Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä haluaisit arvostelematta kysyä lestadiolaisilta? (ov)

Vierailija
02.06.2008 |

Minua ainakin kiinnostaisi tietää "säännösteleekö" kukaan tietoisesti esim. rakastelun välttelemistä ovulaation aikana?

Pelottaako teitä koskaan tuleva lasten lukumäärä ja kuinka jaksaa hoitaa? Tuntuisi ainakin minusta luonnolliselta vähän pelätä (en tosin lestadiolainen ole) vai antaako usko vaan voimia jaksaa pelkäämättä?

Jostain syystä lestadiolaiset ja heidän elämäntyylinsä kiinnostaa minua. Olisin iloinen jos joku teistä uskaltaisi vastata kysymyksiini ja mahdollisesti muidenkin kysymyksiin. Toivoisin myös, että mahdolliset tulevat kysymykset olisivat vain kysymyksiä, eikä arvostelua tai pilkkaamista.

Kommentit (705)

Vierailija
81/705 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekee sen varsin tietoisena siitä ettei kumppania ole sitten mahdollisuus vaihtaa. Eli varmaan siitä yhteensopivuudesta jne varmistutaan paremmin kuin ns. tavisliitoissa? En tiedä. Mutta toki monenlaisia avioliittoja on, eikä kaikki ole onnellisia. Mutta sekin paljon vaikuttaa että kun tiedetään ettei ole sellasta vaihtoehtoa kuin ero, niin ollaan ehkä valmiita yrittämään enemmän, ja hoitamaan sitä suhdetta.

Ei kenenkään tietenkään tarvi asua ihmisen kanssa joka on väkivaltainen tms. Kyllä on olemassa vl-pariskuntia jotka asuu asumuserossa.

Vierailija
82/705 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei sitten jonkinlaista lähentymistä tapahdu. Mutta onko niin avioero ei kertakaikkiaan ole vaihtoehto, missään tilanteessa?

Ei kenenkään tietenkään tarvi asua ihmisen kanssa joka on väkivaltainen tms. Kyllä on olemassa vl-pariskuntia jotka asuu asumuserossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/705 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkkuni haki ihan virallisesti avioeron persoonallisuushäiriöisestä miehestään, jolle piti hakea lähestymiskielto :( Sitä ei voi hakea jos ei ole eronnut. Mutta Jumalan silmissä hän ei mielestään ole vapaa niin kauan kuin tuo ex-mies elää, eli ei voi mennä uudestaan naimisiin kenenkään muun kanssa.

Vierailija
84/705 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko he samalla viivalla "vääräuskoisten" kanssa?

Vierailija
85/705 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten heihin nyt suhtautuisi, niinkuin normaalisti muihin ihmisiin suhtaudutaan. Se on tietysti surullista etteivät usko, surullista heidän itsensä kannaltaan, ja tietysti stä toivoo että joskus saisivat sen saman uskon lahjan mikä itsellä on.

Ovatko he samalla viivalla "vääräuskoisten" kanssa?

Vierailija
86/705 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

muihin ei-lestadiolaisiin vai ovatko jotenkin erityinen ryhmä mielestänne?

Vierailija
87/705 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ovatko siis "tavalliset" luterilaiset mielestänne yhtä väärässä kuten vaikka esim. muslimit ovat, koska eivät usko täsmälleen tavallanne?

Vierailija
88/705 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim muslimit, koska itsekin olemme luterilaisia! Uskomme opillisissa asioissa pääosin samoin kuin tavalliset luterilaiset.

Eivät ateistit ja uskonnottomat ole mikään erityinen ryhmä ainakaan minun mielessäni. Minä ajattelen että on ihmisiä, joilla on asiat hyvin tällä hetkellä, eli synnit anteeksi ja elävä usko sydämessä ja sitten ihmisiä joilla ei näin ole.

Vierailija
89/705 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meneekö uskonnottomat ja ateistitkin muslimien edelle?

Vierailija
90/705 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. vl

Vierailija
91/705 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroin nyt vain että koska olemme luterilaisia, uskomme pääosin samoin kuin ns. tavalliset luterilaiset. Sen sijaan muslimien kanssa olemme paljon enemmän eri mieltä. Varmaan se muslimien usko on sitten lähempänä meidän uskoa kuin ateistien ja uskonnottomien ajatusmaailma näistä hengellisistä asioista. Tätäkö ajoit takaa?

97

Vierailija
92/705 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon anteeksianto toi mieleen tapahtuman lapsuudesta. Meidän naapurustossamme (keski-pohjanmaalla) asui suurimmaksi osaksi lestadiolaisperheitä. Kerran olimme yhden lapsen synttäreillä ja lähdin sielä juosten kotiin. Toiset luulivat että lähdin itkien ja että minua oli kiusattu. Illalla kaksi lasta tuli isiensä kanssa pyytämään anteeksi. Olin ihan hämmentynyt, sillä en ollut itkenyt enkä pahoittanu mieltäni mistään mutta minua ei uskottu vaan sinnikkäästi pyysivät anteeksi ja annoinhan minä lopulta (vaikkei anteeksiannettavaa ollutkaan) :).

Nyt olen naimisissa lestadiolaisessa suvussa (itse emme ole) ja sukulaiset ovat kyllä oikein ihania ihmisiä.

Vierailija
93/705 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakaan en kategorisoi tavallisessa elämässä ihmisiä tyyliin "tuo on ateisti, tuo luterilainen...". Kaikki ihmiset ovat saman arvoisia uskonnosta riippumatta.

Terv. ei 97

Vierailija
94/705 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin olisi kysymys. Lestadioilaiset ovat käsittääkseni usein Keskusta-puolueen äänestäjiä ja jäseniä. Miten te ketjuun vastaavat koette, voiko olla uskovainen ja äänestää Vasemmistoliittoa, Vihreitä tai muita ei-keskustaoikeistolaisia puolueita?

En siis tarkoita, että voiko käytännössä, tiedän että on vaalisalaisuus jne., vaan mikä kuva esim. seuroissa annetaan uskovaisen suhteesta puoluepolitiikkaan?

Vierailija
95/705 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

poikkeaa radikaalisti uskovaisen ihmisen arvomaailmasta.

Vierailija
96/705 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

puolue, jonka arvomaailma sopii uskovaisen ihmisen arvomaailmaan?

Vierailija
97/705 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskusta ja kokoomus ja joku rkp ei sodi liikaa uskovaisen arvomaailmaa vastaan. (Mutta muuten esim kokoomus ei sovi mun arvomaailmaani, mutta tähän ei liity uskonasiat).

Vierailija
98/705 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä puhutaan Jumalasta ja Jeesuksesta ja uskonasioista. Nuorempana olin sitä mieltä että vihreitä voi aivan hyvin äänestää, nyt en enää äänestäisi.

Vierailija
99/705 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adoptoida molemmat voi mun mielestä.

Vierailija
100/705 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis että miksi alkoholi on kiellettyä (vaikka Jeesus joi viiniä) mutta tupakoida saa vaikka se on addiktoivaa ja todella haitallista.

Itse näin ei-vl:a näen tämän ristiriidan johtuvan siitä, että Lars Leevi itse oli kova tupakkamies, siitä ei päässyt eroon vaikka ryypiskelyistään raitistuikin.