Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä haluaisit arvostelematta kysyä lestadiolaisilta? (ov)

Vierailija
02.06.2008 |

Minua ainakin kiinnostaisi tietää "säännösteleekö" kukaan tietoisesti esim. rakastelun välttelemistä ovulaation aikana?

Pelottaako teitä koskaan tuleva lasten lukumäärä ja kuinka jaksaa hoitaa? Tuntuisi ainakin minusta luonnolliselta vähän pelätä (en tosin lestadiolainen ole) vai antaako usko vaan voimia jaksaa pelkäämättä?

Jostain syystä lestadiolaiset ja heidän elämäntyylinsä kiinnostaa minua. Olisin iloinen jos joku teistä uskaltaisi vastata kysymyksiini ja mahdollisesti muidenkin kysymyksiin. Toivoisin myös, että mahdolliset tulevat kysymykset olisivat vain kysymyksiä, eikä arvostelua tai pilkkaamista.

Kommentit (705)

Vierailija
61/705 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse Jeesus luovutti opetuslapsilleen Taivaan Valtakunnan avaimet sanoen "joille te synnit anteeksi annatte, niille ne ovat Taivaassa anteeksi annetut".

vl

Vierailija
62/705 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on vain eri asia mistä on kyse.....jos uskovainen mies tappaa toisen miehen, ja hän pyytää anteeksi tekoaan ja katuu.....SEKÖ on ihmisen tehtävä?? Antaa anteeksi toiselle, ja jos esim. ihminen joka antaa synnin anteeksi jeesusksen nimessä ja veressä ja hän itsekkin horjuu uskontiellä ja on syntinen, niin ei hyvä tavaton, ei pitäisi alkaa leikkimään jumalaa.....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/705 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntiä tehdään ja asia tiedostetaan, sitten tulee usko mieleen ja kadutaan syvästi, pyydetään anteeksi ja omatunto taas puhdas tekemään syntiä.....KIERTOKULKU?

Vierailija
64/705 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietää vain jotain seurakuntansa sääntöjä. Joku toinen vl veli on tehnyt syntiä ja pyytää tätä toista nuorta antamaan synnin anteeksi! Miten se veli antaa anteeksi, kun ei ole tietoa!!! Itse en todellakaan antaisi hänen käsiin asiaa, antaa anteeksi syntini. :`´´´(

Vierailija
65/705 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaa anteeksi katuvalle lähimmäiselle. Ei sinulla ole varaa olla antamatta anteeksi, et ole itse yhtään parempi. Itse Jeesus on käskenyt toimia näin.

Ei vl elämä ole helppoa, eikä vl elä vapaasti syntiä tehden ajatuksella että ainahan sen saa anteeksi...koska aitoon anteeksiantamiseen ja -saamiseen kuuluu aito katumus, jota tuskin löytyy jos ajatus jo alunperin on ollut tuo edellä kuvailemani.

Vierailija
66/705 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle, jos jollakin on niin arvokasta tietoa, jolla on mahdollista saada taivastenvaltakuntaan pääsy, niin pitäisi siitä kertoa muillekkin, jotta mahdollisimman moni pelastuu....Ei saa pitää kynttilää vakan alla!!

Vierailija
67/705 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jossain tilanteessa opetuslapset kysyivät Jeesukselta, että riittääkö, kun antaa anteeksi 7 krt. Jeesus vastasi "ei 7 vaan 70 kertaa 7" eli aina kun toinen sitä pyytää.

Itse Jeesus luovutti opetuslapsilleen Taivaan Valtakunnan avaimet sanoen "joille te synnit anteeksi annatte, niille ne ovat Taivaassa anteeksi annetut".

vl

Vierailija
68/705 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

et muka ole kuullut koskaan tulimerestä?

Vierailija
69/705 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli: tyttäreni (5 v) on saanut kutsun naapurin vl-perheen tytön 5 v -synttäreille. Mitä lahjaksi??? Tyttäreni haluaisi ostaa jonkun Barbie-nuken, mutta saavatko vl-lapset leikkiä Barbieilla? Nehän antavat juuri mallin "itsensä koristelusta" hienoine vaatteineen, koruineen ja meikkeineen... Haluaisin kunnioittaa perheen uskoa, enkä ostaa "paheksuttavia" leluja.

Vierailija
70/705 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lestadiolaisen. Tältä palstalta olen lukenut tässä vuosien varrella useaan otteeseen näitä juttuja kuinka lestadiolaislapset pelottelevat tulimerellä mutta itse en ole siihen koskaan törmännyt.

t 58

Vierailija
71/705 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ehkä joku meikkipää...kun opetamme lapsillemme ettei meillä ole tapana meikata. Vähän perhekohtaisia tietysti nämä jutut, miellä barbeja on kyllä eikä niissä mun mielestä mitään pahaa ole, mutta itse en voi sietää esim Bratzeja. No, yksi tyttäristäni on kyllä sellaisen saanut synttärilahjaksi enkä ole sitä roskiin heittänyt tai kirpparille vienyt :) Ihan sai lahjansa pitää.

Eli: tyttäreni (5 v) on saanut kutsun naapurin vl-perheen tytön 5 v -synttäreille. Mitä lahjaksi??? Tyttäreni haluaisi ostaa jonkun Barbie-nuken, mutta saavatko vl-lapset leikkiä Barbieilla? Nehän antavat juuri mallin "itsensä koristelusta" hienoine vaatteineen, koruineen ja meikkeineen... Haluaisin kunnioittaa perheen uskoa, enkä ostaa "paheksuttavia" leluja.

Vierailija
72/705 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai ihminen voi pyytää toista ihmistä antamaan hänen syntejään anteeksi, vaan Jumalaa.

"Normaali" anteeksipyyntö toki esitetään sille, jota kohtaan on jotenkin toiminut väärin, mutta ei minun mielestäni ihminen voi noin vain luvata toisten syntejä anteeksiannetuiksi, siihen pohjaten, että Jeesuksen opetuslapset olivat tämän osan saaneetkin, he sentään saivat sen Jeesukselta itseltään.

Miksi yleensäkin tarvitaan joku välikäsi ihmisen ja Jumalan välille? Eikö sitten olekaan kylliksi luottamusta siihen, että Jumala ja Jeesus voivat synnit anteeksi antaa, kun siihen tehtävään pyydetään heidän sijastaan toista ihmistä?

Voi toki olla, että olen vain ymmärtänyt tämän asian eri tavalla kuin lestadiolaiset sen tulkitsevat. Tätä vain olen aina vähän ihmetellyt.

(Ps. Minulla on lestadiolaisista vain hyvä käsitys, täällä missä asun ei ole paljonkaan heitä, ja ovat mukavia ja ystävällisiä ihmisiä, myös eräs ystäväni on lestadiolainen. En myöskään ole ikinä kuullut tulimeri-asiaa ennen kuin av:lta luettuani. )

Vierailija
73/705 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että aina tarvitaan joku välikäsi (uskovainen ihminen) siihen syntien anteeksiantamiseen. Raamatussa ei kerrota yhdestäkään tapauksesta jossa ihminen olisi tullut uskoon ilman tätä välikättä. Tokihan ne synnit viimekädessä antaa anteeksi Jumala, mutta sen välikäden kautta...esim Paavalin tapaus, kun hän oli vainoamassa kristittyjä ja Jumala sokaisi hänet tällä matkallaan niin tarvittiin kuitenkin Ananias joka Paavalille antoi sen synninpäästön.

Ei kai ihminen voi pyytää toista ihmistä antamaan hänen syntejään anteeksi, vaan Jumalaa.

Vierailija
74/705 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim kaksi lestadiolaista naisprofessoria.

menestyneet tutkijauralla yliopistossa. Miehiä tosin kaikki... :-)

Vierailija
75/705 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Automaattisesti ei kuitenkaan tule kerrottua, koska usko on minulle yhtä luonnollinen osa elämää kuin vaikkapa syöminen. Helposti voisi tulla tyrkyttävä olo, jos aina automaattsesti kertoisin omasta uskostani. Uskon niinkin, että se, joka on kysyvällä mielellä, huomaa minun uskoni ja jotenkin vaan asiat lutviutuvat, että uskosta tulisi puhe. Ööö, tuli varmaan aika sekavasti kirjoitettua. :)

Sinulle, jos jollakin on niin arvokasta tietoa, jolla on mahdollista saada taivastenvaltakuntaan pääsy, niin pitäisi siitä kertoa muillekkin, jotta mahdollisimman moni pelastuu....Ei saa pitää kynttilää vakan alla!!

Vierailija
76/705 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestadiolaisissa, ihan kuin muussakin väestössä, on paljon taiteen ystäviä ja harrastajia jopa taiteen ammattilaisia: kuvataiteilijoista esim. Minna Immonen (postikortit ym), kirjailijoita ja klassisen sekä hengellisen musiikin alalta löytyy huomattava määrä lestadiolaisia ammattilaisia. Nimenomaan vanhoillislestadiolaisia. Suhtautuminen siis ns. korkeampiin taitaisiin erittäin positiivista!:)

Vierailija
77/705 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis varmasti oppivat seuroissa ja arjen käytännöissä, mutta kerrotteko muuten uskon asioista lapsillenne kotona? Jos niin miten esimerkiksi?

Vierailija
78/705 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla tavalla kuin muitakin asioita, eli siinä arjen touhujen lomassa aina kun joku asia tulee vastaan. Sitten on tietysti iltarukoukset ja anteeksipyytämiset ja on kerrottu suojelusenkeleistä ja Taivaan Isästä yms.

Siis varmasti oppivat seuroissa ja arjen käytännöissä, mutta kerrotteko muuten uskon asioista lapsillenne kotona? Jos niin miten esimerkiksi?

Vierailija
79/705 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan tosissaan ole sanonut, että seksiä "harrastetaan vain lapsentekotarkoituksessa"? HUH! Ihan meillä on niin kuin muillakin, rakastellaan silloin kun siltä tuntuu: ei me ainakaan ajatella, että tehdäänpäs nyt se lapsi (harvalla ne varmaan oikeasti on niin vain tehtävissäkään). Rakastellaan kun molemmat sitä haluaa.

Jos on raskaana, ei vanhoillislestadiolaisilla ole mitään "sääntöä" siitä, saako harrastaa seksiä vai ei -jos ei lääkäri määrää kieltoa. Eiköhän se ole tapauskohtaista ja yksilöllistä pystyykö, haluaako, kiinnostaako raskausaikana rakastella, jos on kova pahoinvointi, supistelua tms -ihan niin kuin muillakin. Ei ainakaan tarvitse jänskätä tuleeko raskaaksi vai ei, hih! ;) Kukaan ei määrää milloin ollaan, missä ja miten ja montako kertaa: ihan itse päätämme, niin kuin tekin. :)

"]vieläkö se on niin, että vain lapsentekotarkoituksessa saa harrastaa? Ja miten se määritellään, eli jos olet raskaana, niin sitten ei harrasteta ennenkuin lapsi on syntynyt? Ja miten ennen raskautta, saatteko olla kuin "puput"

Vierailija
80/705 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen aika monta VL:sta, lukioaikoina olin parin kanssa hyvä ystäväkin. Molemmat ovat menneet naimisiin hyvin lyhyen seurustelunajan jälkeen. Miten sitten jos pariskunta tai toinen heistä huomaa vihkimisen jälkeen ettei puolison kanssa ole mitään yhteistä? Itse seurustelin aikanaan pojan kanssa ja vasta parin vuoden seurusteluajan jälkeen ymmärsin että kiinnostuksen kohteemme ovat täysin erilaisia, hän maalaispoika ja minä kaupunkilaistyttö. Olimme niin erilaisia, ettei seurustelustamme pitemmän päälle tullut yhtään mitään ja erosimme.

Toinen asia vielä. Onko vanhoillislestadiolaisilla mitään mahdollisuutta erota tai asua erossa puolisostaan MISSÄÄN TILANTEESSA? Esim. ajatellaan vaikka että toisella olisi vakavaa masennusta ja hän olisi väkivaltainen.