Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Järjettömiä asuntolainoja!

Vierailija
18.01.2011 |

Huvittaa että joka toisella wt-yksinhuoltajallakin on 160 000 euron auntolaina. Siis MILJOONAN mummon markan laina! Vain kymmenen vuotta sitten tuollaisia lainoja ei ollut kellään

Nyt vähän jäitä hatuun ja korkeintaan 30- 50 000 lainoja.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin ihmetyttää toi kolmikymppisinä säästössä 400 000 euroa. Ihan tavistuloilla ei noita säästetä. Täytyyhän siinä elääkin...

Tällä palstalla kaikki on mahdollista. Katsopas, näytän sinulle miten se tapahtuu. Minulla on kookas loft-asunto Punavuoressa, jonka olen vuokrannut 1900e/kk. Itse asun Westendissä omakotitalossa merenrannalla, 280 neliötä. Olemme sijoittaneet säästöjä ja teimme pari miljoonaa euroa voittoa kun myimme osakkeet juuri it-kuplan huipulla. Olemme vähän yli 30-vuotias pariskunta. Mitään emme ole perineet tai saaneet lahjoituksina, kaikki on tehty itse.

Se vain ei ole totta.

Vierailija
42/63 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostaessani ensiasuntoni nippanappa 20-vuotiaana. Siitä on vaihdettu isompaan ja isompaan, aina hyvällä myyntivoitolla, ja kohta olen velattoman 400 t. euron arvoisen paritalonpuolikkaan onnellinen omistaja. Ikää tuolloin reilusti alle 40 v. Jos olisin aikanaan lykännyt asunnon ostoa, tilanne olisi ihan eri ja makselisin velkoja varmaan eläkkeelläkin.

Tuota, että tehdään rahaa loputtomasti edellisen asunnon myyntivoitoilla, kutsutaan pyramidipeliksi. Kun kaikki lähtee tuohon peliin mukaan, sortuu pyramidi väkisin ja aika monelle jää iso velka käteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en ymmärtänyt pyramidipeli-kommenttiasi. Eikös asuntomarkkinat toimi juuri näin, tähänhän kaikki pyrkii: myydä sen verran kalliimmalla kuin osti, että vain vähän lainamäärää lisäämällä saa ostettua huomattavasti isomman/paremman/kalliimman asunnon. Ja kun tätä on toistettu tarpeeksi, kädessä on kohtuu nuorena velaton loppuelämän asunto.

Vierailija
44/63 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

400 tonnia 3-kymmpisillä ei ole mahdollista tavallisilla työssäkäyvillä. Monilla on perintöjä, joista pesämuna. Tyhjästä aloittavalle ei mahdollista

Vierailija
45/63 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei ne lapset ihan tyhjästä tule, ja harvalla niitä tulee kovin montaa kerralla.

Tosiasia on, että moni opiskelee pitkään, reissaa ja ottaa rennosti opintolainaa, kun 'ei haluta elää millään hernekeitolla' (siis tämä on todellinen kommentti opiskeluaikojen kaverilta) ja ennen lapsien tuloa halutaan elää leveästi niillä ensimmäisillä kunnon palkoilla.

No me opiskelimme tehokkaasti, pääsimme nuorina työelämään, ja olimme heti asuntosäästäjiä, ostimme edullisen kerrostaloasunnon muovimattoineen parin vuoden päästä, ja sinne saimme ensimmäisen lapsemme. Emmekä hirveästi reissanneet, emmekä hienoja ja kalliita juttuja ostelleet, ja joidenkin vuosien päästä meillä oli sitten varaa taas vähän parempaan asuntoon. Nyt asumme kolmannessa asunnossamme, asuntolainoja on maksettu yli 13 vuotta, mutta ylisuurta ei ole ollut missään vaiheessa.

Eikä se ole ajasta kiinni, on nytkin, jopa pääkaupunkiseudulla, niitä kohtuuhintaisia kerrostalolähiöitä. Alle kouluikäisen kanssa voi asua vähän 'huonommallakin' alueella. "

Minusta tuo ei ole elämää. Ja en tarkoita että pitäisi hurvitella itsensä konkurssiin, mutta kamalaa on jos nuoruus menee siinä että syödään 3-5 vuotta hernekeittoa ja koskaan ei mitään tehdä, niin onhan se kamalaa! Ja päälle vielä se, että kun töihin pääsee kiinni opintojen jälkeen, niin silloinkin kaikki vaan säästöön jotta saadaa oma asunto... Suurin osa ei halua elää noin, ja minä ainakin 110% ymmärrän hyvin miksi ei halua.

Elämä ei voi olla vain penninvenyttämistä, toki jos tenistä lähtien tietää että se ainoa asia maailmassa mitä haluaa on omistuasunto, niin okei, se on sitten ko. ihmisen suurin haave ja toki ymmärrettävää että sen eteen tehdään kaikki.

Mutta suurin osa ihmisistä haluaa viettää opiskelija elämää, käydä iltaa istumassa sen sijaan että istuu kämpillä pimeässä laskemassa kuinka taas säästyi kolmen tuopin verran rahaa. Ja milloin olisi parempi aika matkustaa kun opiskelijana? Voi mennä ja olla huoleton, halpa hostellikin kelpaa jne. mihin harva lasten kanssa majoittuisi. Samoin opiskelijoita kannustetaan menemään vaihtoon, ja tuota usein tuetaan rahallisestikin, eli siinäkin mielessä voi edullisesti päästä maailmalle.

On toki jokaisen oma asia miten elää, mutta itse en olisi onnellinen jos minulla nyt olisi lähes tai jopa kokonaan maksettu omistuasunto, jos olisin 4 elämäni parasta vuotta menettänyt siihen etten koskaan mitää tee vaan SÄÄSTÄN...!

Vierailija
46/63 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mielellään sitä säästäisi, mutta ainut keino säästää on asuntolaina koska vuokrat on niin korkeita.

Vierailija
47/63 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain 11v sitten sairaanhoitajana käteen 6400 mk (siitä työmatkat 700mk, lapsen hoitom. 700mk, vuokra yli 2500mk.. ei juuri mitään jääny).

Nyt käteen jää 2000-2700e kuussa (lainaan 800e, laspen harrastus 180e, sähkö 180e jne..)

Eli ei voi verrata silloisia ja nykyisiä hntoja jos ei vertaa myös palkkoja ym

-sairaanhoitaja

Vierailija
48/63 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

talous muuttuu muutenkin. Ei silloin ostettu talveksi kuin yhdet kengät, toisia ei voitu edes kuvitella. Ja autot, niitä oli paljon vähemmän kuin nykyään.

Tuo 160 000 e on pk-seudulla aika normaali asunnon hinta, siis pienen! Ja muistakaan kaupungeista ei 30-50000 eurolla saa kuin ehkä kutusen ja rupusen yksiön tai ehkä tontin.

Vierailija
49/63 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla siis yksin 100000e lainaa omakotitalosta, ostin 2v sitten 165000eurolla. Edellisen ostin 2001 ja maksoin 450000mk.

Vierailija
50/63 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne markkoja muistelee.

Rahan arvo on aivan eri kuin silloin.

Ei pk-seudulla saa perheen mentävää ok-taloa alle 250 000.

Vierailija
51/63 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kyllä saa nelihenkiselle perheelle sopivan kokoista asuntoa pk-seudulla. Ei kyllä ihan joka paikasta muualtakaan.

Meillä lainaa 230 000 ja hyvin selvitään siitä. Remontoidaankin vielä, mutta ei lainarahalla.

Vierailija
52/63 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 -50 000€ lainalla, VAIKKA siihen pistäisi itse sukanvarressa saman verran lisää?

Vierailija
53/63 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenen vuotta sitten asunnot olivat huomattavasti halvempia... JA toisekseen, maksaa se vuokralla asuminenkin sen verran, että samalla rahalla asuu kivassa omistusasunnossa. Meillä mm. 100 neliön paritalo oli halvempi lyhennyksiltään kuin kerrostalo kaksio(57) neliötä huonolta alueelta...

Vierailija
54/63 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kyllä saa nelihenkiselle perheelle sopivan kokoista asuntoa pk-seudulla. Ei kyllä ihan joka paikasta muualtakaan.

Meillä lainaa 230 000 ja hyvin selvitään siitä. Remontoidaankin vielä, mutta ei lainarahalla.

Jos ei saa, niin siihen ei ole ratkaisu maksukyyn suhteutettuna järjetön laina

Vierailija
55/63 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain peräkylässä asunnon saa 100t mutt pääkaupunkiseudulta ei. Kyl esim.Turussa paljon halvemmat asunnot. Outoa on kun ihmiset eivät nykyään osaa säästää :/

Vierailija
56/63 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole paha 160 tonnin asuntolaina kun samalla puolella av-palstalaisista on bruttotulot kuussa yli kymppitonnin. Tuon 160 tonnin lainan maksaa helposti pois muutamassa vuodessa.

Vierailija
57/63 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jota myös inflaatioksi kutsutaan.. oletko ap sellaisesta kuullut?

Vierailija
58/63 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

JA toisekseen, maksaa se vuokralla asuminenkin sen verran, että samalla rahalla asuu kivassa omistusasunnossa.

Tuolla ap:n antamalla 30-50 000 eurolla me asuttais nykyisessä kaksiossamme vuokralla 3-5 vuotta. Olettaen, että vuokra ei nousisi tästä. Ja tämä on tosiaan kaksio, niin pieni että lapset täytyy tehdä isompaan kämppään.

Vierailija
59/63 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, saan mä tolla summalla holiday clubin viikko loma osakkeen viikoksi vuodessa ns. paremmasta kohteesta! Mutta missä mä asun ne 51viikkoa vuodesta.

Selaappa vähän oikotietä ja kato hintoja, vantaalla pikku murju maksaa ainakin 120 000e, ja se on sitten halpa-asunto!

Kaikki ei asu kajaanissa, eikä sinne voi kaikki muuttakkaan...

Vierailija
60/63 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei saa, niin siihen ei ole ratkaisu maksukyyn suhteutettuna järjetön laina