täydellinenhän ratkaisu tuo ei ole. Sillä alalla toimivan pitäisi todella pitää työstään eikä miettiä, millä tavalla saisi työtaakkaansa vähennettyä, kuten näköjään ne hoitajat tekevät, joilla on tapana soittaa terveistä lapsista vanhemmille. Sellaisille hoitajille sanoisin: hankkikaa toinen ammatti, ja sassiin.
elleivät ole valmiiksi annosteltuja.
panadolia tms ei päiväkodeissa saa antaa, vaikka vanhemmat kuinka antaisivat luvan puhelimessa.
miksi vaaditte ls-ilmoitusta edellä mäinitussa tilanteessa!? Lapsen edun takia? Vai vanhemmille kostiksi huonosta vanhemmuudesta?
On mieltä lämmittävää aina vain uudestaan todeta tätä palstaa lukiessa, kuinka järjettömän empaattisia ja ymmärtäväisiä me olemme toisiamme kohtaan. Se, että pieni lapsi joutui korvakipuisena olemaan päiväkodissa pitkän päivän on ehdottoman väärin. Mutta onko se syy tehdä ls-ilmoitus ja pistää lapsi siihen rumbaan mukaan? Entä jos nämä vanhemmat kaikesta huolimatta ovatkin lastaan rakastavia ja hänen hyvinvoinnistaan huolehtivia vanhempia, jotka eivät oikeasti silloin päässeet paikalle? Mahdotonta?
Miten päiväkodissa toimittiin? Veikkaus: lasta ei lääkitty, vaan annettiin hänen olla kipuinensa ajatuksella "sittempähän näkevät kuinka kipeän lapsen ovat hoitoon tuoneet". Luultavasti vanhempia arvosteltiin porukalla, ehkä jopa lapsen kuulleen. Miten oltaisiin toimittu, jos oltaisi ajateltu lasta: Lääkitty lapsi panadolilla tms. vanhempien luvalla. Järjestetty lapselle rauhallinen lepopaikka,ja jotain erityiskivaa, video tms. Rauheiteltu lasta, ja annettu hänelle tieto, että vanhemmat/isovanhemmat tulevat heti kun pääsevät, mutta siinä menee jonkin aikaa. Ajateltu nimenomaan LASTA!
Mitenkähän te aina niin ymmärtäväiset mammat suhtautuisitte, kun minä, ehkä juuri sinun lapsesi lto, poistuisin töistä oman lapseni korvakivun takia sen sileän tien, välittämättä siitä, että ryhmään jää sillä hetkellä ehkä vain yksi aikuinen koko 20 lapsen ryhmään. Tai jos se olisikin minun mies, lapsenne opettaja koulussa, joka jättäisi 25 lapsen luokan oman onnensa nojaan ja poistuisi? Me olemme itse asiassa oikein mielellämme kotona lapsen sairauden(kin) vuoksi. Mutta työnantajamme taas ei ole ollenkaan niin avoin ajatukselle, että pitäisimme lapsen varmuuden vuoksi kotona vielä muutaman päivän toipilasajalla, varmuuden vuoksi.
t.uudelleen kouluttautumista harkitseva lto, joka on perin kyllästynyt työyhteisönsä jäseniin, joilla liian usein toiminnan ja sanomisien motiivina on kaikkea muuta, kuin lapsen etu!!!!
luotettava. Ei ole yks, eikä kaks kertaa, mitä korvakuumemittari on meidänkin lapsille näyttänyt normaalilämpöä. Tavallisella sitten mitattu päälle 38.
t. sairaanhoitaja
kun ihmiset miettii vaan jotain hemmetin vaitiolovelvollisuutta. Huoh. Ei se mitään että lapsella oli korva kipeä 5 tuntia. Haistakaa nyt home kaikki lässyttäjät, ihanaa että joku kehtaa joskus valittaa meistä vanhemmistakin. Aina vaan kitistään niistä pk:n tyypeistä. Mä ehkä vetäisin mun miestä turpaan jos se ei hakis meidän poikaa tarhasta tossa tilanteessa (onneks ei oo pelkoa sellaisesta). Ei tartteis soittaa kun toiselle meistä ja me itse sovittais kumpi hakee. Vaikka olis määräaikainen sopimus, vaikka menis iso diili ohi, vaikka taivas repeäis. Meidän lapsi ei jumankauta joutuisi olemaan kipeän korvan kanssa viittä tuntia!
eikä sitäkään aina suositella.
Kuulehan ap, kiva, että puolustat itse itseäsi - haista home on näköjään mieli-ilmaisusi.
Ja kiroilu myös. Toivottavasti et kiroile työssäsi ja lasten edessä tai kotona lastesi edessä.
Me emme todellakaan tiedä kokonaistilannetta, josta sinä kerroit vain yhden osan. Joka siis todellakin (?) oli lapsen korvatulehdus, joka aiheutti itkua. Ja jonka vuoksi lapsen olisi todellakin pitänyt päästä pian kotiin. Tai ensiksi tietenkin lääkärille.
Mutta et ole vielä kertonut meille, onko sinulla tapana saoittaa aika ajoin vanhempia hakemaan lapsiaan sairauteen viitaten, vaikka lapsi on terve?
kun ihmiset miettii vaan jotain hemmetin vaitiolovelvollisuutta. Huoh. Ei se mitään että lapsella oli korva kipeä 5 tuntia. Haistakaa nyt home kaikki lässyttäjät, ihanaa että joku kehtaa joskus valittaa meistä vanhemmistakin. Aina vaan kitistään niistä pk:n tyypeistä. Mä ehkä vetäisin mun miestä turpaan jos se ei hakis meidän poikaa tarhasta tossa tilanteessa (onneks ei oo pelkoa sellaisesta). Ei tartteis soittaa kun toiselle meistä ja me itse sovittais kumpi hakee. Vaikka olis määräaikainen sopimus, vaikka menis iso diili ohi, vaikka taivas repeäis. Meidän lapsi ei jumankauta joutuisi olemaan kipeän korvan kanssa viittä tuntia!
Hesen luukulla ei onneksi ammatti-identiteettiä tai isoja diilejä tarvii paljon miettiä ;)
Ei ole korvakuumemittari siis luotettava. Hyvä on, otan siis mukaan kahdenlaiset kuumemittarit, ja verratkaamme tuloksia keskenään. Eikä kai päiväkodin hoitajille ole mitään sitä vastaan, että kuume mitataan vielä uudemman kerran päiväkodin mittarilla? Onhan hyvä saada referenssiä tilanteesta, kun lähdemme siitä päiväkodista kohti lääkäriasemaa?
Hox, se korvakuumemittari ei muuten ole
Vierailija - 21.01.11 11:07 (ID 11928648)
luotettava. Ei ole yks, eikä kaks kertaa, mitä korvakuumemittari on meidänkin lapsille näyttänyt normaalilämpöä. Tavallisella sitten mitattu päälle 38. t. sairaanhoitaja
Miksi sinä ap painotat sitä, että et kirjoita tätä Suomessa. Mitä merkitystä tuolla asialla itse asiassa on? Minuun särähtää tapasi purkaa aggressiota. Puret kielesi verelle ja raivoat täällä sitten jälkeenpäin, kun et ole kyennyt suoriutumaan tehtävästäsi päiväkodissa. Oletko tullut ajatelleeksi, että lapsi luultavasti jäi itkuisaksi nimenomaa sinun käytöksesi vuoksi. Pieni lapsi, jolla on kipuja ja päiväkodin hoitaja, joka puhisee raivoa, joka kohdistuu saman lapsen vanhempia kohtaan eli myös säteilee lapselle. Oletko ainoa hoitaja siinä päiväkodissa? Mitä työtoverisi ja esimiehesi tekivät? Vai oliko diagnoosisi lapsen korvakivusta sinun yksin? Itkikö lapsi kenties enemmänkin sitä, että koki olonsa sinun hoidokkina epämieluisaksi? Näinkin voi nimittäin sattua. Vaikkei saisikaan. Menepä itseesi ja mieti asiaa tovi. Ehkä vanhemmat tuntevat sinut jo aikaisemmista turhista yhteydenotoista ja tämänkertainen viivyttely johtui siitä, että olit turhan monasti huutanut "susia-susia" niinkuin tuossa vanhassa tarinassa, jossa kylän asukkaat eivät enää uskoneet susien todellakin tulleen kylään.
Näyttää siis siltä, että tapa on tavallinen, jotta työtaakkaa saa vähennettyä. Ehkä tilanne on riistäytynyt käsistä niin, että valesoittoja on alunperin tehty juuri tässä alla mainitusta syystä - kun sijaisia ei ole ollut ja hoitajat eivät ole haluneet jäädä ylitöihin. Ja kun on huomattu, että hei, tämähän toimii, on alettu soittaa yhä useammin ja useammin, jotta tavallisenkin työpäivän taakka kevenisi.
Hei - se on saatava loppumaan.
Mitäs, jos me äidit ja isät alamme oikein porukalla seurata näitä mielestämme vääriä soittoja; listataan ne tänne av:lle ja puhutaan näistä epäilyksistämme.
Luulen, että avoin keskustelu tässä palstoilla voisi tuoda selvyyttä ongelmaan ja auttaisi niitä todella sairastuneita lapsiamme, jotta vanhemmat eivät aiempien turhien hakukeikkojensa turruttamina jätä hakematta oikeasti sairastuneita lapsiaan.
Aloitetaan siis uusi ketju vaikkapa nimellä päiväkodissa sairaaksi ilmoitetut lapsemme tms..
Meillä se on päiväkodinjohtajan määräys
Hänellä on 4 päiväkotia johdettavanaan. Koska sijaisia ei saa palkata, annetaan aika usein aamupäivällä tieto, että lapsia on illaksi liikaa, löytyykö mitään apua. Jos e ihalua jäädä tuplavuoron, kannattaa mitata kuumeita!
[/quote]
jokaiselle pitäis olla ihan päivänselvää, että sairas lapsi haetaan pois hoidosta! Itse hain syksyllä pojan pk:sta äkillisen korvakivun vuoksi ja vein samantien lääkäriin. Minusta oli hyvä, että pk:sta soittivat ja sain lääkäriajankin vielä sille päivälle.
Ensinnäkin TtT:lle vaitiolovelvollisuuteen liittyen - naurettava pointti ottaa tuollainen asia tarkasteluun tällaisessa yhteydessä.
Toiseksi niille valopäille, joiden lapset sairastavat vain kun kuumemittarin lukemat nousevat. Lapsi voi olla sairas, vaikkei hänellä olekaan kuumetta.
Aika monesta työstä voi lähteä pienen järjestelyn jälkeen. Kuten vaikkapa päiväkodista tai koulusta (joku mainitsi nekin työpaikat sellaisiksi, joista ei voi heti lähteä). Eihän kukaan vaadikaan lähtemään heti, mahdollisimman pian tarkoittaa kuitenkin useimmiten jotain muuta kuin ap:n mainitsema 5h)
Olen sitä mieltä, että ne vanhemmat jotka ajattelevat lastensa hoitopäivän olevan hauskaa leikkiä kavereiden kanssa (niin hauskaa, että lapsen iästä riippumatta sinne kannattaa viedä lomilla ja pikkusisaruksen synnyttyäkin) eivät tajua, että lapsen olo pk:ssa sairaana tai puolikuntoisenakaan on todella kurjaa lapsen itsensä kannalta.
aina samoille vanhemmille sattuu näitä "turhia" sairaan lapsen hakureissuja? Minulla on ollut 5 lasta erilaisissa päivähoitopaikoissa vuosien varrella, eikä koskaan ole soitettu turhan takia hakemaan lasta pois sairauden varjolla. Ja soittoja on kyllä tullut.
Ensinnäkin lapsi on tunnettava melkoisen hyvin, jotta pystyy näkemään onko tämä sairas (siis kuumetta lukuunottamatta). Eli raja tuon sairas/terve on hyvin häilyvä. Samoin on tiedettävä kuka vanhemmista pitää omaa lastaan sairaana pikku yskän takia, kuka vaatii kunnon oksennustaudin ennen kuin lastaan vaivautuu hakemaan.
Eli tämä sairauden tulkinta ei ole mitenkään helppo. Kuumetta ei vaadita, vaan päiväkodissaolo vaatii että lapsi on siinä kunnossa että JAKSAA olla mukana KAIKISSA päiväkodin toiminnoissa (mm. ulkoilu ja jumppa). Omaa lastani en veisi esim. jumppaan jos huonovointinen, vaikkakin kuumeeton. En siis myöskään päiväkotiin!
Teit ihan oikein ap. Soitto kotiin vaan, jos lapsi ei ole kunnossa! Tehkööt vanhemmat sitten omat johtopäätöksensä lapsen nähdessään. Tärkeintä on että vanhemmat ainakin tietää, mikä lapsen tilanne on.
Se, että asiasta tiedotetaan vanhemmille ei tosiaan ole mikään turha soitto. Ajatelkaapa, millainen haloo nousisi, jos lapsesi olisi oksennellut klo 10 asti, mutta kukaan ei soittaisi sinulle. Saisit tietää asiasta vasta hakiessasi lasta klo 17. Kyllä olisi av-mammoilla taas kritiikkiä pk-hoitajia kohtaan!!!
Teetpä niin tai näin, aina mammat valittaa. Kaikille on vaikea olla mieliksi ;) Ja varmaan sen takia lastentarhanopettajista pulaa onkin! Täysin aliarvostettua hommaa, pienellä palkalla. Ja niin arvokasta työtä tekevät, TEIDÄN LASTENNE kanssa. Hävetkää narisijat!
luotettava. Ei ole yks, eikä kaks kertaa, mitä korvakuumemittari on meidänkin lapsille näyttänyt normaalilämpöä. Tavallisella sitten mitattu päälle 38. t. sairaanhoitaja
jos ne ei ole luotettavia
vaikka olisi töissä millainen vajaus. Joskus meitä on ollut koko päivän aikana töissä vain 2 hoitajaa (24 lasta), kun osa väkeä on sairaana ja sitten tulee soitto, että LTO:n lapsella on kuumetta. Vartissa se lähtee ja jättää ryhmän pulaan. Oma lapsi ensin, muiden lapset vasta sitten.
että kipulääkettä ja lepoa, muuta ei tarvita hoidoksi. Lääkäriin pääsee viikon kuluttua, jos tauti jatkuu.
Eli miksi se lapsi olisi pitänyt noutaa kotiin? Olen oppinut, että kun päiväkodista soitetaan, nappaan mukaan korvakuumemittarin ja näytän hoitajalle, että kuumetta ei ole, opetelkaa mittaamaan. Lapsista soitetaan kotiin, kun hoitajia ei ole iltavuorossa tarpeeksi ja halutaan vähentää väkeä. Eli terveet lapset kotiin, kun ei saada sijaisia.
että jokainen korvakuumemittari pitäsi nakata välittömästi roskiin. Ovat erittäin epäluotettavia, saattavat antaa täysin erilaisen mittaustuloksen kun mittaat 2 kertaa peräkkäin. Meidän pojalla oli kerran kädellä otsasta kokeillen paljon kuumetta, sairaanhoitaja mittasi korvakuumemittarilla 37.2 astetta. Sanoi itsekin että ei tää voi pitää paikkansa ja mittasi uudestaan, tulos oli 38.9. Eka kerralla oli ilmeisesti huonosti korvassa jolloin ei anna luotettavaa tulosta.
Millainen ammattilainen koet olevasi? Teet diagnoosin hetkessä, ja sitten puhelimeen. Lääkärikin malttaa katsoa korviin ja nousujohdanteessa olevan kuumeen mittaamiseen tarvitaan useita mittauskertoja vähintään 2 tunnin aikavälillä. Sinä nähtävästi osaat yhdestä mittauksesta ennustaa kuumeen nousevan?
Kipeää korvaa voi lievittää ihan ilman lääkkeitä esim. lämpötyynyllä. Sen käyttöön ei tarvita vanhempien lupaa. Seuraavalla kerralla varmasti osaat tarkkailla tilannetta hieman pitempään, etkä leiki lääkäriä.
Justiinsa näin.. sairastaa pk:n melussa. Koittakaapa vanhemmat itsekintäyttää se mitä vaaditte lapsiltanne.