Mitä haluaisit arvostelematta kysyä lestadiolaisilta? (ov)
Minua ainakin kiinnostaisi tietää "säännösteleekö" kukaan tietoisesti esim. rakastelun välttelemistä ovulaation aikana?
Pelottaako teitä koskaan tuleva lasten lukumäärä ja kuinka jaksaa hoitaa? Tuntuisi ainakin minusta luonnolliselta vähän pelätä (en tosin lestadiolainen ole) vai antaako usko vaan voimia jaksaa pelkäämättä?
Jostain syystä lestadiolaiset ja heidän elämäntyylinsä kiinnostaa minua. Olisin iloinen jos joku teistä uskaltaisi vastata kysymyksiini ja mahdollisesti muidenkin kysymyksiin. Toivoisin myös, että mahdolliset tulevat kysymykset olisivat vain kysymyksiä, eikä arvostelua tai pilkkaamista.
Kommentit (705)
että se saa niin paljon pahaa aikaan. Tälläkin hetkellä alkoholista johtuvat syyt ovat yleisin kuolinsyy miehillä ja naisillakin melkein. Alkoholin vaikutuksen aikana ihmiset monesti tekevät pahoja tekoja; väkivaltaa, pettämistä jne joista aiheutuu monenlaista kärsimystä.
Ja vaikka monet ihmiset hallitsevat alkoholinkäyttönsä niin kokeilematta ei kukaan tiedä kuuluuko niihin joista tulee alkoholiongelmaisia vai ei. Joten olemme katsoneet parhaaksi kieltäytyä kaikki kokonaan ko aineesta.
Tupakka on epäterveellistä kuten vaikka vääränlainen ruokavalio tai liikunnan harrastamattomuus. Epäterveelliset tavat ovat epäterveellisiä tapoja, niitä ei suositella kenellekään mutta ei pidetä syntinäkään, siis Jumalasta erottavina asioina.
"yhtä väärässä" siksi, että siteerasin kysyjää joka alunperin sitä käytti. Siksihän se on sitaateissakin. Sitäpaitsi jos olen sitä mieltä että joku ihminen on jossain asiassa väärässä, se ei mielestäni ole mollaamista.
Nimittäin tupakka on paitsi epäterveellistä käyttäjälle, myös erittäin addiktoivaa ja epäterveellistä myös kaikille savuhaitoista kärsiville. Ymmärrän kyllä nuo perusteet, miksi alkoholi on kielletty, mutta samalla logiikalla kyllä ehdottomasti pitäisi tupakankin olla.
Sitä paitsi useissa tutkimuksissa on todettu, että punaviinin maltillisella käytöllä on positiviisia terveysvaikutuksia ja tosiaan Jeesuskin joi punaviiniä. Mutta ei taatusti tupakoinut.
jotka jäävät nikotiinikoukkuun. Eikö siis tupakan kokeilunkin pitäisi jo siksi olla kielletty?
miksei tupakkaa pidetä syntinä koska se on addiktoivaa ja epäterveellistä. Mutta miksei samalla logiikalla kaikki epäterveellinen ja addiktoiva ole kielletty? Rasvainen ruoka, suklaa, tietokonepelit...
Jeesus myös muuten sanoi: "älkää juoko sitä viiniä mistä paha meno tulee".
Mun mielestä muuten tupakan ja alkoholin haitat on aivan eri sarjassa, ja vaikka pieni määrä punaviiniä on terveellistä, se terveellisyys ei johdu kyllä siitä viinissä olevasta alkoholista vaan niiden rypäleiden sisältämistä aineista. Joten marjamehu yhtä terveellistä.
käymisprosessista eli marjamehu ei ole sama asia.
Ja en ymmärrä, miten tupakan aiheuttamat haitat olisi aivan eri sarjassa silloin kun puhutaan terveydestä. Tupakka ei aiheuta huostaanottoja eikä väkivaltaa, kuten alkoholismi, tätä ei käy kiistäminen. Mutta terveyshaitoissa se on kyllä pahaa kamaa. Sen takia ihmisiä kuolee syöpiin, sairastuu astmaan jne. Alkoholia voi taas nauttia pieniä määriä, ejos ei ole addikotiuvaa sorttia, ilman mitään terveyshaittoja, mutta jo tupakoivan kanssa samassa huoneessa olo on terveysriski!!
Ihminen tarvitsee rasvaa, joten sikäli rasvaisen ruuan kieltäminen ei oikein voi kuulua mihinkään vakaumukseen.
tappanut, riehunut, hajottanut paikkoja ja perheitä jne. "Tupakkahuuruissa" olevaa ihmistä tuskin kukaan on joutunut pelkäämään. Tupakka ei muuta ihmisen persoonallisuutta ja käytöstä. Joten pikkasen eri asia.
jotka jäävät nikotiinikoukkuun. Eikö siis tupakan kokeilunkin pitäisi jo siksi olla kielletty?
Mun mielestä muuten tupakan ja alkoholin haitat on aivan eri sarjassa, ja vaikka pieni määrä punaviiniä on terveellistä, se terveellisyys ei johdu kyllä siitä viinissä olevasta alkoholista vaan niiden rypäleiden sisältämistä aineista. Joten marjamehu yhtä terveellistä.
[/quote]
vaan ihan tasan niiden kaikkien muiden haittavaikutusten takia, jotka ei ihan pienet ole.
Ja voi olla että se punaviinin terveellisyys tulee käymisprosessista, mutta se nyt ei oikeastaan liity tähän asiaan.
joka oli tarkoitettu nuorille, aihe oli tupakka! muistaako kukaan vl mitä siinä puhuttiin?
Eli käytännössä ulkomailta. Normaali-ihmisille annetaan kyllä lapsia vaikka olisivatkin uskovaisia :) harva meistä kovin kiihkomielinen tai fanaattinen on. Ihan tavallisia ihmisiä pääasiassa.
Vai mistä, ei kai esim. Kiinasta anneta lapsia ääriuskovaiseen perheeseen, joka omassa maassaankin on jo "strongly out of the mainstream"?
joo ehkä ei sen vaikutuksen alaisena tapetakkaan, mutta mitä se tupakka tekee elimistölle. Tuskin luoja on tarkoittanut ihmiselle tupakkaa hampaiden väliin saastuttamaan ruumiin.
Jeesus myös muuten sanoi: älkää juoko sitä viiniä mistä paha meno tulee
Tällaista lausetta ei Raamatussa ole. Efesolaiskirjeessä (Paavali) sanoo "Älkää juopuko viinistä, sillä siitä seuraa rietas meno, vaan antakaa Hengen täyttää itsenne."
Viinia kuten muutakin alkoholia on mahdollista nauttia ilman juopumista ja siitä seuraavaa irstailua. On täysin naurettavaa väittää, että jos kerran viikossa maistaa viinilasillisen, niin rappio seuraa x vuoden sisällä.
Tupakka sen sijaan on terveydelle vaarallista, jos 3 savuketta päivässä tuo polttajallee täyden tupakkavaikutteisen sydän- ja verisuonitautiriskin.
Sen sijaan Jeesus totesi itsestään näin:
Matt. 11:19
Ihmisen Poika tuli, hän syö ja juo, ja ihmiset sanovat: 'Mikä syömäri ja juomari, publikaanien ja muiden syntisten ystävä!' Mutta Viisauden teoista Viisaus tunnetaan!
Ei ainakaan tässä ketjussa kukaan.
On täysin naurettavaa väittää, että jos kerran viikossa maistaa viinilasillisen, niin rappio seuraa x vuoden sisällä.
Asia tuli jo selväksi, sun mielestä lestadiolaisten pitäisi kieltää tupakka mutta hyväksyä alkoholi. Minä olen eri mieltä :)
tarkoittaako tämä nyt sitä että se jolla on korvat se kuulkoon?
joo ehkä ei sen vaikutuksen alaisena tapetakkaan, mutta mitä se tupakka tekee elimistölle. Tuskin luoja on tarkoittanut ihmiselle tupakkaa hampaiden väliin saastuttamaan ruumiin.
Minäkin olen sitä mieltä että kaikkien ihmisten kannattaa pysyä erossa tupakasta. Ja että kannattaa syödä terveellisesti ja liikkua ja nukkua riittävästi, sekä välttää stressiä ja hoitaa ihmissuhteitaan.
Minäkin olen sitä mieltä että kaikkien ihmisten kannattaa pysyä erossa tupakasta. Ja että kannattaa syödä terveellisesti ja liikkua ja nukkua riittävästi, sekä välttää stressiä ja hoitaa ihmissuhteitaan.
esim. muslimit....
Eivät ateistit ja uskonnottomat ole mikään erityinen ryhmä
Mielestäni tuo "yhtä väärässä" on niinku toisen ääripää....