Tunteeko kukaan laihaa karppaajaa?
kaikki mun tutut ja FB-kaverit,jotka hehkuttaa karppausta on aivan valtavia. Mä voisin vähän edes uskoa karppaukseen, jos edes kuulisin jonkun olevan laiha ja karppaaja...
Kommentit (254)
[iAivot tarvitsevat polttoaineiksi sekä happea että sokeria (glukoosia).]
[/quote]
Oikeasti asia on paljon monimutkaisempia ja luulen että bilsantuntijankkajakaan ei paljasta suurta tietämystään siksi, että tajusi asian olevan huomattavan monimutkainen.
enkä karta eläinrasvoja ja kolesteroliarvoni ovat silti ihanteelliset. Enkä muuten ole ylipainoinen ja liikuntaa olen aina harrastanut. En kutsu itseäni karppaajaksi, enkä taatusti tyrkytä ruokavaliotani ulkopuolisille.
Helppohan se on sieltä huudella, että olette läskejä lällällää, mutta onko esim. YLE:n "rasvakeskustelussakin" esiintynyt, eläinrasvoja suosiva verisuonikirurgi Taija Somppi mielestäsi "läski"?
169
VOISTA: Tutkimus viittaa siihen että maidon rasvakoostumuksen haitallisuus riippuu lehmän syömän ravinnon laadusta. Laiduntavan ja tuoretta ruohoa syövän lehmän maidossa saattaa olla konjugoitua linolihappoa, joka saattaa kumota kovien rasvojen vaikutuksen.
Näytä minulle laiduntava lehmä suomen talvessa ja tule sitten puhumaan!
Syön vt:n mukaan margariinia juuri sopivan määrän ja siitä huolimatta kolesteroliarvoni (juu juu on siitä tutkimuksiakin, että se ei ole tärkeää, mutta koska olen infarktisuvusta, en uskalla pelleillä sen kanssa) ovat napilleen oikein. BMI 19 ja urheilen kolme kertaa viikossa.
Ihmiset eivät olisi läskejä, jos osaisivat rajoittaa syömistään, mutta koska ne on lihavia ne kikkailee voin ja läskin kanssa.
enkä karta eläinrasvoja ja kolesteroliarvoni ovat silti ihanteelliset.
tutkimuksesta hiirillä, joilla tietyn, eläinrasvaa pilkkovan tms. aineen puute aiheutti katastrofaaliset seuraukset elimistössä. Ihmisillä kolmella prosentilla on mutaatio, joka aiheuttaa saman ilmiön. Joten 3% ihmisistä saattaa olla riskissä tehdä itselleen vakavaa vanhinkoa eläinrasvojen käytöllä. Ei nämä ole mitään helppoja juttuja niin että kaikille käy. Kasviperäinen rasva on kuitenkin aika safe bet kun katsoo paitsi pitkäikäisiä kansoja, myös tutkimuksia.
http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/what-should-you-eat/pyramid/
Tuolta poimin tällaisen lauseen koskien aikaisempia USA:ssa tehtyjä ravintopyramideja:
"Their recommendations have often been based on out-of-date science and influenced by people with business interests in their messages."
Itse Pohjois-Karjalan kuningaskin myöntää elintarviketeollisuuden vaikuttavan suosituksiin..
http://yle.fi/uutiset/terveys_ja_hyvinvointi/2010/08/sokeri_on_sittenki…
"Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen pääjohtaja Pekka Puska odottaa uusia ravitsemussuosituksia mielenkiinnolla.
- Ravintoasioissa on niin paljon kaupallisia paineita ja erilaisia mielipiteitä, että on äärettömän tärkeää, että kansalaisille kerrotaan, mikä on paras asiantuntijatieto. Ihmisethän sitten itse valitsevat mitä syövät."
^Tuotahan THL nimenomaan ei ole tehnyt..
Tunnen itseni nyt huonoksi ihmiseksi, kun yritän karpata ja saada näkyviä tuloksia motivoidakseni itseni liikkumaan enemmän ja hoikistumaan sitä kautta. Joo, oon läski, mut kyllä tästä on jotain hyötyä ollut kun oon saanut positiivista palautetta siitä, kuinka tunnun olevan päivä päivältä pienempi. Omasta mielestäni en oo pahemmin uudesta ruokavaliostani meuhkannu, toivottavasti kukaan ei oo loukkaantunut, jos oon vähän hehkuttanut onneissani karppausta, kun kerran oon hoikistunu.
Ei musta kyllä mitään käännyttäjää tule, rakastan hiilareita ihan liikaa ja tunnen pienen piston sydämessäni aina, kun joku voitelee leipää :D
Kauppalehden artikkelissa sanottiin.
"Samaan aikaan valtion ravitsemusneuvottelukunta neuvoo suosimaan kasvirasvalevitettä ja kasviöljyä. Mitä pitäisi uskoa? Vastaus riippuu siitä, kysyykö Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta vai yksittäisiltä lääkäreiltä."
kyllä mä uskon mieluummin lautakuntaa, jonka duunia on seuloa tietoa ja yrittää löytää totuus, kuin yhtä Antti Heikkilää ja paria muuta, jotka ovat lääkäreitä eivät tutkijoita...
enkä karta eläinrasvoja ja kolesteroliarvoni ovat silti ihanteelliset.
tutkimuksesta hiirillä, joilla tietyn, eläinrasvaa pilkkovan tms. aineen puute aiheutti katastrofaaliset seuraukset elimistössä. Ihmisillä kolmella prosentilla on mutaatio, joka aiheuttaa saman ilmiön. Joten 3% ihmisistä saattaa olla riskissä tehdä itselleen vakavaa vanhinkoa eläinrasvojen käytöllä. Ei nämä ole mitään helppoja juttuja niin että kaikille käy. Kasviperäinen rasva on kuitenkin aika safe bet kun katsoo paitsi pitkäikäisiä kansoja, myös tutkimuksia.
Tyydyttyneeltä rasvalta suojaava proteiini löytyi
Uuden Cell Metabolism -lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan paljon tyydyttyneitä rasvoja sisältävä ruokavalio johtaa massiiviseen tulehdusreaktioon ilman tältä tappavalta seuraukselta suojaavaa proteiinia.
"Hiirillä, joilla ei ollut tätä proteiinia ja jotka söivät suuria määriä tyydyttyneitä rasvoja, imusolmukkeet kasvoivat äärimmäisiin mittoihin", sanoi Sander Kersten Wageningen yliopistosta Hollannista. "En ole koskaan nähnyt mitään vastaavaa."
Kersten sanoi, että yhteys tyydyttyneen rasvan, tulehduksen ja kroonisten sairauksien, kuten sydän- ja verisuonitautien sekä diabeteksen, välillä on tunnettu pitkään. Miksi tyydyttynyt rasva on niin vahingollista, ei kuitenkaan ole ollut lainkaan selvää.
Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että rasvojen vaikutus on yhteydessä proteiiniiin Angptl4. Uudessa tutkimuksessa tutkijat halusivat selvittää, mitä tapahtuu hiirille, joilta puuttuu Angptl4, kun niitä ruokitaan tyydyttyneillä rasvoilla.
Tämän proteiinin vajaus aiheutti hiirille vakavia immuunireaktioita ja lopulta kuoleman. Näin kävi vain silloin, kun eläimiä oli ruokittu tyydyttyneillä rasvoilla.
Löydöksellä on merkitys varsinkin noin kolmelle prosentille ihmisistä, joilla on mutaatio Angptl4-geenissä. Löydös myös korostaa imusolmukkeiden ehkä aliarvioitua merkitystä reaktiossa ruokavalion runsaaseen rasvaan.
Suomessa annettavat suositukset otetaan suoraan Jenkeistä. Jenkeissä suosituksista vastaavat tahot ovat vahvasti kytköksissä elintarvikkeiden tuottajiin. Kenenköhän etua tässä ajetaan, kuluttajan vai tuottajien?
että karppaususkonnon taustalla on pelkkä altruismi? Älä unta näe.
siihen suuntaan, että sokerin ja valkoisten jauhojen epäterveellisyyttä korostetaan enemmän (kun ennen eläinrasvat olivat pääasiallinen syntipukki). Nyt jo myönnetään, että eläinrasvat eivät ehkä olekaan yksiselitteisesti niin haitallisia kuin aiemmin on väitetty.
että sokeri on tarpeellista ja harmitonta. Lukekaa nyt nämä jutut.
Kukaan järkevä ihminen ei ole väittänyt että sokeri olisi terveellistä. Sen epäterveellisyys on tiedetty jo vaikka kuinka kauan ja sitä on yritetty saada menemään kansalle kaaliin.
Sokerit on puhekielen sana hiilihydraateille. Hiilarit on tarpeellisia ja kaikki on vaarallista liian suurina määrinä.
[iAivot tarvitsevat polttoaineiksi sekä happea että sokeria (glukoosia).]
Oikeasti asia on paljon monimutkaisempia ja luulen että bilsantuntijankkajakaan ei paljasta suurta tietämystään siksi, että tajusi asian olevan huomattavan monimutkainen.
Kuuluu yleisesti koulussa opetettaviin asioihin, tietää mistä keho ottaa glukoosin, jos ei niitä muuten saa.
Ja olen jo paljastanut, lue keskustelua taaksepäin, vai oletko sokeakin?
Sokerit on puhekielen sana hiilihydraateille. .
Puhekielessä sokeri on sitä valkoista mitä laitetaan leivonnaisiin ja kahviin paloina.
ole yhtä kuin hiilihydraatit, niin kuin itsekin hyvin tiedät. Hiilihydraatteja kun on monenlaisia, eikä niiden merkitys todellakaan ole samanlainen (vrt. valkoinen sokeri tai täysjyvävilja).
KArppaajat taas osoittavat tyhmyytensä
että sokeri on tarpeellista ja harmitonta. Lukekaa nyt nämä jutut.
Kukaan järkevä ihminen ei ole väittänyt että sokeri olisi terveellistä. Sen epäterveellisyys on tiedetty jo vaikka kuinka kauan ja sitä on yritetty saada menemään kansalle kaaliin.
Sokerit on puhekielen sana hiilihydraateille. Hiilarit on tarpeellisia ja kaikki on vaarallista liian suurina määrinä.
onko jollekin hiilihydraattien synonyymi sokeri? oikeesti??
Kuuluu yleisesti koulussa opetettaviin asioihin, tietää mistä keho ottaa glukoosin, jos ei niitä muuten saa.
että mistä otetaan jotain ja pitkät selostukset, mutta asian merkityksen tajuaminen esim. ihmisen terveyden kannalta on ihan toinen juttu ja mitä ilmeisimmin sulla ei ole tähän keskusteluun näiltä osin mitään annettavaa, joten voisit jo lopettaa hölmön "koulussa opetetaan blaa blaa" -jankkauksesi.
"Uudet pohjoismaiset ravitsemussuositukset valmistuvat vuonna 2012. Ne eivät haasta nykyisiä suosituksia: kuitupitoinen vilja on terveellisempää kuin vähäkuituinen ja kasvi- ja kalarasva parempaa kuin eläinrasva.
-Sen sijaan paljon pohdintaa herättää kysymys on, kumpaan on suhtauduttava kriittisemmin; nopeisiin hiilihydraatteihin vai eläinrasvaan, miettii Fogelholm.
-Kun pohditaan kysymystä ranskanleipä vai juusto, voi vastaus olla jopa juusto eli valkoisia viljoja olisi aikomus vähentää, proteiineja lisätä ja suhtautua ehkä vähän suopeammin myös koviin rasvoihin, Fogelholm arvaa.
Laihduttajalle proteiinit tuovat kylläisyyttä. Lisäksi proteiinien palaessa noin 20 prosenttia energiasta haihtuu lämpönä harakoille, kun taas rasvoilla osuus on 5 prosenttia. Onkin ehdotettu, että proteiinien osuutta ruokavaliossa pitäisi selvästi nostaa."
http://www.poliklinikka.fi/painonhallintakanava/uutiset/proteiinien-ja-…
onko jollekin hiilihydraattien synonyymi sokeri? oikeesti??
Siis tämä ihminen, joka jankuttaa muille koulun penkistä, puhuu itse HIILAREISTA SOKERINA :DDD