G: Saako lentokoneessa säätää selkänojaa alaspäin?
Èli jos/kun lentokoneessa sitä selkänojaa saa kallistettua sen joku 10 cm taaksepäin, onko sallittua sitä sitten kallistaa?
(Takana kun voi olla joku herkkänahkainen joka ei tästä pidä.)
Mielestäni saa, mutta ruokailun ajaksi pitää nostaa ylös (samoin kuin nousun/laskun ajaksi, kuten emotkin ohjeistaa.)
Kommentit (132)
Thaimaahan oikein jollain tosi sillipurkkitäyteen ahdetulla koneella, joten kiva nähdä miten siellä toimitaan, kallistaako kaikki vai ei :).
Veikkaan että kun yölento, niin TAATUSTI aika moni kallistaa... odottelen kun ekat herneen nenäänvetäjät alkaa inhibuloimaan. :).
No ei vaan, pitkän mieheni puolesta toivon, ettei kukaan tosiaan kallistele ennenkuin ehkä vasta sitten kun on nukkumisen aika.
Jos rupeat potkimaan penkkiä yölennolla, kun kaikki muuta nukkuvat tai lepäävät , penkit kallistettuina peittojensa alla. Valotkin on käännetty himmeiksi, ja kaikki muut on hiljaa. voi ola , että sua ei enää sen lentoyhtiön lennolle päästettäisi.
TAHALLAAN potkia toisen selkänojaa, vielä epäkohteliaampaa kuin sen laskeminen alaspäin.
Jos se häiritsee, niin SANO asiasta nätisti edessä olevalle äläkä ala tekemään kiusaa. Tosi LAPSELLINEN asenne - ja kehtaat vielä haukkua muita itsekkääksi, sinä joka koko ajan täällä lobbaat ettei nojaa saa lainkaan laskea.
mutta pidän polveni niin tiiviisti edelläistuvan penkin selkänojaa vasten, ettei penkkiä pysty kallistamaan.
Minulta ei ikinä kukaan edessäistuva ole kysynyt, saisiko laskea selkänojansa alas vai haittaisiko se minua. Jos kysyisi, sanoisin kohteliaasti että ikävä kyllä se haittaa.
vaikkei sitä kallista mihinkään.
No on tämä kanssa - siis eikö normit kohteliaisuussäänöt KERTA kaikkiaan onnistu.
IHan kun tää ois joko tai.
Että penkkiä pidetään koko ajan alhaalla, tai sitten ei ollenkaan.Siis jos ruokailun aikana edessä oleva pitää sitä alhaalla, niin toki siitä voi nätisti huomauttaa!
Mutta sitten se että esim. yöllä ei saisi selkänojaa kallistaa hetkellä, jolloin valot sammutettu, ei tarjoilua menossa jne., niin aika pikkusieluista.
Asia erikseen sitten nämä erikoispitkät tai takarivissä istuvat jotka ei voi kallistaa, silloin voidaan puolin toisin sanoa tai kysyä nätisti ja sopia miten tehdään.
Kai te bussissakin osaatte kysyä "anteeksi onko tässä vapaa paikka", niin miksei osaa sitten yhtälailla koneessa kysyä "anteeksi voitko nostaa nojaa ylöspäin ruokailun ajaksi".
Mutta sitten se että ei normiolosuhteissa antaisi toisen vaikka pitkällä yölennolla OLLENKAAN kallistaa nojaa, esim. hetkelä jolloin itsekin nukut/lepäät, on taas vähän sama kuin bussissa varaisi viereisen penkin omalle laukulleen ja jotkut seisoo. (NO saivartelijoille, ei nyt ihan, mutta noin niinkun periaatteena... huomavaaisuutta puolin toisin!!)
mutta kuten muutkin musta on kohteliasta nostaa selkänoja ruokailun ajaks.
Viime lenno jenkkeihin oli kyllä tavan mulkku mun edessä istumassa. Laski matkan aluksi selkänojan ja piti koko lennon ajan sitä makuu asennossa.
Useamman kerran pyysin nostamaan kun ruoka tuli mutta se oli ihan ku seinälle olis puhunu. Mulla tuli pakonomanen tarve heittää pöperöt sen niskaan kyllä siinä vaiheessa mutta sain sentään hillittyä itseni.
Loppumatkan sitten tökin selkänojaa kaiken aikaa ja ukko kääntyi vielä mulle sanomaan voitko lopettaa. Hymyilin vaan kauniisti ja jatkoin tökkimistä. :D
Ihme kysymys. Eihän se edes paljoa taivu taaksepäin, eikä se häiritse takana olevaa yhtään. Ainakaan minusta... Eihän niitä olis tehty säädettäviksi, jos niitä ei saisi säätää. Jengi nyt valittaa ihan joka asiasta. Jos on tääkin iso ongelma, niin pysykööt kotona.
Kun muksu sanoo että, hänellä on nälkä ja katsoo kun muut ympärillä saa ruokaa, niin sinä sanot joo mutta sinä et saa. Seuraava tarjoilu on 4-5 tunnin päästä.
Ruokailun ajaksi selkänojat nostetaan ylös, poikkeuksena aamut, jos joku nukkuu ja takana oleva herännyt ajoissa ruokailemaan niin et edessä olevia herätetä sen takia, kun "pirjo tahtoo nyt syödä".
Voi jessus. Se tarjotin muuten aukeaa vaikka edessä olevan penkki on alhaalla. Ja joo, penkin SAA laskea mutta fiksu ihminen varoittaa takana olevaa että nyt lasken. Ettei takanaolevan sapuskat/juomat/askartelut kaadu mihinkään.
Eikä tietenkään tarvitse edes kysyä saanko laskea, mutta ilmoittaminen on kohteliasta. Totta helkutissa lasken sen penkin jos väsyttää. Ja jos joku av-mamman kakara potkii niin nousen seisomaan ja huomautan sille kovalla äänellä. Jos ei tehoa niin pyydän lentoemoa paikalle, ne yleensä ovat yllättäen muitten kuin häiriköivien räkänokkien puolella...
Ihme kysymys. Eihän se edes paljoa taivu taaksepäin, eikä se häiritse takana olevaa yhtään. Ainakaan minusta... Eihän niitä olis tehty säädettäviksi, jos niitä ei saisi säätää. Jengi nyt valittaa ihan joka asiasta. Jos on tääkin iso ongelma, niin pysykööt kotona.
Pitkäjalkaisen polvet jumittuu, tarjotin ja sillä oleva läppäri/kirja lyö massuun kiinni, penkin selkänojan screeni tulee nenään kiinni. Penkistä pääsee pois ainoastaan limboamalla, kun käsinoja ei nouse.
Jos sun puolustus on, että eihän se edes paljoa taivu taaksepäin, niin pitääkö sitä edes laittaa silloin taka-asentoon - nimittäin nukkuminen ei sitä kyllä edellytä.
Olen matkustanut koneessa useamman sata kertaa ja ikinä, siis ikinä ei edessäoleva ole vaivautunut kysymään, saisiko laskea penkin alas.
Pitkäjalkaisen polvet jumittuu, tarjotin ja sillä oleva läppäri/kirja lyö massuun kiinni, penkin selkänojan screeni tulee nenään kiinni. Penkistä pääsee pois ainoastaan limboamalla, kun käsinoja ei nouse. Jos sun puolustus on, että eihän se edes paljoa taivu taaksepäin, niin pitääkö sitä edes laittaa silloin taka-asentoon - nimittäin nukkuminen ei sitä kyllä edellytä. Olen matkustanut koneessa useamman sata kertaa ja ikinä, siis ikinä ei edessäoleva ole vaivautunut kysymään, saisiko laskea penkin alas.
kun se on vakiojuttu / oikeus että sen voi laskea! Oletko tajunnut tätä? Jos kerran yli sata kertaa olet lentänyt.
Lentomatkailuun nyt kuuluu kaikkea ikävää. Onhan sekin häiritsevää jos vieressäsi oleva lähtee vessaan, niin sitten sinun pitää siirellä tavarasi ja nostaa tarjotin. Kai kiellät vessa- ja jaloittelureissut sitten myös.
mieluummin mennä vessaan kuin laskea paikalleen. Selkänojan kanssa värkkääminen on eri juttu. Nukkuminen ei vaadi sitä. Ethän sinä aja autollakaan perä edellä vaikka siinä on pakki.
tämä ärsyttää todella paljon, mutta luulen, että olen jostain syystä asiassa vähän yliherkkä, joten vaikea arvioida.
Minusta yölennoilla saa laskea siksi ajaksi kun "yö laskeutuu" koneeseen eli kun suurin osa matkustajista nukkuu tai yrittää nukkua. Sitten kun aletaan heräillä niin pitäisi nostaa ylös.
Ruokailun ajaksi aina ylös.
Muuten - mieluummin ei.
Èli jos/kun lentokoneessa sitä selkänojaa saa kallistettua sen joku 10 cm taaksepäin, onko sallittua sitä sitten kallistaa?
(Takana kun voi olla joku herkkänahkainen joka ei tästä pidä.)
Mielestäni saa, mutta ruokailun ajaksi pitää nostaa ylös (samoin kuin nousun/laskun ajaksi, kuten emotkin ohjeistaa.)
kuukauden sisällä kokemusta 3 eri luokan Boeing-koneista ja yhdestä Airbussista (tais olla 330) ja misään se ei mennyt edes 10 cm taaksepäin. Ja jos itse kallistaa saman verran, niin ei tule screeni nenälle.Ja kaikissa koneissa selkänoja oli kaareva ja siitä keskeltä ihan pehmyt, lähinnä vain toppakangas. Joten se ei voi sattua polviin. Ttakanolijan liikkeet kyllä tunsi.Ihan hyvin siinä myös pystyy syömään ja hankalisti kyllä pelaamaan jopa korttia.
Mä en ole niin itsekäs, että kieltäisin nukkumisen muilta. Pystyasennossa pää retkahtaa kyllä niin pahoin eteenpäin, että se on jo tosi hankalaa. Tän huomasin, kun poikani nukahti yölennolla jo ennen koneen lähtöä. Ja kyllä käänsin tuolia taaksepäin heti kun se oli sallittua.
jos edellä istuja on selkänojansa kallistanut
mun mies kyllä heti rykäsee sen penkin selkänojan taaksepäin.
Huh huh, en ole koskaan ajatellut, että ei saisi.
Takanaolevahan voi myös laittaa omansa samalai.Mun mies on pitkä, jalat ovat aina mun puolella ja käytävällä toinen.
Joskus kallistan itsekin vähän, kun haluan rennomman asennon.En oikeasti ole ikinä edes ajatellut, että niitä ei saisi kallistaa, että mammat paheksuu asiaa. Lomalennoilla oikeestaan aika monella on kallistettu. LEffaruutukin on katossa.
ja jos edellä istuva kallistaa tuolinsa niin silloin se kone on jo ihan kiinni sinussa eikä käytöstä tule yhtään mitään.
Usaan, edessä istuva herrasmies väänsi penkkinsä makuuasentoon koko matkan ajaksi eikä nostanut sitä edes syödessä. Kyllä harmitti.
jessus mitä sakkia, meillä lennot kestää 14h ja totta helvetissä me siellä nukutaan ja kallistetaan selkänojia muilta kysymättä. voi luoja sentään. ei oo tullu mieleenkään kysyä takana olevalta yhtään mitään, jos vituttaa niin voi voi sentään sitten niin.
Ruokailun ajaksi selkänojat nostetaan ylös, poikkeuksena aamut, jos joku nukkuu ja takana oleva herännyt ajoissa ruokailemaan niin et edessä olevia herätetä sen takia, kun "pirjo tahtoo nyt syödä".
minua ei häiritse selkänojan kallistus, ainoa mikä vituttaa on ihmiset jotka "potkii" selkänojaa tai työntää raajojaan toisten puolelle, perkl
jos se on alhaalla kun syöt / haluat tehdä töitä / olet 250 cm pitkä, niin voihan siitä SILLOIN nätisti huomauttaa, että anteeksi, "huomaatko että jalkani eivät mitenkään mahdu tähän" / "voisitko nostaa selkänojaa ylös ruokailun ajaksi" / "tekisin tässä vähän töitä, voisitko pitää nojaa sen aikaa ylhäällä".
Ja sitten se edessä oleva ehkä vastaisi "juu toki, anteeksi en huomannut".
Ja sitten vastaavasti ei tarpeettomasti pidetä sitä läppäriä tai sitä oluttölkkiä siinä huvin vuoksi koko matkan niin että toinen ei saa ollenkaan nojaa alas.
Etenkin siis yölennoilla tämä olennaista, jolloin tosiaan voi olettaa että on kohtuullista että nojaa saisi vähän kallistaa.
ap
KERTA kaikkiaan onnistu.
IHan kun tää ois joko tai.
Että penkkiä pidetään koko ajan alhaalla, tai sitten ei ollenkaan.
Siis jos ruokailun aikana edessä oleva pitää sitä alhaalla, niin toki siitä voi nätisti huomauttaa!
Mutta sitten se että esim. yöllä ei saisi selkänojaa kallistaa hetkellä, jolloin valot sammutettu, ei tarjoilua menossa jne., niin aika pikkusieluista.
Asia erikseen sitten nämä erikoispitkät tai takarivissä istuvat jotka ei voi kallistaa, silloin voidaan puolin toisin sanoa tai kysyä nätisti ja sopia miten tehdään.
Kai te bussissakin osaatte kysyä "anteeksi onko tässä vapaa paikka", niin miksei osaa sitten yhtälailla koneessa kysyä "anteeksi voitko nostaa nojaa ylöspäin ruokailun ajaksi".
Mutta sitten se että ei normiolosuhteissa antaisi toisen vaikka pitkällä yölennolla OLLENKAAN kallistaa nojaa, esim. hetkelä jolloin itsekin nukut/lepäät, on taas vähän sama kuin bussissa varaisi viereisen penkin omalle laukulleen ja jotkut seisoo. (NO saivartelijoille, ei nyt ihan, mutta noin niinkun periaatteena... huomavaaisuutta puolin toisin!!)