Millaisten ihmisten lapset ei harrasta mitään?
Mitä se kertoo vanhemmista, jos lapsilla ei ole mitään harrastuksia? Ovatko laiskoja vai muuten eivät jaksa kiinnostua lapsistaan?
Kommentit (125)
perheen yhteiset touhut riittää.
eivät halua itse olla lapsen kanssa, vaan pistävät lapsen pois jaloista harrastuksiin joka ilta.
Itselläni on muuten ekaluokkalainen, jolle yksi kolme tuntia kestävä harrastus viikossa on melkein liikaa. Kahtena iltana kyläilee ja kahtena on kotona. Ennen ekaluokkaa luulin, että pari-kolme harrastusta olisi sopiva, mutta tälle lapselle ei ole!
ei siinä juurikaan järkeä ollut kuviossa täyspäivätyö-100%pk-hoito. Jotain jumppaa joskus kokeiltiin pari kuukautta ja siitä ei tullut kuin itkua ja turhaa stressiä kaikille.
Tulevaisuudessa -sitten kun joudun takaisin työelämään..- mun puolesta lapset voi harrastaa sen minkä pystyvät itse pihamaalla, ulkopuolisiin harrastuksiin sitten kun pystyvät itse hoitamaan itsensä harrastuspaikoille.
jonkun muun aikuisen ohjattavaksi ettei itse tarvii olla lapsensa kanssa
meillä 6 lasta joista osa harrastaa osa ei harrasta mitään... olemme kannustaneet kaikkia harrastamaan...
vakituista harrastusta ei välttämättä ole mutta käyvät listelemassa, hiihtämässa pyöräilemässä sekä pelaamassa jalkapalloa kesäisin omalla kaveri porukalla
Lapset on kokopäivähoidossa ja kotona ollaan klo 16-17 aikoihin. Arkisin käytetään koira ulkona (usein siis otan lapset mukaan lenkille, talvella pulkkassa ja kesällä fillarilla/potkulaudoilla). Sitten tehdään ruoka, syödään yhdessä.
Sitten touhutaan mitä kukakin haluaa, toisinaan lapset tekevät meille aikuisille tanssi yms. esityksiä tai pelataan yhdessä tai sitten leikkivät omiaan tai askartelevat. Viime aikoina ollaa yhdessä remontoitu kotiamme. Ja 2-3 kertaa viikossa lämmitetään sauna ja syödään iltapala takkahuoneessamme.
Kukaan meistä ei kaipaa ohattua harrastustoimintaa, ainakaan vielä. Kesää odotamme, jotta päästään omaan pihaan puuhastelemaan. Tai tekemään pyörälenkkejä.
En pidä meitä kovin laiskana perheenä, mutta lapset saavat olla paljon vanhempiensa kanssa.
On myös lapsikohtaista. Meillä kolme poikaa,joista kaksi vanhinta harrastaa lätkää ja salibandyä todella tosissaan. Molemmat kokeilivat vaikka mitä lajeja purjehdus,tennis ym nuorempina mutta nuo jäivät ja hyvä niin. On totta,että tämä vaatii meiltä vanhemmilta paljon aikaa ja rahaa. Toisaalta sm-sarjaa pelaava teini pysyy toistaiseksi kotona viikonloppuillat tai viettää aikaa harrastuskavereiden kanssa,kun valtaosa notkuu keskustan kaduilla. Esiteini taas menee mielummin mailajäälle yleisöluisteluun. Mekin mökkeilemme ja vietämme aikaa yhdessä. Nuorimmainen on erillainen. Hyvin ekstrovertti ja hän voisi varmaan harrastaa ilmaisutaitoa. Hän ei ole juuri kiinnostunut urheilusta mutta jalkapallo on hänen intohimonsa,joten toistaiseksi hän harrastelee sitä. Eivät kaikki lapset varmasti halua harrastaa ns. Ohjattua harrastusta. Harmi on Se,jos haluaa mutta ei pääse.
Meillä alakoululaisilla 1-2 harrastusta viikossa, lukiolaisella 3.
Millä perusteella ap luokittelee hyvän vanhemmuuden ja harrastusten kuuluvan yhteen?
Ihan tasapainoisia lapsia voi tulla, vaikkei harrastaisi kodin ulkopuolella yhtään mitään.
on vielä harrastuksia, niin sääliksi käy.
Urheiluseura kävi lapselle liian rankaksi ja kuvataidekoulun halusi lopettaa. Olemme akateeminen keskituloinen perhe, jolla yksi lapsi. Lapsi kyllä puuhaa kaikenlaista, vaikkei käy ohjatussa harrastuksessa.
Eivät myöskään ole kiinnostuneita lapsen tulevaisuudesta!!
Tämä tarkoittaa nyt vanhempia, jotka eivät myöskään itse liiku lastensa kanssa.
Itse olen yh ja silti lapsillani on harrastuksia. Kuljettaminen on puuduttavaa ja aikaa vievää. Minä ajattelen tulevaa murkkuikää, toivon, että harrastukset pitäisivät heidät oikeilla teillä tuossa pahassa mylleryksessä :)
Normaali, mielikuvitusta täynnä olevan lapsi saa ajan kulumaan muutenkin kuin harrastuksissa :)
Luovuutta voi harrastaa kotonakin, urheilua myös :)
Lapsena kenelläkään ei ollut harrastuksia, tyyliin piano piiriä tms.
Aika jota ei pyhitetty läksyille ja koululle muutenkaan, me riehuttiin luonnossa, askarreltiin kotona, kaverin luona pimputeltiin pianoa, rakenneltiin majoja yms.
Mutta toisaalta, maalla aivan kaikki on mahdollista, kaupungissa taas ei, joten kait se pitää jotenkin virkistää lapsen mielikuvitusta :)
Ja opetelle soittelemaan instrumentteja :)
Ollaan kokeiltu vaikka mitä urheilulajeja, mutta tyttö ei innostu :(
Millä pakotat 9-vuotiaan mihinkään ilman että pilaa sitten mököttämisellään muidenkin harrastuskerrat?
Eivät myöskään ole kiinnostuneita lapsen tulevaisuudesta!!
Tämä tarkoittaa nyt vanhempia, jotka eivät myöskään itse liiku lastensa kanssa.
Itse olen yh ja silti lapsillani on harrastuksia. Kuljettaminen on puuduttavaa ja aikaa vievää. Minä ajattelen tulevaa murkkuikää, toivon, että harrastukset pitäisivät heidät oikeilla teillä tuossa pahassa mylleryksessä :)
tv kolmen lapsen käytännön yh, jonka illat kuluu jumppasalien ja urheilukenttien laidalla kesät talvet ja viikonloput kisoissa ja turnauksissa. Enkä voi käsittää niitä vanhempia jotka valittaa yhden lapsen kuskaamisista jos on auto käytössä!!!
tykänneet ohjatusta harrastuksesta. Puuhastelevat mielellään vapaamuotoisesti paljon ja järjestävät kavereiden kanssa monenlaista toimintaa. Mutta eivät ole ihastuneita ohjattuun toimintaan.
En ole pakottanut. Ikää heillä 9v ja 11v
Urheiluseura kävi lapselle liian rankaksi ja kuvataidekoulun halusi lopettaa. Olemme akateeminen keskituloinen perhe, jolla yksi lapsi. Lapsi kyllä puuhaa kaikenlaista, vaikkei käy ohjatussa harrastuksessa.
Ollaan kokeiltu vaikka mitä urheilulajeja, mutta tyttö ei innostu :( Millä pakotat 9-vuotiaan mihinkään ilman että pilaa sitten mököttämisellään muidenkin harrastuskerrat?
Meillä yksi soittaa pianoa, toinen rumpuja ja kolmas käy sarjakuvapiirustustunneilla.
Tosin ei liikuntaharrastuksia mutta onhan niitä paljon muitakin.
ohjatuista harrastuksista, yksi viidestä harrastaa jalkapalloa. Ei ne ohjatut harrastukset välttämättä autuaaksi tee. Harrastaa voi muutenkin, meillä esim. lapset harrastaa juna-, bussi- ym. bongausta ja kuvausta, airsoftia (siis sitä kuulapyssysotaa), perhosten- ja kivien keräilyä, piirtämistä, askartelua, sähkörumpujen soittoa...
Meillä ei siis lapset tykkää käydä ohjatuissa harrastuksissa. Silti esim. retkeilemme paljon lasten kanssa ja käymme vaeltamassa yms.
Tytöt ovat lenkeilläni matkassa monesti pyörillä ja käymme yhdessä luistelemassa ja hiihtämässä.
Kavereidensa kanssa järjestivät ennen joulua myyjäiset ja muotinäytöksen meille vanhemmille. Leipovat mokkatorttua ja pitivät meille vanhempien vaatteista muotinäytöksen. Menestys oli taattu.
Mutta me emme pysty kehumaan, että saamme istua urkkakenttien ulkopuolella tuntikausia ja lapsemme harrastaisivat hienoja harrastuksia.
se 9v ja 11v äiti
Meidän lapset ei haluu harrastaa, vaan lopettavat kaikki harrastukset mitä aloitetaan. Ovat mieluummin kotona.