Millaisten ihmisten lapset ei harrasta mitään?
Mitä se kertoo vanhemmista, jos lapsilla ei ole mitään harrastuksia? Ovatko laiskoja vai muuten eivät jaksa kiinnostua lapsistaan?
Kommentit (125)
Minä en halua lapselleni harrastusta: missä on sitten vapaa-aika ja vapaa lapsuus? Jos lapsi käy esim 40h viikossa päiväkodissa tai koulussa iltapäiväkerhon kanssa niin missä kohtaa sitä vapaa-aikaa on jos illat menee harrastuksissa? Vapaa leikki on kehittävintä mitä pieni lapsi voi tehdä. Aika perheenä on tosi tärkeää. Vanhempien kanssa voi käydä pyörälenkillä, metsäretkillä, potkimassa palloa ym. Päiväkodissakin on joka päivä ohjattua toimintaa (jumppapäivä, metsäpäivä, muskaripäivä, askartelupäivä ja kaikkien suosikki eli lelupäivä). Meidän lapsi on ainakin viikoista väsynyt kuten vanhemmatkin, joten on vaan kiva olla (yhdessä). Olemme koulutettu, hyvätuloinen pariskunta.
Minun lapseni eivät harrasta. Ihan siksi että olen hölmöyttäni opiskellut pienipalkkaisen ammatin, joten palkallani ei harrastuksia makseta.
T: työssäkäyvä pienipalkkainen yh.
Minusta näissä lasten harrastusjutuissa on ongelmana tarjonnan yksipuolisuus sekä kannustuksen puute, jotka voivat hyvinkin olla yksiä syitä joidenkin lasten harrastamattomuuteen. Kun ajatellaan näitä ohjattuja lasten, ja etenkin poikien harrastusjuttuja, niin ne ovat hyvin pitkälti urheilua tai muuten urheilupainotteisia, ja eihän kaikki lapset voi olla urheilullisia, tai kiinnostuneita urheilemisesta yleensäkään. Tällöin mahdollisuudet voivat olla aika suppeat, jos urheilu ei kiinnosta. Jotenkin sellaisen käsityksen myös saa, että ainoat oikeat poikien harrastuslajit ovat jotkut futis, lätkä, tai muut joukkueurheilulajit, kun taas nämä musiikki, tanssi ja taidejutut ovat enemmän tyttöjen juttuja, vaikka poikiakin pitäisi enemmän kannustaa etenkin musiikin pariin. Tarjonta pitäisi siis saada monipuolisemmaksi, sekä kannustusta lisätä niin tytöille kuin pojillekin kaikkiin harrastuslajeihin, jotta jokaiselle löytyisi se oma juttunsa.
Meillä tuttavapiirissä perhe, jossa lapset eivät harrasta mitään – vanhempien laiskuuden takia. Perheessä kaksi alakouluikäistä lasta, mutta vanhemmat eivät koskaan käy lasten kanssa missään, ei puistoissa, ei uimassa, ei edes omalla pihalla. Lapset ulkoilevat oikeastaan vain koulun välitunneilla. Lapset eivät myöskään harrasta mitään, sillä kukaan ei heitä siihen kannusta. Koko perhe tuijottaa illat pitkät televisiota tai kännyköitä tai pelaavat pelikonsolilla.
Tähän minä vastaan ainakin kyllä. Lapsi juoksee, pyöräilee, kiipeilee ja koluaa metsiä kavereiden kanssa. Ei siinä mitään aikuisista lähtevää ohjattua liikuntaa tarvita. Viikonloppuisin käymme metsä-, pyöräretkillä, potkimassa palloa ym.